Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:10

Dat ik niet meteen langs kon komen is echt geen probleem, dat zeg ik toch ook nergens? :) Ik had alleen verwacht/gehoopt wat eerder terecht te kunnen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:11

Mijn moeder was ook met haar teen naar de huisarts geweest. Werd gezegd dat deze gekneusd was... Na 6 weken had ze nog last, dus nog een keer naar de huisarts. toen toch maar doorverwezen..... Ja hoor, toch gebroken, maar na 6 weken konden ze niks meer. Nu heeft ze er nog steeds last van, als ze bijvoorbeeld te lang op haar hurken blijft zitten, of op haar tenen loopt etc....

Ik zou toch vragen of je een rontgenfoto mag laten maken, ook al zegt de HA dat er niks is...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:13

xCarpediem schreef:
Dat ik niet meteen langs kon komen is echt geen probleem, dat zeg ik toch ook nergens? :) Ik had alleen verwacht/gehoopt wat eerder terecht te kunnen.

Nog een les geleerd dus ;), voortaan gewoon naar de HAP rijden,
daar zijn ze i.m.o voor, zeker als je zoveel pijn hebt gehad als gisteravond.

Succes!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:18

Ik hoop ook dat er foto's gemaakt kunnen worden.

Bij de HAP denk ik altijd aan onwijze spoedgevallen, maar ik val achteraf dus wel onder de gevallen die hadden mogen komen. Er komt hopelijk geen volgende keer, maar voortaan zal ik gewoon de HAP bellen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:20

Het lastige van de late afspraak is dan je dan waarschijnlijk niet meer vandaag terecht kan voor een foto. En dan gaat er dus weer een nacht overheen. Nu moet ik wel zeggen dat onze HAP niet zelf doorverwijst voor foto's, dan moet je alsnog de volgende dag naar je huisarts (in mijn geval ging het om een gebroken neus). Dus ik denk niet dat je daar veel mee opgeschoten zou zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:21

Auau anyway, beterschap!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:33

xCarpediem schreef:

Dat snap ik, maar als je gisteravond tot vanochtend kon wachten? Waarom dan niet tot vanmiddag?
Vermoedelijk dat de assistente ook dacht dat als de pijn een nacht uit te houden was er geen gillende spoed bij komt kijken.

xCarpediem schreef:
Ik hoop ook dat er foto's gemaakt kunnen worden.

Bij de HAP denk ik altijd aan onwijze spoedgevallen, maar ik val achteraf dus wel onder de gevallen die hadden mogen komen. Er komt hopelijk geen volgende keer, maar voortaan zal ik gewoon de HAP bellen.

Onwijze spoedgevallen worden met een ambulance opgehaald en naar de eerste hulp gebracht.
Met dit soort spoedgevallen bel je de HAP en als ze dachten dat het gebroken was hadden ze je gisteravond wel doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto's.

Anoeska27 schreef:
Het lastige van de late afspraak is dan je dan waarschijnlijk niet meer vandaag terecht kan voor een foto. En dan gaat er dus weer een nacht overheen. Nu moet ik wel zeggen dat onze HAP niet zelf doorverwijst voor foto's, dan moet je alsnog de volgende dag naar je huisarts (in mijn geval ging het om een gebroken neus). Dus ik denk niet dat je daar veel mee opgeschoten zou zijn.

Als het nodig is werken ze op de röntgenafdeling ook wel buiten kantoortijden hoor.
HAP hier verwijst wel door als ze een breuk vermoeden, alleen heb ik ervaren dat ze dat wel eens verkeerd inschatten. Ben zelf met een gebroken vinger naar huis gestuurd met de opmerking dat het vermoedelijk gekneusd was en ik maar een paracetamolletje moest nemen als de pijn te erg was. Volgende ochtend (na een slapeloze nacht) alsnog naar eigen h.a. en die stuurde mij meteen door voor foto's omdat hij vermoedde dat het wel gebroken was. Dat vermoeden klopte.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:38

Anoeska27 schreef:

Bij mij is het zo dat je in het dorp tot 4 uur foto's kan maken, daarna moet je door naar het ziekenhuis in de stad. Geen idee of dit bij ts ook zo is?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:43

Bij een normaal van grote ziekenhuis kan je zeker tot 10/11 uur in de avond foto's laten maken, die ook nog gewoon weg gekeken wordt. Die gaan dan gewoon via de hap/seh. Verdenking op fractuur gaan dus ook gewoon de dienst in! Geen zorgen om maken dus...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:45

Ik heb ooit ook mijn grote teen gebroken! Taxi overheen gereden na een avond stappen; ik was op slag nuchter :D
Ben toen op zondag naar de HAP gegaan, en zou eigenlijk 6 weken loopgips krijgen. Maar ik zou 3 weken later naar Spanje gaan, om een hele zomer te werken in de horeca.. Dus heb 2 weken tape gekregen, en toen lekker 2 maand in Spanje gewerkt. Heb wel echt nog maanden last gehad van mijn teen, en soms met echt koud weer voel ik 'm nog steeds (is inmiddels 10 jaar geleden).

Dus ik weet wat je doormaakt, maar alles zal goed komen :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:41

Je gaat toch ook niet dood aan een gebroken teenhet is alleen erg lastig.Mijn teen was verbrijzeld ik ben eerst nog wezen rijden alleen begon mijn schoen erg te spannen en ben ik naar huis gegaan.Je kan ook gewoon nog rond hinkelen met je zere teen.Maar waarschijnlijk zal de ene iets gevoeliger zijn dan de ander

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:51

Vriendelijke reactie +:)+
Ts zegt ook niet dat ze doodgaat, maar ze heeft pijn en ik kan me voorstellen dat je dan even naar de huisarts wil.
Dat jij het anders hebt gedaan, wil niet zeggen dat ts dat ook moet doen. Helemaal gezien de reacties van andere bokkers die niet naar de huisarts zijn geweest en nu nog tegen problemen aanlopen (gevoeligheid e.d.)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:57

Hier ook vroeger mijn grote teen goed gebroken en mijn voet gekneusd, natuurlijk net voor het weekend gebeurt.voet wat zo dik, dat ik maandags terug moest komen voor foto's.toen bleek idd grote teen ook gebroken te zijn en moest ik in het gips.
Ik had ruim een jaar later nog steeds last van mijn teen met lopen, met het afwikkelen,uiteindelijk is het gelukkig helemaal over gegaan,maar ik zou er dus zeker even naar laten kijken als ik jou was

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:31

Gelukkig ga ik niet dood aan een eventuele breuk in mijn teen en dat zeg ik ook nergens, maar feit is dat ik op dit moment graag wil weten wat de pijn veroorzaakt en zeker na wat ervaringen met het even 'doorbijten' gelezen te hebben neem ik liever het zekere voor het onzekere. :)

Dit soort dingen gebeuren altijd op het verkeerde moment, maar ik hoop dat ik straks duidelijkheid heb en te horen krijg dat het alleen een kneuzing is.

Mijn oma heeft het net nog even bekeken en zij zegt dat ik ook een stuk van mijn teennagel lijk te missen. :+ Als ze er maar niet in gaan lopen snijden, prikken en porren..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:35

Als je zoiets hebt kan je beter direct naar de huisarts gaan en iemand laten bellen dat je er aan komt. Dan moeten ze je wel helpen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:44

Ik had achteraf gisteren meteen naar de praktijk moeten rijden nadat het gebeurt was, maar toen was het qua pijn nog prima uit te houden (misschien door de schrik). Pas vanaf een uur of zes/zeven begon het steeds meer pijn te doen.

Ach, ik kan over twee uur terecht en hoop dan snel van de pijn af te zijn. :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:55

Ik hoop het ook voor je. Nog even volhouden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:57

xCarpediem schreef:
Mijn oma heeft het net nog even bekeken en zij zegt dat ik ook een stuk van mijn teennagel lijk te missen. :+ Als ze er maar niet in gaan lopen snijden, prikken en porren..

Ik denk het niet, mits het niet ontstoken raakt of er half af ligt.

Beterschap!
(ennuh, niet weer met teenslippers he, al heb je dat nu vast vaak genoeg gehoord :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:00

Ik heb een tafel op mijn teen gehad en dat deed in dermate 'weinig' pijn dat ik gewoon door ben gaan werken, bleek verticaal gebroken te zijn. 6 weken gips gehad. Echt naar laten kijken dus...

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:02

Nagel eraf laten trekken zonder verdoving is in ieder geval geen pretje,kan je alvast vertellen :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:12

TerraHowrse schreef:
xCarpediem schreef:

Ik denk het niet, mits het niet ontstoken raakt of er half af ligt.

Vergist je niet daarin, als de trauma groot genoeg is wordt de nagel afgestoten. Dit heb ik gehad met mijn duimnagel nadat een paard erop had gebeten (moest kijken hoe oud het dier was en paard was sneller met hoofd wegtrekken en dichtklappen dan ik mijn hand kon weghalen)

Eerst leek er niks mis mee te wezen en was alleen de onderkant van mijn duim kapot. Echter na een week werd er een witte waas zichtbaar dicht bij het groeipunt in mijn nagel en achteraf gezien bleek dat doordat vanaf dat punt mijn nagel werd afgestoten (lucht eronder)

Heb er nog heel lang zonder klachten mee door kunnen lopen (ze kunnen er toch niks aan doen) Uiteindelijk 3 maanden later was dat punt gegroeid richting het eind en begon het te schuren, elke keer dat de bovenkant van nagel bewoog. Toen begon het ook pas pijn te doen. HA heeft deze waas uiteindelijk opgemaakt en toen bleek dus dat mijn nagel gedeeltelijk was afgestoten. Heeft de rest van de nagel voor de trauma verwijderd. Aangezien sommige delen daardoor gevoelig waren geworden toch een verband erom heen (meer om te voorkomen dat ik ging joddelen elke keer dat ik mijn duim ging gebruiken) Nu zijn we in totaal een half jaar verder en je ziet er niks meer van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:06

Ben benieuwd wat de HA ervan zegt :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:30

Ik ben terug van de huisarts, maar helaas was de huisarts waar ik al niet zo over te spreken ben er. Nog voordat ze mijn teen überhaupt gezien had, zei ze al dat ze een gaatje in m'n nagel zou boren en dat het dan vanzelf over zou gaan. Met grof geweld heeft ze dat gedaan en verder heeft ze geen onderzoek aan mijn teen gedaan. Ik viel op een gegeven moment bijna flauw van de pijn, maar ik moest me niet zo aanstellen.

Pff. De pijn is nu nog 10x erger en de bloeduitstorting waar ze het gaatje in geprikt heeft zat er al voor dit hele gebeuren. Ik baal hier zo flink van.

Als het over een paar dagen niet beter ging moest ik maar terugkomen en zouden we wel verder kijken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:32

Moest ik jou geweest zijn zou ik hiermee niet akkoord gegaan zijn en een andere arts gevraagd hebben.
Wat is er meer meer gezegd geweest over gebroken/niet gebroken, zijn er foto's gemaakt?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:33

HAP bellen dan maar. Want dit is zeker niet zo netjes...