Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 22:19

Dankjewel iedereen. Het is gewoon behoorlijk rot allemaal en bovenop alle persoonlijke chaos bij onszelf in huis is het wel een zware dobber om er zelf achteraan te moeten gaan. Maar het duurt nu al zolang en er zit gewoon geen enkele goede vooruitzicht in... Die kindjes verdienen veel beter.

Ersina schreef:
Majabeestje schreef:

TS het is zo jammer dat je met deze "hulp"instanties begonnen bent. Want contact maken met die moeder en haar misschien helpen met de opvang of aanhoren , leken mij doeltreffender.
Maar aangezien er al "hulp"instanties dit gezin in de gaten gaan houden (joost mag weten of het baat heeft. M.I. lopen problemen niet weg van" kijken".)zou ik persoonlijk nu erbij vermelden dat alle hoop bij hun ligt. Komt er geen verbetering zou ik over hun handelswijze zou ik een gesprek aanvragen met alle leidinggevenden (de uiteindelijke verantwoordelijken)) van de toezichthouder, wijkagent enz. Niet leuk, maar voor een leefbaar leven voor jezelf en die kinderen , noodzakelijk. Zelf zou ik data's van inschakelen , zogenaamde toezicht en resultaten overhandigen.(Je hebt die eerder gedaan, maar per mail heb ik begrepen) Als je het op kunt brengen zou ik alles persoonlijk doen. De zaak krijgt een gezicht en de persoon die je belooft dat er alles aan gedaan word gaat misschien een beetje meeleven. Op een stoel achter een bureau is het zo makkelijk te vertellen dat er alles aan gedaan wordt en de toezichthouders lijken wel immuun voor leed. Ik hoop dat je met deze post de persoon bereikt die jou en dat gezin daadwerkelijk wil en kan helpen, bereikt. Heel veel sterkte.

We zijn er niet mee begonnen. Het heeft nog heel lang geduurd voordat we aan de bel hebben getrokken. We zijn heel vaak bij haar op de koffie geweest. Dingen overlegt, onze overlast bespreken. Toen bleek ze een agressieve vriend te hebben en daar hebben we wel melding van gemaakt bij de politie. Hij kreeg later een straatverbod en ze was toen heel blij met onze hulp. Mooi, dachten we, opgelost, de aanstichter is weg. Maar dat was niet zo, want moeders bleek zelf ook geen goede arme alleenstaande moeder, maar één die gewoon meeging met welk vriendje ze dan ook had. Toen zijn we gaan melden, want het heeft geen nut om in gesprek te gaan met iemand die zelf de kinderen ook een mep verkoopt. Dat stopt dan echt niet hoor als je als buren zegt "Nou foei buurvrouw, niet meer doen."

Het is wel stiller in huis de laatste tijd, ik denk vanwege vakantie misschien, hoewel je dan zou verwachten dat het drukker is, maar nee, het is minder. Wel vorige week paar keer getwijfeld om 112 te bellen, maar uiteindelijk toch niet gedaan, gezien het korte momenten waren, dus tegen de tijd dat 112 er zou zijn zou er niets zijn, en we willen zelf ook niet in de problemen komen, dat wij de pineut zijn omdat we 112 hebben gebeld, die toch niks kunnen doen. Wijkagenten gaan op huisbezoek en zouden ons laten weten wanneer.

We hebben wel wat moeten schuiven met afspraken, doordat er bij ons een paar keer wat tussen kwam. Actium komt morgenmiddag en wijkagenten komen als het goed is volgende week dinsdag.

@Carina: Ja, ze komen in burger :) Gelukkig.

@OsMo: Jeugdzorg word je ook niet blij van nee... Het is beide traumatisch voor de kinderen, en bij slechte ouders blijven en een uithuisplaatsing. De kinderen winnen nergens mee... Ik ben ook niet voor kinderen uit huis plaatsen, gezien Jeugdzorg nou ook niet geweldig is in het goed opvangen van kinderen.. Maar als ze zo worden behandeld als door onze buren... Dat kan gewoon echt niet. Er moet wel iets gebeuren, maar wat is aan Jeugdzorg.

Die mij trouwens nooit hebben terug gebeld :')... Maar ik heb hun later gebeld, en ze weten er nu vanaf in ieder geval, dat wij stappen nemen, en ik zou weer bellen als wijkagenten bij ons waren geweest.

Ikwashier

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:09

Is er al wat nieuws gebeurt TS?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 19:26

Actium is bij ze op gesprek geweest en toen werd de overlast minder. Top. Af en toe nog wat, maar het was echt minder geworden, op een paar momenten na, maar dat was ruzie tussen hun twee zelf en spelen van de kinderen. Maar zo net keihard geschreeuw van 1 kind, compleet in paniek. Kan een tantrum zijn, kinderen kunnen soms behoorlijk dramatisch zijn. Maar het voelde niet goed.

Ik heb 112 gebeld. Ben het helemaal zat. Het is nu weer over, zoals altijd. Maar toch, ik kan het niet meer zo voorbij laten gaan. Politie komt dus langs.

Hart zit eerlijk gezegd wel in mijn keel. Hoop dat er geen problemen van komen, maar ik denk niet dat de buren dit in dank afnemen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 19:45

Ze zijn weer weg. Tegen de tijd dat ze er waren, was het weer stil en er waren geen sporen van dat er fysieks iets was gebeurd. Dacht ik al wel, dat er niks uit zou komen. Maar dat gegil ging door merg en been. Hoop dat ze ervan zijn geschrokken en zich wat intogen. Ik ga wel contact opnemen met Jeugdzorg zelf om dit door te geven, de melding en het verhaal erom heen.

Nu gillen mams en paps trouwens weer, maar naar elkaar :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:47

Goed dat je hebt gebeld!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:47

Goh wat een ellende. lijkt me vreselijk om dat te horen
Misschien een idee om geluidsopnames te maken als zoiets gebeurt?
Als soort van bewijs ofzo? Ik weet ook niet wat je nog meer kunt doen

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:48

Pff succes zo Eline, denk inderdaad niet dat je buren het je in dank af nemen. Maar het moet op een gegeven moment gewoon stoppen.
Wij kregen van onze buren ook de schuld dat we de politie hadden gebeld (schreeuwen, duwen, trekken en er was iemand door het badkamer raam gegaan) terwijl ik later degene tegenkwam die de politie had gebeld. Maar toen waren de buren al niet blij met ons terwijl wij niet eens hadden gebeld :+ (en hadden ze ook niet even gevraagd ofzo, werden gelijk beschuldigd).
Ik hoop dat de politie nu iets voor je kan doen, echt. Het is een ramp om zulke buren te hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:49

Goed datje hebt gebeld.
Voor je buren toch ook niet prettig om zo te leven lijkt mij.
Voor de buurkindjes is het helemaal erg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:17

Dat gillen kan ook een roep om hulp zijn (van de kinderen)
Goed en moedig dat je actie onderneemt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 20:35

Precies. Heb wel vaker gegil gehoord van ze, maar dit was heel ijzig en paniekerig. Vind het dan zo naar dat ze ondanks dat niks kunnen doen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:37

Ik vind dit zo'n frustrerend topic... Waarom wordt er nou niet adequaat ingegrepen door instanties die daarvoor bedoeld zijn? Hoe lang moeten die kinderen nog lijden? -:(-
Als ik het zo lees, heb jij er een dagtaak aan om alles op te nemen, verslagen te maken en brieven/mails/belletjes te doen. Sinds 2012. Terwijl het niet eens jouw probleem is eigenlijk. Maar ik heb eigenlijk nog nooit een goed verhaal gehoord over jeugdzorg/amk en dat soort oliebol.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:04

Ongelofelijk dat zoiets zolang door kan gaan. Arme kinderen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 12:41

Nou, de wijkagent is vandaag bij ze geweest en ook bij ons aan de deur. De buren vinden het verschrikkelijk dat de politie gisteren is langs geweest en wil graag met ons op gesprek, via een bemiddelaar. En ook om excuses aan te bieden voor hun gedrag naar ons toe. Prima, daar heb ik geen problemen mee, dus ik heb toegestemd. Het word dan een gesprek met een bemiddelaar en de wijkagent. Veilig dus. Dan kan ik ook aangeven dat dit niet alleen om overlast ga, maar dat ik het vermoeden heb dat etc... Kijken hoe ze daarop reageren. Maar verder... Die kinderen zijn niet geholpen dat wij een 'goed gesprek' houden. Ik doe het dan wel, misschien bied het perspectief en in ieder geval is het een brug naar weer normaal met elkaar communiceren, dus dat is niet slecht. Maar ik zie niet in hoe het de kinderen helpt.

Maar ja, het is heel frustrerend dat je als buurvrouw zoveel moeite moet doen om de instanties in actie te krijgen.. Al vier jaar lang een strijd moet leveren die niet jouw strijd hoeft te zijn.

Ik heb zelf ook nog nooit een positieve ervaring gehad met Jeugdzorg en andere instanties. En deze situatie verbetert het niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:50

Superrot dat het zo lang duurt, maar toch een verrassend positieve reactie van de buren... voor mij niet meer als normaal, maar ik had anders verwacht. Hopelijk komt er iets uit dat gesprek. Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:01

Goed dat je in gesprek gaat
Of het voor de kinderen helpt betwijfel ik maar wellicht een opening voor communicatie inderdaad of meer inzicht waar de problemen liggen en dus overlast vandaan komt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:05

Positief is vooral dat de verbinding wordt gezocht. Een goed gesprek geeft meer kans op medewerking van de ouders bij hulpverlening.
Pas wel op dat je niet wordt meegezogen in het familiesysteem, en daardoor onderdeel wordt van hun probleem.
Succes.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:19

Ik heb n koter die ijzingwekkend kan gillen.... als ik m doorkietel. ...

Ik vind je bezorgdheid gezien je verhaal echt terecht, en je acties sieren je!!
maar soms wordt de soep niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:20

Succes bij het gesprek.
Bij onze buren was het bekend dat de jongste zoon zware autisme heeft (waar blijkbaar alle geschreeuw uit voort kwam?) en daardoor deden de instanties niks. Er waren ook geen aanwijzingen voor fysiek geweld, en met een mooi praatje van de buuf ("ik ben het ook wel eens zat en dan ga ik inderdaad terug schreeuwen")...
Ik hoop echt dat er verbetering voor je komt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 20:55

Ik had ook anders verwacht, maar ben er nu wel 'blij' mee. Dan is er in ieder geval communicatie en kunnen we alle kaarten op tafel leggen. Ze zijn erg geschrokken en willen er nu over praten en dan probeer ik daar ook gewoon open in te gaan, maar ga ik wel mijn zorgen bespreken.

Ik heb een neef met autisme en als kind, kon gillen als een speenvarken. Dus ik ken het. Maar ik weet niet wat hij heeft. Ik hoor alleen het gegil, dat buiten proporties is, dus natuurlijk baart me dat zorgen. Maar ook dat begreep ze, zei de man, en ze begreep waarom de politie was gebeld. Verrassend dat ze het zo oppakken, maar wel erg fijn. Is er in ieder geval wat positiefs uitgekomen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:03

@TS, ik heb hier alleen nog maar meegelezen maar wil je even wijzen om RTL late night op dit moment. Gaat over kindermishandeling en vooral dat je bij je vermoeden actie moet ondernemen. Ik kan het niet afkijken maar toch wel heel interessant!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 10:21

Goed, alles leek even goed en wel. Het gesprek met de buren is er nooit geweest. Dit omdat er wat persoonlijke familie dingen doorheen kwamen, zoals mijn vader die hartproblemen kreeg, die prioriteit hadden. Ondanks dat was er wel communicatie van de woningstichting naar hun gegaan, met onze klachten en dat ze daar wel iets mee moesten doen. Dat zouden ze ook, werd ons verteld.

Dat hebben ze toen ook gedaan, dat moet ik ze nageven, en dus hadden we zelf ook zoiets van, nou, opgelost. Zeker met onze familie problemen, stond niemands hoofd er na om het hele buren ding te doen, dus toen de overlast na de waarschuwing minder werd, was dat goed genoeg voor ons. Er was nog wel overlast, maar een heel stuk minder.

Dus, de maand november ging redelijk stil voorbij. December ging ook wel redelijk. De week van 5 december was het wel chaos, maar goed, het is Sinterklaas immers en die kids zijn dan gewoon super enthousiast en hyper. Geen probleem.

Daarna bleef de overlast weer binnen de perken *\o/* . Tot rond de kerstdagen en oud&nieuw. Ja, het waren feestdagen, maar de overlast was echt heel erg.. Soms leek het wel of die kids vermoord werden in dat huis.

Voor de zekerheid besloot ik het maar weer op te schrijven, elk overlast moment. Ik dacht, het komt vast goed, het was gewoon de decembermaand, feestmaand. Daarom. Ze houden straks wel weer rekening met ons.

Oh, how wrong I was. We zijn nu twee weken in... En ik... Ik ben zowat in staat om ze allemaal de nek om te draaien.

Ik bedoel, ik denk dat als elke bokker dit zoals hieronder had, wel iemands nek zou willen omdraaien.

Citaat:
30 december
6:35 tot 7:55 Jongetje doet sirene na. Schreeuwt en rent rond, dus veel gebonk. Moeder komt eindelijk in actie en schreeuwt dat hij 'zijn bek moet houden'. Kind schreeuw terug, nu is er geschreeuw van beide.

31 december
7:05 tot 7:35 Geschreeuw kind. Niet constant, maar om de zoveel minuten weer een langdurige schreeuwsalvo.

1 januari
8:20 tot 8:40 Af en toe een gil van een kind, maar vooral heel veel gebonk op de vloer en muren

2 januari
7:50 tot 8:20 Constant geschreeuw en gegil van kinderen

4 januari
16:30 tot 17:10 Gegil en gebonk van kinderen
18:15 tot 18:30 Huilend en schreeuwend kind

5 januari
13:30 tot 14:00 Geschreeuw van kind. Gebonk. Geschreeuw van ouders

8 januari
06:34 tot 7:00 Gehuil. Ferme toespraak van ouders helpt.

9 januari
06:45 tot 7:30 Luid spelende kinderen. Veel gebonk. Veel enthousiast gegil en geschreeuw. Ik tik tegen de muur om te indiceren dat het wat zachter moet. Helpt niet.

11 januari
7:25 tot 8:00 Keihard onafgebroken huilen en schreeuwen + schreeuwende boze moeder
15:30 tot 16:55 Veel gebonk en geschreeuw door luidruchtig spelen

14 januari
7:00 tot 7:35 Boos geschreeuw en bonken op de vloer

15 januari
6:30 tot nog geen eindtijd.

Schreeuwen en bonken (eerst speels), nog meer schreeuwen. Geen reactie ouders. Boos schreeuwen. Daarna huilen. Bonken op de vloer. Ik tik tegen de muur aan om ouders te indiceren van, dat het minder mag. Vervolgens tikken de kinderen terug op de muur, onafhoudelijk voor 30 minuten, terwijl ik ouders hoor lachen. Daarna kinderen uit bed. Weer speels gegil. Sirene word nagedaan etc. Trap op en afrennen, op de muren slaan, schreeuwen. Gevolgd door nog meer gebonk... TWEE UUR LANG AL.

Ondertussen is het 9:05 en is het compleet uit de hand gelopen, met schreeuwende ouders bovenop al het andere kabaal.

Ondertussen is het 9:20 en het gaat nog door.

Dit is één van de langste en meest irritante ochtenden van de laatste twee weken en het is nog niet voorbij.. Maar, deze ochtenden van twee/drie uur lang overlast, hebben we vaker. Niet elk weekend, maar zeker wel 1 of 2 weekendochtenden in de maand.

Hoe dan ook, ik heb mijn lijst naar de woningbouw opgestuurd nu net. Dat het dus toch weer misgaat, ondanks de waarschuwing, en dat we de stappen die we gepauzeerd hadden, weer willen vervolgen. Dat betekend toch het gesprek bij de buren, met een bemiddelaar.

Officieel hebben de buren nu één waarschuwing ontvangen. Ze kunnen er nog één krijgen, en die zal afhangende van hoe het gesprek gaat, wel of niet komen.

Als het dan niet veranderd, dan gaat de derde klacht, en als de woningbouw onze klachten gegrond vinden, dan schakelt de woningbouw na de derde klacht de rechter in.

Maar voordat we zoiets drastisch doen, zijn er nog andere oplossingen. Een uithuiszetting is voor die kinderen ook niet goed, dus dat is echt een laatste 'redmiddel' voor ons. Gelukkig werkt de woningbouw hier nauw samen met de wijkagent en JZ, en kan de woningbouw hun bepaalde dingen opleggen, die ze moeten doen, om de overlast te verminderen en dus om een uithuiszetting vanwege overlast te voorkomen.

Eén van die dingen is opvoedondersteuning; Daarom dat de woningbouw heel nauw samenwerkt met Jeugdzorg, gezien ze daar in elkaars vaarwater zitten.

Het is geen magisch middel, opvoedondersteuning, maar ik zou een hele goede vooruitgang vinden. Een grote stap de goede richting in. Voor onze overlast, maar vooral voor de kinderen. De ouders zullen dan naar cursussen en trainingen moeten en krijgen iemand over de vloer die observeert en van daaruit advies geeft.

Willen ze er blijven wonen, dan moeten ze daar wel aan mee doen. Willen ze dat niet, dan blijft de overlast dus bestaan en volgt er alsnog een uithuiszetting. Ze zullen dus wel mee moeten werken aan zoiets.

Ik vind dat alleen maar goed. Voor de kinderen vooral.

Voor ons is een uithuiszetting sneller en fijner natuurlijk. De overlast is dan meteen weg, klaar. Mooi.. Maar het is niet het beste voor de kids. Zij zijn onschuldig hierin en verdienen het niet om de straat te worden opgezet.

Het is ironisch hoe ik al 4 jaar lang hulp heb geprobeerd te krijgen voor de kinderen Veilig Thuis en Jeugdzorg. Ik heb zelfs de politie gebeld, Maar afgezien van dat ze in the picture zijn bij de instanties, is er niets gebeurd, en is er eigenlijk gewoon te weinig hulp. Ze hebben meer nodig dan de af en toe check ins van JZ.

En dat we dan uit wanhoop maar de woningcorporatie erbij betrekken, onder de noemer van overlast van de buren, en die... Krijgen heel wat meer deuren geopend. Voor ons en de kids.

Maar het systeem kennende, ik denk dat dit allemaal nog we een paar weken duurt voordat alles op zijn plek valt.

Dus, ik heb nog vele vroege ochtenden voor me, yay!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:43

Mijn god, je zou helemaal stapelgek worden idd !
Het lijkt haast pesterij te worden hier en daar. Ik bewonder je geduld en dat je het nog uithoudt en begrip kan tonen. Ik denk dat menig mens al helemaal uit z'n stekker geknald zou zijn.
En ja, triest dat jij als bezorg burger vier jaar niks tot weinig voor elkaar krijgt en de gemeente wel.
Hopelijk gaat het ondanks dat nu toch echt veranderen.
Pas je op jezelf dat je niet doordraait? Ga als het kan lekker de deur uit, zodat je ook aan je rust toekomt .

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:39

Lastig die schreeuwende kinderen.
Ze doen dat niet zomaar.
Kennelijk hebben ze niet geleerd hoe ze dingen kunnen aangeven, bespreken en oplossen.
Voor die kinderen heel sneu.

Voor jullie heel irritant.
Ik hoop dat er iets met je klachten wordt gedaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:56

Jaren geleden heb ik helaas ook eens moeten bellen voor mensen in de straat.
Behoorlijke Tokkies waren dat, ongeveer zelfde verhaal. Ik was de hond aan het uitlaten, hoorde een boel lawaai terwijl ik daar langsliep. Automatisch keek ik omhoog, en ik zag werkelijk met eigen ogen erg duidelijk (buiten donker, boven was lamp aan en gordijnen waren open) hoe moeders haar half jaar oude baby letterlijk aan het mishandelen was.
En nee, dat was niet 'even rammelen of een tik uitdelen' (al is dat ook niet oké) maar ging echt een behoorlijk end verder.

De details zal ik jullie besparen, maar ik stond als vastgenageld, moest bijna overgeven, ben in paniek met hond en al weer naar huis gerend en daar vertelde ik compleet overstuur aan mijn moeder wat ik zojuist had gezien.

Overlegd, en besloten te bellen. Ik weet nou niet meer of ik het AMK heb gebeld of de politie; volgens mij het laatste.
Ik wist nl. wel dat deze lui ook regelmatig met politie in aanraking kwamen.

Ze bedankten me enorm voor mijn melding, hebben me gekalmeerd, en hebben duidelijk laten weten dat mijn melding absoluut anoniem zou blijven.
Met dit volk wil je geen ruzie hebben.

En het is ook zeker anoniem gebleven!

Deze mensen waren al bekend bij de politie, en bij Jeugdzorg/meldpunt AMK ook vanwege kindermishandeling en verwaarlozing, zo vertelde de politie mij.

Uiteindelijk is het zelfs tot zover gekomen dat binnen een week de politie en Jeugdzorg bij hun aan de deur stonden, en is het kind meegenomen.

De hele buurt sprak er schande van, die arme moeder die haar kind wordt afgenomen, en 'ze hebben al zoveel ellende gehad' (wij wonen gewoon in een nette buurt).
Zij hebben echter niet gezien wat IK heb gezien. Dat heb ik ook verder niemand verteld, zodat niet duidelijk zou worden dat ik degene was die gebeld heeft.

Edit:
nu ik dit zo schrijf; dit is al wel ruim 15 jaar geleden. Maar ik zie die beelden nog steeds voor mij. brrr
;( :r

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 15:36

tarek schreef:
Mijn god, je zou helemaal stapelgek worden idd !
Het lijkt haast pesterij te worden hier en daar. Ik bewonder je geduld en dat je het nog uithoudt en begrip kan tonen. Ik denk dat menig mens al helemaal uit z'n stekker geknald zou zijn.
En ja, triest dat jij als bezorg burger vier jaar niks tot weinig voor elkaar krijgt en de gemeente wel.
Hopelijk gaat het ondanks dat nu toch echt veranderen.
Pas je op jezelf dat je niet doordraait? Ga als het kan lekker de deur uit, zodat je ook aan je rust toekomt .

Oh trust me, ik ben al gek geworden haha. Vandaag is een slechte dag bij de buren thuis ofzo, want nu is het ook al een uur lang veel lawaai, geschreeuw en gescheld. Dan raak je toch, zeker na een hele ochtend, behoorlijk pissig. Dus ik ga do even huis uit, iets leuks doen

Jeetje JoyCie, verschrikkelijk zeg. Goed dat je daar iets aan gedaan hebt... En dat daar iets aan gedaan werd, ook heel fijn.