Ziek van rooklucht van houtkachel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Re: Ziek van rooklucht van houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:18

Maar vragen, als je er al 14 jaar lang mee bezig bent, waarom woon je er dan in hemelsnaam nog?

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 11:19

randalinpony schreef:
Vragen schreef:
Citaat:
Gelukkig heeft de gemeente hun een stookverbod opgelegd.

Dus waarom dit topic?

Maar goed, als je hier al zoveel problemen mee hebt, dan heb je vast nog wel een lijstje met klachten over andere zaken? :P

En mag ik ns iets vragen? Jij hebt zeker heel erg veel tijd omhanden?

Nederland is het hoogste land waar kanker voorkomt. Ik verliese mensen om me heen die dood gaan aan kanker. Je opmerking je hebt veel tijd omhanden? Op suggestieve vraagstellingen ga ik niet in. In 1935 wisten mensen dat asbest kanker veroorzaakt pas in 1993 werd het verboden. De mensen die dat wilden bewerkstelligen kregen denk ik te horen je hebt zeker te veel tijd om handen. Helaas zijn mensen dom en leren niets van de geschiedenis.

Je hebt kennelijk te weinig tijd om de zaken goed te lezen, dat was in een ander geval.
Laatst bijgewerkt door vragen op 24-06-16 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 11:20

Destination schreef:
Maar vragen, als je er al 14 jaar lang mee bezig bent, waarom woon je er dan in hemelsnaam nog?

Gaat u mij financieren?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:20

Vragen, ga je ook nog op de vragen antwoorden die anderen je gesteld hebben?

Ik ga ervan uit dat jij zelfvoorzienend bent? Geen gebruik maakt van een auto, noch van fietsen met rubber banden. Geen rundervlees eet en ook geen voedingsmiddelen afkomstig van de runderindustrie nuttigt?

Ik mag hopen dat je in een rietenhutje woont en niet in een bakstenen huis. Ook geen gebruik maakt van gebakken dakpannen?

Je gebruikt nergens oliegerateerde producten?

Als het donker is, ga je naar bed en je steekt geen kaarsje aan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:21

Op concrete vragen ga je ook niet in -O-

Ik ben het eens met je vrienden en kennissen: je bent een zeurpiet :(:)

Szan

Nogmaals mijn vraag, die anderen ook al regelmatig stelden:

Je zegt al 14 jaar bezig te zijn. Wat zeggen rechters hier dan over??

Destination

Je bent nu zelf ook suggestief bezig met je 'denk ik'.
En je noemt mensen nu dom, maar jij bent slim zeker?
Laatst bijgewerkt door Destination op 24-06-16 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:23

vragen schreef:
Destination schreef:

Gaat u mij financieren?

Het lijkt me dat als je je huis verkoopt, dat het iets oplevert ;)
En in 14 jaar tijd heb je vast wel wat kunnen sparen en anders bestaan er altijd nog hypotheken. Naar mijn mening zijn er altijd manieren als je er echt weg wil.

vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 11:23

Ik ga ervan uit dat jij zelfvoorzienend bent? Geen gebruik maakt van een auto, noch van fietsen met rubber banden. Geen rundervlees eet en ook geen voedingsmiddelen afkomstig van de runderindustrie nuttigt?

Ik mag hopen dat je in een rietenhutje woont en niet in een bakstenen huis. Ook geen gebruik maakt van gebakken dakpannen?

Ik heb het hier over houtrook niet over andere zaken. Door deze manier van reden had zeker asbest ook niet verboden moeten worden omdat je de vinger elders verwijst.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:28

Nogmaals……hoeveel meter zit er dan tussen jou en die stokende buren?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:29

vragen schreef:
Rocamor schreef:

Ik heb het hier over houtrook niet over andere zaken. Door deze manier van reden had zeker asbest ook niet verboden moeten worden omdat je de vinger elders verwijst.

En je omzeilt heel simple weer een aantal vragen. Jij komt zelf ineens met het stoken van hout en kolen. En dat daar carcinogene componenten bij vrijkomen. DUS!!! dat dat verboden zou moeten worden.

Maar wat denk je dat er vrijkomt in de rubberindustrie? Bij olieproductie, bij verbranden van diesel / benzene / kerosine? Wat denk je wat onze runderindustrie bijdraagt aan het milieu?

Jij hebt het over mensen die je ontvallen door kanker. Da's niet alleen door de houtkachel van jouw buurman. Dan moet je het lef hebben om breder te kijken. Wat draag JIJ bij aan de carcinoge uitstoot?

En het is prima dat asbest is verboden. Maar de hetze die ze er nu van maken, mag ook wel wat minder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:35

Brainless schreef:
zippora schreef:
Nou... nog een "paar" jaar wachten en dan moet het Co2 probleem in ieder geval opgelost zijn.
Vanaf 2050 is Co2 uitstoot door stoken in huizen en gebouwen verboden.

zie onderstaand nieuwsbericht:
http://www.nu.nl/wonen-en-interieur/4279645/nederlander-weet-niet-co2-uitstoot-thuis-2050-verboden.html

Dat geld niet voor hout stoken... dat is co2 neutraal nl.

Precies.
En ik ben ook benieuwd hoe je dat voor je ziet in bijvoorbeeld mijn situatie.
Ik woon in een oud boerderijtje in het buitengebied. Ik mag op mijn erf 150 m2 bebouwing hebben, naast het huis. Dit gebruik ik voor schuren (stallen voor de paarden, opslag en werkruimte voor manlief).
De gemeente heeft geen passende regelgeving voor het plaatsen van zonnepanelen aan de rand van het weiland, wat ik graag zou willen. Het huis leent zich er niet voor, de schuren ook niet.
Warmtenet? Natuurlijk hebben we dat hier niet, is niet geschikt voor het buitengebied.
Warmte-koude opslag? Waar dan? Bebouwen mag ik immers niet. En ik zit hier vlak bij een waterwingebied, gaat Vitens vast leuk vinden als ik dat doe.

Ons plan: een finnoven of leemkachel met een koppeling naar de vloerverwarming. En wellicht een electrische verwarmingsketel als backup. Een paar uurtjes stoken per dag en wij kunnen weer vooruit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:36

Klinkt als een heel goed plan Wendy :)

Brainless

vragen schreef:
Nederland is het hoogste land waar kanker voorkomt. Ik verliese mensen om me heen die dood gaan aan kanker. Je opmerking je hebt veel tijd omhanden? Op suggestieve vraagstellingen ga ik niet in. In 1935 wisten mensen dat asbest kanker veroorzaakt pas in 1993 werd het verboden. De mensen die dat wilden bewerkstelligen kregen denk ik te horen je hebt zeker te veel tijd om handen. Helaas zijn mensen dom en leren niets van de geschiedenis.

Je hebt kennelijk te weinig tijd om de zaken goed te lezen, dat was in een ander geval.

Dat klopt niet helemaal.
De meeste kanker komt voor in Denemarken.
Citaat:
Het lijkt er op dat in Denemarken kanker het vaakst voorkomt van alle landen ter wereld, namelijk 326 keer per 100.000 inwoners. Ook in Ierland zijn relatief veel kankergevallen. Nederland is met 287 per 100.000 een middenmoter in Europa. In Griekenland komt relatief weinig kanker voor, slechts 160 gevallen per 100.000 inwoners. In rijke landen komt kanker veel vaker voor dan in arme landen, al ligt de levensverwachting er vanzelfsprekend wel veel hoger.

http://www.welingelichtekringen.nl/gezo ... -land.html

Daarnaast heeft wel longkanker (bij mannen in Nederland) de hoogste sterftecijfers van Europa.
De grootste oorzaak van longkanker is (op dit moment) roken.

Dat van de asbest in 1935 is ook te nuanceren.
Er was gering onderzoek in Amerika waarbij bij ong 40/50 mensen asbest was gerelateerd aan longkanker die in de mijnen werkten.
Toen was dat nog helemaal niet bekend in Nederland.
Ook zegt het niets over het mijnen en asbest thuis gebruiken.
De mensen in de kolenmijnen in Nederland kregen ook COPD enz.
Maar toch gebruikt men nog steeds kolen.

MarlindeRooz

TS, heb je nog andere bezigheden overdag? Of zit je veel thuis?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:39

sjonge zeg dat het topic nog draait en niet op slot zit!
Je zit in de rook leer er mee leven of ga daar weg!
En met financieren betreft dan stop je met je rechtzaken , als je dat verliest kost dat ook een hoop dus dat kun je dan beter in jezelf investeren door te verhuizen!
Je lijf is de enige plaats waar je moet wonen ! denk daar maar eens over na ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:50

Wel Ts, als je in het echt ook zo'n "positieve" persoonlijkheid hebt (lijkt wel alsof je een account aangemaakt hebt puur en alleen om te kunnen klagen)... Zoek een zinvolle tijdsbesteding (lees werk of een hobby)...

En eerlijk, als ik je buur zou zijn had ik allang wat sauna's geplaatst om toch maar 24/7/365 hout te kunnen verbranden... En die foldertjes zouden ook goed branden...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:21

Wendy schreef:
Ons plan: een finnoven of leemkachel met een koppeling naar de vloerverwarming. En wellicht een electrische verwarmingsketel als backup. Een paar uurtjes stoken per dag en wij kunnen weer vooruit.

Wij hebben een dijkwoning van rond 1900 maar compleet gemoderniseerd wat betreft verwarmen. Onze houtkachel zit aangesloten op de CV en vloerverwarming, er zit een reservoir in waar het water van de CV doorheen gaat en zo mede door de kachel opgewarmt wordt. Verder zonnenboiler en goede isolatie, we zijn nu in een vrijstaand huis met ons verbruik veel malen zuiniger dan in ons oude appartement wat aan vier kanten ingebouwd was maar niet warm te krijgen! Zo'n finnoven lijkt me ook wel wat. Misschien voor een later huis.

In elk geval vallen alle tegenargumenten tot nu toe in het niet als je ze in perspectief ziet. Maar dan moet je daar wel voor open staan ipv alles zo blijven draaien zodat je grond hebt om je druk te maken. Ik denk, ts, dat je idd is een fijne hobby moet zoeken ipv je zoveel jaren druk maken om iets waar je blijkbaar toch niks aan kan doen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:56

Als ik je andere berichten in topics teruglees moet ik eigenlijk een beetje lachen.. Je hebt zoveel kleine dingen waarbij jij een reden hebt dat het ongezond is. En uitlaatgassen, fabrieken ed hoor ik je niet over..

Van leven ga je dood.. Laat t los om over elk klein dingetje te zeggen dat het ongezond is.. :') :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:59

Hé eh...even los van de vraag of TS teveel tijd besteed aan klaagtopics: mensen kunnen wel degelijk gezondheidsklachten krijgen van houtkachels hè? Het is geen denkbeeldig probleem ofzo. Zeker mensen met longziekten kunnen er heel veel last van hebben.

http://nos.nl/artikel/2065147-ggd-waars ... chels.html

Best iets om eens bij stil te staan als je keuzes maakt over hoe je je huis wilt verwarmen...

Of in ieder geval voordat je de kachel aansteekt. Want je kunt al veel gezondheidsklachten voorkomen door op de juiste manier te stoken. Dus alleen bij voldoende wind, met hout dat echt goed droog is en met een goede afstelling van je houtkachel.
https://www.ggdzl.nl/burgers/milieu/ond ... utkachels/

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:04

Ik heb het zelf voorgehad: buren hadden last van neerslaande rook en zijn dat een keer komen melden, twee dagen daarna hebben we de schouw een paar meter verhoogd en het probleem was opgelost. Verder nooit problemen mee gehad. Maar da's natuurlijk enkel het geval als je de mindset hebt om vlug tot een constructieve oplossing te komen en daar zit bij Ts het probleem...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:10

Voorlopig is het sowieso een raadsel hoeveel meters er tussen hun zitten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:52

safina schreef:
Of in ieder geval voordat je de kachel aansteekt. Want je kunt al veel gezondheidsklachten voorkomen door op de juiste manier te stoken. Dus alleen bij voldoende wind, met hout dat echt goed droog is en met een goede afstelling van je houtkachel.
https://www.ggdzl.nl/burgers/milieu/ond ... utkachels/

Soms heb je geen keus.
Er zijn nog huizen die volledig verwarmt worden door houtkachels.
Dan wil je ook graag stoken als jet windstil is bij -10.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:57

Geen wind is voor ons ook echt geen graadmeter. Als je je kachel goed heet laat worden en daarna zorgt voor een constante laag hete 'kolen' (dus rood gloeiend hout) heb je de meest optimale verbranding en warmte en de minste rook.

Wij laten onze houtkachel maar eens in de 1 a 2 weken uitgaan gedurende de winter zodat we hem even goed schoon kunnen maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:01

Weet je ts? Soms kun je overlast al terugdringen door gewoon te accepteren dat het zo is. Als 14 jaar moeite erin stoppen niets heeft opgeleverd, haal dan je schouders op en denk: of ik ga verhuizen en dus actief wat met mijn klacht doen, of ik accepteer het dat ik niets bij de buren kan veranderen.

En ja ik ben ook longpatient en heb last van de houtkachels (en van de buurman die alles op een vuurkorf in de tuin mikt :+ ), maar ik mopper even en ga door. En weet je? Als je er niet zo mee bezig bent, heb je er ook minder last van ;) je continu ergeren is ook ongezond voor je lijf en je gemoedstoestand. Laat het maar los of verhuis.