Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:28

Yvette81 schreef:
Heb tijdens mijn zwangerschap een verhaal gehoord over een kersverse vader die tijdens de kraamperiode een affaire kreeg met de kraamhulp. Dus tijdens de intake vroeg ik om een homofiele neger. Maar die werkte er niet.

:D :D :D

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 21:33

Tiffanny, fijn dat je iemand had waar je het goed mee kon vinden.
Denk dat het ook altijd lastig is voor hun om een geschikt iemand te laten komen.
Maar het kan dus wel :)

Verootjoo, ik denk dat ik er weinig mee op schiet om weg te gaan bij mijn vroedvrouw.
Dichtstbijzijnde andere vroedvrouw zit aangesloten aan waar ik nu zit, en word er dus gewerkt met dezelfde vroedvrouwen in de praktijk. Hooguit zullen er nog 2 a 3 onbekende zijn op de andere praktijk.

Zolang ik weet waar ik recht op heb, denk ik dat ik al goed zit.
Wat ik alleen wel erg vreemd vind, is dat je tot 8 cm ontsluiting moet wachten, maar je tot 6 cm pijnbestrijding kan krijgen. Ik heb liever helemaal niets, maar ik weet niet hoe ik er dan over denk.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 21:34

Boras schreef:
Yvette81 schreef:
Heb tijdens mijn zwangerschap een verhaal gehoord over een kersverse vader die tijdens de kraamperiode een affaire kreeg met de kraamhulp. Dus tijdens de intake vroeg ik om een homofiele neger. Maar die werkte er niet.

:D :D :D

:') :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:40

cynthia5 schreef:
Tiffanny, fijn dat je iemand had waar je het goed mee kon vinden.
Denk dat het ook altijd lastig is voor hun om een geschikt iemand te laten komen.
Maar het kan dus wel :)

Verootjoo, ik denk dat ik er weinig mee op schiet om weg te gaan bij mijn vroedvrouw.
Dichtstbijzijnde andere vroedvrouw zit aangesloten aan waar ik nu zit, en word er dus gewerkt met dezelfde vroedvrouwen in de praktijk. Hooguit zullen er nog 2 a 3 onbekende zijn op de andere praktijk.

Zolang ik weet waar ik recht op heb, denk ik dat ik al goed zit.
Wat ik alleen wel erg vreemd vind, is dat je tot 8 cm ontsluiting moet wachten, maar je tot 6 cm pijnbestrijding kan krijgen. Ik heb liever helemaal niets, maar ik weet niet hoe ik er dan over denk.

Normaal gesproken ga je met 5cm ontsluiting naar het zkh voor een poliklinische bevalling :o

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:44

cynthia5 schreef:
Jammer Anouska27 om te horen dat het dus toch nog fout gaat..
Ik zit bij Yunio omdat hun erg te spreken zijn over borstvoeding.. Hun hebben zelfs een eigen borstvoedingslijn :+

Ik zal mij is goed verdiepen in een lactatiekundige. Tot nu toe weet ik niet precies wat hun doen, en hoe ze te werk gaan.

Zijn er hier ook bokkers waarbij de borstvoeding erg slecht verliep? Of dat het niet is gelukt doordat er bijvoorbeeld geen melkproductie op gang kwam?
Mag ook rustig in pb hoor.
Mijn schoonmoeder is geholpen met een keizersnede, maar zij zegt mij dat het haar niet gelukt is borstvoeding te geven. Nu vraag ik me bij haar sterk af of ze het uberhaupt wel geprobeerd heeft of dat ze het een keer geprobeerd heeft maar er iets anders van verwacht had en nu maar zegt dat het nooit is gelukt.
In de meeste gevallen moet het voor 99% toch wel lukken wellicht met de juiste hulp.

Ja mijn kindje kon niet drinken, was te zwak na drie dagen amper gedronken en hij viel veel te veel af. Heeft ze voorzichtig geopperd of we misschien konden kolven en met fles geven, want ik zat er doorheen kind was niet happy, ze zei wel eerlijk dat ze het me niet als advies mocht geven. Maar ik was blij dat we het gedaan hebben want met fles lukte het wel, hij knapte goed op binnen paar dagen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:47

Als je weeën hebt en ontsluiting en ze wil niet heen, dan bel je het ziekenhuis, stap je in de auto en ga je alsnog heen.

Qua borstvoeding is het vooral een kwestie van doorzetten, ik heb ook een keizersnee gehad en was binnen enkele uren al aan het kolven omdat Lotte op de kinderafdeling lag en ze niet bij me kon/mocht drinken. Pas na 3 dagen kwam er wat melk, het is heel normaal dat er niet meteen melk is.
Verder is het heel normaal dat er 12 keer per dag gedronken wordt, soms minder soms meer, maar laat je niet aanpraten dat het te vaak is. Verder mijn advies om je aan te melden bij een borstvoedingsgroep, daar is veel informatie te vinden en snel antwoord op vragen te krijgen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:49

Hier een gevalletje "mislukte" borstvoeding. Aanleggen = pijn = spanning = frustratie omdat ik niet "gewoon" kon ontspannen en genieten "zoals het hoort".
Voeden stond gelijk aan stress, en dat werkt gewoon niet.
Kolven werkte beter voor ons, maar door omstandigheden heb ik dat ook minder lang volgehouden dan ik origineel van plan was.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:51

Bij dochter1 heb ik 3 weken en bij dochter2 6 weken borstvoeding gegeven.Daarna was het op en noodgedwongen het flesje.Dus ook al wil je het wel,soms kan het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:56

Het systeem bij ons is iets anders aangezien hier de kraamzorg meer een soort verpleegster is die geen huishoudelijke zaken doet.
Ik heb specifiek gevraagd om een BV experte. Die vrouw heeft ons geweldig geholpen maar BV is mislukt.
Kindje ging gewoon niet zuigen. Na 3 weken aanleggen en kolven voelde me er mislukt onder en heeft ze me aangeraden het los te laten ivm dreigende PPD. Aanleggen heb ik toen laten varen, maar heb wel 3 maanden gekolft (echter slechts 50%).
Een vriendin van mij wilde met hart en ziel BV geven. Gaf melk voor een weeshuis en heeft het maanden tevergeefs geprobeerd. Kind liet zich echter niet aanleggen. Mentaal is ze daar behoorlijk aan onderdoor gegaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:58

Ik heb helaas ook maar tot 6 weken kunnen borstvoeden.
Ook hier stond borstvoeden op een gegeven moment gelijk aan enorme stress en spanning door helse pijn.
Is uiteindelijk uitgelopen op een verwaarloosde borstontsteking, een borstoperatie en een week ziekenhuis.

Bij problemen bij borstvoeding zou ik me op een gegeven moment richten tot een lactatiedeskundige in plaats van een kraamverzorgster. Ieder haar vak.

Mungbean

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:59

Mijne was dus beide, wel zo practisch.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:03

Hier ook geen bv succes, heb me helemaal suf gekolfd maar kreeg niet genoeg voor 2 baby's. Zelf drinken wilden ze slecht en te weinig kracht, dus moest wel kolven. Heb ze paar weken half kv half bv gegeven en toen overgestapt naar helemaal kv. Ook voor mijn eigen welzijn, viel kilo per dag af en bleef niks van me over. Knapte ook slecht op na bevalling, na stoppen met bv voelde ik me vrij vlot weer de oude.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:15

Dat je bij 8cm pas naar het ziekenhuis mag is echt onzin.
Ik had geen medische indicatie, maar wilde wel in het zh bevallen. Had vanaf 2cm al weeënstormen en we zijn met 3cm naar het zh gegaan omdat ik pijnbestrijding wilde.
Je vk mag je dat absoluut niet weigeren!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:34

Qua borstvoeding is het verstandig om vooraf een cursus te volgen. Dat kan bij La Leche League en soms ook bij de verloskundige. Is er in de regio geen goede cursus is het boek over borstvoeding van La Leche League een echte aanrader. Als je goed voorbereid bent en basiskennis hebt, gaat het vaak beter. Tijdens die eerste dagen na de geboorte komt er zoveel op je af en krijg je zoveel adviezen van iedereen dat het fijn is om zelf al goed geïnformeerd te zijn en je eigen weg te kunnen volgen en de adviezen op waarde te kunnen schatten.

Als de borstvoeding niet loopt kun je beter eerder dan later hulp van een lactatiekundige inroepen. Zeker iets als gebruik van een tepelhoedje of kolven ipv live voeden zijn dingen waarbij het verstandig is on eerst een LK erbij te halen voordat je zo'n advies van de kraamverzorgende opvolgt. Tepelhoedjes zijn minder vaak nodig dan vaak gedacht en ze hebben ook nadelen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:54

Jij mag kiezen of je in het ziekenhuis wilt bevallen. De verloskundige moet daarin meegaan. Jij bepaalt als patiënt!

Mocht je twijfelen aan de verloskundige zou je misschien beter kunnen wisselen. Al zeg je eerder dat dat niet echt mogelijk is. Ik weet niet of er een andere praktijk in de buurt is of zo?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:09

Je mag altijd in het ziekenhuis bevallen. Als je al pijnbestrijding overweegt is dit een goede redevoeringen niet thuis te bevallen. Hoe het mét de kosten / vergoeding zit weet ik niet.

Een kraamverzorgster is geen verpleegkundige, geen lactatiedeskundige en geen gynaecoloog! De kraamverzorgster zorgt voor de baby en de moeder (aankleden, wassen, eten, temperaturen) en de ruimtes waar moeder en kind in verblijven.
Als er iets is; baby valt af, moeder heeft verhoging, dan wordt dit overlegd met de verloskundige. De verloskundige komt na de bevalling een aantal keren langs voor controles.
Borstvoeding is een vak apart! De baby moet goed aanhalen en aanzuigen. Als het pijn doet, doe je het niet goed. Van verkeerd aanleggen krijg je wondjes en wordt het van kwaad tot erger. Bij mijn eerste kindje was de borstvoeding een ramp. Bij de tweede ging dit wel goed! Dankzij een lactatiedeskundige. Ieder zijn eigen vak.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 00:20

Het is al een hele geruststelling dat er meerdere mensen aangeven gewoon naar het ziekenhuis te kunnen gaan wanneer dit nodig is. Last van mijn schouder!

Verder vind ik het super goed dat er zoveel bokkers borstvoeding hebben gegeven/geeft.
Maar de mensen die gewoon een flesje geven snap ik ook heel goed. Voor beide gevallen respect.

Ik las bij één bokker dat de melk na een paar dagen pas op gang kwam dat was bij zonnebloem18.
Jij bent vast niet de enige hierin, maar krijgt de baby dan geen vreselijke honger? Aangezien het eigenlijk 12 x per dag melk moet hebben?
En hoe werd dat opgelost?

Wij zijn op dit moment aan het kijken naar een goede borstvoeding cursus, maar wat hier aangeboden word gaan ook over andere dingen. Wat wellicht voor iemand anders heel interessant is maar mijn man krijg ik al moeilijk mee naar zulke dingen laat staan dat je er 4 uur zit waarvan 1 uur maar gaat over borstvoeding. Dus daar zijn we nog naar aan het kijken.

Er zijn nog wat mensen die via pb een bericht hebben gedaan, daar reageer ik morgen even op!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:28

cynthia5 schreef:
Ik las bij één bokker dat de melk na een paar dagen pas op gang kwam dat was bij zonnebloem18.
Jij bent vast niet de enige hierin, maar krijgt de baby dan geen vreselijke honger? Aangezien het eigenlijk 12 x per dag melk moet hebben?
En hoe werd dat opgelost?

Lotte heeft die dagen flesvoeding gehad, niet ideaal en niet hoe het een volgende keer zal gaan, maar ze moest wel iets drinken. De volgende keer zorg ik voor donormelk/eigen melk en wil ik niet dat ze de fles geven maar via fingerfeeding als ze om wat voor reden dan ook niet aangelegd kan worden.

Als je aan kan leggen duurt het meestal niet zo lang en de eerste dagen drinken ze maar een heel klein beetje.

Inmiddels geef ik al bijna 28 maanden borstvoeding dus het is echt allemaal goed gekomen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:44

Sorry voor het binnenvallen maar wilde dit even aangeven.

In 2015 was het nog zo dat je een eigen bijdrage betaalde aan het bevallen zonder medische indicatie. Nu wordt die vaak wel uit je aanvullende verzekering vergoed.

Ik zou het voor de zekerheid nog even navragen. Ik heb vroeger veel mensen extra zien betalen vanwege dit feit!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:15

Dat wil ik wel bij de volgende aangeven, een kraamverzorgende die mij heel veel info kan geven over kunstvoeding omdat borstvoeding voor mij geen optie is. Ik krijg tijdens het intake gesprek een prachtig boek over borstvoeding namelijk (al vroeg ze wel of ik het wou hoor, want kunstvoeding stond al genoteerd. Maar ze zei dat er ook wat in stond over de fles, maar dat was 1 hele pagina :+ Super ook want zowel ziekenhuis, kraamzorg, verloskundige hebben niet doorgezeurd over borstvoeding en flesje stond al mooi klaar bij de geboorte. Maar ik miste wel enorm veel neutrale informatie erover. Over welke voeding, welk flesje, hoe en wat etc en dat wil ik de volgende keer wel graag)

Ik had het ook heel erg gevonden als ze bij mij wel waren begonnen over borstvoeding (als je de keuze maakt omdat het echt onverantwoord is voor mijn gezondheid, is dat al geen leuke keuze immers), maar echt geweldig de begrip van iedereen die bij mij betrokken was :j

Wat ik wel jammer vond dat de kraamzorg weer weg moest :') had haar nog graag een jaar of 4 gehouden :')

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:32

Bij de eerste aangegeven dat ik geen stagiaire wilde. Was zelf toen nog vrij jong en wist niet echt wat ik moest verwachten.

Bij de tweede werd het een ziekenhuis bevalling ivm eerder inleiden ivm diabetes. Naar de bevalling moest ik gekatheteriseerd worden. Aangegeven dat er toen wel een stagiaire bij mocht. Maar naar drie mislukte pogingen een hoop pijn en ellende en dat de dienstdoende gyn niet ingreep ben ik uit mijn plaat gegaan.

Nu 34 week zwanger en toch wel weer aangegeven dat er een stagair bij mag. Iedereen moet het tenslotte leren.

Ik heb beide keren een leuke kraamzorg gehad. Nu wel als voorkeur 1 van die beide dames gegeven. Mocht er een ander komen waarmee ik geen klik heb geef ik dit ook gewoon aan. Je moet er van kunnen genieten. Die tijd kun je nooit weer over doen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:34

Babies hebben de eerste dagen best wel wat reserve en het is normaal dat ze de eerste dagen afvallen en dat het even kan duren voor het op gang komt. Daar zijn ze op gemaakt, dus je hoeft je echt niet te snel op stang laten jagen als het wat langer duurt.

Mijn dochter was een kleine magere baby van nog geen 3 kilo, maar heeft die paar dagen dat het aanleggen nog niet lukte prima gered.
Ik ben blij dat ze niet is bijgevoed, ondanks bovengemiddeld percentage afvallen en dus kleine baby.
De hongerprikkel zorgde ervoor dat ze steeds fanatieker ging proberen, waardoor het eenmaal thuis met hulp van de kraam wel begon te lukken.
Voor die tijd heeft ze echt alleen een paar druppeltjes via vingerfeeding gehad (dan kolf je, en dat was in het begin echt maar een paar druppeltjes, en daarna geef je het via een slangetje terwijl baby op je pink zuigt, zodat ze toch het principe oefenen).

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:44

Als je bv wilt geven en je kindje moet bijgevoed worden heeft cupceeding de voorkeur boven fingerfeeding. Bij fingerfeeding komt er toch een harde prikkel in het mondje en heeft de baby zelf geen controle over de melkstroom. Bij cupfeeding komen er geen prikkels in het mondje en heeft de baby de controle. In veel zkh weten ze dit wel, maar geven ze vanwege de tijd die cupfeeding kost de voorkeur aan fingerfeeding. Dan kan de verpleegster weer sneller verder naar de volgende namelijk. Dat is met de werkdruk daar niet onbegrijpelijk. Maar ook als vader of moeder zelf kun je cupfeeden als het aanhappen nog niet lukt.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:53

Hihi wat leuk, ik ben 31-10 uitgerekend.
Mijn eisen:
- niet rokend
- eigen tijd en ruimte wanneer ik dat wil
- iemand die veel over borstvoeding weet en ervaren is, maar geen oude zeur :+
- iemand die echt de tijd neemt om dingen te laten zien en uit te leggen
- geen onaangekondigde controles en duidelijkheid over wat er moet gebeuren

Ben misschien veeleisend maar wil me er wel goed bij blijven voelen :o

Gelukkig werkt mijn moeder zelf als kraamverzorgende dus zij heeft bij het bedrijf een aantal mensen genoemd die goed bij ons zouden passen kwa hoe ze werken en hoe ze zijn.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:55

Ohja, en een stagiair mogen ze van mij ook thuis laten :o