ik word tonnetjes rond...... help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:50

Weet je ik slik olanzapine. En ik doe er alles aan om af te vallen. En het gaat ook voor geen meter. Alhoewel ik gister nieuwe kleding heb gekocht en het past. Ik heb nu een heel streng dieet en ik blijf maar hangen op hetzelde gewicht. Ik kom wel aan maar het gaat er niet af. En ik heb ook last van een spastische darm. Dus kan niet alle eten meer verdragen. Het gaat bij meer om de hoeveelheid niet zozeer wat. Natuurlijk moet het niet te vet zijn. Maar ik laat al een heleboel schieten. Ik hoop dat ze jou goed kunnen gaan begeleiden. :(:)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:01

's Morgens zou je anders ook de boterhammen kunnen vervangen door crackers (vult en er zitten niet veel calorieën in). Probeer ook niet te veel kaas te eten want daar zitten ook veel kcal in. Als tussendoor een bakje met bijvoorbeeld een hele komkommer, 10 snoeptomaatjes (die zitten in een bakje bij de ah) en 5 wortels met een lepel tzatziki erbij. In 1 lepel tzatziki zit 14 kcal. Met zo'n bakje kan je heel de dag doen (naja ik wel want ik krijg het niet in een keer op) als snack. Middeneten misschien een bakje magere yoghurt met cruesli (in cruesli zit per 40 gram wel 100 kcal, maar in yoghurt zit bijna niks, dus meer yoghurt minder cruesli). En dan als avondeten kleinere porties nemen. Na 8 uur niks meer eten helpt ook omdat je 's avonds bijna niks meer verbrand.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:02

Duke schreef:
Dat is het bekende jo-jo-effect dus... Niet iedereen, maar een heel groot deel van de mensen die een dieet heeft gevolgd, zoals Sonja Bakker, is binnen no time weer op het oude (zwaardere) gewicht, en dat is om deze reden. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik ben ook vaak in die valkuil gestapt, maar doe het niet meer. Ik heb ook een schildklieraandoening: Hashimoto, en kan doen wat ik wil, maar veel afvallen lukt gewoon niet. En geloof me... als iemand er aan werkt, ben ik het wel.

Ik leef en eet nu via Paleo en dat gaat uit van het principe: als jij de juiste voedingstoffen binnen krijgt, dan kom je vanzelf op het gewicht dat bij jou hoort. Ben je te mager, dan zal je van Paleo aankomen, ben je te zwaar, dan zal je afvallen. Niet snel, want dat hoort niet, maar je lichaam gaat zich aanpassen aan de goede voeding. En vooral niet te weinig eten. Voor veel mensen werkt dit. Voor mij deels, vanwege de Hashimoto gaat het allemaal niet zo makkelijk.

Dat is omdat ze daarna weer meer gaan eten. Niet omdat je lijf ineens vet op gaan slaan voor moeilijke tijden haha dat bestaat echt niet.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:05

Tieneke schreef:
Ik merk zelf dat hoe rigoureuzer ik probeer te diëten, hoe minder goed dat lukt en des te meer alles, echt alles wat ik eet aan me blijft plakken :+

Zou dat niet komen doordat je erg weinig gaat bewegen als je zo weinig voeding binnen krijgt? Ik kan me voorstellen dat je energiepeil dan echt 0,0 is namelijk.

Anoniem

Re: ik word tonnetjes rond...... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:07

Houd eens 3 dagen bij wat je eet.. ik als studente voeding en diëtetiek, maar ook een diëtiste kan dan uitrekenen hoeveel vetten, eiwitten, suikers, vezels je teveel of te weinig inneemt. Als dit uit balans is lukt afvallen natuurlijk ook niet..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:19

Suusje1986 schreef:
Duke schreef:
Dat is het bekende jo-jo-effect dus... Niet iedereen, maar een heel groot deel van de mensen die een dieet heeft gevolgd, zoals Sonja Bakker, is binnen no time weer op het oude (zwaardere) gewicht, en dat is om deze reden. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik ben ook vaak in die valkuil gestapt, maar doe het niet meer. Ik heb ook een schildklieraandoening: Hashimoto, en kan doen wat ik wil, maar veel afvallen lukt gewoon niet. En geloof me... als iemand er aan werkt, ben ik het wel.

Ik leef en eet nu via Paleo en dat gaat uit van het principe: als jij de juiste voedingstoffen binnen krijgt, dan kom je vanzelf op het gewicht dat bij jou hoort. Ben je te mager, dan zal je van Paleo aankomen, ben je te zwaar, dan zal je afvallen. Niet snel, want dat hoort niet, maar je lichaam gaat zich aanpassen aan de goede voeding. En vooral niet te weinig eten. Voor veel mensen werkt dit. Voor mij deels, vanwege de Hashimoto gaat het allemaal niet zo makkelijk.

Dat is omdat ze daarna weer meer gaan eten. Niet omdat je lijf ineens vet op gaan slaan voor moeilijke tijden haha dat bestaat echt niet.

Wat wel door wetenschappelijke studies is bevestigd is dat wanneer mensen gedurende een tijd door zeer lage calorie-inname (het zogenaamde crashdieet) veel gewicht verliezen daarna nog voor een zeer lange tijd een waarneembaar lager metabolisme hebben. Dat kan er dus inderdaad voor zorgen dat je voor je gevoel nog steeds heel weinig eet en toch aan komt. Terwijl iemand van hetzelfde gewicht als jij die niet op dieet is geweest bij wijze van spreken het dubbele kan eten en keurig op gewicht blijft. Nu is je metabolisme sowieso heel persoonlijk, maar het kan zeker zo zijn dat je niet veel eet en toch niet alles verbrand en het overschot dus op gaat slaan.

Als ik de dieethistorie van TS zo lees dan is het zeer zeker niet uit te sluiten dat haar metabolisme een flinke knauw heeft gekregen. En het lichaam dusdanig ontregeld is dat ze bij wijze van spreken 'door de lucht al aan komt'.
Je lichaam gaat dan misschien niet perse vet op slaan voor de moeilijke tijden (hoewel ook mensen van oorsprong zo in elkaar zitten dat ze in korte tijd veel aan kunnen komen om 'te sparen voor de winter') maar je metabolisme kan wel volledig lam gelegd worden wanneer je aan een crashdieet begint zoals TS heeft moeten doen van haar 'diëtist'.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:22

Ik vind het wel apart dat je met 63 kilo thuis als '`te dik'` wordt omschreven en dat er dan ook nog een diëtiste is die hier serieus op in speelt... (of je moet echt extreem kort zijn en daardoor te zwaar voor je lengte). Verder kan je met dit hete weer ook vocht vast houden wat je duidelijk op de weegschaal kan zien. Met muesli moet je uitkijken want hoewel het gezond is, zitten er ook bergen calorieën in. Aanmaak siroop is pure suiker, als je toch siroop wil drinken (en je niet inzit met het feit dat je daarvoor in de plaats een berg zoetstof binnen krijgt) probeer 0% suiker siropen zoals slimpie. Een glaasje fris af en toe moet kunnen, maar ook hier zitten bergen suiker in. Te weinig eten is trouwens ook niet goed, regelmaat is belangrijk maar blijkbaar moeilijk voor jou ivm je werkuren. Streng diëten zou ik trouwens afraden..als je daar van af stapt kom je dubbel zo hard weer aan. Probeer gewoon te eten en let er op dat het niet elke dag heel vet is of bomvol suiker zit, het kan wél maar af en toe. Verder is de tip om eerlijk voor jezelf op te schrijven wat je eet en op welk tijdstip een hele goeie, dan zie je precies wat je per dag binnen krijgt en daar kan je dan aanpassingen op maken. Afval pilletjes en poedertjes zijn grote onzin, daar valt alleen je portemonnee van af. Als er echt zo'n wonderpil bestond waren er geen dikke mensen meer op de wereld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:23

Azmay schreef:
Je eet wel heel weinig, kan zomaar zijn dat je lichaam in overlevingsmodus is gegaan en alles op is gaan slaan wat er binnen komt voor barre tijden.

Musli repen zijn overigens ook behoorlijk slecht, zit ook veel suiker in normaal.

Dat van die overlevingsmodus is toch zo'n onzinverhaal. Natuurlijk kom je (tenzij medisch iets verkeerd) niet aan als je minder eet.

Bijvoorbeeld: heb je de deelnemers van expeditie robinson ooit zien aankomen tijdens dat programma omdat ze moeten leven van wat rijst en rode vruchten? Nee. En ik heb toch alle series van de afgelopen jaren bekeken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:27

Punt 1gooi de weegschaal het raam uit en neem een broek die nu goed zit.
Punt 2 verdiep je échte voeding, waarbij je vet zeker niet moet weglaten
Punt 3 eet drie echte goede maaltijden per dag met veel groente (maar zeker ook complexe koolhydraten en vetten)
Punt 4 vraag je bij elk voedingsmiddel af of het je lichaam voedt (oftewel bevat het voedibgswaarde)
Hiermee kom je een heel eind en ontdek je dat alle crueslis en mueslirepen en alle andere zg. Magere producten je vooral proppen met suiker (of zoetstoffen)
Gelukkig heb je al ontdekt dat streng lijnen niet helpt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:29

...eh - tijdens de overlevingsmodus op zo'n Robinson eiland kom je niet aan, nee.
Maar als je na afloop nog steeds in overlevingsmodus staat ("...waar zit dat knopje precies??") en terug bent in het rijke Nederland met haar supermarkten, dan (etc.)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:42

Ik heb niet alle reacties gelezen tot nu toe, maar heb zelf het programma van bodysupport een paar weken gevolgd en het belangrijkste daaraan was om iedere tweeënhalf uur iets te eten. Dat werkt voor mij als een tierelier. En dan neem ik als tussendoortje bijvoorbeeld een halve komkommer of een bakje magere yoghurt met fruit. Misschien een idee om dat te proberen? Door zo vaak te eten blijft je verbranding namelijk op gang. Zodoende val je dus af. Maar dan ligt het er natuurlijk wel aan wat je eet.

Succes! Hopelijk vind je snel een oplossing die voor jou werkt :)

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:43

Janneke2 schreef:
...eh - tijdens de overlevingsmodus op zo'n Robinson eiland kom je niet aan, nee.
Maar als je na afloop nog steeds in overlevingsmodus staat ("...waar zit dat knopje precies??") en terug bent in het rijke Nederland met haar supermarkten, dan (etc.)

Kom je aan omdat je alles weer gaat eten waar je al die tijd naar hebt verlangd :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:57

Ik stuur je even een bericht mischien heb ik wat voor je.

Bijkomen van te weinig eten kan echt.
Dat probleem heb ik ook ik eet te weinig in vergelijking met wat ik verbrand.
Ik heb nu 6 eetmomenten op een dag die ik probeer aan te houden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:03

Suusje1986 schreef:

Dat bestaat wel, maar niet in de zin die meestal bedoelt wordt.

Op een streng dieet kan het zijn dat je heel veel spiermassa kwijtraakt, dit is voor iedereen anders, maar gebeurt áltijd in meer of mindere mate. Omdat dat nu net je kcalverbranders zijn kun je daarna zelfs op een heel normaal afvaldieet van pak 'm beet 1600kcal gigantisch in vet aankomen, vooral als je daarnaast geen krachttraining doet.
Tel daarbij op dat je lichaam een stress respons afgeeft en dus je cortisol niveau stijgt. Bij grofweg de helft van de mensen werkt dit vetopslag rond de buik in de hand + vocht vasthouden.

Gaat de persoon hierna weer zeer streng diëten, dan zal er weer meer spiermassa verloren gaan, basis metabolisme daalt nog verder en persoon kan vet aankomen van 1400kcal.

Ad infinitum.

Edit: het antwoord klopt dan wel: je eet meer dan je verbrand, maar is eigenlijk niet meer redelijk te noemen. Door een gestructureerde aanpak en heel erg veel tijd valt dit weer te herstellen, zodat de persoon weer een beetje een normaal leven kan leiden én op gewicht komt en blijft.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:21

Net wat Koia hierboven zei: echt belachelijk dat er gezegd werd dat 63 kilo te zwaar is!!! Ja, misschien voor iemand van 1.40
Wat ik weet over frisdranken met kunstmatige zoetstoffen, is dat je je hersenen of je lijf voor de gek houdt, want er gaat een signaal naar je brein: er komt suiker, en dat zet een reactie in gang, het fijne weet ik er niet van, maar dit is wel nuttig om eens op te zoeken misschien, in elk geval zou ik er heel voorzichtig mee zijn. Verder veel succes, kom op, je kan het!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:25

Supervixen schreef:
Azmay schreef:
Je eet wel heel weinig, kan zomaar zijn dat je lichaam in overlevingsmodus is gegaan en alles op is gaan slaan wat er binnen komt voor barre tijden.

Musli repen zijn overigens ook behoorlijk slecht, zit ook veel suiker in normaal.

Dat van die overlevingsmodus is toch zo'n onzinverhaal. Natuurlijk kom je (tenzij medisch iets verkeerd) niet aan als je minder eet.

Bijvoorbeeld: heb je de deelnemers van expeditie robinson ooit zien aankomen tijdens dat programma omdat ze moeten leven van wat rijst en rode vruchten? Nee. En ik heb toch alle series van de afgelopen jaren bekeken.

Oh maar TS is toch ook keurig 11 kilo afgevallen tijdens haar crashdieet? Het in eerste instantie verliezen van gewicht is het probleem niet. Zo ook niet bij onze expeditie leden. Het gaat om de periode daarná.

Verder ga ik volledig mee met Phormicola

Die 63 kilo is inderdaad geen gewicht om voor op een streng dieet te gaan. Daar is het al mis gegaan. Met wat kleine gezondere aanpassingen in het eetpatroon en meer beweging was TS misschien een paar kg afgevallen en had ze keurig op een mooi gezond gewicht gezeten. En was ze nooit in deze ellende terecht gekomen. Heel bijzonder hoe een diëtist je zo'n dieet aan kan praten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:38

Dat 63 kilo per definitie geen gewicht is om op dieet te gaan ben ik het niet mee eens. Ik ben 10 cm langer dan ts en bij 63 kg echt te dik.
E.e.a. afhankelijk van je bouw. Dat er door je ouders iets van gezegd wordt als je te dik wordt vind ik ook niet gek. De manier waarop ze je op dieet hebben gedaan wel!

Ik hoop dat er iets uitkomt bij de huisarts :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:44

Zie ik het nou over het hoofd of begint er (op een iemand na geloof ik) niemand over beweging? Want zeker beweging is essentieel als je blijvend wilt afvallen, er moet immers meer energie uit dan er in gaat. Door een goede krachttraining verbrand je uren na de sessie nog steeds vet. Daarbij wil ik benadrukken dat een positief zelfbeeld ook heel belangrijk is, en daarbij spreek ik uit ervaring. Hoe negatiever dit beeld is, hoe eerder je in een neerwaartse spiraal terechtkomt. Te veel wegen moet je niet zien als een uitzichtloze zonde, maar aan iets waar je aan kan werken en een haalbaar doel aan kan hangen (nadruk op haalbaar!). Zeg niet dat goed eten niet essentieel is, maar je moet wel reëel blijven, mueslirepen en yoghurt zijn iets dat veel mensen eten, en niet iedereen weegt te veel.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:48

Ik ben er nu pas veel te laat achter gekomen dat ik een stress eter ben. En dat alles waar veel suiker in zit . Of suiker. Letterlijk blijft vast plakken. Brood , pasta , koeken met chocola natuurlijk.
Al 16 jaar komt er elk jaar 1 kilo bij . Maar dat is momenteel dus echt veel te veel.

Maar wat is het moeilijk om karakter te vinden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:03

Simbaa schreef:
Dat 63 kilo per definitie geen gewicht is om op dieet te gaan ben ik het niet mee eens. Ik ben 10 cm langer dan ts en bij 63 kg echt te dik.
E.e.a. afhankelijk van je bouw. Dat er door je ouders iets van gezegd wordt als je te dik wordt vind ik ook niet gek. De manier waarop ze je op dieet hebben gedaan wel!

Helemaal mee eens! Iedereen hangt altijd zo aan gewicht, maar het ligt zó aan je lichaamsbouw... gewicht geeft echt vaak helemaal geen goed beeld.
Dat de ouders er wat van hebben gezegd vind ik alleen maar goed (het ligt er aan hoe ze het hebben gebracht), dat vind ik veel beter dan ouders die de kinderen maar lekker dik laten worden.
En inderdaad de manier van dieten is niet echt goed geweest. Zoek daarom nu een goede dietiste die je op een goed,gezond dieet kan zetten. Die je veel tips meegeeft ook voor de rest van je leven.
Daarbij zou ik ook toch nog een keer je dokter bellen en duidelijk uitleggen dat je echt heel weinig eet, maar toch veel aankomt. Hij kan dan in ieder geval medische problemen uitsluiten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:12

ual_95 schreef:
Zie ik het nou over het hoofd of begint er (op een iemand na geloof ik) niemand over beweging? .

Ik heb een paar keer naar haar bewegingspatroon gevraagd maar verder dan een actieve baan kom ik niet :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:28

van een glaasje frisdrank per dag ga je niet in ene 83 kilo wegen...of er is iets anders aan de hand of je eet toch meer dan dat je verbruikt.Of je bent in de overgang,dan hoef je niet meer te eten word je gewoon vanzelf dik :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:06

snuffie123 schreef:
Simbaa schreef:

Helemaal mee eens! Iedereen hangt altijd zo aan gewicht, maar het ligt zó aan je lichaamsbouw... gewicht geeft echt vaak helemaal geen goed beeld.
Dat de ouders er wat van hebben gezegd vind ik alleen maar goed (het ligt er aan hoe ze het hebben gebracht), dat vind ik veel beter dan ouders die de kinderen maar lekker dik laten worden.
En inderdaad de manier van dieten is niet echt goed geweest. Zoek daarom nu een goede dietiste die je op een goed,gezond dieet kan zetten. Die je veel tips meegeeft ook voor de rest van je leven.
Daarbij zou ik ook toch nog een keer je dokter bellen en duidelijk uitleggen dat je echt heel weinig eet, maar toch veel aankomt. Hij kan dan in ieder geval medische problemen uitsluiten.

Weet jij hoe de lichaamsbouw dan is, omdat je concludeert dat de ouders terrecht er iets van gezegd hebben?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:08

chanel1985 schreef:
snuffie123 schreef:

Weet jij hoe de lichaamsbouw dan is, omdat je concludeert dat de ouders terrecht er iets van gezegd hebben?

Pff oké... ik vind het goed dat de ouders er wat van zeggen als ze inderdaad te dik was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:30

Ik denk niet dat je teveel eet, maar gewoon het verkeerde eet.

Mijn moeder heeft een tijd lang veel te veel gewogen (als in 30 kilo) waarna ze permanent haar voedingspatroon heeft aangepast. Nu is ze 54 en weegt ze 57 kilo.

Laat allereerst de aanmaaklimonade staan, dat is echt het slechtste. Ik ben zelf in twee weken tijd 3 kilo afgevallen toen ik al mijn aanmaaklimonade vervangde voor water.

Vervang ook die mueslyreep permanent door yoghurt, in mueslyrepen zitten ook nog schrikbarend veel suikers en koolhydraten.

Brood niet meer beleggen met zoete troep, en als het even kan alleen maar volkoren eten.

Bij het avondeten proberen om de koolhydraten te vermijden. Ik las dat je met honger naar bed ging: dit hoeft absoluut niet! Dat is eigenlijk nog veel slechter. Je kan heus een goede maaltijd eten, maar laat die bestaan uit eiwitten (vlees, vis) en groenten. Daarbij kan je als vervanger voor de rijst of aardappels bijvoorbeeld kikkererwten of zoete aardappel nemen. Daar gewoon lekker van eten, dan hoef je echt geen honger te hebben.

Verder gewoon een beetje rondkijken op bijvoorbeeld pinterest naar lekkere tussendoortjes zonder bijvoorbeeld koolhydraten of suikers. Ook kan je gewoon af en toe een stukje pure chocola eten.

En tuurlijk, je mag ook weleens gewoon iets lekkers. Doet mijn moeder ook, soms gaat het een week helemaal mis. :') maar daarna gewoon weer "streng" zijn. En je zal merken dat dat steeds makkelijker gaat. :j