Nuchter blijven voor bloedprikken....

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura82Jarig
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:56

Ik mocht van mn diabetesverpleegkundige juist geen water drinken als ik weer moest prikken, terwijl het van het lab wel mocht, dus blijkbaar verschillen de meningen daarover nogal...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:12

melody7 schreef:
Dat mag tussen de 4.0 en 7.8 zitten, was bij mij 4.7

Ik heb ook een waslijst met gelukkig allemaal goede uitslagen! Alleen neigt het naar een trage schildklier dus ik moet nog een keer terug. (waarschijnlijk alleen door de momentopname) Maar geen rot onderzoeken verder dus ik ben tevreden :P

Nuchter niet hoor.
Nuchter tussen 4.0 en 6.1 tegenwoordig :)

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:15

IMJ schreef:
melody7 schreef:
Dat mag tussen de 4.0 en 7.8 zitten, was bij mij 4.7

Ik heb ook een waslijst met gelukkig allemaal goede uitslagen! Alleen neigt het naar een trage schildklier dus ik moet nog een keer terug. (waarschijnlijk alleen door de momentopname) Maar geen rot onderzoeken verder dus ik ben tevreden :P

Nuchter niet hoor.
Nuchter tussen 4.0 en 6.1 tegenwoordig :)


Dat is wat bij mijn uitslagen staat..

Laura82Jarig
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:30

Die waarden schelen ook gewoon per ziekenhuis.

Anoniem

Re: Nuchter blijven voor bloedprikken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:58

En per land, ik als Belgische verpleegkundige, zie de waardes in mmol per liter en kan geen jota opmaken uit de waardes die ik hier zie verschijnen. Bij ons moeten de mensen nuchter tussen de 60 en ik dacht 120 zitten. De bovengrens wordt nogal vaak omlaag gehaald en dan loop je snel achter als het niet je vakgebied is.

Ik zag hier een vraag voorbij komen over diabetes en dialyse. Ik heb 6 jaar op dialyse gewerkt en ik had niet de indruk dat een gewone dialyse sessie, daar bedoel ik hemodialyse mee, een gevolg had op de glycemie. Peritoniale dialyse vaak wel, omdat de meeste spoelvochten op basis van glucose zijn. Naar transplantatie toe, in Belgiƫ krijgen diabeten een nier/pancreastransplantatie. Heb ooit zelfs iemand gehad die nier/lever/pancreas kreeg.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:02

melody7 schreef:
IMJ schreef:

Nuchter niet hoor.
Nuchter tussen 4.0 en 6.1 tegenwoordig :)


Dat is wat bij mijn uitslagen staat..

Dat is niet nuchter denk ik?

Maar goed, maakt voor jou niet uit, jij zit prachtig.

Maar iemand zonder diabetes met een suikerwaarde van 7,4 heeft echt dikke kans diabetes te hebben.

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:08

IMJ schreef:
Dat is niet nuchter denk ik?

Maar goed, maakt voor jou niet uit, jij zit prachtig.

Maar iemand zonder diabetes met een suikerwaarde van 7,4 heeft echt dikke kans diabetes te hebben.


Het was wel nuchter. Maar ze zullen inderdaad wel andere maatstaven hanteren, dat is wel vaker zo.
Ik neem aan dat ze toch wel verder kijken als iemand precies op het randje zit..

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:10

Jij was wel nuchter maar mogelijk hebben ze op het lab formulier niets staan over nuchter en dan hanteren ze een algemene waarde. Er staat meestal: glucose of glucose nuchter, dat bedoelde ik. :j
Citaat:
Uitslag bloedsuikertest
Bloedsuiker - nuchter geprikt (acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken behalve water):
Onder de 6,1 mmol/l - geen diabetes
Tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l - voorfase van diabetes
Boven de 6,9 mmol/l - diabetes

Bloedsuiker - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit):
Onder de 7,8 mmol/l - geen diabetes
Tussen de 7,8 en 11 mmol/l - voorfase van diabetes
Boven de 11 mmol/l - diabetes

bron: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... 0wodOsIA9Q

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nuchter blijven voor bloedprikken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:12

Het moest nuchter maar er staat inderdaad alleen 'glucose', vreemd :P Dan zullen ze misschien toch getest hebben alsof ik gegeten had.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:13

Precies!! Dat bedoelde ik :D

Het zijn namelijk landelijke richtlijnen. Overal in nederland (en de meeste landen op de wereld gelijk).

In Belgie hanteren ze hele andere eenheden. Geen probleem, omgerekend zal het hetzelfde zijn.

Laura82Jarig
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:24

Toch worden in veel laboratoria en ziekenhuizen andere grenswaarden gehanteerd, niet alleen voor glucose, maar voor alle bloedwaarden. Zo is de referentiewaarde van mijn laatste bloedtest 3.3-5.5 terwijl in het ziekenhuis 4.0-6.4 gehanteerd wordt. In Amsterdam waren de waarden weer anders.
Bij de glucose tolerantietest zijn de verschillen nog veel groter, volgens mn eerste test had ik hier geen diabetes, maar in zo ongeveer de rest van Nederland wel. Gelukkig lette mn verloskundige op, want het kwam terug als goed, maar ik had wel degelijk diabetes. Sterker nog, ik was binnen no time enorm insuline afhankelijk, dus gelukkig maar dat ze het eruit gehaald hebben.

Laura82Jarig
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:33

Edit lukte niet dus maar ff zo: de waarden voor wel of geen diabetes zullen waarschijnlijk wel landelijk hetzelfde zijn, maar de grenswaarden van de laboratorie niet, dat bedoel ik meer.