Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:00

Catnip schreef:
Ik ga niet bij een ziekenhuis, maar een privépraktijk.

Maar ik ben verder juist ontzettend tevreden over de medische zorg hier, zeker als ik naar het verschil met NL kijk. Onze zorgverzekering kost geen drol, eigen bijdrages zijn minimaal, geen lange wachtlijsten en erg kundige zorg.
Maar goed, dat gaat erg offtopic :)

Bestraling zou ik liever in nederland laten doen, want heb in belgie een paar keer echt met mn bek op mn schoenen staan kijken hoe dat daar ging. Maar voor de rest kan nederland echt een voorbeeld nemen aan de gezondheidszorg in belgie is geregeld. Sterker nog, mijn ouders wonen in zeeland en gingen vroeger vaak naar antwerpen naar het ziekenhuis. Altijd snel, goed en fijn geregeld.
Maar inderdaad off topic.

Hagelslag: doen ze dat in duitsland bij iedereen die de pil slikt?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:04

Met bestraling heb ik (gelukkig!) geen ervaring dus daar kun je best gelijk in hebben :j

België kan qua geestelijke gezondheidszorg dan weer een hoop leren van Nederland, hier kun je na je 18de niet meer naar een psycholoog tenzij je zelf minstens 45 euro per sessie kunt ophoesten. Op dat vlak betalen zorgverzekeringen dan weer niet.

Mijn excuses voor de offtopic reactie, TS! Ik hoop dat ik, als enorme schijterd, je toch een beetje gerust heb kunnen stellen met mijn eerste reactie.

Murthul

Re: Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:13

Ik heb inmiddels al een paar uitstrijkjes gehad omdat ze me verdachten van t eea maar gelukkig was er niets aan de hand :D
Hier in het ziekenhuis werken ze met plastic eendebekken, niet koud dus gelukkig! En het uitstrijkje zelf, de gyn zegt altijd "kan even vervelend zijn" maar ik heb er nog nooit iets van gevoeld, hoogstens een kriebelig gevoel ofzo?
Ik zou t zelf niet snel zelf doen, zou veel te bang zijn dat ik het fout doe en daardoor dingen gemist worden. :=

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:15

Gaan het is heel erg belangrijk, ik ben 3 operaties verder en nu 'schoon' maar iedere 4mnd controle en uitstrijkje en inwendige echo en ieder half jaar mag ik hamburgers laten maken van m'n borsten dat is vervelender dan dat uitstrijkje en die echo.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 07:48

Oke, ik ga om 08.00 uur bellen voor een afspraak.
Alleen is er 1 assistente die ik absoluut niet in de buurt van mijn foef wil hebben.
De gebruikt met de prikpil mijn achterste al als dartbord, dus moet er niet aan denken hoe zij met de eendenbek tewerk zal gaan %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:15

Ianrowan2009 schreef:
Oke, ik ga om 08.00 uur bellen voor een afspraak.
Alleen is er 1 assistente die ik absoluut niet in de buurt van mijn foef wil hebben.
De gebruikt met de prikpil mijn achterste al als dartbord, dus moet er niet aan denken hoe zij met de eendenbek tewerk zal gaan %)

Dan zeg je toch gewoon dat je liever wilt dat de huisarts het doet? En dan gewoon voet bij stuk houden hoor. Het is jouw feestje, dus jij bepaalt.

Ianrowan2009 schreef:
Tulandro schreef:
Waar zie je zo tegen op?

Nou, om heel eerlijk te zijn het idee dat het van onder niet volgens de richtlijnen eruit ziet %)

Dan is er speciaal voor jou een Dokter Corrieshow over vagina's. Die moet je echt even kijken! :')
http://www.npo.nl/VPWON_1249455

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 08:26

@safina hahaha die docter Corrieshow heb ik wel een van gehoord.
Die vrouw was een tijdje terug bij koffietijd.

Ik heb voor volgende week donderdag een afspraak gemaakt.
Morgen had ook gekunt maar had dan bij die nare assistente gezeten. Dus dan maar een weekje wachten.
Man wat ben ik een poeperd zeg :')

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:30

Ianrowan2009 schreef:
@safina hahaha die docter Corrieshow heb ik wel een van gehoord.
Die vrouw was een tijdje terug bij koffietijd.

Ik heb voor volgende week donderdag een afspraak gemaakt.
Morgen had ook gekunt maar had dan bij die nare assistente gezeten. Dus dan maar een weekje wachten.
Man wat ben ik een poeperd zeg :')

Ik was ook bang en eigenlijk vind ik het nog helemaal niks. Maar niemand gaat er dood aan. Dus maak je niet te druk. Dat helpt allemaal niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:48

Je moet maar in je hoofd houden dat het alleen draait om de uitslag! Je slaat jezelf toch voor je hoofd als je het om deze redenen niet laat uitvoeren, en er later ook daadwerkelijk iets aan de hand is.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:04

Goed dat je gebeld hebt! Het is zo belangrijk.
Hopelijk valt het allemaal mee :)

Ik wou nog meegeven over wat betreft niet volgens de richtlijnen zijn vanonder. Ik studeer verloskunde en heb dus de afgelopen jaren al heel wat vrouwelijke geslachtsdelen gezien. Maar ik kan er nu echt niet één noemen waarvan ik denk: die zag er niet uit. Ik kijk daar ook nooit bewust naar, daar ben je helemaal niet mee bezig.

Desondanks begrijp ik je wel, ik sta ook liever aan de professionele kant dan dat ík met m'n benen wijd moet. Maar wou dus nog even meegeven dat dat voor je huisarts/assistente echt geen issue is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:08

@knuffeldier
Voor zover ik weet wel. Mijn zusje zit bij een andere arts en die moet dit ook jaarlijks

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:20

Goed zo TS dat je een afspraak hebt gemaakt.

Het is zo ontzettend belangrijk!

Moet vanmiddag naar een condoleance van de dochter van mijn collega, 39 jaar, overleden aan baarmoederhalskanker.
Het is zo'n rotziekte!

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:21

Wees gerust! Het stelt bijna niets voor hoor! De eendenbek is wellicht even gek maar van het uitstrijkje maken voel je niet veel. Het plaatsen van een spiraal vond ik in verhouding een stuk pijnlijker. Je bent er zo vanaf! Ik ben nu net 23 en heb al een cryobehandeling (bevriezen van de baarmoedermond zodat er nieuw weefsel terugkomt) gehad, ook dat is te overleven ;) Daarom ook de keuze om een uitstrijkje te laten maken. Het kan zo belangrijk zijn! Straks denk je oliebol.. had ik toch maar... Just for sure!

Succes! Power woman *\o/*

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:32

Ik wil eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik het wèl altijd voel en het een beetje pijn doet. Ik hoor wel vaker dat anderen helemaal niets voelen of "hooguit irritant", maar bij mij dus wel. Of ik telkens gewoon een brute dokter heb weet ik niet. Mààr, ik spreek dan evengoed over iets dat max 2 seconden is en dan ook direct voorbij, zeker niet iets om bang voor te zijn want het blijft kwa pijnniveau evengoed erg meevallen. De behandeling van kanker al je die blijkt te hebben en je het nooit hebt laten testen is véle malen erger en langer :) .

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 09:38

Yaralisa schreef:
Goed dat je gebeld hebt! Het is zo belangrijk.
Hopelijk valt het allemaal mee :)

Ik wou nog meegeven over wat betreft niet volgens de richtlijnen zijn vanonder. Ik studeer verloskunde en heb dus de afgelopen jaren al heel wat vrouwelijke geslachtsdelen gezien. Maar ik kan er nu echt niet één noemen waarvan ik denk: die zag er niet uit. Ik kijk daar ook nooit bewust naar, daar ben je helemaal niet mee bezig.

Desondanks begrijp ik je wel, ik sta ook liever aan de professionele kant dan dat ík met m'n benen wijd moet. Maar wou dus nog even meegeven dat dat voor je huisarts/assistente echt geen issue is.

Dank je wel :) ik denk dat een hele hoop vrouwen dit heel prettig vinden om te lezen!

MarliesV schreef:
Goed zo TS dat je een afspraak hebt gemaakt.

Het is zo ontzettend belangrijk!

Moet vanmiddag naar een condoleance van de dochter van mijn collega, 39 jaar, overleden aan baarmoederhalskanker.
Het is zo'n rotziekte!

Jeetje! Wat ontzettend heftig! :( sterkte vanmiddag!!

Ondanks dat het een rotmanier van onderzoeken is,
moeten we allemaal zeker blij zijn dat deze wel gedaan worden!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:16

Ik laat liever elke maand een uitstrijkje maken dan elke maand ongesteld zijn :')

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:24

Qimm schreef:
Ik laat liever elke maand een uitstrijkje maken dan elke maand ongesteld zijn :')

Daar zit ook wat in *D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:37

Voor de mensen die zitten te 'wachten' op de oproep, het verschilt per regio wanneer je opgeroepen wordt. In het jaar dat ik 30 werd, woonde ik nog in Den Haag en had ik de oproep al in het begin van het jaar binnen, terwijl ik in augustus jarig ben.

De laatste twee keer woonde ik in Eindhoven en kreeg ik de oproep pas later. De laatste keer pas na mijn 40ste verjaardag ergens. Sommige regio's hebben wel een schema online staan wanneer je de oproep ongeveer kunt verwachten, dus even google raadplegen en zoeken op woonplaats en bevolkingsonderzoek kan wellicht wat meer duidelijkheid geven.

Ik ga altijd gewoon braaf. Niet mijn favoriete onderzoek, maar wel zo verstandig om het wel te laten doen. Alleen de eerste keer is het onderzoek iom de huisarts uitgesteld. Ik zat toen net in de medische molen bij de neuroloog en mijn benen waren zo spastisch als wat en zowel de huisarts als ikzelf waren op dat moment bang dat het onderzoek wel eens ongewenst geschop kon triggeren :=

Nu gat het sowieso een stuk beter, maar ik geef het wel altijd even aan bij de assistente en dan doet ze het gewoon extra rustig aan.

Ofwel, als je het vervelend of spannend vind, gewoon even aangeven. De assistentes doen dit heel regelmatig en snappen echt wel dat zeker een eerste keer zo'n onderzoek best spannend kan zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:41

Ik denk dat er niemand is die juichend klaar gaat liggen voor zoiets :D
Maar het is te belangrijk om niet te gaan. Ik vind het zelf geen pijn doen, het voelt een beetje als zo'n zeurende baarmoederkramp maar dan 2 seconden :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:09

Kinke schreef:
Ik denk dat er niemand is die juichend klaar gaat liggen voor zoiets :D
Maar het is te belangrijk om niet te gaan. Ik vind het zelf geen pijn doen, het voelt een beetje als zo'n zeurende baarmoederkramp maar dan 2 seconden :)

Ik zie het maar als een noodzakelijk kwaad... Net als naar de tandartscontroles gaan :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:32

Ik kan de hoeveelheid uitstrijkje van de laatste 3,5 jaar helaas niet op 2 handen (en mn voeten) tellen.
Maar probeer te ontspannen...

En zorg dat je van te voren je blaas geleegd heb.

Moet wel zeggen sinds ik een kind heb gaat het allemaal nog makkelijker. En op een of andere manier zijn vrouwelijke artsen en gynaecologen beter. Iets met gevoel denk ik.
Of een broekie arts in opleiding (man) die was fijn voorzichtig.

Maar het grote advies aan iedereen is GA! Omdat k op mijn 30e ging was ik enig sinds op tijd en daarom nog moeder kunnen worden.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:30

Ik vond de mannelijke gynaecoloog anders vele malen prettiger dan de vrouwelijke die ik eenmalig had als vervanger van mijn eigen gynaecoloog. Die vrouw vond ik maar een bitch die er niets van begreep, deed meer zwangere vrouwen denk ik....

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:35

Uitstrijkje stelt, vind ik, niet zoveel voor. Heb er een gehad bij de gynaecoloog, was overigens een man. Stelde echt geen zak voor. Vergeet ook niet dat dokters (en de gyn al helemaal) wel vaker in eh.. Poezen wroeten :')

Ik hoef nog niet voor het bevolkingsonderzoek. Geloof wel dat ik vervroegd moet ivm borstkanker bij mijn moeder, zoiets hoorde ik destijds. Ach ik zie vanzelf wel en dan gaan we gewoon lekker langs de huisarts.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:43

Ik heb dit jaar ook voor het eerst uitstrijkje gehad voor het bevolkingsonderzoek. Maar ivm wat vruchtbaarheidsproblemen toen we zwanger wilden worden hebben ze al vaker bij mijn vageegee naar binnen gegluurd dus inmiddels maakt het me niet zoveel meer uit, ze zien het zo vaak. En die van mij is ook echt niet zoals je ze dus bij die 18+ films ziet, maar hee ik denk dat 90% van de vageegee's er niet zo uit zien.
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt, ik was helemaal vergeten dat ik was geweest tot ik de uitslag op de mat had liggen. Gelukkig niks afwijkends gevonden, liever even een uitstrijkje als er te laat achter komen dat je kanker hebt en dan alle behandelingen ondergaan de daarop volgen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:49

Qimm schreef:
welke richtlijnen inderdaad :') Tis gewoon een verzameling flappies, en bij iedereen is het modelletje weer wat verschillend. Maar vooral niet denken dat de gene die het uitstrijkje doet ook nog meer ergens van op zal kijken. Hooguit als het fluoriserend groen is misschien...

Ik heb er niets van gevoeld wat het woord pijn of ongemak mag dragen. Ik vond het open doen een heel aparte sensatie (dat doettie anders noooooit!)
Dokter, wat doet u nu!