Wauw, wat een discussie is hier ontstaan.. Laat bokt twee dagen alleen..
Even om een paar dingen te verduidelijken: ik heb al een tijd geen eigen paarden meer, dus er hoeft geen enkel dier 'de deur uit' voor mijn vriend. Ik verzorg wel een hele fijne pony waar ik een enorme klik mee heb, dus zou wel afscheid moeten nemen als dat de beslissing zou zijn. Bovendien snap ik volkomen wat dromertje zegt: ik ga niet de gezondheid van mijn vriend op het spel zetten, als er verder echt geen andere goede oplossing is. Ieder mag daar ook zijn eigen keuze in maken en ik zie geen reden om zo aanvallend en stug naar elkaar te zijn, toch?
En voor degene die vroeg dat ik goed moet nadenken of mijn vriend wel echt degene is waar ik mijn leven wil delen: ehh ja.

een allergie maakt geen verschil in mijn relatie, net als dat ik het niet uit zou maken als hij een ernstige nierziekte of hartfalen zou hebben 'want dat is zo onhandig met mijn tijdrovende baan' ofzo
Mijn vriend had ooit ergens begrepen dat citerizine bij langdurig gebruik verlies van reuk en smaak zou kunnen geven; wat ons betreft is dat zo'n heftige bijwerking (denk er maar eens goed over na, in het ergste geval nooit meer kunnen proeven), dat langdurig gebruik echt geen optie is. Nu las ik laatst dat dat helemaal niet klopt, dus daar moet hij wat mij betreft even voor langs de huisarts.
Vind het superfijn om te lezen dat de meeste mensen gewoon met paarden (of een vriendin met paarden) kunnen omgaan, met gebruik van medicatie! Dat geeft de burger moed

De tips qua kleding buiten uitdoen en direct douchen bij thuiskomst heb ik de afgelopen dagen al toegepast en lijken inderdaad te helpen!
Alternatieve geneeswijzen staat hij op zich voor open, maar het blijkt lastig om het kaf van het koren te scheiden. Mocht iemand dus ervaring hebben met een specifieke therapie, ben ik heel benieuwd!
Iedereen bedankt voor de vele reacties en tips! Zullen we de discussie over 'dieren het huis uit voor de gezondheid van kind of partner' elders voeren? Dat is hier namelijk niet aan de orde en zo houden we het hier overzichtelijk