secricible schreef:Ik denk echt dat je je wat beter moet inlezen karuna... Eiwitshakes hebben niks te maken met breed worden. Spieropbouw doe je door de manier waarop je traint icm voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Om slank te worden hetzelfde. En dat alles word nog eens beïnvloed door je hormonen.
Je wil sterk blijven, om sterk te blijven zul je je spieren moeten voeden, dat kan alleen door voldoende eiwitten te nemen. Of je dat wil doen dmv een eiwitshake of gewoon een kommetje kwark na het sporten is je eigen keuze natuurlijk. Maar je lichaam ziet het verschil niet en in een normale eiwitshake zitten geen speciale groeistoffen om meer spieren te krijgen ofzo. Dat daar vroeger geen gebruik van werd gemaakt vind ik een beetje een wan-argument. De kennis wordt steeds beter en logischerwijs gaan mensen daar gebruik van maken.
Je verhaal over spierpijn is helemaal onzin, sorry... Spierpijn is inderdaad je spieren beschadigen, een signaal dat je je spieren fors hebt belast. Je spieren gaan daarna herstellen en doen dat door de spieren te versterken. Zo ontwikkel je sterkere spieren. Dat betekend niet dat je zonder spierpijn niet sterker kan worden, maar spierpijn is echt volledig onschuldig.
Dat dat met blessures anders is is prima, ik heb ook maanden moeten trainen op mijn benen op licht niveau omdat ik snel zou overbelasten. Maar met een gezond lijf is spierpijn totaal niet verkeerd.
En waarom meten of een doel stellen? Omdat het motivatie biedt. Het geeft een goed gevoel om een doel te hebben en dat te bereiken. Niet alleen met krachttraining, maar met alles toch.. Je neemt rijlessen met als doel je examen te halen, je gaat naar school met als doel te slagen. Als je geen doel in het leven hebt lijkt dat me aardig verdrietig... Meten helpt je je doel makkelijker te behalen en objectieve doelen te stellen. "Sterker worden" kan een doel zijn, maar een doel wat nooit bereikt is omdat je het niet kan meten. "100kg kunnen deadliften" is een doel, op een dag kun je zeggen dat je dat doel hebt behaald. SMART doelen zijn niet voor niets uitgevonden...
Mooi gezegd 
Het is juist veel schadelijker als iemand maar voor 80% eenkrachtsporters levenstyle heeft en dan bedoel ik dus alleen keihar aan werk is in de gym.. Dan beschadig je meer, dan hebben ijna zeker in je voedingspatroon niet genoeg eiwitten bijv om je spieren te herstellen... Dan pleeg je roofbouw. Juist als je erin verdiept kan je je lichaam positief laten verbeteren en kans op blessures verkleinen ..
Maar heb hier beetje smaak dar het überhaupt iets is tegen fanatiek sportende vrouwen.. Mrt verhaal van doelen stellen en spierpijn obsessief is... Want ook bij turnen, ballet en zelfs paardrijden kan je spierpijn krijgen en stel je doelen