Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:50

Niet dat ik per se een dieet volgde, maar ong 3 maanden lang enkel van 12h tot 18h gegeten. Ik kom alleen best snel op de goede plekken aan en val snel op de goede plekken af, dus oa. Bhs was echt een ramp soms. Het was dus echt alles erin bulken om te zorgen dat ik niet afviel, heel veel dierlijke producten ook die ik at, bijna alleen maar. Op dit moment zijn mijn eetmomenten meer verspreid en mijn lichaam voelt beter aan, het voelt alsof ik meer stabiliteit heb. Heb daarmee ook de stap kunnen maken om minder dierlijke producten te eten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:59

Sammie schreef:
Ik vrees een beetje dat mensen denken dat ze ik eet tot ik vol zit zien als ik kan op die momenten lekker schransen en hoppa.

Niet vol zitten qua gevoel kan ook liggen aan wát je eet, niet hoe je eet. Tussendoortjes eten geeft ook helemaal niet, maar ook hier.. het gaat er om wat je eet! 20 worstenbroodjes over een dag verdelen is net zo slecht als 20 worstenbroodjes verdeeld over 2 dagdelen.

Dat denk ik niet maar daar heb ik ook over nagedacht.
Als ik echt eet tot ik bommetje vol zit kan ik inderdaad wel ff vooruit zonder te eten.
Maar in één keer zo'n enorme lading eten tot je echt niet meer kan ala all you can eat restaurants lijkt me ook niet geweldig bevorderlijk.

Wat betreft wat je eet > Klopt helemaal. Je kunt hetzelfde aantal calorieën bijvoorbeeld eten met gezond en ongezond voedsel. Lijkt mij logisch waar je je het beste bij zult voelen :+ .

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 12:37

[/quote]

Nare bijverschijnselen?[/quote]
...nare bijverschijnselen omvatten niet alleen dierenleed.
Uiteraard kun je biologisch vlees eten, dat scheelt stukken.

De cijfers wisselen, maar om 1 kilo vlees te ""produceren"" heb je 4 tot 12 kilo ander voedsel nodig.
Amazoneregenwoud wordt omgehakt om soya te verbouwen dat wij aan onze runderen voeren.
En dan is er nog het mestoverschot, de ammoniak uitstoot en het feit dat wij met 7 miljard mensen op 1 "ruimteschip aarde" wonen (als iedereen een westerse levensstijl / 'ecologische voetafdruk zou hebben, hadden we een stuk of drie aardes nodig).

Dus als mensen om medische redenenvlees nodig hebben, alla. Dat is noodzaak.
Maar fiks veel vlees vanwege je eigen luxe en welbevinden - .....[/quote]

Ik denk niet dat dit topic DE plek is om een discussie te gaan voeren over wel of geen vlees eten en de hoeveelheden....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:54

Je hebt volkomen gelijk.
De kreet 'huuuuu - wat een vlees' ontsnapte mij en wie wil weten wat de nare bijverschijnselen van vlees zijn, krijgt antwoord.

Blijft staan dat ik sta voor mijn mening: veel vlees eten terwille van je eigen welbevinden is kortzichtig en egoïstisch.

secricible

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:21

Gelukkig zijn er genoeg topics om je daarover druk te maken. Uitdaging met spirulina lijkt me vooral dat je daar niet zomaar 200gram van wegwerkt.... Wat met kipfilet makkelijker lukt.

Sammie, die mensen zullen er ongetwijfeld zijn, maar over het algemeen wordt IF gebruikt door mensen die op vrij intensief niveau met voeding (en meestal ook met sport) bezig zijn, atleten, bodybuilders, mensen die serieus met hun lijf, voeding en de samenstelling daarvan bezig zijn. Die rekenen over het algemeen gewoon uit hoeveel kcal ze mogen en welk deel eiwitten, vetten en khd moet zijn en hoe ze dat het beste verdelen. Dus geen schrans tot je neervalt acties, maar nette afgewogen porties, die door IF groter kunnen zijn dan zonder IF.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 13:47

Klopt, ik heb in principe ook afgewogen porties.

Ik merk iets heel raars, vandaag de tweede dag, maar ik heb bijna geen honger.
Ik ga nu beginnen aan mijn eerste maaltijd: 500 gram Skyrr met 40 gram cashewnoten en een eiwitshake.
Als het lukt nog wat groenten, maar ik zit propje vol!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:07

Grappig, ik was enkele dagen informatie aan het zoeken over IF :D
Ik heb gelezen dat er verschillende varianten zijn.
Ik heb vandaag nu ik thuis ben maar om 12u30 mijn boterhammen gegeten en probeer om 20u te stoppen met eten.
Maar ik heb eigenlijk meer interesse in het 5:2 idee, dit omdat ik in verschillende stiften werk en soms om 5u al opsta en het niet red tot 12 :+
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben, 5 dagen eten wat je wil (??) En dan 2 dagen maar een 500 knal. Is dit vol te houden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:16

Waarom zou je dat eigenlijk willen? 5 dagen volproppen en 2 dagen amper iets eten. Het concept van 6 dagen letten op wat je eet en 1 dag niet of geen rekening mee houden, snap ik nog wel. Maar dat is wat anders dan maar 500 kc eten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:22

Waarom niet gewoon normaal eten zoals natoer het bedoelt heeft, of is dat een raar idee :+

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 14:43

420BlazeIt schreef:
Waarom niet gewoon normaal eten zoals natoer het bedoelt heeft, of is dat een raar idee :+

Misschien heeft de natuur wel bedoelt om maar tweemaal per dag te eten en verder te vasten?
Vroeg, in de prehistorie, hadden wel ook lange periodes geen eten omdat we dan eten moesten zoeken.
Dus wat is zoals de natuur bedoelt heeft?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:50

Afbeelding

De vraag wat is normaal eten is geheel terecht, maar de natuur heeft het niet bedoeld om te 'vasten'. De natuur denkt niet en beslist niet. Dat doet evolutie (en concreet in dit geval de motor in en van je lijf). Je kan 90 worden met twee maaltijd per dag, je kan er ook mee doodgaan als je 50 bent. Zo zwart/wit ligt het allemaal niet. Het gaat veel meer om het effect in zijn geheel en om de effectiviteit en optimaal gebruik op en van je lichaam.

Heel simpel een auto die op 98 rijdt rijdt ook op 95.., maar op 98 ietsje beter. En diesel erin gooien is meestal niet zo slim. Dát effect moet je eigenlijk zoeken in je lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:54

Farjen schreef:
Grappig, ik was enkele dagen informatie aan het zoeken over IF :D
Ik heb gelezen dat er verschillende varianten zijn.
Ik heb vandaag nu ik thuis ben maar om 12u30 mijn boterhammen gegeten en probeer om 20u te stoppen met eten.
Maar ik heb eigenlijk meer interesse in het 5:2 idee, dit omdat ik in verschillende stiften werk en soms om 5u al opsta en het niet red tot 12 :+
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben, 5 dagen eten wat je wil (??) En dan 2 dagen maar een 500 knal. Is dit vol te houden?

Zoals al eerder was aangegeven is IF geen wondermiddel om af te vallen, het gaat nog steeds om de hoeveelheid kcal die je gemiddeld eet.

Of jouw methode resultaten zal geven hangt dus volledig af van hoeveel je eet die 5 dagen per week en of je dat compenseert die 2 dagen met 500kcal.

Of het vol te houden is?
Dat is persoonlijk maar het lijkt mij extreem zwaar. Je lichaam went aan de hoeveelheid die je eet en de dagen dat je op 500kcal zit zal je snel hongerig en uitgeput zijn.

Het belangrijkste lijkt mij dat je een voedingspatroon kiest dat je jaren kan volhouden. Je 2 dagen per week "uithongeren" lijkt me niet iets dat je 10 jaar lang wilt doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:59

In dat kader snap ik ook niet dat als je op x dag 2 uur eerder opstaat dat je dan ook niet je 'eet'moment op die dag 2 uur eerder pakt?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:07

Hoewel ik het een heel interessant onderwerp vind, blijf ik lekker bij m'n 3 maaltijden + 2/3 snackmomenten per dag :D Ik heb m'n ontbijt en eerste snackmoment nodig om niet van m'n stokje te gaan. Soms vergeet ik m'n snack (een banaan :Y) ) en dan word ik lichamelijk helemaal niet goed rond een uur om half 11. Misselijk, pijn in m'n buik en grote kans op flauwvallen..

Mijn broer heeft een tijdje IF gedaan icm krachttraining en kwam daardoor van z'n bierbuikje af *\o/*

En btw: verreweg de meeste mensen gebruiken IF maar een bepaalde periode. Geen 10 jaar. Zeker in het bodybuilding-milieu is het een veelgebruikte manier om te cutten (vet verliezen). Wat meestal een maand of 6 duurt. Daarna gaan ze bulken (spiermassa opbouwen), ook ongeveer 6 maanden. Dat wisselt elkaar af totdat ze besluiten niet meer zo veel bezig te (willen) zijn met hun fysiek.
Het is onzin dat een eetgewoonte of dieet voor altijd hetzelfde moet zijn. Als tiener at ik ook meer koekjes dan nu, terwijl ik het nog best kan hebben als ik wil :P Een tijdje cutten en dan weer bulken is veel effectiever om je gewenste lichaamscompositie te verkrijgen dan om "heel correct" te eten volgens de Schijf van Vijf 8)7

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:22

Op mijn vastdagen at ik 500 calorieën verspreid over ontbijt en lunch. Na 1 uur tot 8 uur de volgende ochtend niets. Soms tot 12 uur 's middags niets. Dat is zo'n 20 tot 24 uur.

Dit deed ik overigens om de dag. En niet maar 2x per week.

Dat ging best hard. Toen ik zo'n 10 kilo kwijt was ben ik gestopt. Nu nog steeds op gewicht. De eerste dagen waren trouwens wel heel zwaar. Shaken, hoofdpijn, enz. maar daarna ging het makkelijker. Na een paar maanden had ik het wel weer gezien. Denk wel dat het als man makkelijker is om op die manier gewicht kwijt te raken dan als vrouw.

Engelse literatuur:

https://www.bol.com/nl/p/the-every-othe ... 011546724/

https://www.bol.com/nl/p/the-alternate- ... 009986696/

https://thefastdiet.co.uk/forums/
Laatst bijgewerkt door clarence op 01-07-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:25

Sammie schreef:
In dat kader snap ik ook niet dat als je op x dag 2 uur eerder opstaat dat je dan ook niet je 'eet'moment op die dag 2 uur eerder pakt?

Helaas heb Ik pas "pauze" om 14u, dus ik kan niet vroeger beginnen eten.
Dus zou ik van 5 uur tem 14u moeten vasten (+ de dag ervoor) . dat ga ik niet redden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:32

Rebel_Jits schreef:
En btw: verreweg de meeste mensen gebruiken IF maar een bepaalde periode. Geen 10 jaar. Zeker in het bodybuilding-milieu is het een veelgebruikte manier om te cutten (vet verliezen). Wat meestal een maand of 6 duurt. Daarna gaan ze bulken (spiermassa opbouwen), ook ongeveer 6 maanden. Dat wisselt elkaar af totdat ze besluiten niet meer zo veel bezig te (willen) zijn met hun fysiek.
Het is onzin dat een eetgewoonte of dieet voor altijd hetzelfde moet zijn. Als tiener at ik ook meer koekjes dan nu, terwijl ik het nog best kan hebben als ik wil :P Een tijdje cutten en dan weer bulken is veel effectiever om je gewenste lichaamscompositie te verkrijgen dan om "heel correct" te eten volgens de Schijf van Vijf 8)7

Ik neem aan dat de meeste mensen hier niet op professioneel niveau sporten. Bovendien refereer je naar het bodybuilding-milieu en naar mijn mening is bodybuilding een van de meest ongezonde sporten die je je maar kan bedenken. Dat spreekt dus niet heel erg voor IF.

Een dieet hoeft inderdaad niet voor 10 jaar te zijn, maar in principe zou ik liever geen korte termijn oplossing kiezen voor een lange termijn probleem.

Het overgrote deel van de mensen dat een dieet volgt is binnen 5 jaar weer terug op zijn startgewicht of er zelfs overheen. Zie:
- Crawford, D., Jeffery, R. W., & French, S. A. (2000). Can anyone successfully control their weight? Findings of a three year community-based study of men and women. International Journal of Obesity & Related Metabolic Disorders, 24(9), 1107-1110.
- Dulloo, A. G., Jacquet, J., & Montani, J. P. (2012). How dieting makes some fatter: from a perspective of human body composition autoregulation. Proceedings of the Nutrition Society, 71(03), 379-389.

Het lijkt mij daarom verstandiger een dieet of voedingspatroon te kiezen dat je langer vol kan houden om de kans op terugvallen te beperken.

Je standpunt over bulken en cutten is trouwens achterhaald; voor "natural" atleten is het verstandiger om een clean-bulk te doen en dat af te wisselen met een "recomposition" periode. De enige mensen die een echte bulk periode nodig hebben zijn "enhanced" atleten en bodybuilders die hun vetpercentage extreem laag hebben voor een wedstrijd wat desastreuze gevolgen heeft voor hun hormoonhuishouding (en daarom zo snel mogelijk hun vetpercentage weer omhoog moeten krijgen). Voor zover ik weet is er verder geen onderzoek beschikbaar dat erop wijst dat cutten/bulken beter werkt dan "heel correct eten".

Ook voor bodybuilders (en andere atleten die veel proteïne nodig hebben) is IF niet aan te raden omdat je lichaam geen grote hoeveelheden proteïne in een keer kan verwerken:
Moore, D. R., Robinson, M. J., Fry, J. L., Tang, J. E., Glover, E. I., Wilkinson, S. B., ... & Phillips, S. M. (2009). Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men. The American Journal of Clinical Nutrition, 89(1), 161-168

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:40

Enzino,

Heb jij literatuur voor mij over lage vetpercentages en hormoon huishouding? Ik heb een familielid (m) met een vetpercentage van <5%. Hij heeft nu testosteron injecties nodig. Zijn vrouw is dokter maar ze konden niets vinden in de medische literatuur over lage vetpercentages en hormoonspiegels.
Dus, als jij iets weet, dan hoor ik het graag, want ik denk ook dat het niet gezond is. Maar hij is ervan overtuigd dat er geen causaal verband is.

Hartelijk dank,

Clarence

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:42

Is die man ook bodybuilder?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:56

Blijkbaar doe ik hier aan en ja ik merk dat ik er slank bij blijf :D
Mijn eerste maaltijd is tussen 12-13u en de 2e maaltijd tussen 18-20u.
's Middags eet ik 2/3 broodjes of boterhammen en 's avonds warm. En 's avonds eet ik net zo veel totdat ik vol zit (en dat is wel redelijk snel hoor).
Daarbij wandel ik elke dag 1 á 2u met de honden en ik ben op een goed gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:03

clarence schreef:
Enzino,

Heb jij literatuur voor mij over lage vetpercentages en hormoon huishouding? Ik heb een familielid (m) met een vetpercentage van <5%. Hij heeft nu testosteron injecties nodig. Zijn vrouw is dokter maar ze konden niets vinden in de medische literatuur over lage vetpercentages en hormoonspiegels.
Dus, als jij iets weet, dan hoor ik het graag, want ik denk ook dat het niet gezond is. Maar hij is ervan overtuigd dat er geen causaal verband is.

Hartelijk dank,

Clarence

Ik weet niet of vetpercentage en hormoonhuishouding direct gerelateerd zijn, wel weet ik dat het verlagen van je vetpercentage invloed heeft op je hormoonhuishouding (zowel anekdotisch van bodybuilders die een bloedtest doen rond hun wedstrijden als uit onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23412685 ). In het geval dat jij noemt kan 5% een "normaal" vetpercentage zijn (snelle stofwisseling) waarbij hij verder wel normaal zou moeten functioneren (normale testosteron productie) en de noodzaak voor testosteron injecties dus niet gerelateerd zijn aan zijn vetpercentage.

Ik zal morgen nog even verder zoeken en anders een PM sturen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:14

xSCWx schreef:
Je blijft slank omdat je meer of evenveel verbrandt als dat je binnen krijgt. ;)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:42

enzino schreef:
Ook voor bodybuilders (en andere atleten die veel proteïne nodig hebben) is IF niet aan te raden omdat je lichaam geen grote hoeveelheden proteïne in een keer kan verwerken:
Moore, D. R., Robinson, M. J., Fry, J. L., Tang, J. E., Glover, E. I., Wilkinson, S. B., ... & Phillips, S. M. (2009). Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men. The American Journal of Clinical Nutrition, 89(1), 161-168

Er worden interessante dingen gezegd! Hoeveel proteïne kan je lichaam verwerken in 1 keer?
Ik vind het ook leuk dat er meer mensen zijn die hiermee bezig zijn! :D
Volgende week ga ik op vakantie, 2,5 week naar Zuid-Afrika. Even kijken hoe ik dat doe. Of ik dan wel IF doe of een pauze neem. Kan nooit kwaad. Wil in ieder geval niet zwaarder terugkomen als dat ik heen ga.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:38

Ik vind dit heel interessant! Ik heb namelijk gehoord dat dit gezonder, of eerder levensverlengend zou zijn, wat me erg aanspreekt :D misschien dat ik het eens ga proberen wanneer ik op kot ga.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:33

Sammie schreef:
xSCWx schreef:
Je blijft slank omdat je meer of evenveel verbrandt als dat je binnen krijgt. ;)

Ja dat begrijp ik.
Dus toen ik wel 's ochtends probeerde te eten kwam ik aan.