Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BarbaLala schreef:Ik kan maar een ding zeggen: Het wordt tijd dat je uit de slachtofferrol kruipt.
Je doet het jezelf aan.
BarbaLala schreef:Er is een verschil tussen slachtoffer zijn en in de slachtofferrol zitten inderdaad.
Ze was slachtoffer van pesten, maar die tijd is voorbij.
Nu is het dus tijd dat ze uit de slachtofferrol komt, wellicht met hulp. Slachtofferrol, want het is passe en er is dus geen reden meer om in die fase te blijven zitten.
Zonde van je leven bovendien, om je zo te blijven voelen.
BarbaLala schreef:Er is een verschil tussen slachtoffer zijn en in de slachtofferrol zitten inderdaad.
Ze was slachtoffer van pesten, maar die tijd is voorbij.
Nu is het dus tijd dat ze uit de slachtofferrol komt, wellicht met hulp. Slachtofferrol, want het is passe en er is dus geen reden meer om in die fase te blijven zitten.
Zonde van je leven bovendien, om je zo te blijven voelen.
Citaat:Hoe moeilijk/lastig ook: ik vind hetzelfde. En dat blijft een uitdaging omdat allerlei gewoonten van die 'rol' zijn ingebakken in je systeem. Maar proberen het vanuit een ander perspectief te zien en daar naar gaan handelen lijkt me een uitstekend uitgangspunt. Sterkte TS!
Loretteeee schreef:Ik ben daardoor ook een kei in dingen verbergen. Ben een enorme binnenvetter geworden en niemand krijgt iets te weten.
geerte schreef:Zullen we anders weer verder gaan met het topic, want persoonlijk vind ik dit niet een fijne discussie. Ik krijg er namelijk altijd een beetje de kriebels van als mensen met de termen "slachtofferrol" en "schop onder de kont" gaan gooien. Denk dat jullie punten nu wel duidelijk zijn, maar persoonlijk zie ik niet het verdere nut ervan in dit topic.
BarbaLala schreef:Ik vind het erg jammer en vervelend dat jij mij woorden en opvattingen in de mond legt die totaal niet zo bedoeld zijn zoals jij ze interpreteert Dani.
Je betrekt alles erg op jezelf of op jouw situatie, zo lijkt het.
Picasso schreef:Het klinkt misschien wat onvriendelijk, de term 'slachtofferrol' maar als je het van een afstandje bekijkt is dit wel wat het is... Niet dat TS dat bewust doet, het is iets wat er in de loop der jaren insluipt... Ze kan het echter ook gaan omdraaien en zichzelf een andere 'rol' aan gaan meten: en ja dat is verdomd moeilijk als het zo'n deel van jezelf geworden is, maar onmogelijk? Nee echt niet: als je er in gaat geloven kun je echt meer dan je denkt!
Janneke2 schreef:Picasso schreef:Het klinkt misschien wat onvriendelijk, de term 'slachtofferrol' maar als je het van een afstandje bekijkt is dit wel wat het is... Niet dat TS dat bewust doet, het is iets wat er in de loop der jaren insluipt... Ze kan het echter ook gaan omdraaien en zichzelf een andere 'rol' aan gaan meten: en ja dat is verdomd moeilijk als het zo'n deel van jezelf geworden is, maar onmogelijk? Nee echt niet: als je er in gaat geloven kun je echt meer dan je denkt!
....persoonlijk ben ik er op tegen om het zo te bekijken.
Niet iedereen heeft een positief verleden en noch dat verleden noch het feit dat je daar last van hebt vind ik een slachtofferrol.
Uiteraard is het feit dat je last hebt /kunt hebben van een naar verleden een deel van jezelf. (Nu zou je dat nog steeds een rol kunnen noemen, dat snap ik wel maar ik vind dat niet prettig klinken. Alsof iemand /iedereen toneel speelt.) Voor alle duidelijkheid : ook de mogelijkheden om de invloed van het verleden te veranderen id een deel van jezelf.
Positief denken kan beslist zin hebben ("ik kan veranderen") - maar de emotionele invloed van een rottig verleden valt nou krek niet via denken te beschrijven of te beïnvloeden.
En we hadden het over een dressuurproef die minder goed ging dan thuis : ik vind het knap dat TS toch met kriebels in haar buik (of hoe dat verder maar precies voelde...) is opgestapt, losgereden en proef gedaan.
Een rol aannemen tegenover je paard heeft geen enkele zin, zeker niet op vreemd terrein en/of onder moeilijke omstandigheden.