Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:46

Valentijn5 schreef:
Bij mij werd er ook gezegd dat ik een spastische darm heb. Maar het valt mij op dat ik nogal vaak op een dag naar het toilet ga. Heeft dat ook te maken met een spastische darm. Ik hoop er eigenlijk op dat het wat minder wordt. Maar dat wordt het niet.

Op zich: dat kan wel, maar doorgaans niet vanzelf.
Graag echt op zoek gaan naar de diagnose 'wat maakt toch, dat die darm spastisch doet? Wat zien we in de ontlasting over immuunsysteem, allergische reacties, beschadigingen van het slijmvlies, aanwezigheid van "bacteriën die je niet wil" en "bacteriën die je wel wil" - dat soort dingen en dan een gericht plan de campagne.

Zerena

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:37

Nou lees ik hier vooral van mensen dat ze aanvallen hebben en dan moeten maken dat ze op het toilet komen.
Ik heb juist het tegenovergestelde en zou juist wel eens willen dat ik aan de diarree was (sorry)
Zijn er meer mensen met deze ervaring?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:38

Ja, ik.

Ik heb altijd last van verstoppingen, opgezwollen buik, geen aandrang, flauwvallen etc.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:46

Flauwvallen heb ik dan gelukkig niet.
Maar dat opgezwollen zijn enz. heb ik ook.
Word er soms zo moedeloos van.. en kan me dan echt een tientonner voelen. (En dat terwijl ik juist af wil vallen :+ )

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:00

zerena schreef:
Nou lees ik hier vooral van mensen dat ze aanvallen hebben en dan moeten maken dat ze op het toilet komen.
Ik heb juist het tegenovergestelde en zou juist wel eens willen dat ik aan de diarree was (sorry)
Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Daar heb ik ook last van inderdaad. Zit nu aan de lactulose, dat lijkt wel redelijk te helpen.
Eet je genoeg vezels en drink je genoeg (1.5 liter)?

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:04

MaritB schreef:
Hier is het nog steeds dramatisch. Deze week voor de 2e keer een buikfoto en mijn dikke darm is nog steeds gevuld (met poep dus) wel minder dan in januari toen was het heel erg.
Ik heb ook erg veel last van opgeblazen buik en nu extreme vermoeidheid. Ik kan ook niet lang rechtop blijven omdat ik dan zo enorm ligt wordt in mijn hoofd, steeds tegen flauwvallen aan.

Ik heb ook snel last van maagzuur en als mijn darm te vol zit gaat soort mijn maag open staan waardoor deze nooit 'vol'lijkt en ik steeds moet om flauwvallen tegen te gaan. Het is echt vermoeiend.. pff

hier wil ik eigenlijk even op reageren

heb jij al is macrogolum 2000 geprobeerd ? dit is zo,n poeder met vezels enz er in en dit gebruik ik als mijn darmen weer is vol zitten of als ik iets verkeerds gegeten heb want serieus het helpt bij mij echt

ik heb ook pds ( en waarschijnlijk fibromyalgie ) maar ik gebruik alleen die macrogolum en iberogast soms en heb bijna nergens echt heel erg last meer van , al moet ik zeggen dat stress ook bij mij heel veel invloed heeft maar dat heb ik nu heel goed onder controle.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:13

@Maatje: een minder goed functionerende darm is vaak een wezenlijk bestanddeel van fybromyalgie. Iberogast is een goed begin, je doet jezelf een enorm plezier door je darmen/darmflora op orde te brengen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:15

janneke2 ja had ik gezien bij de klachten/symptomen van fibro , vandaag naar het ziekenhuis dus hoop meer te horen , iberogast gebruik ik eens in de zo veel tijd dit omdat en die flesjes best wel duur zijn en omdat dat zo het beste werkt voor mij.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:54

@ Debbels en Janneke hoe gaan jullie er verder mee om?

Ik heb ook Lactulose gehad maar dat helpt bij mij echt niet.
Ook probeer ik zo netjes mogelijk te eten, al lijkt het wel hoe vetter ik eet hoe beter het gaat.
Maarja vet eten en afvallen gaan niet heel goed samen.
Ik heb nu de pilletjes van Waipiti en die gebruik ik zo nu en dan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:03

Bij mij was dat net zo, liep helemaal vast en nooit diarree gehad. Zodanig dat ik letterlijk niets meer kon eten en terug kwam vanuit de darmen en dat uit braakte.

Laxeermiddelen werken helemaal niets (werkelijk alles geprobeerd), zelfs dagelijks de laxeermiddelen gebruikt die je normaal gebruikt voor darm onderzoeken (zoals picoprep, cleanprepn etc .). Hielp nog steeds helemaal niets...

Uiteindelijk zijn mijn darmen (voornamelijk dikke darm) er helemaal mee gestopt en enige wat nog werkt is spoelingen van de darmen... Van Roosvicee heb je laxo. Pruimen spul, dat drink ik nu ongeveer een liter per dag samen met spoelen van de darmen kom ik daar nu redelijk mee toe. Nu heb ik afgelopen jaar 10 operaties gehad, waarvan ze ook allemaal in de buik hebben moeten opereren (naast rug en hersenen) en dat legt de darmen ook plat.

Dus... Een advies, zorg dat je t op gang kunt houden, want niet werkende darmen wil je echt niet hebben... Vraag verwijzing naar mdl en laat uit zoeken wat er precies is. Daar heb ik eerst de diagnose pds gekregen, maar daar zijn ze uiteindelijk van terug gekomen na goed onderzoek doen. Aangezien alleen obstipatie niet typisch is voor pds (wisselend met of alleen diarree wel).

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:30

zerena schreef:
@ Debbels en Janneke hoe gaan jullie er verder mee om?

Ik heb ook Lactulose gehad maar dat helpt bij mij echt niet.
Ook probeer ik zo netjes mogelijk te eten, al lijkt het wel hoe vetter ik eet hoe beter het gaat.
Maarja vet eten en afvallen gaan niet heel goed samen.
Ik heb nu de pilletjes van Waipiti en die gebruik ik zo nu en dan.

Oh sorry, ik lees nu pas dat je dat eerder ook al gezegd had! Tja, hoe ga ik er mee om.. Soms gaat het wel redelijk en heb ik normale hoeveelheden op de wc, andere keren loop ik ook echt helemaal vast. Als echt niks helpt wil het nog wel eens helpen om suikervrije hoestpastilles/snoepjes te eten (zoetstof kan boven de 20 mg laxerend zijn), maar daar krijg ik ook wel echt buikpijn van, al is dat wel logisch. Verder probeer ik melkproducten zoveel mogelijk te vermijden, maar andere keren reageer ik weer op heel iets anders, blijft lastig. Is het voor jou geen idee om een keer langs de allergoloog te gaan aangezien je aangeeft dat je niet tegen je koperspiraal etc? Wellicht heb je allergieën die er voor zorgen dat je verstopt raakt?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:59

Ik heb helaas beide varianten.. :')
Bij mij helpt beweging, genoeg drinken, regelmaat (ook met eten) en magnesium pillen.
En anders is er van Zonnatura een thee voor de stoelgang.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:42

Ik heb helaas nooit diarree :')

Nou zal het bij mij nu ook wel een beetje stress zijn (ga over 2 weken trouwen).
Maar ga er toch op aandringen bij de huisarts dat ik verder onderzocht wil worden.
Bij mij gaat het ook echt alleen maar om verstopping.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:15

Doorverwijzing naar MLD-arts is binnen. In de tussentijd pepermuntoliecapsules en nikkelarm combineren. Hopen dat dit helpt :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:48

PDS is volgens mij meer een naam voor: Je darmen zijn gevoelig en we kunnen er niet echt een etiketje opplakken.. Maargoed.

Hier dus ook na verschillende onderzoeken, die crohn, spastische darm, verschillende tekorten hebben uitgesloten het 'etiketje' PDS.

Nog altijd onduidelijk wat precieze oorzaken zijn van de buikklachten, maar het is me inmidels wel duidelijk dat ik sterk op oliën reageer. Uien, paprika, alcohol, granen, bepaalde kazen etc vallen ook zwaarder.

Er is niet 1 op 1 te zeggen van dit krijg ik buikpijn en van dat niet want ik kan ook vlot 2 x precies hetzelfde eten en de ene dag wel last hebben en de andere niet. Het is wel overduidelijk stress gerelateerd, het is veel erger als ik onrustig ben.

Om het soms te voorkomen pak ik ooit diarreeremmers, dit bijvoorbeeld met hardloopwedstrijd (alles komt los tijdens het lopen), maar ook wel ooit op een festival als mijn buik al gevoelig voelt en ik wel van plan ben alcohol te drinken. Het nadeel als ik een diarreeremmer neem is wel dat ik zeker weet dat ik dit 'dubbel' terug krijg wanneer hij uitgewerkt is en ik dan zeker 2/3 dagen erna last van mijn buik heb.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:50

Vanochtend de arts van de verzekering aan de lijn gehad. Korte termijn: pepermuntolie. Lange termijn: MDL-arts raadpleggen, FODMAPPEN en mogelijk antidepressiva in een heel lage dosering.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:56

Tink89 schreef:
Vanochtend de arts van de verzekering aan de lijn gehad. Korte termijn: pepermuntolie. Lange termijn: MDL-arts raadpleggen, FODMAPPEN en mogelijk antidepressiva in een heel lage dosering.

Hier thuis bij mijn vriend hele goede ervaringen met pepermuntolie (wel de versie van apotheek en niet van de tuinen oid) Hij zegt dat het verzacht en het branderige gevoel weg neemt. Hij zelf gebruikt Tempocol, die capsules gaan pas open in je darmen ipv in je maag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:25

Ik ben erg blij dat de reguliere artsen zachtjes aan -shhht!- natuurgeneeskundige middelen gaan overnemen.
Pepermuntolie is een uitstekende "verkoeler", die de 'hitte' van pijn, irritatie, ontsteking kalmeert.
(Maar het blijft symptomen bestrijden.)

Anti depressiva in lage dosering vind ik apart.
Bij fybromyalgie is een gebrek aan serotonine aangetoond (en dat werk je het elegantste weg door tryptofaan te slikken, eventueel met vitamine B complex en eventueel BCAA poeder) als onderdeel van het ziekteproces - en een gebrek aan serotonine verhoogt ook de gevoeligheid voor pijn.

Maar geef mij toch maar de inventarisatie van 'bacteriën die je wel wil', 'bacteriën die je niet wil', de mate van betrokkenheid van het immuunsysteem, etc. Dan kun je gericht aanpakken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:23

Janneke2 schreef:
Ik ben erg blij dat de reguliere artsen zachtjes aan -shhht!- natuurgeneeskundige middelen gaan overnemen.
Pepermuntolie is een uitstekende "verkoeler", die de 'hitte' van pijn, irritatie, ontsteking kalmeert.
(Maar het blijft symptomen bestrijden.)

Anti depressiva in lage dosering vind ik apart.
Bij fybromyalgie is een gebrek aan serotonine aangetoond (en dat werk je het elegantste weg door tryptofaan te slikken, eventueel met vitamine B complex en eventueel BCAA poeder) als onderdeel van het ziekteproces - en een gebrek aan serotonine verhoogt ook de gevoeligheid voor pijn.

Maar geef mij toch maar de inventarisatie van 'bacteriën die je wel wil', 'bacteriën die je niet wil', de mate van betrokkenheid van het immuunsysteem, etc. Dan kun je gericht aanpakken.

Waarom apart? Het is een beproefde methode bij pds.

En die inventarisatie, hoe zie je dat voor je? Er is aan mijn ontlasting op dat gebied helemaal niks te vinden. Er is geen verklaring voor mijn klachten...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:22

Ik wil grif geloven dat het een beproefde methode is - als gezegd: een gebrek aan serotonine maakt iemand pijngevoeliger. (Maar een ssri is weinig elegant, dat benoemde ik met apart. Of een middel als amytryptyline tegen zenuwpijn.)

Wat ik noemde aan gewenste en ongewenste bacteriën, virulente factoren, markers mbt tekortschietend immuunsysteem of juist overactief - dat is gewoon in de ontlasting te vinden. (Uiteraard moet de aanvragende arts het wel aankruisen en moet het lab het kunnen vinden.)
Rot, als er bij jou niet naar gezocht is!! (Dat je darmen steriel zijn kan ik mij niet voorstellen.)

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:17

Gebruiken jullie weleens buscopan?? Als ik uit eten 'moet' pak ik 1 pilletje voordat we gaan eten en dan kan ik het diner meestal uitzingen zonder 3x naar de wc te moeten en onder de tafel te liggen van de kramp...
Komt gelukkig niet vaak voor misschien 3-4 x per jaar dat we uit eten gaan. Probeer dat enigszins te vermijden.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:18

Janneke2 schreef:
Ik wil grif geloven dat het een beproefde methode is - als gezegd: een gebrek aan serotonine maakt iemand pijngevoeliger. (Maar een ssri is weinig elegant, dat benoemde ik met apart. Of een middel als amytryptyline tegen zenuwpijn.)

Wat ik noemde aan gewenste en ongewenste bacteriën, virulente factoren, markers mbt tekortschietend immuunsysteem of juist overactief - dat is gewoon in de ontlasting te vinden. (Uiteraard moet de aanvragende arts het wel aankruisen en moet het lab het kunnen vinden.)
Rot, als er bij jou niet naar gezocht is!! (Dat je darmen steriel zijn kan ik mij niet voorstellen.)

Ik bedoel niet dat ze steriel zijn, maar wel dat er niks afwijkends gevonden is.

En de mdl-arts had het inderdaad over amytryptyline

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:37

Tink89 schreef:

Antidepressiva? Wat doet dat dan hierbij?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:55

santie schreef:
Tink89 schreef:

Antidepressiva? Wat doet dat dan hierbij?

Een SSRI, heeft de mdl arts bij mij ook geprobeerd. Als je zoekt op ssri en pds vind je waarschijnlijk wel meer info. :)
Heeft met serotonine te maken en pijnreceptoren.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:59

Update van mijn kant;
Eerste week van lactulose ging redelijk goed. Eerste nacht wel last van kramp, daarna leek het wel te helpen.
Tweede week was echt drama.. Zo opgeblazen, de hele dag kots- en kotsmisselijk, ontlasting wel redelijk. Ben er na een paar dagen mee gestopt want voelde me echt ellendig. Wel gelijk de problemen weer terug, maar die bijwerkingen zijn nog erger dan het probleem zelf.
Ben nu op vakantie en heb nu wapiti darmreinigers en die reinigen mijn darmen inderdaad wel (sorry TMI). Als ik terug ben van vakantie de dokter maar eens bellen of ze nog een andere oplossing heeft.