Wat kind geven ipv brood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

estell__

Re: Wat kind geven ipv brood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:17

Mijn zoontje is nu 14 maanden en echt heel lang een drama geweest met eten. Sommige dagen zijn nu nog verschrikkelijk, maar hij heeft bij lange na niet zo'n lekker 'bol' koppie als die van jou hoor! Wat hier het allerbeste werkt(e), is gewoon aanbieden en wil die niet? Prima, dan niet.... Mijn ervaring met mijn eigen zoontje is dat wanneer hij merkt dat er toch geen strijd aangegaan wordt hij ook geen strijd hoeft te maken.

Soms probeert hij het nog een keer uit, het enige wat ik nu vaak nog moet zeggen is; 'S. Als je nu je pap/brood/whatever niet opeet zet mama het weg en dan heb je dikke vette pech.' Over het algemeen weet hij nu dan niet hoe snel die het moet eten.

Eerder had hij heel veel grip op mij met het eten, aangezien dat het enige is waar je écht (bijna) niks aan kan doen en ik echt helemaal moedeloos werd van het niet willen eten. Hij had dan ook echt dagen helemaal niks. Wat voor S. ook heel erg geholpen heeft is roomboter op zijn brood. Maar goed mijn zoontje eet alleen maar volle producten (en verder alleen maar gezond) en loopt nu qua gewicht nog steeds zo'n 4/5kg achter. Het schattige babyvet dus eigenlijk haha

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:34

Waarom zo'n drukte om een beetje brood? Groeit hij goed? Is hij vrolijk? Is zijn ontlasting goed? Dan gewoon wat anders anbieden wat hij wel eet en misschien, ooit gaat hij brood eten.

Mijn moeder vroeg zich ook altijd af waar ik groot mee ben geworden. Als baby dronk ik per keer maar een bodempje fles ipv een hele fles. Gelukkig had ze een nuchtere huisarts. 'Groeit ze goed, is ze vrolijk en is de ontlasting goed?' Zo ja, geen zorgen maken. Ik ben ook nooit een broodliefhebber geweest. Pas sinds de laatste 5 jaar (ben nu 25) eet ik het met smaak.

Let it go en laat hem lekker fruit met yoghurt eten ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 07:48

Ik heb tot ver in mijn pubertijd ook echt een hekel gehad aan brood, :')
Vooral als ik er te lang op kauwde kreeg ik er echt kokhals neiging van. Die zoete smaak en die structuur..... Blegh. Was soweiso een heel moeilijke eter.
Nu ben ik echt een goede eter maar met brood nog steeds een beetje een zeikerd. Maar eet iedere dag braaf mijn bammetjes.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:16

wemkelover schreef:
Jongens we hebben het over een baby. Die kun je niet zomaar aan alle vervangers zetten want ze mogen simpelweg nog niet alles hebben. En ze moeten nog leren eten. Hij krijgt waarschijnlijk nog maar net vier maand vast voedsel. En brood niet gezond? Nog even en dan kunnen we niks meer eten, er word steeds meer verzonnen wat niet goed voor je zou zijn. Wat hype is het geworden zeg.

:') lezen is ook een kunst. _O-

Het is volstrekt onnodig om brood te eten, in die zin dat een baby peuter en kind voor een gezonde voeding geen brood nodig heeft. Dat kun je prima niet geven. Enkel in wat westerse samenlevingen is brood met beleg 2 x daags er als standaard ingeslopen. Maar brood is nou ook weer niet zo gezond .. Juist ja.. Niet zooo gezond dat het nodig is. Groente, fruit, granen, vetten etc.. Een balans is nodig, voldoende fruit en groente is nodig.. Maar voor een evenwichtige voeding zijn er een legio aan keuzes en kun je ook prima 3 x daags warm eten. Zeker met 4 maanden vast voedsel zou ik geen focus leggen op bammetjes.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:51

Hannanas schreef:
wemkelover schreef:
Jongens we hebben het over een baby. Die kun je niet zomaar aan alle vervangers zetten want ze mogen simpelweg nog niet alles hebben. En ze moeten nog leren eten. Hij krijgt waarschijnlijk nog maar net vier maand vast voedsel. En brood niet gezond? Nog even en dan kunnen we niks meer eten, er word steeds meer verzonnen wat niet goed voor je zou zijn. Wat hype is het geworden zeg.

:') lezen is ook een kunst. _O-

Het is volstrekt onnodig om brood te eten, in die zin dat een baby peuter en kind voor een gezonde voeding geen brood nodig heeft. Dat kun je prima niet geven. Enkel in wat westerse samenlevingen is brood met beleg 2 x daags er als standaard ingeslopen. Maar brood is nou ook weer niet zo gezond .. Juist ja.. Niet zooo gezond dat het nodig is. Groente, fruit, granen, vetten etc.. Een balans is nodig, voldoende fruit en groente is nodig.. Maar voor een evenwichtige voeding zijn er een legio aan keuzes en kun je ook prima 3 x daags warm eten. Zeker met 4 maanden vast voedsel zou ik geen focus leggen op bammetjes.

Dan dan is jou lezen zeker ook een kunst.
Want ik heb al eerder geschreven dat het nog niet uitmaakt als hij eens niet eet, dat melk of dat nou borst of fles is het belangerijkste is voor het eerste levensjaar. En de rest bijzaak is, mits hij goed groeit.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:24

Drinkt hij maar 1 fles omdat hij niet meer wil? Vind dat bij 10 maanden best weinig, zeker omdat het de hoofdvoeding is.

Ik zag ergens nog de tip voorbijkomen om pyjamapap te geven omdat dat zo gezond is, niet doen! Zit vol met suikers! Is echt troep....

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:06

Ik herken je verhaal heel erg, ons zoontje wilde/kon ook heel erg lang geen brood eten. Hij at ook minimaal pap. Maar hij at dan helemaal geen stukjes. Ik heb tot ver na zijn eerste verjaardag alles moeten pureren omdat hij anders zat te kokhalzen aan tafel tot blauw aanlopen aan toe.

We zijn het gewoon blijven aanbieden en opeens had hij het door. Nu eet hij gewoon prima brood, al is hij er geen voorstander van, het liefste eet hij gewoon pap.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:37

Je kunt ook van Biobim babymuesli kopen voor door de pap of yoghurt.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 11:56

Laura82 schreef:
Drinkt hij maar 1 fles omdat hij niet meer wil? Vind dat bij 10 maanden best weinig, zeker omdat het de hoofdvoeding is.

Ik zag ergens nog de tip voorbijkomen om pyjamapap te geven omdat dat zo gezond is, niet doen! Zit vol met suikers! Is echt troep....

Hij drinkt inderdaad maar 1 fles, op het CB hebben ze daar geen problemen mee, want een kind dat niet wil kan je ook niet dwingen.

Ik wissel nu wat af, af en toe geroosterd brood (vind hij heerlijk) tosti Of yoghurt oid.
Zolang t maar warm is, is hij tevreden.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:04

Als hij niet meer wil is het ook zeker geen punt. Bedoelde meer dat je daar anders ook wat mee zou kunnen aanvullen als hij verder weinig eet. Maar als hij niet meer wil is dat natuurlijk ook niets.
Maar dan snap ik wel dat je op zoek bent naar alternatieven, omdat het hoofdvoeding verhaal dan niet helemaal meer opgaat :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:28

Hoi hoi, nou klinkt alsof je het prima doet hoor! Wat nog een optie zou kunnen zijn is om de fles op te delen in tweeën, deel ochtend, deel middag. Of de ochtend fles voor een deel verwerken in pap? Voor de afwisseling? Mijn kind wilde nooit pap uit ene fles, maar van een bord wel.

Ze hebben trouwens van het merk Goodies ook onwijs lekkere appel rijstewafeltjes. Goodies staat erom bekend dat er geen rommel in zit. En alles van hun is lekker! Ook de chipjes. En mijn bijna 4 jarige krijgt nu nog steeds wel es een goodies knijpfruitje als we onderweg zijn ofzo. Sterker nog, mijn fietsende collega's hebben het nu ook ontdekt, haha.

Maarre, komt volgens mij wel goed hoor :) Enne, een paar hapjes brood is ook brood. En de yoghurt met fruit klinkt heerlijk!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:46

Gewoon laten staan, hij krijgt vanzelf wel honger en als de enige keus brood is, dan gaat dat er vast wel in. Geen snoepjes tussendoor, eerst bord leegeten. Kinder van die leeftijd hebben bij mij niks te willen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:48

antje_vip schreef:
Gewoon laten staan, hij krijgt vanzelf wel honger en als de enige keus brood is, dan gaat dat er vast wel in. Geen snoepjes tussendoor, eerst bord leegeten. Kinder van die leeftijd hebben bij mij niks te willen.

Het kind is nog geen jaar oud! Ben je wel helemaal lekker?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:49

Froukje schreef:
antje_vip schreef:

Ja hoor ik voel me prima, dankje :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:51

Waarom dan met zo'n oplossing komen? :?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:56

Misschien ben ik wat streng, of heb ik een heel andere kijk op opvoeding, maar "lussiknie" gaat er bij mij niet in. Alsof zo'n jong kind bepaalt wat er gegeten wordt... Ik hoop niet dat dat de rode draad is in de gehele opvoeding :Y) Brood is vrij standaard voedsel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:03

Hoe zit het met gluten intolerantie? Ik ken iemand die dat heeft en jaren brood heeft gegeten. Hij bleek een ernstige vorm te hebben en hij heeft echter nooit last gehad. Nu hij glutenvrij leeft, voelt hij zich wel stukken beter. Dat kan de reden zijn dat hij geen brood eet? En verder zou ik gewoon een beetje experimenteren? Ik zal nooit vergeten hoe mijn dochter een bak sprotjes stond te smullen alsof het drop was.
Wat at je graag toen je zwanger was? Je zal versteld staan: Dat is meestal wat ze het liefste eten.

En verders kom je er niet met dwang. 2 hapjes brood is toch goed? Hij krijgt in elk geval de smaak binnen. 10 maanden is nog jong.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:09

Froukje schreef:
antje_vip schreef:

Je kan er best een alternatief tegenover zetten ... maar alles helemaal naar wens doen omdat meneer iets vertikt .. er zijn grenzen.
Kinderen hebben je snel door, zodra zij door hebben met als ze A doen en ze B krijgen dan zit dat er gewoon in.
(dan heb je dus een verwend kind dat niet gewend is iets tegen zijn wil in te moeten doen)

Juist jong leren eten, later krijg je het er echt niet in hoor ...
Dan zijn ze al gewend dat als ze maar lang genoeg hun mond dichthouden mama je wat lekkers toestopt omdat die wil dat je eet.

TS, wat een schattig ventje heb je daar zeg hihi! <3 Succes met het eetprobleempje

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:30

Ik weet hoe het werkt bij een kind ;) En ik geloof er dan ook helemaal niks van dat kinderen je op die leeftijd al willen manipuleren omdat ze geen brood willen eten.

Waarom een kind dwingen iets te eten wat ze echt niet willen als er voldoende alternatieven zijn. Helemaal op die leeftijd. Je eet zelf toch ook geen spruitjes al je er bijna van over je nek gaat?

Nee hoor, ze beginnen vanzelf te eten. En misschien houd ie er gewoon echt niet van, dat kan best. Ik gruwel zelf ook van bruin brood dus ik me zijn reactie goed voorstellen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:30

Ach ja, over opvoeden: Ik was ook altijd een moeilijke eter, achteraf weigerde ik de dingen waar ik last van krijg (darmen).

En 10 maanden en dan "dondersgoed weten" dat gaat er bij mij niet in....

Mijn zoontje at in het begin ook moeilijk, inmiddels eet hij alles! Soms een dag wat minder, maar he, ik eet zelf ook niet elke dag even veel.
Ik maak geen strijd van eten maar dat betekend ook niet dat mijn kind volgestopt wordt met snoep. Sterker nog, hij krijgt geen suiker in de joghurt, drinkt alleen water en als hij tussendoor trek heeft krijgt hij fruit of een droge cracker.

TS geeft aan dat haar kind verder top eet, en ook geroosterd brood. Waarschijnlijk heeft hij gewoon moeite met het wegkrijgen van vers brood en dat is niet heel raar natuurlijk.

TS zoals ik het lees los je het prima op en volg je je kind hierin.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:49

Kinderen van 10 maanden manipuleren niet, die eten iets niet omdat ze dat niet kunnen, de smaak of textuur niet prettig/lekker vinden, er last van krijgen etc. De reactie van die kleintjes is nog zo puur, dingen als maar eindeloos laten zitten tot ze het opeten etc zou ik dus ook niet aan beginnen. Betekent echt niet dat mensen dan snoep gaan geven tussendoor, kind is 10 maanden, lijkt me niet.

Ik begin nu pas bij mn zoon van 16 maanden te merken dat hij voorkeuren begint te krijgen omdat hij doorheeft dat hij wat te kiezen heeft (of althans, dat denkt hij haha), maar zelfs dat komt nog niet in de buurt van manipuleren.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 00:07

antje_vip schreef:

Dit is niet de visie die ik deel, ik wil dat hij plezier beleeft aan het eten, en dat hij het eten ook kan waarderen. Wanneer ik er een strijd van ga maken snij ik mezelf op een gegeven moment alleen maar in mijn vingers en dat ben ik zeer zeker niet van plan.

Snoepjes en koekjes krijgt hij niet tussendoor, hij krijgt gewoon fruit aangeboden.
Gisteren heeft hij in een rap tempo een geroosterd broodje opgegeten, ik denk dus dat hij vers brood niet goed weg krijgt.

idefix4 schreef:
Hoe zit het met gluten intolerantie? Ik ken iemand die dat heeft en jaren brood heeft gegeten. Hij bleek een ernstige vorm te hebben en hij heeft echter nooit last gehad. Nu hij glutenvrij leeft, voelt hij zich wel stukken beter. Dat kan de reden zijn dat hij geen brood eet? En verder zou ik gewoon een beetje experimenteren? Ik zal nooit vergeten hoe mijn dochter een bak sprotjes stond te smullen alsof het drop was.
Wat at je graag toen je zwanger was? Je zal versteld staan: Dat is meestal wat ze het liefste eten.

En verders kom je er niet met dwang. 2 hapjes brood is toch goed? Hij krijgt in elk geval de smaak binnen. 10 maanden is nog jong.

Ik denk niet dat het aan gluten ligt, wanneer het brood geroosterd is vind hij het wel lekker, en een stukje stokbrood gaat er ook goed in.

Ik at tijdens mijn zwangerschap veel brood met pindakaas en hagelslag, dus die vlieger gaat helaas niet op hahaha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:13

antje_vip schreef:

Ja, want baby's leggen idd die link al tussen honger en dat komt doordat ik m'n brood niet op heb :?

Baby's manipuleren niet, baby's doen dingen met een reden, aangezien ze nog niet kunnen praten en dus niet kunnen uitleggen waarom ze het brood niet kunnen/willen eten...

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:36

Bambix pap? (Of heet dat nutrix?)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:37

Ik dacht net ergens te lezen dattie wel geroosterd brood eet? Dan zou ik dat gewoon geven en steeds een beetje minder roosteren zegmaar