HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:12

Shadow0 schreef:
Heel in het algemeen vind ik dat zorgprofessionals daarin vaak weinig zelfreflectie tonen en regelmatig defensief reageren. In zoveel topics op Bokt waar op z'n minst sprake is van slechte communicatie (en in een aantal gevallen van handelen wat minstens twijfelachtig is) wordt het vooral goedgepraat, en wordt bovendien heel vaak een beroep op autoriteit gedaan ('ik werk in de zorg dus ik weet het, geloof mij') ipv op een goede onderbouwing met eventueel verwijzing naar betrouwbare bronnen ('hier in de huisartsenrichtlijn staat ... en daarom...')
En daarmee wordt de situatie gewoon niet beter.

Het gaat om een groep van redelijke omvang.

Heb je wel eens onderzoeken gelezen hoeveel patienten niet meer weten wat er verteld is? Ned ik praat niet alkes goed, maar veel patiënten weten nog geen 50% te onthouden van wat er verteld is. Dit komt oa door spanning, angst. Zelfs met verwijzingen naar betrouwbare bronnen, zijn er nog genoeg patienten die vinden dat een arts ongelijk heeft.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:14

In principe heb je idd geen tetanus nodig. Een booster heb je pas weer nodig na 15 jaar. Je bent dus nog beschermd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 19:47

Lithya schreef:
Heb je wel eens onderzoeken gelezen hoeveel patienten niet meer weten wat er verteld is? Ned ik praat niet alkes goed, maar veel patiënten weten nog geen 50% te onthouden van wat er verteld is.

Des te meer reden om meer aandacht te schenken aan hoe er gecommuniceerd wordt zou ik zeggen? En in elk geval de toon.

Verder had ik het specifiek op topics op Bokt: daar kunnen goede onderbouwingen altijd omdat ze later teruggelezen kunnen worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:00

Je kunt tegenwoordig voor 95% je eigen diagnose stellen op internet. Dat is een zeer goede zaak, maar artsen hebben er vaak een hekel aan. De alwetende patient, daar zijn ze niet op voorbereid.

Wat je zou kunnen doen is gewoon je DTP herhalen, dan hoef je niet meer een tetanus serum als je eens valt.
Maar artsen zijn vaak net zo eigenwijs als patienten, maar soms hebben ze pech dat de patient meer weet dan zijzelf en dan krijg je botsingen. Bij artsen is de houding: ik ben klant, ik betaal en bepaal ZEER belangrijk. Anders wordt er over je heengelopen. Wees dus zeker mondig.
Maak gewoon een afspraak voor een DTP die weer 10 of 15 jaar geldig is. Dat kan ook volgende week wel of over 2 weken. En laat de wond gewoon genezen.
Volgende keer hoef je dan niet die hap te bellen om 5 minuten voor sluitingstijd ;)
Laatst bijgewerkt door germie op 24-07-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:04

germie schreef:
Je kunt tegenwoordig voor 95% je eigen diagnose stellen op internet. Dat is een zeer goede zaak, maar artsen hebben er vaak een hekel aan. De alwetende patient, daar zijn ze niet op voorbereid.

Wat je zou kunnen doen is gewoon je DTP herhalen, dan hoef je niet meer een tetanus serum als je eens valt.
Maar artsen zijn vaak net zo eigenwijs als patienten, maar soms hebben ze pech dat de patient meer weet dan zijzelf en dan krijg je botsingen. Bij artsen is de houding: ik ben klant, ik betaal en bepaal ZEER belangrijk. Anders wordt er over je heengelopen. Wees dus zeker mondig.
Maak gewoon een afspraak voor een DTP die weer 10 of 15 jaar geldig is. Dat kan ook volgende week wel of over 2 weken. En laat de wond gewoon genezen.

Of maak gewoon een afspraak voor alleen tetanus. Dtp stop je onnodig rotzooi in je lichaam wat niet nodig is.
En die houding is lang niet bij alle artsen nodig. Als je gewoon vriendelijk je vraag stelt met voldoende argumenten waarom je iets wilt komt het meestal wel goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:05

genja schreef:
germie schreef:

Of maak gewoon een afspraak voor alleen tetanus. Dtp stop je onnodig rotzooi in je lichaam wat niet nodig is.
En die houding is lang niet bij alle artsen nodig. Als je gewoon vriendelijk je vraag stelt met voldoende argumenten waarom je iets wilt komt het meestal wel goed.

Ik heb in 2003 een herhaling dtp gehad. Daarna niet meer. SChijnt 10 jaar geldig te zijn.

genja

Re: HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:10

Klopt is 10 jaar geldig maar dtp is alleen nuttig als je buitenland reizen naar risico gebieden maakt.

Als je dit niet doet dan loop je geen risico voor difterie en polio en is tetanus voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:12

Mooi voorbeeld van hoe geïndoctrineerd men is, zonder vaccins ga je dood :\

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:19

Tja in Frankrijk worden ouders van pasgeborenen weer ingeënt met het DKTP vaccin omdat de ziekten weer in opkomst zijn doordat sommigen weigeren te vaccineren. Vaccineren an sich ben ik dus zeker voor. En ja mijn tetanus injectie haal ik braaf iedere 10 jaar. Ik werk te veel met dieren en rond roestige materialen om het risico maar te nemen.

Overigens vind ik het in het geval van TS 'terecht' dat ze niet bij de hap geënt is maar zeker een aandachtspuntje voor haarzelf om de booster te laten zetten zodra ze weer in het land is. Waarom het risico nemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:26

Fortitude schreef:
Och ik zou niet eens over een tetanusprik nadenken met zo'n wond moet ik eerlijk bekennen.
Zou daar pas over nadenken als het écht een flinke wond is of als ik door een dier écht hard gebeten word of zo.

Hoelang is zo'n injectie eigenlijk 'geldig'?
Ik heb er in 2013 voor het laatst een gehad geloof ik, omdat ik naar Afrika ging en de huisarts ons toen voor alle maffe ziektes heeft laten enten alsof we maanden door de bush zouden gaan zwerven of zo. Geen flauw idee hoe lang dat mee gaat.

[edit] zie dat het 10 jaar lang beschermt :)

hier voor indonesië, was een wandelende chemische fabriek voor ik wegging..
tetanussen plus herhaling, rabiës met herhaling, hepatitus met herhaling..
die herhalingen kun je dus nooit tegelijkertijd zetten.. denk dat ik 5-6 keer bij de GGD ben geweest voor mijn gele paspoort vol genoeg gestempeld was en ik groen licht kreeg haha..

och en natuurlijk de tbc test niet te vergeten + controle.. officieel had ik dat na de reis moeten herhalen, maar dat heb ik maar niet meer gedaan :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:47

germie schreef:

Volgende keer hoef je dan niet die hap te bellen om 5 minuten voor sluitingstijd ;)

Artsen hebben daar een hekel aan omdat diezelfde gegooglede diagnose zo goed als nooit kloppen :') en er zitten soms was snoeshanen tussen maar over het algemeen hebben leken niet meer kennis dan artsen. Zo'n arrogante houding als je hierboven schetst vind ik echt niet kunnen.

Bovendien zijn er in dit verhaal drie artsen die zeggen dat het niet nodig is, dan lijkt het me in principe dat ze best wel eens gelijk zouden kunnen hebben :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:24

verootjoo schreef:
en er zitten soms was snoeshanen tussen maar over het algemeen hebben leken niet meer kennis dan artsen.

Ah, dat is inderdaad wel nog een mechanisme dat vaak optreedt, naast het defensief zijn: dat problemen alleen maar kunnen ontstaan als gevolg van enkele rotte appels / snoeshanen / andere losse individuen die dan vrijwel helemaal niet deugen.

Dat doen alsof het alleen maar een probleem van verkeerde individuen is is makkelijk, want dan hoef je daar verder niks aan te doen. Je kijkt een keer in de spiegel: 'ben ik zo'n snoeshaan?' en het antwoord is (ah!) altijd een geruststellend nee. (De meeste mensen zijn immers vooral menselijk: niet opzettelijk vervelend, ook niet volkomen ongevoelig.)
En dan houdt het te vaak op. Dan hoef je niet meer aan zelfreflectie te doen. Want je hebt al besloten dat jij een van de goeden bent, dus er kan niks mis zijn.

Probleem daarmee is dat mensen wel mensen zijn, en organisaties uberhaupt heel kwetsbaar zijn. Onhandige patronen, slordigheden, slechte communicatie, frustratie, ze sluipen heel makkelijk je routine in.

In dit geval is een van de problemen dat je niet weet of de mening van de artsen (als die idd geraadpleegd zijn) wel onafhankelijk gevormd is: hebben ze er zelf open over nagedacht of zijn ze door de situatie al in de richting van het nee gaan denken? Dat maakt nogal uit.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:29

Ik vraag me af wat het voor zin heeft om naar een dokter te gaan (zelfs naar 3) als je het oordeel van de dokter of dokters niet geloofd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:41

Je weet vooraf toch niet hoe een dokter of assistent gaat reageren? Als de TS het gevoel had gehad dat haar vraag serieus genomen was, en zeker als daar een kleine uitleg bij had gezeten ('u hoeft zich geen zorgen te maken want de vorige injectie is 10 jaar en een beetje geleden, en 10 jaar is echt het minimum dat zo'n injectie geldig is'), had TS het wellicht wel gewoon aangenomen. Maar door het ongeduld en de indruk dat ze haar gewoon aan het afschepen waren niet.

Ik snap dat prima.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:45

chanel1985 schreef:
Ik vraag me af wat het voor zin heeft om naar een dokter te gaan (zelfs naar 3) als je het oordeel van de dokter of dokters niet geloofd.

Waar moet je anders heen als je graag een tetanusvaccinatie wil? Naar de veearts?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:51

Anoniem schreef:
Mooi voorbeeld van hoe geïndoctrineerd men is, zonder vaccins ga je dood :\

Terwijl tegendeel ook bewezen is maar daar hebben ze gelukkig een doofpot voor :x

TS, je wond heeft goed gebloed, geen spuit voor nodig. Goed schoonhouden en mooi laten drogen.

Ooit ingelezen in de risico's van juist wel vaccineren?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:02

Wat een hoop moeite heb jij al moeten doen, dat ze je om 5 voor 5 niet meer kunnen helpen is heel vervelend, maar dat de hap je vervolgens zo afwimpelt vind ik onvoorstelbaar.
Wellicht is de kans klein dat je tetanus krijgt, maar na 10 jaar een nieuwe booster is altijd verstandig.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:28

Ik werk als doktersassistente en wij hadden in deze situatie zeker een booster gegeven. Iedereen die met straatvuil of bijv een dier in aanraking is geweest waarbij er een wond (je) is, geven wij volgens protocol tetanus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:01

In Amerika hebben ze een veel beter tetanus vaccin :+
Die geeft na de vijfde dosis levenslange immuniteit.

The primary course of three injections gives good protection for a number of years. The fourth and fifth doses (boosters) maintain protection. After the fifth dose, immunity remains for life and you do not need any further boosters (apart from some travel situations - see 'I am going abroad', below).

http://patient.info/health/tetanus-immunisation

Nou dan hoef ik me geen zorgen meer te maken, ben in het verleden wel vaker dan 5x daarvoor lek geprikt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 00:07

Nog geruststellender, de werkzaamheid van het tetanusvaccin is nooit onderzocht.
Men gaat er van uit dat theoretisch gezien iemand die volledig gevaccineerd is zijn antilichamen level hoog genoeg heeft om beschermd te zijn. Ook staaft men het geloof in het vaccin op het gegeven dat de ziekte tetanus heel zeldzaam voorkomt bij mensen die volledig gevaccineerd zijn.
Wetenschap die zo lek is als een mandje.
Het was natuurlijk overtuigender geweest wanneer ze bijvoorbeeld 5000 mensen tegen tetanus hadden gevaccineerd en vervolgens allemaal hadden besmet met de tetanus bacterie door die ergens te injecteren, en dan kijken wie dat overleeft zonder kleerscheuren. Beetje jammer dat ze dat nooit hebben aandurft? Dan hadden ze tenminste keiharde resultaten gehad.

Efficacy of the toxoid has never been studied in a vaccine trial. It can be inferred from protective antitoxin levels that a complete tetanus toxoid series has a clinical efficacy of virtually 100%; cases of tetanus occurring in fully immunized persons whose last dose was within the last 10 years are extremely rare.

http://www.cdc.gov/vaccines/pubs/pinkbo ... etanus.pdf

Als je nog steeds bang bent zou ik als ik jou was de TIG spuit halen, daar heb je meer aan dan aan het vaccin.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:32

Ik snap de ts wel. Er wordt gesteld dat je bij een wond met straatvuil altijd tetanusserum moet halen. Mijn ha was beetje boos dat ik het weigerde. Ik had het dus andersom. Lol. Gaf vervolgens ook nog onjuiste zalf mee waardoor ik de juiste bij de veearts gehaald heb ( honingzalf ipv hormoonzalf). En de wond is nu juist supermooi genezen ipv lelijke wond zoals ha zei. Is al weer tijdje terug, maar ook geleerde snoeshanen hebben het wel eens mis. Het zijn ook mensen.
Daarom ts zou ik gewoon nu dat vaccin halen, of zelfs dtp herhalen. Problem solved. En dat weigeren ze niet. En andersgaje naar de ggd voor reizigers vaccinatie.
Voir je wond maakt het niet meer uit, maar je hoeft dan geen hap meer te bellen bij een volgend wondje.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:05

Polly schreef:
chanel1985 schreef:

Waar moet je anders heen als je graag een tetanusvaccinatie wil? Naar de veearts?

Je kan veel willen, maar als 3 dokters zeggen dat het niet nodig is, zou er dan geen mogelijkheid zijn dat er toch een grond van waarheid in zit en het niet nodig is?

Het zou nogal wat zijn als ieder mens alles maar van zijn dokter kan eisen en de dokter het maar moet geven, omdat de patiënt het wilt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:19

Maar waarom zou je perce die prik willen?
wat is jou reden dan?

zelf zou ik hopen dat het niet moest zeker na zo een schaafwondje...... maar ik ben nogal nuchter, je kunt ook op de kracht van je lijf vertrouwen dat die de ziekte kiemen zelf uitschakelt.

verman jezelf en wacht af hoe goed het geneest met of zonder plakkers er op! :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:29

Hier zetten ze de tetanusprik zonder vragen,ik was gebeten door een pony,niks geen bloed,niks geen wond,en tóch moest ik een tetanusprik [3 stuks] laten zetten. Vond ik vreemd,er was immers geen open wond,alleen wat blauw.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:33

Inzichten veranderen ook. Wat "vroeger" moest, kan nu wel bewezen niet meer noodzakelijk zijn.