wanneer heb je nou eigenlijk een depressie? (+poll)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij depressief?

nee
252 (74%)
ja
86 (25%)

Totaal aantal stemmen: 338

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:51

Janneke,

Klopt en dat had de dokter in opleiding die mijn vriend had doorgestuurd naar de psycholoog dus nagelaten. ( geen bloedonderzoek laten doen).
Mijn vriend liep dus al een half jaar bij de psycholoog, maar had lichamelijke klachten die niet te relateren waren aan depressie burnout. Dus toen is er alsnog bloedonderzoek gedaan.

Keet

Re: wanneer heb je nou eigenlijk een depressie? (+poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:54

Voor degene met een terugkerende depressie is het UMCG bezig met een interessant onderzoek. Via de fb Depressiestudie is meer informatie te vinden.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:59

Wanneer ben je depressief is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Volgens mij ben je depressief wanneer je op het punt komt dat je zich mentaal niet meer kunt verdedigen tegen de "negatieve" invloeden des levens. Dit is voor elke persoon anders... Professionele hulp hierin is belangrijk/noodzakelijk.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:00

Zelf heb ik heel erg het gevoel dat depressie, de term in elk geval niet heel serieus wordt genomen door veel mensen. Dat vind ik heel erg jammer, dat komt denk ik doordat veel mensen het gebruiken om aan te geven dat ze een 'dipje' hebben.

Zo ver ik weet, kun je niet jezelf het label depressie geven net als dat je niet van je zelf kunt zeggen dat je een bepaalde lichamelijk ziekte hebt. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in principe is het gewoon een diagnose.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:04

Keet schreef:
Voor degene met een terugkerende depressie is het UMCG bezig met een interessant onderzoek. Via de fb Depressiestudie is meer informatie te vinden.

...nou, duidelijkheid is ook wel leuk.

Ja, als je op feestboek depressie plus studie plus umcg intypt, kom je er wel.

De studie gaat over 'de werking van de emotionele hersenen' - en of die werking verschilt bij mensen die wel of nog nooit (lucky them) een depressie hebben gehad.
En naar ik aanneem is het doel van de studie: ontdekken of dit mogelijke verschil binnen cognitieve gedragstherapie betere handvatten kan geven. (Mogelijk was de informatie slecht vertaald engels, de informatie is hoe dan ook in belabberd Nederlands - ik houd dus slagen om de arm.)

De vraag naar het nut van cognitieve gedragstherapie bij een lichamelijke stemmingsstoornis, of de mate waarin dit überhaupt werkt schijnt niet rechtstreeks onderzocht te worden.
(Voor alle duidelijkheid, ik heb honderden bladzijden wetenschappelijke literatuur gelezen over veranderingen binnen limbisch systeem, hippocampus en ik kan nog wel even doorgaan - over meerwaarde 'dit stukje weten we nog niet' werd niet gerept. Nog meer duidelijkheid: je kunt deze hersendelen wel beïnvloeden, maar niet via willen, denken of gesprekken.)

En het allerbelangrijkste: wat is nu precies het voordeel ofzo voor mensen die met enige regelmaat deze rotziekte op bezoek krijgen...?
(Uit het bokt bericht kreeg ik het idee dat ik iets zou lezen in de sfeer van 'we hebben in Gruns het idee dat X zou kunnen helpen en je kunt in het kader van onderzoek aanpak X krijgen'. - Voor mijn part een scan, een serie oefeningen en nog een scan.)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:46

De oorzaak van mijn depressie is waarschijnlijk de scheiding van mijn ouders. Dit was in het eerste middelbaar en ik begon toen dus net te puberen, ik volgde toen ook een opleiding dat ik helemaal niet graag deed en werd in mijn klas gepest. Ik ben toen begonnen met zelfverminking, om voor mezelf de mentale pijn te verminderen door fysieke pijn. Ik heb lang alles ontkent en mijn masker opgezet, zowel thuis als op school. Ik liet nooit mijn echte emoties zien, maar ik zat heel vaak alleen op m'n kamer te huilen 's avonds. Na een jaar zelfverminking heeft mijn mama mij betrapt hierop, ze heeft mij onmiddellijk naar een psychologe gestuurt, dit was toen groepstherapie. Het heeft mij toen vooral geholpen om mijn emoties te leren uiten, ik vind dit nog steeds moeilijk hoor maar ik doe het wel al veel vaker. Maar ook zat in die groep het meisje dat mij gepest heeft en ik heb daar dus een half jaar in therapie gezeten en ben dan gestopt omdat het niet hielp met mijn 'donkere' gedachten. Een half jaar geen therapie gehad en dan uiteindelijk naar mijn mama gestapt om te vragen voor individuele therapie, dat kreeg ik meteen! Zo na heel veel gesprekken en overleg met een kinderpsychiater op anti-depressiva gezet omdat ik er anders nog meer onder door ging gaan en dan had ik hier al niet meer geweest. Daar ben ik zeker van. Ik ben nog steeds heel vatbaar voor verslavingen, maar ik doe niet meer aan zelfverminking en ik voel me al beter. Ik heb nog altijd mijn slechte dagen/weken en nog heel veel hulp en ondersteuning nodig om hierdoor te raken want ik heb soms nog dagen dat ik denk dat het beter is als ik er een eind aan maak. Maar voor iedereen is er hoop, voor mij ook. Je hebt gewoon de juiste hulp nodig, de hulp die bij jou past.
Ik heb ook gezegd dat ik vermoedde een depressie te hebben voor ik de diagnose kreeg, maar nu schaam ik me er ook niet meer voor. Ja ik heb het zwaar (gehad) en ik heb mij erdoor gevochten, ik heb nog steeds hulp nodig maar ik sta hier wel nog en daar ben ik zeer trots op.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:22

Ja ik ben depressief.
Ik heb een dysthyme stoornis, daar bovenop kreeg ik 2 jaar terug een ernstige depressie. Dubbel depressief dus :Y)
In de tijd voor de depressie er bij kon ik alles, deed ik vanalles. Mensen die me goed kenden hadden wel het gevoel dat er iets niet helemaal klopte, maar er was niet echt een vinger op te leggen. Ik ben ook pas hulp gaan zoeken toen ik ernstig depressief werd. Die tijd is nu gelukkig voorbij, de dysthymie blijft echter wel. En weer is er weinig aan me te merken. Ik slik een antidepressivum. Die maakt dat ik mij over het algemeen beter voel, maar vlakt mij af. Het is kiezen tussen twee kwaden wat dat betreft. Wat ik merk is dat ik kwetsbaarder ben, full-time stage lopen kan ik bijvoorbeeld niet aan. Dat kost te veel energie. Energie die ik nodig heb om sociale contacten te onthouden, goed te eten, structuur te behouden. Soms gaat het heel goed, vergeet ik mijn stoornis bijna, andere periodes moet ik elke dag vechten om toch een gezonde levensstijl te behouden. Doe ik dat niet, zak ik snel weg. inmiddels heb ik mijn weg er wel in gevonden, maar hoe het voelt om gelukkig te zijn; ik heb geen idee.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:17

Janneke2 schreef:
Keet schreef:

...nou, duidelijkheid is ook wel leuk.

Ja, als je op feestboek depressie plus studie plus umcg intypt, kom je er wel.

De studie gaat over 'de werking van de emotionele hersenen' - en of die werking verschilt bij mensen die wel of nog nooit (lucky them) een depressie hebben gehad.
En naar ik aanneem is het doel van de studie: ontdekken of dit mogelijke verschil binnen cognitieve gedragstherapie betere handvatten kan geven. (Mogelijk was de informatie slecht vertaald engels, de informatie is hoe dan ook in belabberd Nederlands - ik houd dus slagen om de arm.)

De vraag naar het nut van cognitieve gedragstherapie bij een lichamelijke stemmingsstoornis, of de mate waarin dit überhaupt werkt schijnt niet rechtstreeks onderzocht te worden.
(Voor alle duidelijkheid, ik heb honderden bladzijden wetenschappelijke literatuur gelezen over veranderingen binnen limbisch systeem, hippocampus en ik kan nog wel even doorgaan - over meerwaarde 'dit stukje weten we nog niet' werd niet gerept. Nog meer duidelijkheid: je kunt deze hersendelen wel beïnvloeden, maar niet via willen, denken of gesprekken.)

En het allerbelangrijkste: wat is nu precies het voordeel ofzo voor mensen die met enige regelmaat deze rotziekte op bezoek krijgen...?
(Uit het bokt bericht kreeg ik het idee dat ik iets zou lezen in de sfeer van 'we hebben in Gruns het idee dat X zou kunnen helpen en je kunt in het kader van onderzoek aanpak X krijgen'. - Voor mijn part een scan, een serie oefeningen en nog een scan.)

Nou ja, persoonlijk heb ik veel verschillende therapieën gedaan, en heb ik lang bij psychologen gelopen, en het heeft wel geholpen, maar mijn depressies blijven zich om de zoveel tijd voordoen, als ik dit zo lees ben ik meteen geneigd om dit te volgen, en me evt in te schrijven, misschien helpt dat me weer een stapje verder :)

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 01:45

Ja ik, een chronische depressie al sinds ik 13 was. Mogelijk zelfs eerder. Ik slik nu sinds een jaar antidepressivum en dat werkt gelukkig wel

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:16

Citaat:
Nou ja, persoonlijk heb ik veel verschillende therapieën gedaan, en heb ik lang bij psychologen gelopen, en het heeft wel geholpen, maar mijn depressies blijven zich om de zoveel tijd voordoen, als ik dit zo lees ben ik meteen geneigd om dit te volgen, en me evt in te schrijven, misschien helpt dat me weer een stapje verder :)

Het is reuze sportief om mee te doen, want het hoort tot de mogelijkheden dat de wetenschap een stukje verder komt.

[Maar welk stukje is mij niet duidelijk. En mijn indruk was, dat jij dan onder de scan gaat en daarna zeggen ze alleen maar 'Nou mevrouw, dank u wel voor de medewerking', punt.

Het is geen gericht onderzoek 'zit er een trauma dat de depressie telkens terugkomt, hoe is het met je cortisol, etc etc etc.' (Er zijn zowel psychisch als lichamelijk al veel mogelijke verklaringen waardoor depressie kan terugkomen. Daarvoor hoef je op zich niet naar Groningen, al blijft het sportief om mee të doen.)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:09

Janneke2 schreef:
Citaat:

Het is reuze sportief om mee te doen, want het hoort tot de mogelijkheden dat de wetenschap een stukje verder komt.

[Maar welk stukje is mij niet duidelijk. En mijn indruk was, dat jij dan onder de scan gaat en daarna zeggen ze alleen maar 'Nou mevrouw, dank u wel voor de medewerking', punt.

Het is geen gericht onderzoek 'zit er een trauma dat de depressie telkens terugkomt, hoe is het met je cortisol, etc etc etc.' (Er zijn zowel psychisch als lichamelijk al veel mogelijke verklaringen waardoor depressie kan terugkomen. Daarvoor hoef je op zich niet naar Groningen, al blijft het sportief om mee të doen.)

Ik woon maar een kwartiertje bij groningen vandaan, voor mij is het dus geen probleem om daar heen te rijden, zeker als het mij en misschien ook andere mensen zou kunnen helpen.
Hoe en wat is mij idd ook niet helemaal duidelijk, afgezien van hrt feit dat je gratis deel mag nemen aan cognitieve therapie waar de mogelijk nieuwe 'handvaten' in verwerkt zijn.
Ik heb me in elk geval aangemeld :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:13

Momenteel kenmerken ervan na een gebeurtenis die een heftige inpakt op m'n leven heeft gehad. Ben er nu voor kn behandeling.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 20:15

Ik wil even zeggen dat ik niet zoveel zeg, maar ik lees zeker alles wel, en ik ben ook blij dat het bij veel goed komt en of er een oplossing voor word gezocht!

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:55

Wanneer je depressief bent is een goede vraag! De één vind zichzelf depressief als ze in een dipje zitten, de ander krijgt misschien de diagnose en vind zichzelf nog niet depressief. Ik vind dat je depressief bent als je liever dood bent dan levend. En daarmee bedoel ik dat je echt lang met zelfmoordgedachtes rondloopt en niet 1 dagje.

Maargoed, dat is mijn mening.

Oke, dit is misschien een beetje kort door de bocht, je hoeft niet depressief te zijn als je zelfmoordgedachtes hebt. Je kan dus ook depressief zijn zonder zelfmoordgedachtes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:06

Palmera schreef:
Met wat ik nu ga zeggen wil ik niemand voor het hoofd stoten. :) Ik ben een leek, ik heb niet voor arts/psycholoog gestudeerd. Ik heb slechts een mening die ik basseer op mijn kennis en ideeën als leek en op gesprekken die ik voer, dingen die ik lees en informatie die ik op wat voor een wijze dan ook tegen kom.

Ik ben 4 jaar terug door een hel gegaan toen mijn grote liefde overleed. Ongeveer 4 maanden nadat ik mijn eerste eigen zaak geopend had. Een geweldige combi dus. Ik ben in een zwart gat terecht gekomen van drank, bijna niets eten, heel negatief zijn, zin in niets en compleet gestoord zijn. Tóch wil ik mijzelf niet depressief noemen in die tijd. Ik had het heel zwaar. En ik heb mezelf gesloopt. En toen ben ik terug gaan meppen. Met veel agressie. En dat is me gelukt. Ik ben inmiddels al weer lang en breed stabiel: het moeilijke mens dat ik altijd al ben geweest.
Ik heb geen arts bezocht, met geen profesioneel gesproken, geen pillen geslikt, niets. Ik vond, en vind nog steeds, dat dat absurd zou zijn (geweest).

Naar mijn idee is men veel te snel depressief, al dan niet zelfbenoemd. De laatst genoemde neem ik überhaupt niet serieus.
In het geval van de rest ben ik echt bereid te geloven dat ze het zwaar hebben. En ik weet hoe dat is. Tóch heb ik voor mijn gevoel het idee dat men, ook door de profs, té snel tot depressief betiteld wordt. Vroeger had men het óók zwaar en was depressief zijn iets wat zelden voorkwam. Tegenwoordig kunnen sommigen depressief zijn omdat hun werk niet bevalt.

Ik geloof er heilig in dat iedereen, vroeg of laat, zijn portie ellende op het bord krijgt. Vaak ben je hier zelf niet schuldig aan. Maar dat zou dus, met de huidige vlotte diagnose van depressie, betekenen dat iedereen vroeg of laat depressief is/wordt. En dát gaat er bij mij niet in.

Nogmaals, deze post is slechts mijn mening en ik val niemand aan. Ik snáp al die depressies gewoon echt niet. Dat is alles. :)

Even op deze post inhaken. Dit wordt niet gezien als depressie, maar valt onder rouw.
volgens de DSM is het niet een depressie als je in rouw bent. Zie punt 5 hieronder.

Afbeelding
En hieronder de rest can de dsm(4)

Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:12

DSM, bindende test vind ik hem niet. Heb hem 3x moeten afleggen maar echt bindend... nee.
Kan me wel voorstellen dat er een soort lijn getrokken wordt door hulpverleners.

Edit: wat zeg ik.. 4x
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 18-09-16 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:13

Mijn vader ligt voor de zoveelste keer in een psychiatrisch ziekenhuis. Hij heeft weer een zware depressie met psychoses.

Hij reageert niet op medicatie, en ook zijn hart reageert er slecht op. Nu zit hij ook in de laatste fase van copd en is zijn hart zowiezo slecht omdat die overuren moet draaien om zijn slechte longen te compenseren.

Hij heeft in het verleden al 2 keer electroshocks gehad, daar reageert hij goed op. Maar nu met zijn slechte longen, heeft constant zuurstof nodig, is het nog maar de vraag of hij dat fysiek aan kan. Hij moet dan ook elke keer in slaap gedaan worden.

Op het moment als ik op bezoek ga, is het of ik tegen een muur praat. Minimaal respons, zelfs niet op zijn enige kleinzoontje.
Hij is 15 maanden geleden ook niet op bezoek gekomen als ik bevallen ben, ik mocht ook niet komen. Hij heeft hem pas na een maand gezien. Hij is de enige grootouder die mijn zoontje heeft.

Dit heeft mij wel heel veel pijn gedaan, het duurde ook weer 15 maanden voor we hem naar het ziekenhuis kregen, dat gaat pas als hij letterlijk half dood is. Daarvoor heb je geen enkele inpact en moet je met lede ogen kijken hoe zijn eigen eigenlijk van kant aan het maken is. Door zijn copd heeft hij ook medische zorg nodig, begin juli was hij er daardoor bijna aan omdat hij die niet zocht. Daardoor heeft hij nu ook constant zuurstof nodig en is hij zo slecht.

Op dat moment zijn wij , als dochters die alles weer al is laten vallen, om hem elke dag te bezoeken en alles in orde te maken.
Ondanks dat ik heel boos was/ben op hem, hij heeft dat zelf ook al gezegd dat hij dat niet erg vind, want hij herinnerd zich toch niets van zo'n periode van maanden in ziekenhuis, hoe dat wij daar onder lijden, dat was zijn zorg niet zei hij letterlijk.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 23:23

chanel1985 schreef:
Mijn vader ligt voor de zoveelste keer in een psychiatrisch ziekenhuis. Hij heeft weer een zware depressie met psychoses.

Hij reageert niet op medicatie, en ook zijn hart reageert er slecht op. Nu zit hij ook in de laatste fase van copd en is zijn hart zowiezo slecht omdat die overuren moet draaien om zijn slechte longen te compenseren.

Hij heeft in het verleden al 2 keer electroshocks gehad, daar reageert hij goed op. Maar nu met zijn slechte longen, heeft constant zuurstof nodig, is het nog maar de vraag of hij dat fysiek aan kan. Hij moet dan ook elke keer in slaap gedaan worden.

Op het moment als ik op bezoek ga, is het of ik tegen een muur praat. Minimaal respons, zelfs niet op zijn enige kleinzoontje.
Hij is 15 maanden geleden ook niet op bezoek gekomen als ik bevallen ben, ik mocht ook niet komen. Hij heeft hem pas na een maand gezien. Hij is de enige grootouder die mijn zoontje heeft.

Dit heeft mij wel heel veel pijn gedaan, het duurde ook weer 15 maanden voor we hem naar het ziekenhuis kregen, dat gaat pas als hij letterlijk half dood is. Daarvoor heb je geen enkele inpact en moet je met lede ogen kijken hoe zijn eigen eigenlijk van kant aan het maken is. Door zijn copd heeft hij ook medische zorg nodig, begin juli was hij er daardoor bijna aan omdat hij die niet zocht. Daardoor heeft hij nu ook constant zuurstof nodig en is hij zo slecht.

Op dat moment zijn wij , als dochters die alles weer al is laten vallen, om hem elke dag te bezoeken en alles in orde te maken.
Ondanks dat ik heel boos was/ben op hem, hij heeft dat zelf ook al gezegd dat hij dat niet erg vind, want hij herinnerd zich toch niets van zo'n periode van maanden in ziekenhuis, hoe dat wij daar onder lijden, dat was zijn zorg niet zei hij letterlijk.

heftig zeg!!
sterkte ermee! lijkt mij heel moeilijk!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:12

Nayomie schreef:
DSM, bindende test vind ik hem niet. Heb hem 3x moeten afleggen maar echt bindend... nee.
Kan me wel voorstellen dat er een soort lijn getrokken wordt door hulpverleners.

Naar de letter van de wet is het geen test.
Het is een turflijst.

Bij correct gebruik heb je een gesprek, liefst meerdere gesprekken - en als er voldoende turfjes gezet kunnen worden kan de stelling worden verdedigd dat je aandoening X hebt, maar niet meer dan dat.
Bij depressie is er een duidelijke overlap met trauma /PTSS, die om de een of andere reden niet in het boekje staat.

En de bedoeling was ooit een totaal andere : de S van dsm staat voor statistiek.
Dus: "men neme 1000 mensen die aan "turfbeeld X" voldoen - welke therapieën hielpen zoal....?"
(Dat is beslist zinnig, maar niet direct op individueel niveau.)

En laat het duidelijk zijn: het ziet er exact uit, maar het is boterzacht.
"Een duidelijk verlies van interesse..." - soms is het glashelder, daar niet van.
Maar als iemand zachtjes ergens in wegglijdt, en het zelf niet opmerkt? Wie moet dit dan precies bepalen....?
(*stelt zich een gesprek voor*, cliënt zegt een beetje toonloos 'dat ze heus nog wel ergens interesse in heeft' - tja, wat dan....?)
En dit geldt in feite voor het hele lemma 'klinische depressie' en de hele dsm.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-09-16 12:38, in het totaal 3 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:13

Er is toch niet altijd een trauma geweest, als je depresief bent? Of begrijp ik het verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:14

chanel1985 schreef:
Er is toch niet altijd een trauma geweest, als je depresief bent? Of begrijp ik het verkeerd?

Ne hoor, dat hoeft niet. Vaak is trauma weer gelinkt aan ptss.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:25

Janneke2 schreef:
Nayomie schreef:

Naar de letter van de wet is het geen test.
Het is een turflijst.

Bij correct gebruik heb je een gesprek, liefst meerdere gesprekken - en als er voldoende turfjes gezet kunnen worden kan de stelling worden verdedigd dat je aandoening X hebt, maar niet meer dan dat.
Bij depressie is er een duidelijke overlap met trauma /PTSS, die om de een of andere reden niet in het boekje staat.

En de bedoeling was ooit een totaal andere : de S staat voor statistiek.
Dus: "men neme 1000 mensen die aan "turfbeeld X" voldoen - welke therapieën hielpen zoal....?"
(Dat is beslist zinnig, maar niet direct op individueel niveau.)

En laat het duidelijk zijn: het ziet er exact uit, maar het is boterzacht.
"Een duidelijk verlies van interesse..." - soms is het glashelder, daar niet van.
Maar als iemand zachtjes ergens in wegglijdt, en het zelf niet opmerkt? Wie moet dit dan precies bepalen....?
(*stelt zich een gesprek voor*, cliënt zegt een beetje toonloos 'dat ze heus nog wel ergens interesse in heeft' - tja, wat dan....?)
En dit geldt in feite voor het hele lemma 'klinische depressie' en de hele dsm.

Ddat is het juist, bij mijn vader gaat dat over een lange periode (nu was dat 1.5 jaar)dat hij afglijdt, hij wil dat zelf niet onderkennen en zal er ook alles aan doen om dat te ontkennen.

Daarmee dat we ook zo lang niets kunnen doen, hij kan wel naar een psychiater gaan voor een gesprek, maar hij kan vertellen wat hij wil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:31

chanel1985 schreef:

Een mens kan om laten we zeggen 1000 verschillende redenen depressief worden.
Uit onderzoek van de voorgeschiedenis van zeer veel mensen met depressie blijkt dat er vaak voor de depressie een periode is (....waarneming van de buitenstaander...) met veel stress.

Die stress kan heel goed post traumatische stress zijn, maar dat hoeft niet.

De waarneming van de buitenstaander is erg feitelijk 'op die dag meldde cliënt zich voor therapie bij de huisarts, in de weken / maanden / jaren ervoor speelde er X.'
De waarneming van de persoon zelf is soms: 'ik wist die verhuizing, scheiding, etc etc goed te handelen - en een paar maanden later kwam de man met de hamer'. ( Depressie die later kwam.) Maar soms ook dat mensen tijdens het akelige proces X ziek worden (depressie terwijl de zaak nog speelt).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:37

chanel1985 schreef:
Ddat is het juist, bij mijn vader gaat dat over een lange periode (nu was dat 1.5 jaar)dat hij afglijdt, hij wil dat zelf niet onderkennen en zal er ook alles aan doen om dat te ontkennen.

Daarmee dat we ook zo lang niets kunnen doen, hij kan wel naar een psychiater gaan voor een gesprek, maar hij kan vertellen wat hij wil.

In NL heeft het dan meer zin om de huisarts in te schakelen, al dan niet voor een paar huisbezoeken. Hopelijk zal de HA (na enige instructie van jullie kant) in elk geval het afglijden kunnen bevestigen.
(Gesteld, de ha heeft hem 1x per jaar gezien ivm copd - dan valt afglijden juist op.)

En voor jou ook heel naar en heftig om asn te moeten zien!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:44

Maar dat is het juist, hij gaat regelmatig naar de huisdokter, maar hij legt alles naast zich neer. Zo moest hij ook om 6 maanden naar de longarts en heeft hij dat nooit gedaan.

Als iemand iets niet wil en geen gevaar is voor zijn eigen of andere kan niemand iets doen zonder medewerking van de patient zelf.
Hij is op lange termijn een gevaar voor zijn eigen, maar hij zal niet snel acuut zijn eigen leven nemen, want daarvoor laat hij zijn eigen te hard gaan.