Hoe zie jij je uitvaart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Re: Hoe zie jij je uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:49

Ik heb 1 ding testamentair vast staan en dat is dat ik gecremeerd zal worden.
De rest mogen de nabestaanden invullen en die kennen mij goed genoeg dat ik weinig waarde hecht aan materieel spul maar des te meer aan goede herinneringen. Leg mij in een kartonnen doos in de oven en ga daarna vooral voor de rest van het geld van de verzekering lekker uit eten oid

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:52

@Brainless , ja klopt. Dichtstbijzijnde natuurbegraafplaats is alleen heel wat kilometers van mijn hometown. ( hey, gat in de markt?)

Het is gebruikelijk dat iemand in de buurt van de woonplaats wordt begraven, om dan 200 km verderop een plekje te reserveren. Ik ben van het heilige huisjes kiepen maar vind deze lastiger.
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 19-05-16 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:02

Ik vind cremeren een enge bezigheid. Komt op mij over als "Hèhè, hij is dood. Nou nog even verbranden, dan zijn we helemaal van hem af." En ja, ik snap dat begrafenissen veel grond kosten, dat je op den duur toch wel geruimd wordt, dat er een grafsteen moet worden gemaakt etc. etc. etc. Maar iets ritueel in de fik steken heeft voor mij heel negatieve associaties, en bij het overschot van je naaste is dat des te erger. Natuurbegraafplaats dan maar?

Verder maakt het me niet heel veel uit. Ik zal geen vrienden, weduwe of nageslacht achterlaten, dus ik denk dat de opkomst op mijn uitvaart beperkt blijft tot mijn broertje en mijn zusje. Niettemin heb ik wel ideeën over de muziek - dat ben ik aan mijn stand verplicht. :) Dit stuk zou ik bijvoorbeeld erg graag laten horen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:05

musiqolog schreef:
Ik vind cremeren een enge bezigheid. Komt op mij over als "Hèhè, hij is dood. Nou nog even verbranden, dan zijn we helemaal van hem af."

Ik vind cremeren eerlijk gezegd ook wel opgeruimd overkomen. Daarom kies ik er juist voor.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:08

Las net dat ze met resomeren en cryomeren bezig zijn. Dat lijkt mij ook wel wat, dat resomeren dan.

Ben niet van het cremeren (vind dat vuur naar op een of andere manier) maar met resomeren blijft er weinig over en wordt je eigenlijk zo 'schoon' mogelijk terug gegeven aan de natuur.

Natuurbegraafplaats lijkt mij prachtig maar veel te ver van huis. Gelukkig hebben wij een prachtige groene begraafplaats die in een grote krans van bos ligt. Fiets er dagelijks lang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:12

Jacimatho schreef:
@Brainless , ja klopt. Dichtstbijzijnde natuurbegraafplaats is alleen heel wat kilometers van mijn hometown. ( hey, gat in de markt?)

Het is gebruikelijk dat iemand in de buurt van de woonplaats wordt begraven, om dan 200 km verderop een plekje te reserveren. Ik ben van het heilige huisjes kiepen maar vind deze lastiger.

Hoeft niet natuurlijk.

Mijn moeder woont in Veenendaal en heeft een familiegraf "gekocht" in Putten (waar ik als ik wil ook in mag).
Mijn vader woont zijn hele leven al in hetzelfde dorp, dus ik denk dat hij daar ook begraven zal worden.

Vroeger bleef familie meestal wel in de buurt wonen en daar werd je ook begraven.
Tegenwoordig wonen (volwassen) kinderen vaak kilometers bij elkaar vandaan en maakt het voor de afstand van de nabestaanden niet uit waar men komt te liggen.
Mijn zus woont met haar gezin in Afrika, en weet geeneens waar zij begraven/gecremeerd zal (willen) worden.
Zal eens navragen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:19

Ik wil begraven worden, maar het hoe en wat mogen mijn nabestaanden kiezen :j
Ik las hier dingen over een veel te dure koffietafel, maar je kan toch gewoon kiezen wat je wilt? In mijn familie krijgen we nooit vieze koffie en kleffe cake, altijd een cateringservice met lekkere broodjes :) kan ook gewoon en hoeft niet eens duur te zijn.

Mensen hier uit de buurt hebben hun graf vastgelegd op hun eigen terrein. Wonen daar al hun hele leven en willen daar ook begraven worden. Het is op hun boerderij, bestemmingsplan is hiervoor gewijzigd, vergunning is aangevraagd, stenen zijn volgens mi ook al uitgezocht... Ze hoeven alleen nog maar dood te gaan :=
Vind het wel een mooi idee om in je eigen woonomgeving begraven te worden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:36

Ik wil een tuintje op mijn buik. Begraven dus. En heel de grond in, dus niet in stukjes. Schijnt iets typisch Joods te wezen (aan moederskant zit een Joodse tak) maar het idee van in stukjes zijn vind ik echt tien keer niks. De oven in zie ik als wannabee pinguïn al helemaal niet zitten, ik vind de zomer nu al te heet.

En niet al te veel poeha er omheen. Gewoon gat graven, kist of whatever er in plempen, even ruimte voor wie iets wil doen of zeggen en dan naar de maalschuur om te eten en drinken. Zo deden we dat bij mijn vader ook en dat is me prima bevallen. Iedereen voelde zich vrij om te doen en laten wat ze wilden; er is gezongen, er is wat gezegd, we hebben gehuild én gelachen en het was mooi zo.
Maar zeker geen clowns. Als er een clown komt sta ik op en loop ik weg. Serieus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:14

verootjoo schreef:
Ik las hier dingen over een veel te dure koffietafel, maar je kan toch gewoon kiezen wat je wilt? In mijn familie krijgen we nooit vieze koffie en kleffe cake, altijd een cateringservice met lekkere broodjes :) kan ook gewoon en hoeft niet eens duur te zijn.

Mensen hier uit de buurt hebben hun graf vastgelegd op hun eigen terrein. Wonen daar al hun hele leven en willen daar ook begraven worden. Het is op hun boerderij, bestemmingsplan is hiervoor gewijzigd, vergunning is aangevraagd, stenen zijn volgens mi ook al uitgezocht... Ze hoeven alleen nog maar dood te gaan :=

Ze vragen 5 euro voor een kopje koffie met een plakje cake. Dat vind ik gewoon duur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:20

purny schreef:
verootjoo schreef:

Ze vragen 5 euro voor een kopje koffie met een plakje cake. Dat vind ik gewoon duur.

Dat verschilt per gemeente.
Er was een onderzoek dat de duurste 7E vroeg (2x koffie 1x cake) en de goedkoopste 1,50.

Maar het is wel zo dat catering gewoon prijzig is vergeleken met thuis.
Het personeel/ruimte moet ook betaald worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:26

Caesar schreef:
Een gemeentebegrafenis viel me eigenlijk ontzettend mee. Deze heb ik 2x bijgewoond en ondanks dat het sober is, is er nog steeds alle respect. Je krijgt 1x koffie met een plak cake. Er is een uur de tijd voor een dienst. Er zit een rouwauto bij met opbaren en daarna wordt je gestapeld in de grond tussen onbekenden, zwervers etc. Als je dit inderdaad niet erg vindt en onder een nummer begraven wilt worden, dan is dat natuurlijk een prima oplossing!

Ik heb wel een overlijdensrisico verzekering. Ik heb geen kinderen maar ik zou het verschrikkelijk vinden als dierbaren na mijn verlies nog moeten betalen voor mijn uitvaart.

Let wel op met een gemeentebegrafenis, dat kan niet zomaar..
dan moeten nabestaanden (en dat zijn niet alleen kinderen, maar dat zijn dan bijvoorbeeld je ouders als die nog leven, of anders ooms/tantes/neven/nichten) eigenlijk al afstand doen van de nalatenschap..
als dat om wat voor reden dan ook niet hoeft, dan gaat de gemeente eerst kijken of de begrafenis uit je boedel en bezittingen kan worden voldaan.

Gaat dat niet dan kloppen ze aan bij nabestaanden, zelfs als ze afstand doen kan dit nog.
Daarbij, je hebt een overlijdensrisico verzekering die wordt uitgekeerd aan een nabestaande.. dus dat is de eerste waarbij de gemeente dan zal aankloppen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:39

verootjoo schreef:
Ik las hier dingen over een veel te dure koffietafel, maar je kan toch gewoon kiezen wat je wilt?

Absoluut, dat wordt allemaal besproken.
Mijn vader was helemaal gek van roze koeken, die dingen waar het glazuur van je tanden springt als je ze alleen al ruikt.. Het is in het praatje naar voren gekomen, er is zelfs een pak roze koeken meegegeven in de kist..

Dus hier was het koffie, thee, fris.. twee soorten koek en daarnaast nog roze koeken, veel roze koeken (ze waren nog op ook :') ). of mensen ze nu lustte of niet, iedereen stond zo'n zoet ding weg te werken. want dat was een herinnering die iedereen zo'n beetje deelde.

Purny, een uitvaart kost zoveel, als je echt alles aan het regelen bent.. dan zul je zien dat het bakje koffie met koekje/cake er ook nog wel af kan.. dat is echt peanuts in vergelijk met de rest..

Zelfs bij een grote begrafenis. Het komt niet boven de paar honderd euro uit, ten opzichte van de minimaal 5000 euro die je al kwijt bent aan de rest.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:57

Wat een mooie optie, die urn die je kan 'planten'. :)

Ik ben er zelf wel over na aan het denken, zeker na het overlijden van mijn vader vorig jaar. Mijn vader had zijn eigen muziek gekozen, dat hij gecremeerd wilde worden en wie er in ieder geval op de gastenlijst moesten staan. Mijn zus en ik hebben dat fijn gevonden, voor zover je in zo'n situatie van 'fijn' kan spreken. Het is was mooi dat de dienst zo is gelopen zoals hij het had gewild en voor mijn zus en mij was het fijn dat we daar niet meer over na hoefden te denken. Er komt genoeg op je af en dan zit je daar rond de tafel met de uitvaartmedewerker met je kop vol verdriet. Voor mijn vader hebben we zelf dingen gekozen als lekkere bonbons en goede roomboter koekjes bij de koffie achteraf, want mijn vader hield van lekker eten en van gezelligheid. Als de uitvaart in de middag was geweest, dan hadden we voor hartige hapjes gekozen. Bitterballen enzo. Had die ouwe geweldig gevonden :j

Ik wil zelf gecremeerd worden. Eén nummer heb ik al uitgezocht, 10.000 Miles van Mary Chapin Carpenter. Over de rest ben ik nog niet uit. Als er tegen die tijd nog iemand in mijn leven is die wat over mij wil vertellen, ga je gang, leef je uit. Ik hoor het toch niet meer... Mijn as heb ik het liefst uitgestrooid. Naar een graf komt toch niemand. Ik ben verzekerd, maar ik ga me wel laten bijverzekeren. Een uitvaart loopt al snel in de kosten.

Voor iedereen die het idee van een crematie overigens eng vindt, wisten jullie dat je zelfs kan kijken hoe de kist de oven in wordt geschoven? :oo Serieus! Vonden wij toch iets te ver gaan...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:57

Maar ik zou het wel mee laten wegen met de rest. Ik wil m'n familie niet opzadelen met een rekening na m'n dood. Wat nu nog vaak voorkomt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:11

Ik heb daar nog nooit heel veel over nagedacht (behalve dan de dingen die ik onlangs testamentair heb vastgelegd). Het idee van een biologisch afbreekbare urn spreekt me wel aan. Heb ook niet zoveel zin om nog jaren als een object op de schoorsteenmantel te staan :7. Dat ze in 2090 denken "wat moeten we met oudtante Plien doen".

Verder: geen koffie/cake naderhand maar heel veel wijn en bitterballen en chocola. En dan bij voorkeur niet in de aula van zo'n uitvaartcentrum maar gewoon in de kroeg, dat lijkt me wel wat. En de rest laat ik over aan de nabestaanden, ik krijg er zelf immers niks meer van mee :+.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:24

purny schreef:
verootjoo schreef:

Dan neem je dat toch gewoon niet en regel je zelf wat? Is mijn boodschap in de quote ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:26

purny schreef:
Maar ik zou het wel mee laten wegen met de rest. Ik wil m'n familie niet opzadelen met een rekening na m'n dood. Wat nu nog vaak voorkomt

maar dat ondervang je met een uitvaartverzekering..
Als je die niet hebt, dan krijgen je nabestaanden sowieso een rekening.
En een uitvaart zonder dat er iets gedronken kan worden, dat is wel heel kaal..
Het kopje koffie vasthouden is ook een klein stukje houvast, een stukje houding geven.

zoals iemand al aangaf, zelfs bij een begrafenis van de gemeente zit een bakje koffie met een plakje cake of koekje.. niet zo zeer om het eten en het drinken, maar je hebt ook even iets in je handen.

en als je nabestaanden het wel zelf gaan betalen. dan zit men er echt niet meer mee of het nu 5500 wordt of 5600.

En nabestaanden kunnen inderdaad ook zelf wat regelen..

In het geval van de begrafenis van mijn moeder, die we heel klein gehouden hebben. Hadden we het zo geregeld, dat er koffie vooraf en achteraf beschikbaar was (zat gewoon erbij in). En in plaats van een koffietafel, hebben we besloten om een hapje te gaan eten, omdat het makkelijker voor ons was (vanuit een financiele situatie) om dit op de begrafenis rekening te plaatsen in plaats van uit eigen zak daar ter plekke.. is gewoon vooraf door de ondernemer geregeld dat er vrije keuze van de menu kaart en onbeperkt drinken op rekening gezet kon worden. Dit met name omdat onze familie nogal ver verspreid woont en de meesten meer dan 1.5 uur moesten rijden + we elkaar niet maandelijks of zelfs maar eens in het half jaar zien. Hiervoor werden geen extra kosten in rekening gebracht dan de rekening van het restaurant zelf.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:37

Nayan schreef:
Elise_K schreef:
Ik vind het belangrijkste dat mijn nabeataanden iets kiezen waarbij zij het beste mijn dood kunnen verwerken. Hetzelfde geldt voor graf versus urn: Ik ben er toch niet meer en hoef er niet bij te rouwen/het graf bij te houden. Mijn nabestaanden mogen kiezen waar zij zich het prettigste bij voelen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Er zijn best wel dingen waarvan ik denk hey ja dat vind ik wel wat, maar ik ben niet degene die verder moet. Ik heb persoonlijk meer met cremeren dan met begraven maar als mijn nabestaanden heel graag een graf willen waar ze naartoe kunnen gaan, ook prima.

Ik heb niet alles gelezen hoor, maar wilde hier alvast even op reageren.
Maar is het niet zo dat als jij het geregeld hebt zoals jij het graag zou willen, hun dat al heel gauw het gevoel zal geven dat ze het juist hebben gedaan zoals jij het graag wilde, een afspiegelen hoe jij bent. Daar zou ik me als nabestaande juist heel erg prettig bij voelen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:48

lieveli schreef:
Bijen zijn echt mega nuttig en doordat ze uitsterven hebben wij een groot probleem.

Ja dat zeg ik?
Minder slaat op minder vaak doodmeppen maar ik snap de vergissing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:52

@Sakkia
Het is wel fijn te weten wat iemand sowieso niet wil.
Mijn man bv wil niet gecremeerd worden en niet (meer) vanuit de kerk.
Maar het afscheid zelf mogen we zelf invullen.
Hij wilt nl niet dat mensen dingen moeten doen wat ze zelf niet willen/kunnen.

Ben ooit eens bij een begrafenis geweest waar een (klein)kind een gedicht moest voorlezen want dat had oma zo graag gewild.
Kind was helemaal overstuur en wilde niet; maar ja het moest nu eenmaal want oma wilde dat.
Die onthoud zijn hele leven alleen maar dat vervelende stuk van het afscheid.

Mijn man zegt altijd: als nabestaande moet je ook een goed afscheid hebben; en als daar een liedje/gedicht bij hoort wat jullie een goed gevoel geeft, moet je dat zeker doen want ik merk er toch niets meer van.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:55

elenaMM77 schreef:
Caesar schreef:
Een gemeentebegrafenis viel me eigenlijk ontzettend mee. Deze heb ik 2x bijgewoond en ondanks dat het sober is, is er nog steeds alle respect. Je krijgt 1x koffie met een plak cake. Er is een uur de tijd voor een dienst. Er zit een rouwauto bij met opbaren en daarna wordt je gestapeld in de grond tussen onbekenden, zwervers etc. Als je dit inderdaad niet erg vindt en onder een nummer begraven wilt worden, dan is dat natuurlijk een prima oplossing!

Ik heb wel een overlijdensrisico verzekering. Ik heb geen kinderen maar ik zou het verschrikkelijk vinden als dierbaren na mijn verlies nog moeten betalen voor mijn uitvaart.

Let wel op met een gemeentebegrafenis, dat kan niet zomaar..
dan moeten nabestaanden (en dat zijn niet alleen kinderen, maar dat zijn dan bijvoorbeeld je ouders als die nog leven, of anders ooms/tantes/neven/nichten) eigenlijk al afstand doen van de nalatenschap..
als dat om wat voor reden dan ook niet hoeft, dan gaat de gemeente eerst kijken of de begrafenis uit je boedel en bezittingen kan worden voldaan.

Gaat dat niet dan kloppen ze aan bij nabestaanden, zelfs als ze afstand doen kan dit nog.
Daarbij, je hebt een overlijdensrisico verzekering die wordt uitgekeerd aan een nabestaande.. dus dat is de eerste waarbij de gemeente dan zal aankloppen.

Misschien wat nuance in mijn post aanbrengen... dit was een maatschappelijk probleem gezin. Schulden, tienermoederdochter, drugs bij de zoons... 4 kinderen in de ellende. Die hadden niks, hebben niks en zullen ook niks krijgen. Het was een huurwoning en alles (echt waar!) is in z'n geheel naar de gemeente gegaan van wat ik begreep. Ze mochten inderdaad geen schilderijtje of iets meenemen.Voor die gevallen is er dus zoiets geregeld, maar dat is natuurlijk niet standaard inderdaad.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:59

ah op die manier..
op zich wordt het gewoon netjes verzorgd, hetzelfde als dat wanneer je zelf een laagbudget of sobere begrafenis zou regelen. Het is basic, maar respectvol, en met oog voor de nabestaanden.

Ik hoop dat de gemeente zaken als fotoboeken en dergelijken gewoon netjes teruggegeven heeft..
soms hoor je dat ze het echt gewoon leegtrekken, zonder dat er enige scheiding wordt gemaakt in familieherinneringen (soms mag de familie onder begeleiding nog wat persoonlijke dingetjes meenemen gelukkig)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:00

JoT schreef:
Voor iedereen die het idee van een crematie overigens eng vindt, wisten jullie dat je zelfs kan kijken hoe de kist de oven in wordt geschoven? :oo Serieus! Vonden wij toch iets te ver gaan...

Toen mijn opa werd gecremeerd zijn wij er ook bijgebleven toen zijn kist in de oven werd geschoven. Vond het wel een mooie gedachte om erbij te blijven tot echt 'het' laatste moment, maar het was ook wel interessant om te zien :j

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:00

Pluizebolpum schreef:
Ik wil een tuintje op mijn buik. Begraven dus. En heel de grond in, dus niet in stukjes. Schijnt iets typisch Joods te wezen (aan moederskant zit een Joodse tak) maar het idee van in stukjes zijn vind ik echt tien keer niks. De oven in zie ik als wannabee pinguïn al helemaal niet zitten, ik vind de zomer nu al te heet.

En niet al te veel poeha er omheen. Gewoon gat graven, kist of whatever er in plempen, even ruimte voor wie iets wil doen of zeggen en dan naar de maalschuur om te eten en drinken. Zo deden we dat bij mijn vader ook en dat is me prima bevallen. Iedereen voelde zich vrij om te doen en laten wat ze wilden; er is gezongen, er is wat gezegd, we hebben gehuild én gelachen en het was mooi zo.
Maar zeker geen clowns. Als er een clown komt sta ik op en loop ik weg. Serieus.

In stukjes??? Hoe bedoel je dat precies?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:07

Het liefst zou ik in een bos gelegd worden en dat de natuur zijn gang kan gaan. Helaas wordt dat in Nederland niet gedaan dus dan maar cremeren. Ik wil een kartonnen kist die mensen kunnen beschrijven als ze willen. Graag zou ik dan vrolijke kleding aan krijgen en niemand in het zwart. Lekkere hapjes, wijn, bier, champagne. Ik zou graag zien dat mijn leven gevierd wordt, niet mijn dood betreurd.