Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:49

Azmay schreef:
ierusju schreef:
Dat je vegatariër of veganist wil zijn, dat kan ik begrijpen. Maar het opdringen aan anderen omdat het zoveel gezonder zou zijn, ben ik het niet mee eens. Wanneer je vaak vitamines bij moet slikken omdat je anders niet aan je aanbevolen vitamines komt, is je dieet niet geheel compleet lijkt mij.
Op school heb ik daarbij een aantal jaar terug geleerd, dat vanaf het moment dat de oermens vlees is gaan eten, de hersen capaciteit is toegenomen, omdat we zoveel meer energie hadden om dat om te zetten in meer hersenen. Dus het argument dat het onnatuurlijk zou zijn, ben ik het ook niet mee eens.
Maar het is en blijft een eigen keuze die je geheel voor jezelf (!) moet maken.
Waar ik dus echt niet bij kan inkomen, zijn ouders die hun kleine kinderen veganistisch opvoeden en hen zo ontzien van benodigde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei. En mensen die hun vleesetende huisdieren veganistisch opvoeden, omdat dat ook beter voor ze zou zijn. Naar mijn mening ben je dan je dier aan het mishandelen, terwijl je juist dierenleed wil voorkomen...

Er zijn inderdaad ook mensen die niet nadenken bij wat een kind nodig heeft en de plank flink mis slaan. Maar in principe kan je met goed nadenken prima gezond eten zonder(of met weinig) vlees.

Een carnivoor zonder vlees zetten snap ik ook niet, mishandeling vind ik het niet maar logica zit er niet in. Neem dan een konijn :P

Ik kan niet voor veganisten spreken maar als vegetariër heb je niet per se pilletjes nodig hoor. Ik ben wel van mening dat dieet iets heel persoonlijks is en niet iedereen evenveel behoefte heeft aan hetzelfde. Sommigen zullen het goed doen op een vegetarisch dieet, anderen minder. En andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:49

xMercury schreef:
Raar topic :? Omdat jij toevallig iemand tegen bent gekomen die extremistisch is in zijn of haar overtuiging, moet een ander zijn overtuiging ook extremistich genoemd worden? Raar. Als je een donker iemand met blauwe badslippers en een roze hoed tegenkomt die extreem overtuigd is van de Darwin theorie, ga je dan ook dat meteen afdoen als extremistisch? Ik vind dat raar en zo ontzettend jammer..

Veganisten zijn mensen die strijden tegen dierenleed, uitbuiten van onze aarde enzovoorts. Ik snap dat niet iedereen hier achter kan of wilt staan, maar het is in en in triest dat mensen die goed willen doen altijd zo de grond in gestampt worden. Overal zitten gekken bij, maar dat staat los van de oorspronkelijke overtuiging. :(

Ik zeg nergens dat alle vega's zo zijn? :o? Ik zeg in de eerste regel letterlijk dat ik niets tegen vega's heb maar dat het de extremisten erin zijn waaraan ik me erger.

Lezen is kennelijk ook een kunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:50

ierusju schreef:
Dat je vegatariër of veganist wil zijn, dat kan ik begrijpen. Maar het opdringen aan anderen omdat het zoveel gezonder zou zijn, ben ik het niet mee eens. Wanneer je vaak vitamines bij moet slikken omdat je anders niet aan je aanbevolen vitamines komt, is je dieet niet geheel compleet lijkt mij.
Op school heb ik daarbij een aantal jaar terug geleerd, dat vanaf het moment dat de oermens vlees is gaan eten, de hersen capaciteit is toegenomen, omdat we zoveel meer energie hadden om dat om te zetten in meer hersenen. Dus het argument dat het onnatuurlijk zou zijn, ben ik het ook niet mee eens.
Waar ik dus echt niet bij kan inkomen, zijn ouders die hun kleine kinderen veganistisch opvoeden en hen zo ontzien van benodigde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de groei. En mensen die hun vleesetende huisdieren veganistisch opvoeden, omdat dat ook beter voor ze zou zijn. Naar mijn mening ben je dan je dier aan het mishandelen, terwijl je juist dierenleed wil voorkomen...

Welke vitamine's precies? Het enige wat je niet uit plantaardig voedsel kan halen is B12 voor zover ik weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:50

ierusju schreef:
En mensen die hun vleesetende huisdieren veganistisch opvoeden, omdat dat ook beter voor ze zou zijn. Naar mijn mening ben je dan je dier aan het mishandelen, terwijl je juist dierenleed wil voorkomen...

Ik vind een hond of kat vegan voeren echt belachelijk. Daarom vind ik het overigens ook idioot dat zoveel mensen hun kat of hond goedkope voeding uit de supermarkt geven, waar maar 4% vlees in zit, en verder vooral graan %)

Fenrir

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:52

Mensen die bepaalde dieren op een vegan dieet zetten heb ik ook geen goed woord voor over := Belachelijk. Neem dan een konijn.

xMercury

Resistance schreef:
xMercury schreef:
Raar topic :? Omdat jij toevallig iemand tegen bent gekomen die extremistisch is in zijn of haar overtuiging, moet een ander zijn overtuiging ook extremistich genoemd worden? Raar. Als je een donker iemand met blauwe badslippers en een roze hoed tegenkomt die extreem overtuigd is van de Darwin theorie, ga je dan ook dat meteen afdoen als extremistisch? Ik vind dat raar en zo ontzettend jammer..

Veganisten zijn mensen die strijden tegen dierenleed, uitbuiten van onze aarde enzovoorts. Ik snap dat niet iedereen hier achter kan of wilt staan, maar het is in en in triest dat mensen die goed willen doen altijd zo de grond in gestampt worden. Overal zitten gekken bij, maar dat staat los van de oorspronkelijke overtuiging. :(

Ik zeg nergens dat alle vega's zo zijn? :o? Ik zeg in de eerste regel letterlijk dat ik niets tegen vega's heb maar dat het de extremisten erin zijn waaraan ik me erger.

Lezen is kennelijk ook een kunst.

:') Ik doelde vooral op mensen in het algemeen, niet enkel op jou.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

NikkiDeKerf schreef:
TS, het is verschrikkelijk bot dat die 'vriendin' (gelukkig, oude vriendin) van jou zo'n opmerking maakt, en totaal onnodig.

Zwerte schreef:
Iedereen maakt trouwens keuzes die egoistisch zijn. Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij...

Ik kan alleen voor mijzelf antwoorden, maar als veganist maak ik mij zeker zorgen om waterverspilling. Een gemiddelde douchebeurt kost volgens Vitens 51,17 liter water. Een hamburger produceren kost volgens verschillende bronnen tussen de 1700 en 2400 liter water. Dat betekent dat je met het uitsparen van één hamburger dus minstens een maand lang dagelijks kan douchen. (En een veganist bespaart op maandbasis natuurlijk nog véél meer water dan die ene hamburger, door het uitsparen van alle dierlijke producten, die altijd meer water kosten dan de plantaardige alternatieven.)

En met beide doen bespaar je dus nog meer!
Dat is mn hele punt... Iedereen maakt keuzes die 'slecht' zijn. Het ene meer dan het ander. Maar iedereen leeft ook anders. Zo is voor mij veganistisch eten geen optie omdat ik psychisch in de knoop zit met eten. Daar nog meer regels bij doen zal niet goed gaan. Voor anderen is dit simpel en daarmee een zeer eenvoudige manier om bij te dragen aan een beter milieu. Ik scheid mn afval, bespaar water, leef zeker niet luxe en gooi niet veel weg, de ander is veganist maar koop elk jaar een nieuw interieur...

@xmercury, no worries, ik ben kalm hoor. Jij zegt dat ik me meer moet verdiepen, ik kaats terug dat je beter moet lezen. Wat is er niet waar dan, kan je me dat even uitleggen? Ik beweer namelijk nergens dat minder douchen evenveel bijdraagt. Sterker nog, ik zeg zelf letterlijk dat veganisme veel meer bijdraagt...

dromertje2

Ieder mag zijn eigen keuze maken.
Al is het nog zo ongezond, als ik dat wil eten, dan doe ik dat. Net zoals mensen er om kiezen het niet te eten.
Daar gaat het over, de keuzevrijheid en het respect voor de keuze.

Als iemand tegen mij begint over hoeveel dierenleed er is en hoe ongezond het wel is, antwoord ik gewoon dat het mijn keuze is en moet men niet blijven doordrammen en een heel rede opvoeren hoe slecht de dieren het niet hebben en hoe ongezond het ook niet is. Dat interesseert mij cru gezegd geen moer.
Net zoals mijn redenen om wel vlees te eten, mensen die geen vlees eten ook geen moer schelen want in hun ogen zijn er geen redenen om wel vlees te eten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:53

NikkiDeKerf schreef:
TS, het is verschrikkelijk bot dat die 'vriendin' (gelukkig, oude vriendin) van jou zo'n opmerking maakt, en totaal onnodig.

Zwerte schreef:
Iedereen maakt trouwens keuzes die egoistisch zijn. Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij...

Ik kan alleen voor mijzelf antwoorden, maar als veganist maak ik mij zeker zorgen om waterverspilling. Een gemiddelde douchebeurt kost volgens Vitens 51,17 liter water. Een hamburger produceren kost volgens verschillende bronnen tussen de 1700 en 2400 liter water. Dat betekent dat je met het uitsparen van één hamburger dus minstens een maand lang dagelijks kan douchen. (En een veganist bespaart op maandbasis natuurlijk nog véél meer water dan die ene hamburger, door het uitsparen van alle dierlijke producten, die altijd meer water kosten dan de plantaardige alternatieven.)

Die redenatie van vleeseters kom je maar al te veel tegen. "Ik ga niet minderen met vlees eten want niemand gaat dat toch doen dus dan help ik wel lekker mee met het milieu verpesten". En maar gewoon die voedsel- en waterverspilling van de veeteelt aan de kant schuiven omdat mensen die zich wel voor het milieu inzetten misschien ook persoonlijke hygiëne kennen en niet in een gat in de tuin poepen. :+
Al eten mensen een dag in de week minder vlees, ik vind het belangrijkst dat er bewust over wordt nagedacht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:54

Ach ja. En net zoals dat er supermarktvoervoerders en barfers zijn zijn er veganisten en extreme vleeseters en alles er tussenin. Een mening hebben mag. Maar live and let live. Iedereen kan en mag daar gelukkig zelf over beslissen. Als we de wetenschap mogen geloven is er niets waar we niet dood aan gaan. Dan kan je maar beter eten wat je lekker vindt en wat bij je overtuiging past. Of niet dan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:56

Koper schreef:
Ach ja. En net zoals dat er supermarktvoervoerders en barfers zijn zijn er veganisten en extreme vleeseters en alles er tussenin. Een mening hebben mag. Maar live and let live. Iedereen kan en mag daar gelukkig zelf over beslissen. Als we de wetenschap mogen geloven is er niets waar we niet dood aan gaan. Dan kan je maar beter eten wat je lekker vindt en wat bij je overtuiging past. Of niet dan?

Of je vind een evenwicht tussen aan jezelf denken en aan het milieu / dierenwelzijn, of niet dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:57

MarlindeRooz schreef:
Koper schreef:

Of je vind een evenwicht tussen aan jezelf denken en aan het milieu / dierenwelzijn, of niet dan?

Precies.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:57

chanel1985 schreef:
Ieder mag zijn eigen keuze maken.
Al is het nog zo ongezond, als ik dat wil eten, dan doe ik dat. Net zoals mensen er om kiezen het niet te eten.
Daar gaat het over, de keuzevrijheid en het respect voor de keuze.

Als iemand tegen mij begint over hoeveel dierenleed er is en hoe ongezond het wel is, antwoord ik gewoon dat het mijn keuze is en moet men niet blijven doordrammen en een heel rede opvoeren hoe slecht de dieren het niet hebben en hoe ongezond het ook niet is. Dat interesseert mij cru gezegd geen moer.
Net zoals mijn redenen om wel vlees te eten, mensen die geen vlees eten ook geen moer schelen want in hun ogen zijn er geen redenen om wel vlees te eten.

Het gaat erom dat je bij de keuze om vlees te eten, je niet alleen voor jezelf beslist maar ook voor het dier. Er zijn dus twee levende wezen betrokken bij die keuze, maar er is er maar één die de beslissing maakt. Het dier zou er waarschijnlijk niet voor een kort rotleven kiezen maar die keuze maak jij voor hem. Eigen keuze gaat dus niet helemaal op.

Overigens heb met biologisch vlees al veel minder problemen, alhoewel ik dat ethisch ook niet helemaal te verantwoorden vind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:58

269_life schreef:
verootjoo schreef:
Of vlees eten dierenleed is, is nogal subjectief.
Ik vind namelijk dat ik met mijn vleeseetgedrag niet bijdraag aan dierenleed. En anderen vinden dat wel. Jij kan dat dus voor jezelf besluiten, maar niet dat de hele wereld daarom geen vlees meer moet eten omdat jij het dierenleed vindt.

Hoe denk je dat vlees op je bordje komt? Tip: er moet iets voor dood worden gemaakt, wat kan voelen en bewustzijn heeft.

Nee, ik heb daar werkelijk geen flauw idee van. Mijn kipfilets groeien hier aan de boom... :7 }:0

ierusju

[***] schreef:
ierusju schreef:

Welke vitamine's precies? Het enige wat je niet uit plantaardig voedsel kan halen is B12 voor zover ik weet.

Ik dacht idd aan vitamine b12. En bij veganisten vraag ik me af waar hun eiwitten voornamelijk vandaan komen.

PlantsTho

Koper schreef:

Met jouw beslissing om vlees te eten beslis je ook gelijk over het leven van een dier. Het is dus niet echt een persoonlijke keuze.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:59

doerakjeg2 schreef:
Het dier zou er waarschijnlijk niet voor een kort rotleven kiezen maar die keuze maak jij voor hem. Eigen keuze gaat dus niet helemaal op.

Maar als dat leven zo rot is is het toch juist mooi als het voorbij is?

Anoniem

Koper schreef:
Fenrir schreef:

Een beetje respect voor boeren en een wat minder hysterische PETA houding zou je sieren :=

Dat je het nog probeert.

Mijn popcorn is op. Iemand een worstje?

:')

Azmay

Koper schreef:
doerakjeg2 schreef:
Het dier zou er waarschijnlijk niet voor een kort rotleven kiezen maar die keuze maak jij voor hem. Eigen keuze gaat dus niet helemaal op.

Maar als dat leven zo rot is is het toch juist mooi als het voorbij is?

+:)+ That's the spirit :')

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:00

ierusju schreef:
Ik dacht idd aan vitamine b12. En bij veganisten vraag ik me af waar hun eiwitten voornamelijk vandaan komen.

brood,
granen, zoals rijst en pasta,
peulvruchten, zoals bonen en linzen,
noten,
paddenstoelen en producten die hiervan zijn gemaakt.

Komt geen dier aan te pas hoor :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:00

Gadverdamme wat een nare toon slaan "de club van vleeseters" direct weer aan, zo grappig is dat altijd. In plaats van inhoudelijke argumenten gaan ze direct moddergooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:01

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:01

Knakworst, heerlijk! Maar ik kies er voor om geen vlees te eten, dus ik ben heel blij dat er vegetarische knakworstjes bestaan zodat ik toch nog eens een broodje knakworst kan eten :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:02

ierusju schreef:

Vooral peulvruchten, soja producten (zoals tofu) en noten zijn goede eiwitbronnen. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:03

8nnemiek schreef:
Knakworst, heerlijk! Maar ik kies er voor om geen vlees te eten, dus ik ben heel blij dat er vegetarische knakworstjes bestaan zodat ik toch nog eens een broodje knakworst kan eten :D

Vegetarische worstjes vind ik vies. En aangezien ik vegetariër ben eet ik ook geen echte.