Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Re: Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:54

Diarree heb ik gelukkig niet echt. Darmen rommelen wel wat maar zet niet door.
Juist als ik me ga dwingen om te eten of drinken wordt het alleen maar erger..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:22

....naar hoor!

(Maar als het blijft bij rommelen, zou je ook gewoon je mond wat kunnen spoelen als je dat fijn vindt, dan is er geen gevaar voor uitdroging.)(Morgen schijnen we een hittegolf te krijgen, maar 1 dag weinig drinken 'kan een mens wel hebben'.)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:26

Ik neem af en toe een slokje taxi. Vind ik lekker en krijg ik wel redelijk weg. Na vandaag is het al 3 dagen dat ik weinig drink. Plas ook maar max. 2 keer per dag..
Wacht nog steeds op telefoontje van huisarts.
Heb helaas ook rugpijn gekregen van het vele liggen en weet ook niet meer hoe ik moet liggen. Zitten voel ik me te zwak voor..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:21

Mijn huisarts heeft tussen de middag een telefonisch spreekuur.

En dan die rugpijn ook maar melden!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:53

De huisarts belde me zojuist, vroeg hoe het ging. Hij dacht dat er van het weekend iemand was komen kijken maar heb alleen maar telefonisch contact gehad met de HAP. Hij zou eerst morgen langs komen maar nu komt hij vandaag.
Rugpijn en nekpijn heb ik gemeld, ook hoe weinig ik drink en dat ik niets eet.
Vind het erg fijn dat hij toch even langs komt!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:00

Ik hoop dat hij je kan helpen. En ik hoop dat die rugpijn niet van je nieren komt die protesteren tegen hoe weinig vocht ze krijgen. Sterkte

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:01

Wat een vervelende situatie! Ik slik nu ook ruim een maand Escitalopram, heb wel veel last gehad van de bijwerkingen (nauwelijks kunnen eten, niet kunnen slapen en onrustig), maar het is bij mij wel weggetrokken. Ik slik momenteel 15 mg en dat gaat eigenlijk heel prima. Ben van mezelf heel gevoelig voor alles, en dit werkt voor mij wel fijn. Misschien toch kijken naar andere medicatie?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:03

Callum daar had ik nog niet aan gedacht. De pijn zit wel op de plek van mijn nieren. Ga ik straks zeker even aankaarten als hij hier is!

Maanlicht, ik ben momenteel al gestopt met de escitalopram en over een paar weken gaan we kijken voor andere medicatie. :)
Fijn dat de bijwerkingen bij jou zijn weggetrokken!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:07

Dat is heel fijn! Het is toch altijd lastig om erachter te komen welke medicatie bij jou persoonlijk goed past/werkt. Bij mij was het toevallig in 1 keer goed, maar dat schijnt nogal uitzonderlijk te zijn. Ik hoop dat je je snel weer beter voelt!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:09

Ik heb in het verleden wel eens sertraline gekregen, die werkte bij mij ook gelijk goed zonder al teveel bijwerkingen. Alleen na een poosje ermee gestopt omdat de werking me toch niet goed beviel en ik snachts enorm aan het zweten ging elke nacht.
Dankjewel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:48

Fijn dat je huisarts even langskomt!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:03

Hij is net geweest, heb geen koorts. Droge mond dus moet echt blijven drinken zeker met de warmte aankomende dagen. Morgen moet er verbetering zijn en anders weer bellen.
Ben de rugpijn vergeten te melden, ben zo'n warhoofd.
Hij neemt me in ieder geval serieus en dat is wel erg fijn. Maag is gewoon enorm van slag, hij voelde een beetje en dat was erg onprettig.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:40

Kan het niet dat je rugpijn heb wat bij je nieren vandaan komt? Als ik weinig drink krijg ik ook rugpijn maar eigenlijk zijn dat gewoon mijn nieren die zeer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:06

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat is stierenpoep. AD kan ook ontzettend veel doen tegen angstklachten en raad eens wat er ook flink aanwezig is bij ptss..... Je hebt echter wel goede begeleiding nodig omdat medicatie alleen niet voldoende is om volledig klachtenvrij te worden.

Ach, stierenpoep wordt geen oliebol.....

Jaaahaaa - de scherpste kantjes van trauma kun je benoemen als angst klachten, klopt.
En daar kun je sympoombestrijding op doen, klopt ook.
(Even googlen: emdr is effectiever en valt niet onder symptomen bestrijden maar oorzaken aanpakken. De oude studie van Van Etten uit 1998 houdt het nog op 'even effectief', om daarna zich te verdedigen tegen de toenmalige controverse dat emdr "maar raar was enzo en dus niet werkte". )

En het moge duidelijk zijn : oma is van de oude stempel en niet zozeer gericht op klachtenvrij worden (ja, uiteraard), maar trauma wil nog wel meer met mensen doen dan klachten geven, zie fase 3.

Zoals verwacht een denigrerende reactie. Ten eerste gaat het hier niet over EMDR dus je hoeft het niet te verdedigen, ten tweede is het ook in de moderne stempel belangrijk de oorzaak aan te pakken. Je kunt PTSS vrijwel niet behandelen als de klachten nog volop aanwezig zijn.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 17:08

Dat zou zeker kunnen vibabu. Maar de pijn zit wel iets lager geloof ik.. En heb alleen pijn als ik buk of anders ga liggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:17

Citaat:
Zoals verwacht een denigrerende reactie.

Tja, je kent me langer dan vandaag, wie in mijn ogen nodeloos over stierenpoep begint, wordt pittig te woord gestaan. Je zou mij ook kunnen negeren, mag ook.
Citaat:
Ten eerste gaat het hier niet over EMDR dus je hoeft het niet te verdedigen, ten tweede is het ook in de moderne stempel belangrijk de oorzaak aan te pakken. Je kunt PTSS vrijwel niet behandelen als de klachten nog volop aanwezig zijn.

Niet om het een of ander, mijn universitaire scholing ligt zo'n 30 jaar achter mij, maar volgens mij staat hier een complete tegenstrijdigheid.
Als gezegd, mij is geleerd dat ptss in 3 fasen wordt behandeld en in alle fasen mogen er klachten aanwezig zijn. (In stabilisatie fase 'mag alles aanwezig zijn', in de confrontatiefase moet het "behapbaar" zijn en bij integratie mag er weer van alles opduiken. Ook fase 1, stabilisatie, is volledig 'het behandelen van ptss' en de klachten zijn daarbij volop aanwezig. Uiteraard kan er afhankelijk van allerlei parameters, inclusief de wens van de cliënt en in de harde werkelijkheid geld, gekozen worden voor symptomen bestrijden dmv. pillen om het doel van stabilisatie sneller te bereiken.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:19

Ivy_ schreef:
Dat zou zeker kunnen vibabu. Maar de pijn zit wel iets lager geloof ik.. En heb alleen pijn als ik buk of anders ga liggen.

Hoi Ivy,
sorry van de storing op de lijn.

Morgen alsnog tegen je huisarts zeggen hoor!
En/ of maak alvast een lijstje met wat je allemaal wilt zeggen / vragen - juist als je je beroerd voelt schieten dat soort dingen je door het hoofd.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:58

Even een update.
Veel beter gaat het nog niet. Wel kan ik al wat meer drinken en iets eten.
De misselijkheid is echter nog niet weg en kan ik alleen nog maar liggen.
Het mag van mij nu toch echt wel eens ophouden..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:30

Fijn om even iets te horen.
Jammer dat het allemaal zo lang duurt, maar er zit tenminste nog een stijgende lijn in.
Beterschap! !

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 12:47

Ja, als ik nog steeds niks/weinig zou drinken zou ik deze week nog in het ziekenhuis belandden. Daar had ik natuurlijk niet zoveel zin in..
Dankjewel :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 11:17

Wauw, mijn vriend had afgelopen weekend Iberogast meegenomen bij de kruidvat. Ik durfde het eerst niet in te nemen omdat ik ook nog wat andere medicijnen had.
Maar jeetje, nooit gedacht dat zoiets echt zou werken.. voorlopig nog dan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:14

Dat is fijn dat het verlichting geeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:15

Fijn dat je je kennelijk toch al beter voelt!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:46

Omdat ik er toch meer en meer klaar mee begin te zijn, wil ik nog even wat vragen.
Na nu 6 dagen eigenlijk non stop misselijk te zijn moet er toch al verbetering komen? Moet het toch wat weggaan? Of zijn er dingen waardoor je wel langer misselijk blijft?

Ik ben het echt meer dan zat. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:21

Ivy_ schreef:
Omdat ik er toch meer en meer klaar mee begin te zijn, wil ik nog even wat vragen.
Na nu 6 dagen eigenlijk non stop misselijk te zijn moet er toch al verbetering komen? Moet het toch wat weggaan? Of zijn er dingen waardoor je wel langer misselijk blijft?

Ik ben het echt meer dan zat. |(

Ben je ineens gestopt met je medicijnen? Ad kunnen als bijwerking misselijkheid veroorzaken, zowel bij start als bij afbouwen. Had je nog aan de arts gevraagd of een maagbeschermer een optie was? Het werd hier weliswaar belachelijk gemaakt maar het is zeer zeker niet ongebruikelijk om dat te gebruiken naast ad.