bril of contactlenzen......ervaringen gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: bril of contactlenzen......ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:52

hier ook een bril, ik heb ook zachte lenzen liggen maar het lukt mij maar niet om ze in te doen, het is elke keer zo'n gesukkel dat ik er echt tegen op zie. eenmaal ze inzitten vind ik ze fantastisch.
heeft er iemand tips voor mij?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:57

Heb lenzen geprobeerd en kreeg hele droge pijnlijke ogen, ook met extra druppels.
Jaren later probeerde ik opnieuw, ook mislukt, zelfde rede.

Toen wederom jaren later nog eens laten kijken, bleek dat ik veel onstekinkjes in mijn ogen had, dus een bril moest dragen.

Nu een jaar zonder bril, mijn ogen zijn vooruit gegaan *\o/*

nvanriet schreef:
hier ook een bril, ik heb ook zachte lenzen liggen maar het lukt mij maar niet om ze in te doen, het is elke keer zo'n gesukkel dat ik er echt tegen op zie. eenmaal ze inzitten vind ik ze fantastisch.
heeft er iemand tips voor mij?

Vond het ook een gedoe, kreeg zo'n klein zuignapje waarmee ik het op mijn oog kon plaatsen en dan loslaten, fantastisch. Dubbel voordeel, hoefde niet met vingers aan mijn lenzen te zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:28

Sonja_vR schreef:
Lous schreef:
Lensinplantaten zijn wel een heel stuk duurder dan laseren.

Ligt er aan... Implantaten worden door de verzekering volledig vergoed onder bepaalde voorwaarden(oa eisen wat betreft sterkte van de afwijking )

Hoe sterk moet de afwijking zijn? Is -14 met lenzen (-20 met de bril) voldoende?

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:36

Wendy volgens mij wel!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:54

Hier wisselend bril en (zachte) lenzen dragend. Ik draag sinds mijn 13e een bril en ben vanaf mijn 16e overgestapt op zachte lenzen, bij een goede zaak laten aanmeten.
Omdat ik ogen heb die snel droog worden heb ik jaren lang twee wekelijkse lenzen gehad. Die bevielen me erg goed, kon ze de gehele dag inhouden.

Tegenwoordig heb ik mijn bril het meest van de tijd op. Tijdens mijn stage periode helemaal, dan stond ik op een laboratorium waarbij een normale bril afdoende was om te dragen. Dan vond ik het alleen maar vervelend om mijn lenzen in te hebben en droeg ik deze alleen bij het sporten en gelegenheden waar je jezelf wilt opdoffen.
Hierdoor werden mijn twee wekelijkse lenzen erg duur en ben ik overgestapt op daglenzen. Deze bevallen me ook erg goed en op het moment goedkoper ook dan de andere lenzen.

Het grootste verschil met kijken tussen lenzen en bril vind ik zodra ik langer lenzen achter elkaar in gehad heb en dan weer mijn bril opzet ik moet wennen dat je aan de zijkanten wazig zie. Dat je bril niet meedraait met je oogbol. Maar andersom merk ik ook verschil. Met mijn bril kan ik uren achter de computer of tv zitten, maar met mijn lenzen niet omdat ze dan plakkerig worden. Dit komt omdat ik dan te weinig knipper.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:01

Hier een bril en lenzen geprobeerd. Helaas was mijn zicht met lenzen slecht (bijna slechter dan zonder bril) omdat ze de cilinder er niet juist inkregen. Ik kon met lenzen in amper lezen. Ook last van droge ogen (ook met extra druppels).
Vorig jaar nog een keer geprobeerd met andere duurdere daglenzen, maar met deze zag ik echt heel wazig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:13

Wendy, je zou anders gewoon eens contact op kunnen nemen met je verzekering om te vragen welke voorwaarden er gehanteerd worden .
Ik ga er ook mee aan de slag omdat ik qua sterkte er sowieso aan voldoe met 9,5 en 9,75.
Ik heb geen flauw idee of er een bovengrens aan zit hoor, maar met jouw sterkte zou ik er zeker naar informeren .

(Er zijn natuurlijk nog wel andere punten die meespelen, maar de Afwijking moet sowieso wel flink zijn)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:55

Volgens mij moet je minimaal -10 hebben en contactlens intolerant zijn. Ze geven het helaas niet zo snel.

Ik had -13 in m'n lenzen en een cilinder van -2,50... En best wel erge intolerantie: wisselde 3x op een dag m'n daglenzen en zag nog wazig door irritatie.
En nog deden ze moeilijk en hebben ze het bij mij in eerste instantie afgewezen.
Uiteindelijk gekregen maar ben niet naar een aangesloten kliniek gegaan, en dan wijzen je door naar een kliniek die mijn operatie/behandeling niet eens konden doen, hoorde ik van mijn oogarts.
Ik heb de verklaring pas gekregen na m'n operatie. Hij was in februari/ maart al aangevraagd en pas net een paar weekjes binnen.

Lenzen in doen: heeel veel oefenen, goed je oog open houden met je vingers en recht vooruit kijken en dan je lens richting je oog brengen. :)

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:13

Sonja_vR schreef:
Wendy, je zou anders gewoon eens contact op kunnen nemen met je verzekering om te vragen welke voorwaarden er gehanteerd worden .
Ik ga er ook mee aan de slag omdat ik qua sterkte er sowieso aan voldoe met 9,5 en 9,75.
Ik heb geen flauw idee of er een bovengrens aan zit hoor, maar met jouw sterkte zou ik er zeker naar informeren .

(Er zijn natuurlijk nog wel andere punten die meespelen, maar de Afwijking moet sowieso wel flink zijn)

Ik ben het traject voor lensimplantaten een paar weken geleden ingegaan. Helaas kwam ik niet in aanmerking.

Je afwijking hoeft niet "sowieso" flink te zijn, sterker nog, daar heeft het niet zoveel mee te maken.

Je zicht moet gecorrigeerd met lenzen of bril op minimaal 80% uitkomen (dus je moet de 80% regel kunnen lezen)
Kan je dit niet, dan kom je sowieso niet in aanmerking! Daar is het risico dan gewoon te groot voor.

Dus de daadwerkelijke waarden van je ogen zijn van ondergeschikt belang aan bovenstaande. Je moet minimaal 80% gecorrigeerd zicht kunnen halen.

Twijfel je? Doe ergens een Quickscan. Dat moet sowieso om in het traject te komen. Blijk je dan minder te zien dan 80% dan krijg je dat direct te horen, zoals ik, en dan is het gelijk over.