Spierballen zijn trending

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:27

Picasso schreef:
secricible schreef:
Ik maakte er niks van. Iets viel me op en dat checkte ik terug bij je :)
En trends brengen altijd risico mee, daar heb je gelijk in. Maar het is ook volkomen menselijk. Wat Barbalala zegt herken ik ook. Hoewel ik denk dat het voor je lijf "beter" is om veel te sporten en daarbij te eten (anders kun je niet bouwen) dan jezelf volledig uit te hongeren. Voor zover je over "beter" kan spreken dan...

Dat is echt jouw invulling.

Dat is het ook, en zo zegt ze het ook 'Hoewel ik denk', dat zal ze niet voor niets zo neer hebben gezet denk ik :)

Als we het toch over voorbeelden gaan hebben... Ik vind Mattie Rogers een geweldige (sterke) vrouw!
Afbeelding

Zij ziet er super fit uit, is sterk en is ook een mooie vrouw :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:34

maximuss schreef:
Ik ga hier ook eens mijn "doel" (aka doel voor mezelf) posten ;-):

http://www.girlswithmuscle.com/images/f ... 548992.jpg

K.ara Webb, eigenlijk toch wel mijn voorbeeld :o ...

maar dan vind je helemaal geen behoorlijke kleding meer O.o
dan heb je ook nog eens mega bovenbenen, dus met een rokje of jurkje kom je ook niet meer weg..

dat vind ik persoonlijk niet meer mooi.. spieren zo zwaar dat de bespiering mannelijk lijkt :(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:41

Persoonlijk ben ik wel blij met die 'trend'. Ik ben me altijd te veel bewust geweest van het feit dat ik sterk en breed ben. Ik durfde eigenlijk helemaal niet iets met krachttraining te gaan doen, bang om niet langer vrouwelijk gevonden te worden.
Dus ik heb lang mijn heil gezocht in hardlopen en cardio. Maar zelfs daar ontwikkel ik spieren mee :')
Het leuke is juist dat ook gespierde vrouwen veel meer geaccepteerd worden dan voorheen. Ikzelf kom nooit in de sportschool (is écht niks voor mij, ik train liever buiten of thuis) maar doe vooral aan hardlopen, pilates en HIIT. En dat voelt goed.
We zijn hier aan het verbouwen en hoe fijn is het dat je gewoon volledig met de mannen mee kunt werken met slopen en stenen sjouwen? Of dat je zonder een centje pijn 15 kilometer kunt hardlopen?
Veel oefeningen zijn ook gericht op core stability en dat is ook erg prettig met paardrijden.
Mijn lijf is in goede conditie en ik hoef me niet meer te schamen voor het feit dat ik gespierder ben dan veel vrouwen (en ongetrainde mannen). Ik weet wel dat ik me daar nooit voor heb hoeven schamen natuurlijk, ik ben wie ik ben, maar deze trend voelt voor mij in ieder geval gewoon goed.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:41

@ karuna: eiwitshakes is niets brrrrr aan: da's puur voor het "onderhoud" van je spieren. Ik voel dat heel duidelijk: veel minder spierpijn met extra eiwitten en andere supplementen. Heb tegenwoordig ook iets extra nodig om het hartje lekker hoog te krijgen tijdens cardio, anders duurt het te lang ;-) en kan ik hele dagen op de roeier/spinner zitten. Met supplementen geraak ik op 5 min al op 90 a 95 % van mijn maximale hartslag en dan een halfuurtje tot een uurtje knallen :-)...

@ elena: da's het beeld wat voor mij qua bouw mogelijk is: ik heb Brede schouders (nu 60cm schouderbreedte) en heupen en van nature dikke spieren (bovenarmen droog 40cm, bovenbenen komen al goed in de buurt van Kara ;-)). Stretch is mijn redding:-)...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:45

Ja lol, met mijn bouw is dat ook mogelijk, ik kijk er voor uit om die richting op te gaan en doe alles om de spieren lang en slank te houden zodat ik niet helemaal een poefpoppetje wordt met mijn slechts 1.63 :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:50

Waarom meten of een doel stellen? Dan ben je eigenlijk al wat obsessief bezig. Waarom is hartslag zo ontzettend belangrijk? Als je spierpijn hebt heb je je spieren eigenlijk beschadigd.

Heel bot gezegd. Vroeger in hts tijd was ik ongeveer de enige vrouw en sterker dan best wat mannen. Maar ook daar liepen wedstrijd mensen rond. Alleen geen speciale eiwitten hartslag dingen of wat ook. Ze trainden met gewichten en aten wat extra dat was het. Er werd toen in mijn ogen veel normaler mee omgegaan.

Ik heb daarna af en aan heel veel revalidatie gehad waarbij krachttraining een belangrijk onderdeel was. Extreemste na eerste zware knieoperatie 2 keer per dag verplicht trainen. Maar altijd met het standpunt spierpijn moet je vermijden dat is niet ok. Licht stijf ja maar meer mag je niet hebben dan ben je te ver gegaan, en dat hanteer ik nu ook. Ik weet door die jarenlange verplichte sessies met een fysio naast me wat ik kan en moet doen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:53

@ karuna: waarom? Omdat ik een job heb waar fysiek heel belangrijk is en ik nu aan het trainen ben voor selectieproeven waar ik bij de eerste 75 uit 6000 moet geraken :-). Daarom dus...

En omdat het gewoon leuk is om tot het gaatje te gaan en fysiek beter te worden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:30

maximuss schreef:
@ karuna: waarom? Omdat ik een job heb waar fysiek heel belangrijk is en ik nu aan het trainen ben voor selectieproeven waar ik bij de eerste 75 uit 6000 moet geraken :-). Daarom dus...

En omdat het gewoon leuk is om tot het gaatje te gaan en fysiek beter te worden...

De vraag is of je dat wordt op deze manier. Je pleegt feitelijk roofbouw... en ik zou denk ik ook maar eens heel goed kijken of die supplementen niet op de dopinglijst staan. Just to be on the safe side...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:33

Ik denk echt dat je je wat beter moet inlezen karuna... Eiwitshakes hebben niks te maken met breed worden. Spieropbouw doe je door de manier waarop je traint icm voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Om slank te worden hetzelfde. En dat alles word nog eens beïnvloed door je hormonen.
Je wil sterk blijven, om sterk te blijven zul je je spieren moeten voeden, dat kan alleen door voldoende eiwitten te nemen. Of je dat wil doen dmv een eiwitshake of gewoon een kommetje kwark na het sporten is je eigen keuze natuurlijk. Maar je lichaam ziet het verschil niet en in een normale eiwitshake zitten geen speciale groeistoffen om meer spieren te krijgen ofzo. Dat daar vroeger geen gebruik van werd gemaakt vind ik een beetje een wan-argument. De kennis wordt steeds beter en logischerwijs gaan mensen daar gebruik van maken.

Je verhaal over spierpijn is helemaal onzin, sorry... Spierpijn is inderdaad je spieren beschadigen, een signaal dat je je spieren fors hebt belast. Je spieren gaan daarna herstellen en doen dat door de spieren te versterken. Zo ontwikkel je sterkere spieren. Dat betekend niet dat je zonder spierpijn niet sterker kan worden, maar spierpijn is echt volledig onschuldig.
Dat dat met blessures anders is is prima, ik heb ook maanden moeten trainen op mijn benen op licht niveau omdat ik snel zou overbelasten. Maar met een gezond lijf is spierpijn totaal niet verkeerd.

En waarom meten of een doel stellen? Omdat het motivatie biedt. Het geeft een goed gevoel om een doel te hebben en dat te bereiken. Niet alleen met krachttraining, maar met alles toch.. Je neemt rijlessen met als doel je examen te halen, je gaat naar school met als doel te slagen. Als je geen doel in het leven hebt lijkt dat me aardig verdrietig... Meten helpt je je doel makkelijker te behalen en objectieve doelen te stellen. "Sterker worden" kan een doel zijn, maar een doel wat nooit bereikt is omdat je het niet kan meten. "100kg kunnen deadliften" is een doel, op een dag kun je zeggen dat je dat doel hebt behaald. SMART doelen zijn niet voor niets uitgevonden...

maximuss

Re: Spierballen zijn trending

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:39

@ Wendy: volledig dopingvrij :-), anders staat koffie ook op die lijst ;-)... Roofbouw, niet direct af en toe op het randje van overtraind wel maar dat is snel opgelost met extra rust, ken mijn lichaam ondertussen goed genoeg om op tijd even op de rem te gaan staan...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:40

Wat voor selectieproeven gaat het om maximuss? Waar train je voor?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:45

@ secricible: je hebt pb ;-)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:50

secricible schreef:
Ik denk echt dat je je wat beter moet inlezen karuna... Eiwitshakes hebben niks te maken met breed worden. Spieropbouw doe je door de manier waarop je traint icm voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Om slank te worden hetzelfde. En dat alles word nog eens beïnvloed door je hormonen.
Je wil sterk blijven, om sterk te blijven zul je je spieren moeten voeden, dat kan alleen door voldoende eiwitten te nemen. Of je dat wil doen dmv een eiwitshake of gewoon een kommetje kwark na het sporten is je eigen keuze natuurlijk. Maar je lichaam ziet het verschil niet en in een normale eiwitshake zitten geen speciale groeistoffen om meer spieren te krijgen ofzo. Dat daar vroeger geen gebruik van werd gemaakt vind ik een beetje een wan-argument. De kennis wordt steeds beter en logischerwijs gaan mensen daar gebruik van maken.

Je verhaal over spierpijn is helemaal onzin, sorry... Spierpijn is inderdaad je spieren beschadigen, een signaal dat je je spieren fors hebt belast. Je spieren gaan daarna herstellen en doen dat door de spieren te versterken. Zo ontwikkel je sterkere spieren. Dat betekend niet dat je zonder spierpijn niet sterker kan worden, maar spierpijn is echt volledig onschuldig.
Dat dat met blessures anders is is prima, ik heb ook maanden moeten trainen op mijn benen op licht niveau omdat ik snel zou overbelasten. Maar met een gezond lijf is spierpijn totaal niet verkeerd.

En waarom meten of een doel stellen? Omdat het motivatie biedt. Het geeft een goed gevoel om een doel te hebben en dat te bereiken. Niet alleen met krachttraining, maar met alles toch.. Je neemt rijlessen met als doel je examen te halen, je gaat naar school met als doel te slagen. Als je geen doel in het leven hebt lijkt dat me aardig verdrietig... Meten helpt je je doel makkelijker te behalen en objectieve doelen te stellen. "Sterker worden" kan een doel zijn, maar een doel wat nooit bereikt is omdat je het niet kan meten. "100kg kunnen deadliften" is een doel, op een dag kun je zeggen dat je dat doel hebt behaald. SMART doelen zijn niet voor niets uitgevonden...

Mooi gezegd _O_

Het is juist veel schadelijker als iemand maar voor 80% eenkrachtsporters levenstyle heeft en dan bedoel ik dus alleen keihar aan werk is in de gym.. Dan beschadig je meer, dan hebben ijna zeker in je voedingspatroon niet genoeg eiwitten bijv om je spieren te herstellen... Dan pleeg je roofbouw. Juist als je erin verdiept kan je je lichaam positief laten verbeteren en kans op blessures verkleinen ..

Maar heb hier beetje smaak dar het überhaupt iets is tegen fanatiek sportende vrouwen.. Mrt verhaal van doelen stellen en spierpijn obsessief is... Want ook bij turnen, ballet en zelfs paardrijden kan je spierpijn krijgen en stel je doelen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:58

Ik vind het wel een mooie trend. Sommige meiden trainen zichzelf te breed naar mijn persoonlijke smaak. Maar wie ben ik om dat tegen hun te zeggen dat ze het niet mogen? Iedereen moet doen waar je je zelf lekker bij voelt. Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen hetzelfde mooi vind en dat is maar goed ook.

Heb zelf ook wel wat aan krachtsport gedaan, maar ik heb niet de motivatie om het te blijven doen. Ga liever de tijd die ik heb naar mijn paardje toe. Zo heeft ieder zijn eigen ding.
Toch blijf ik veel kracht trainende vrouwen volgen omdat ik het fascinerend vind. En omdat ik stiekem wel jaloers ben op hun doorzettingsvermogen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:42

Ik moet zeggen dat ik zelf ook wat verschillende sport lesjes heb gevolgd en ik dat echt heel geinig vond. Als die trend er niet was zouden dat soort lessen waarschijnlijk een stuk dunner gezaaid en minder toegankelijk zijn. Dat veel verschillende sporten nu populair worden vind ik eigenlijk alleen maar positief. Sommige mensen vinden daar nu blijkbaar echt een passie in, sommige trainen zich alleen gek om het einddoel, sommige slaan misschien ook wel echt door maar dat heb je altijd een beetje met trends.
Maar mensen kunnen natuurlijk ook alles wel een beetje in het extreme trekken. Ik moet ook zeggen dat ik de trend die er een beetje tegenin gaat van acceptatie/body positivity etc soms net zo goed te extreem vind. Sommige mensen doen tegenwoordig alsof er niemand bestaat die een gezonde relatie met beweging, eten en gewicht kan hebben. Mensen die sportief zijn zijn meteen "obsessief" en die zouden wel eens een afwijking kunnen ontwikkelen en trainen vast meteen zo hard dat ze roofbouw gaan plegen op hun lijf.
Net als dat laatst zo'n presentatrice op TV duidelijk over zichzelf iets zij in de trend dat je als je wat aankomt gewoon even op je eten moet letten en moet sporten maar wel in de je-vorm. Blijkbaar ervaart die vrouw dat zou in haar eigen situatie maar omdat ze dat dus zegt buitelen er meteen allemaal (dikke?) dames over elkaar heen om te zeggen dat je zoiets toch echt NIET kan zeggen hoor want dan ontwikkeld heel puberend Nederland direct een eetstoornis :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:50

Ik zeg niet dat spierpijn roofbouw is of dat je van eiwit dingen breed word. Of dat dat obsessief is. Lezen is ook een kunst kennelijk.

Ik zeg alleen wat me opvalt dat dat nu veel gebruikt wordt en met hartslag hoogte trainen enz en vroeger er duidelijk anders mee om werd gegaan. Wat luchtiger en minder gefixeerd. Misschien is dat een beter woord.

En de fysiotherapeut zag toen juist veel mensen die te ver gingen en spierpijn dagen aanhield. En dan wel doortrainen. Dat is gewoon niet ok. Wat stijfjes (wat ook spierpijn is) is geen probleem maar dat moet ook zo weer weg zijn en met pijn moet je niet gaan trainen.

Wat ik wel obsessief heb genoemd is het er alleen maar mee bezig zijn, fixeren op die hoogte hartslag en ik moet dat eten want en ik wil die vrouw als voorbeeld stellen en daarna stoppen met nadenken en te veel te snel en te vaak willen. Net als bezig zijn met bv nagenoeg geen koolhydraten eten, of desnoods alle graan laten staan en daarin en daarmee ook doorslaan waardoor het weer ongezond is.

Niks mis met hard trainen of dat nu man of vrouw is. Revalidatie is keihard trainen, soms tot 8 uur per dag 5 dagen in de week. Alleen genoeg is genoeg. Er is meer dan keihard trainen. Leven moet ook geleefd worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:51

Volgens mij moet je dan jezelf even teruglezen karuna, want je zegt het letterlijk, maar goed... Schrijven is net zo goed een kunst als lezen blijkbaar :)
En ja, als je alles in extremen trekt is het makkelijk om op iets af te geven. Veel van wat je noemt juich ik juist toe, koolhydraatbeperkt lijkt op dit moment dé oplossing nadat we jaren diabeten en mensen met metabool syndroom X hebben laten aanmodderen omdat we ze niet konden helpen. Een voorbeeld stellen zorgt alleen maar voor een doel en motivatie en hartslag kan een goede motivator zijn.
Doorslaan is verkeerd, doorslaan is altijd verkeerd. Maar ik denk dat veel mensen een andere definitie van doorslaan hebben dan de meeste sporters.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:07

Ergens is het juist fijn dat de wetenschappelijke aanpak en inzichten ivm training en sporten gewoon mainstream geworden zijn. Dat maakt het sporten een pak verantwoordelijker en veiliger.

@ karuna: ik voel me toch wel in negatieve zin aangesproken door je post. Ja ik heb hier een foto gepost van mijn doel, vooral om het contrast te tonen met de andere foto's hier die ook getuigen van krachttraining maar voor mij totaal onhaalbaar zijn: ik heb aanleg voor massa, dikke spieren op dikke botten aan brede schouders en idem heupen. Ik ben gewoon type middelgroot trekpaard. Doorslaan is idd niet gezond maar wat is doorslaan? Waarom slaat een ruiter die 3u per dag rijdt (uiteraard niet op hetzelfde paard) niet door en iemand die zichzelf evenveel traint wel?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:11

Nergens voor nodig. Ik val niemand aan, maak me alleen soms best zorgen over het fanatisme waarin mensen iets gaan doen, ongeacht wat dat is, lijnen, gezond eten, sporten, een nh guru volgen, alles bit boom en ijzerloos enz.

Het leven is voor mij te leuk om me ergens vol op te storten en daarin te ver in door te schieten. Maar ik verlaat het topic wel. Heb geen zin in discussies of aanval of verdediging.