Ervaringen Tramadol.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:13

Siggislief schreef:
elenaMM77 schreef:
diclo kun je in een combinatiepil krijgen met maagbeschermer.. moet je daar eventueel op terug, dan zou ik om die combipil vragen.. scheelt echt behoorlijk.

Ik reageer helaas niet op de diclo, zelfs niet na 2 diclo's en 3 paracetamols en dat op 1 dag... :=
Volgens mij was het wel iets met een berschermlaagje, maar waagde er gewoon op om toch voor de
zekerheid een extra bescherm laagje te nemen...

@ A_nouk Ik zou morgen misschien er heftiger op kunnen reageren..
Heb begin van de avond een redbull gehad denk dat het daar ook aan kan liggen dat ik niet suf ben etc.

Echt, gebruik geen Tramadol in combinatie met energie drankjes!! Als je je hart over de zeik wil krijgen moet je dit doen. Dit is potentieel gevaarlijk (en dan ben ik echt geen zeikerd, ben normaal nooit zo moeilijk met wisselwerking en dergelijke, zie het altijd wel. En ik heb het zien gebeuren bij de combinatie Tramadol/koffie, tot 2x toe).

Hou er rekening mee dat de werking op zijn top zit 6 uur na inname. En dat je, terwijl je je nog helemaal top kan voelen, toch niet zo helder van geest bent als je denkt.

Momenteel slik ik het niet meer ivm mijn zwangerschap. Bij tijd en wijle zou i mijn rug het liefste met een hamer bewerken, helemaal nu ik complete bedrust heb en mijn buik zwaarder wordt.

050206051012

Re: Ervaringen Tramadol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:33

Ik was gewaarschuwd door m'n omgeving voor mogelijke gevolgen, dus heb het nooit genomen. In het ziekenhuis wilden ze het via m'n infuus geven, maar ik had liever pijn. Combinatie van paracetamol, diclofenac en beetje hard zijn heeft me erdoor gesleept.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:42

Voor mij nooit meer.
Ik heb dit medicijn gekregen op de spoedeisende hulp.
En ik moest zeer kort daarna braken, werd ontzettend misselijk en beroerd.
Toen kreeg ik een ander middel voorgeschreven.
Zal voor een ieder verschillend zijn, maar niet geschikt voor mij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:13

afhankelijk van welke tramadol je hebt TS,
je moet even kijken hoeveel uur de tramadol werkzaam is,
wil je de dekking houden, dan slik je de volgende op de werking..
dus als ie 8 uur werkzaam is, dan slik je na 8 uur de volgende (vorige had een uur nodig om in te werken, deze ook, dus de med blijft werkzaam).

als je zegt, ik wil eerst even weten of de tramadol noodzakelijk is, dan moet je dus wachten tot de tramadol echt is uitgewerkt, aankijken wat de pijn doet en dan de volgende innemen.. je moet dan wel weer rekening houden met dat het ongeveer een uur duurt voordat het echt vol inkickt.

ik weet dat mijn menstruatiepiek ongeveer 36 uur duurt. als de pijn dusdanig wordt dat ik naar tramadol moet grijpen, dan houd ik m in stand voor tenminste 24 uur, tussentijds heeft dan toch geen enkele zin, eenmaal in zo'n heftige periode is de kans nihil dat het ineens wel snel afneemt bij mij.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:27

Ik heb het na een tweede operatie van een gebroken been mee gekregen, heb het een aantal maanden geslikt

Merkte er weinig van maar deed dan ook niks aan de pijn voor mij, bij het afbouwen (ik slikte drie per dag) besefte ik dat ik "verslaafd" eraan was geraakt, ik heb enkele maanden mn pil savonds nog genomen omdat ik anders niet kon slapen en dat in combinatie met de pijn trok ik niet

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 13:31

elenaMM77 schreef:
afhankelijk van welke tramadol je hebt TS,
je moet even kijken hoeveel uur de tramadol werkzaam is,
wil je de dekking houden, dan slik je de volgende op de werking..
dus als ie 8 uur werkzaam is, dan slik je na 8 uur de volgende (vorige had een uur nodig om in te werken, deze ook, dus de med blijft werkzaam).

als je zegt, ik wil eerst even weten of de tramadol noodzakelijk is, dan moet je dus wachten tot de tramadol echt is uitgewerkt, aankijken wat de pijn doet en dan de volgende innemen.. je moet dan wel weer rekening houden met dat het ongeveer een uur duurt voordat het echt vol inkickt.

ik weet dat mijn menstruatiepiek ongeveer 36 uur duurt. als de pijn dusdanig wordt dat ik naar tramadol moet grijpen, dan houd ik m in stand voor tenminste 24 uur, tussentijds heeft dan toch geen enkele zin, eenmaal in zo'n heftige periode is de kans nihil dat het ineens wel snel afneemt bij mij.

Volgens de gebruiksaanwijzing zou ik het na 4-6uur weer 1 moeten nemen.
Uurtje geleden 1 genomen begin nu wel wat moe te worden, dus ik duik zo eventjes in bed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:36

Ik heb tramadol liggen voor extreme nood. Maar ga er absoluut niet mee autorijden. Mag pas 24 uur na het innemen van de laatste tablet. Word er ook echt heel duf en wazig van. Zelfs scootmobiel rijden is dan geen goed plan. Maar slik het dus af en toe. De periode dat ik het een week iedere dag moest gebruiken ging na die week de bijwerking pas ietsje naar beneden en werd ik er iets minder vaag van.

Maar ja de pijn die ik had maakte ook dat ik nergens anders heen wilde dan op bed.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:42

Tramadol werkt het beste (volgens mijn artsen) als je daar een spiegel van in je bloed opbouwt. Dus met regelmaat nemen. Op een gegeven moment slikte ik het elke 6 uur, dus dan ook echt wekkers op 6 uur 's ochtends en 12 uur 's middags enzovoort. Niet fijn als je al slecht slaapt vanwege de pijn.
Ik werd ook niet zo blij van de bijwerkingen, heel misselijk (viel wel fijn af..), verstopt en enorme jeuk. Daarnaast had ik op langere termijn haast geen emoties meer, ik leefde in een pak watten, niets kwam meer echt binnen..
Ben toen na wat mislukte pijnbehandelingen op de pijnpoli en steeds hogere dosering tramadol overgegaan op een soort morfinepleister. Voordeel is dat die gewoon altijd werkzame stof afgeeft, ik nog maar eens in de 5 dagen een alarm heb voor een nieuwe pleister en ik bij deze pleister tot de mensen hoor met nauwelijks bijwerkingen.
Als je lange tijd tramadol gebruikt, moeten de meeste gebruikers ook echt afbouwen om erge afkickverschijnselen te voorkomen. Wat dat betreft is het echt rotspul, maar ja, als het werkt is het wel weer prettig om iets van verlichting van je pijn te hebben.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:48

Misschien wel goed TS, dat je vanwege die tramadol niet zo veel mag doen. Je zult toch moeten leren jezelf wat te remmen met zo veel pijn. Niet leuk, maar (voor nu) wel even nodig.

Ik heb een tijd zaldiar (tramadol + paracetamol) geslikt vanwege rugklachten. Maar ik reageerde daar al vrij heftig op :o de eerste dagen een soort zenuwtrekjes overal en vooral heeeel suf. Ik had de bijsluiter niet zo goed gelezen, was daardoor tijdens een college (over de bodem van Nederland) in slaap gevallen :o

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:54

Ik heb een paar dagen Tramadol geslikt na een lelijke val van mijn paard. Alleen voor de nacht, om goed uit te rusten en door te slapen.
Als ik het om een uur of 6 's avonds in nam dan sliep ik die nacht prima en was 's morgens nog wat duf. Na de lunch, 13 uur, was ik er weer helemaal.
Tussen 13 uur en 18 uur kon ik prima autorijden en ging ik dus even naar mijn paard.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:00

tiwi1969 schreef:
Ik heb een paar dagen Tramadol geslikt na een lelijke val van mijn paard. Alleen voor de nacht, om goed uit te rusten en door te slapen.
Als ik het om een uur of 6 's avonds in nam dan sliep ik die nacht prima en was 's morgens nog wat duf. Na de lunch, 13 uur, was ik er weer helemaal.
Tussen 13 uur en 18 uur kon ik prima autorijden en ging ik dus even naar mijn paard.

Vind dat levensgevaarlijk. Jij kan je misschien wel genoeg gevoeld hebben maar als je een ongeluk had gemaakt wat dan? Stel ze gaan je bloed dan testen of je onder invloed van iets was en dat kwam eruit hoe zat het dan verzekeringstechnisch.... Ben je dan wel verzekerd?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:06

Dat ligt natuurlijk ook aan de dosering. Ik slikte 1 capsule per dag, de normale dagdosering is 3 capsules.

In de bijsluiter staat, niet autorijden als je last hebt van bijwerkingen. Die last had ik na de lunch niet dus ik zie niet waarom ik niet zou mogen autorijden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:12

Omdat de medicatie in categorie 3 zit? Dus aardig hoog.
Zou het toch voor de zekerheid eens navragen. Ik heb ook medicatie met gele sticker maar dan een lage categorie. Ik ben toch voorzichtig geweest

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:12

purny,

bij een standaard bloedtest komt tramadol niet naar voren, omdat je zoekt met bepaalde bindende stoffen, de met de metabolieten van een drug zouden moeten binden.. Die bindende stoffen zijn behoorlijk prijzig, er wordt dus wellicht wel op bepaalde harddrugs gezocht, maar ze gaan niet zoeken naar tramadol. tenzij er sterke aanwijzingen zijn dat je dus tramadol gebruikt zou hebben en er aanwijzingen zouden zijn dat je onder invloed zou hebben gereden. dat even 'technisch'. want het neemt natuurlijk niet weg dat je niet onder invloed moet gaan rijden. Ik weet alleen niet of je strafbaar bent en hoe het met de verzekering zit.

beste advies vind ik van dokter online:

Tramadol vermindert uw reactievermogen. Het gebruik van Tramadol heeft een heftiger effect op rijvaardigheid dan het drinken van 4 glazen alcohol. Het middel kan een suf gevoel, duizeligheid en verwardheid veroorzaken. Wanneer u de pijnstiller éénmalig gebruikt, kunt u pas 24 uur later weer rijden. Wanneer u het langdurig gebruikt, raakt uw lichaam na minimaal 2 weken langzaam gewend aan de effecten. Wanneer uw lichaam na deze 2 weken voor uw gevoel gewend is aan de bijwerkingen kunt u voorzichtig weer autorijden. Het is raadzaam om de eerste ritten een bijrijder naast u te hebben en niet ’s nachts te rijden of langer dan één uur te rijden.

24 uur na inname van de laatste tablet, tenzij je meer dan twee weken doorslikt. is ook het advies dat ik meekreeg van de apotheek en waar ik mij ook aanhoudt.. ook al heb ik maar de 50mg

merk zelf dat ik bij vlagen toch nog ineens wat nawerking kan hebben ook al is het 'uitgewerkt'.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:16

Saintelette schreef:
Misschien wel goed TS, dat je vanwege die tramadol niet zo veel mag doen. Je zult toch moeten leren jezelf wat te remmen met zo veel pijn. Niet leuk, maar (voor nu) wel even nodig.

Ik heb een tijd zaldiar (tramadol + paracetamol) geslikt vanwege rugklachten. Maar ik reageerde daar al vrij heftig op :o de eerste dagen een soort zenuwtrekjes overal en vooral heeeel suf. Ik had de bijsluiter niet zo goed gelezen, was daardoor tijdens een college (over de bodem van Nederland) in slaap gevallen :o

Vaak als ik het weiland in/uit liep, liep ik daarna alweer mank van de zeurende pijn op de achtergrond.

En ook vaak kwam ik 'goed' binnen op stal en dan mocht ik vaak daarna met een paardje aan de hand stappen rond het gebouw (15min) maar dat was vaak daarna weer erg gevoelig.

En de fysio gaf ook aan het mag geen pijn doen, dus als ik pijn kreeg was ik altijd al te laat!
Maar wou vaak dan niet al zeggen van ik stop er mee en ik ga iets anders doen als er nog stallen gemest moest worden.

Maar de pij die ik zondag had heb ik niet vaak meer gehad...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:10

Ik heb hier tramadol liggen en zaldiar. De tramadol word ik vooral ziek van maar doet verder niet veel. De zaldiar helpt effectief tegen de pijn. Eerste tablet werd ik erg vrolijk van.... :') Mijn man is toen de hele avond bij me gebleven omdat die me niet alleen vertrouwde omdat het leek alsof ik wiet gerookt had oid. :') Ik pak het alleen als ik echt niet kan functioneren van de pijn, vaak is dat eerder tegen de avond (als ik al een hele dag door de pijn heen heb gelopen.) omdat ik er wel nog steeds duf van word wil ik het overdag niet nemen want dan ben ik geen cent waard. Dus meteen mee gaan auto rijden zou ik heel erg af raden. Inmiddels neem ik het 1 max 2 keer per maand en soms maanden niet en hoewel ik niet meer helemaal gaar ben, word ik er wel heel ontspannen van... := Inslapen is een ramp met zaldiar op maar eenmaal in slaap kan je een bom langs me gooien. :oo :o maar als ik zaldiar genomen heb kan ik vaak ook moeilijk inslapen omdat ik wil genieten van dat relatief pijnvrije moment of iig van dat gevoel dat de pijn me niet meer boeit ... (want geheel pijnvrij ben ik er niet van maar het boeit me dan simpelweg niet meer) :o En dan wil ik zelf wakker blijven...

Zou de eerste sowieso nemen op een moment dat je daarna niets meer moet doen/het huis niet meer uit moet zodat je eerst effe kan voelen welk effect het op je heeft.)
Lange periodes elke dag of meerdere keren per dag nemen kan idd verslavend werken en de af kick is echt niet leuk. Bovendien heb ik van veel mensen gehoord dat de bijwerkingen dan ook ernstiger worden (door de benen zakken/evenwichtsstoornissen enz) maar dat is voor iedereen anders, sommige wennen er ook aan. :)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 20:43

Ik heb nog geen roze olifantjes gezien, en ben niet misselijk en ook niet duizelig..
Alleen wel wat moe van de Tramadol, heb er al 2 gehad en vanavond voor slapen gaan zal ik er ook nog 1 nemen.

De pijn is zo goed als 'weg' voel wel alleen nog een soort druk in de knie. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:47

Moe is de voornaamste bijwerking vaak, mede omdat je onder invloed van tramadol denkt goed te slapen maar je slaapt minder diep, bijgevolg ben je ook minder uit gerust. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:10

minder diep slapen versus helemaal niet slapen in mijn geval of maar 2 uurtjes waarbij ik tussendoor nog wakker wordt door pijn. ik kies wat minder diep slapen maar wel bijna de hele nacht :')

moe en suffig ben ik al vanaf dat ik de eerste inneem, dus nog voor de eerste nachtrust. voor mij is dat echt gewoon bijwerking van de tramadol en niet het gevolg van minder diep slapen.. want met pijn kom ik helemaal niet in een diepe slaap terecht.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:33

Ik heb vorig jaar ook een tijd aan de tramadol gezeten, in combi met diclo en paracetamol.
Ik heb verder geen bijwerkingen gehad. Was sowieso wel een beetje van de wereld. Ik ben geopereerd aan een complexe enkelbreuk waarbij ze mijn botten niet mooi op elkaar kregen waardoor ze, zoals de chirug zei, als slagers bezig geweest zijn.
In het begin was ik sowieso van de wereld en sliep ik ong. 18 uur per dag. Dus misschien is dat een bijwerking geweest. Heb het daarna nog een tijd doorgeslikt terwijl ik wel weer begonnen was aan mijn studie, toen geen extra vermoeidheid ervaren.

Gelukkig valt het bij jou alles mee!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:37

Mijn keuze is ook snel gemaakt maar het is gewoon zo dat suf zijn van tramadol mede komt door het minder diep slapen. Ik neem m desondanks ook omdat ik anders net als jij niet slaap. :)

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:50

Ik heb een aantal dagen tramadol in combinatie met naproxen en paracetamol gebruikt na een operatie. Ik werd er echt heel erg moe van, viel overdag in slaap. Verder heb ik niet echt last gehad van andere bijwerkingen.

Ik denk dat de bijwerkingen bij iedereen anders zijn maar het lijkt mij niet echt slim om te gaan autorijden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:04

enige dat ik zeer vervelend vond is dat ik geen pijn had dus lekker een beetje wilde wandelen om ervan te genieten en om het herstel te bevorderen..

maar ja die 'geen pijn', hield ook in dat ik al in slaap dreigde te vallen als ik mijn deurklink vastpakte haha..

je moet je daar gewoon aan overgeven en van genieten dat er geen pijn is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:40

Ik heb ook Tramadol moeten slikken ivm een onbekende zenuwpijn in mijn rug. Maar echt.. Ik lijd liever pijn dan dat ik dat spul ooit nog moet slikken :n

Ik ben er echt heel naar van geworden, kotsmisselijk, continue spugen ( zo leuk op weg naar een ziekenhuis welke slechts 10 minuten verderop zit; IN de auto, op het parkeerterrein van het ziekenhuis, in de wachtkamer, met kotsbakje rongenfoto's gemaakt :=
En ik voelde mij echt raar en duizelig steeds, was er flink high van, maar niet op een leuke manier. Na twee dagen ook mee gestopt en overgegaan op een combinatie van diclo en paracetamol. Dat ging een stuk beter.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 23:44

Ik ben vanmiddag ook een paar uur in slaap gevallen..

En ben echt blij dat bepaalde pijn echt weg is, dat heb ik tijden niet meer gevoeld geen pijn...