Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:49

Ik vind orgaandonatie tóch iets anders. Om te beginnen is de donor overleden. Dat is tóch anders dan bij leven een hormoonbehandeling en een punctie ondergaan. Tevens komt het resultaat van de donatie niet een x-aantal jaar later zich vooestellen.

Groot verschil, imo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:51

Waarschijnlijk niet al ben ik daar niet alleen in, maar de donors daar van merken er meestal niks meer van. ;)

Ik zou iig geen lever willen van iemand die daar last van kan ondervinden. Mijn behandelingen mogen en gaan niet ten koste van een ander.

De behandeling voor eiceldonors is wel degelijk risicovol (voor mij overigens een heel grote kans op dodelijk). Waarom zou je anderen op roepen dat risico te nemen voor jou wens? Is jouw wens belangrijker dan andermans gezondheid? Doet de invloed op hun leven (als de puber mama gaat zoeken) er dan minder toe dan de invloed van geen kinderen op jouw leven?

Maartje1990

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:57

En hoe denken jullie dan over beenmergdonatie of stamceldomatie? Moet je ook hormonen voor spuiten zodat iemand anders jouw gezonde stamcellen kan krijgen tegen bijv leukemie

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:59

Dat wordt meestal bij familie gehaald toch? Ivm de match? Bovendien geef je dan een levend iemand kwaliteit terug. Je creëert geen nieuw leven. Imo niet te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:05

Maartje1990 schreef:
En hoe denken jullie dan over beenmergdonatie of stamceldomatie? Moet je ook hormonen voor spuiten zodat iemand anders jouw gezonde stamcellen kan krijgen tegen bijv leukemie

Dat doe je om een leven te redden. En dat is totaal wat anders dan een kinderwens van iemand helpen vervullen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:07

Heb ik me ook voor opgegeven. Kreeg ook nog 10 euro korting bij Bodyworlds, helemaal prima.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:08

Precies zoals Ayasha zegt, een leven redden of creëren is niet te vergelijken. Ik zou nooit een eicel doneren, ook niet aannemen. Als dat betekend geen kinderen dan niet, jammer dan. Heb overigens wél een grote kinderwens, maar op dit moment onmogelijk gezien mijn gezondheid (ernstig ziek, gelukkig niet erfelijk...). Zou ook héél graag gezond zijn, maar dat zit er niet meer in. Nu hopen t leefbaar te krijgen...

Ben wel orgaan donor en zou ook best beenmerg, stamcel en bloed willen doneren. Wat ik overigens niet mag vanwege oa hersen operaties. Maar dát is een bestaand leven redden, niet creëren. In mijn ogen absoluut niet te vergelijken!

Begrijp best dat mensen ver willen gaan voor een kind, maar iemand zijn/haar gezondheid in gevaar (laten) brengen... Nooit. Vind dat onbegrijpelijk dat je daar überhaupt al over denkt om dan maar een kindje te kunnen krijgen, zelfs met mijn (onze) kinderwens kan ik dat niet begrijpen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:11

Ik zou graag willen doneren! Mijn gezin is compleet en zou het erg graag voor een ander doen. Maar ik ben al 40 jaar.
Verder ben ik ook orgaandonor en stamceldonor.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:16

Wil jullie heel veel succes wensen met het vinden van een donor.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:20

Ondanks dat ik begrijp dat een niet vervulde kinderwens heel heftig is, zou ik geen eiceldonor willen zijn omdat voor mij een eicel meer is dan een bouwsteentje. Voor mijn gevoel is een kindje uit mijn eicel ook mijn kindje.
Maar ik vind het mooi dat de mogelijkheid er is en dat er ook vrouwen zijn die het anders kunnen zien dan ik en die dus wel hun eicellen doneren om een grote wens van een ander te vervullen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:26

Goed om over na te denken dit.
Ik zou het zeker overwegen om te doen. Maar ik ben pas 19 jaar.. Ook is een van de grootste twijfel om het niet te doen de angst om bepaalde eigenschappen van mij aan het kind mee te geven. Aangezien dit het laatste is wat ik wil. Of is dit niet zo?
Het kind krijgt de chromosomen van de vader en van de donor toch? Of de chromosomen van de vader en de moeder die het eitje krijgt?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:33

Ik zou dit overwegen om te doen. Nadat ikzelf 1 a 2 kindjes gehad heb. Ikzelf zal waarschijnlijk donorzaad nodig hebben om kinderen te kunnen krijgen (huidige partner is een vrouw en hopelijk blijft zij dat ook). Dus ik zou het niet erg vinden om iets voor een ander terug te doen kwa donatie. Verder ben ik ook bloed/orgaan en stamcel donor.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:38

Voor mijn gevoel is het ook meer dan een bouwsteen, eerder de fundering ofzoiets. Maar toch echt niet het volledige of zelfs maar halve gebouw, als ik de vergelijking even doortrek :D

Voor een onbekende zou ik het niet zomaar doen, omdat je toch een stukje van jezelf afgeeft, en je geen enkele garantie hebt bij wie het terecht komt. Vooral ook omdat de behandeling zeker niet niks is. Maar voor iemand die ik (redelijk) goed ken, zou ik het waarschijnlijk wel doen als mijn man het ermee eens is. Ik herinner me nog héél goed wat voor emoties alles rond zwanger worden bij mij heeft losgemaakt, en dan hadden wij het ongelooflijke geluk dat het gelijk de eerste keer gelukt was. Ik mag er niet aan denken hoe het moet voelen als je er na maandenlang proberen achter komt dat het misschien wel helemaal nooit lukt. Als ik een vriendin zou kunnen helpen om dat gevoel nooit meer te moeten hebben, dan zou ik daar heel graag aan willen meewerken.

Ik hoop heel hard met jullie mee dat jullie snel een donor vinden, en wil jullie ook veel succes wensen bij het hele traject.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:48

De behandeling bij eiceldonatie is eigenlijk hetzelfde als bij icsi of ivf, enkel gebruik je de eicellen niet zelf.

Ik heb die behandeling dus ook gedaan en buiten de pick up vond ik het allemaal heel hard meevallen en heb ik er geen last van gehad.
Elke behandeling heeft risico's, zelfs bv een tand laten trekken ook, dus dat is relatief.

Een eiceldonor wordt ook eerst gecontroleerd, zo zal men nooit eicellen mogen doneren als dat betekend dat er een groot risico is voor de donor, al zeker niet als het levensgevaarlijk is. Men wordt ook op erfelijke ziektes gecontroleerd, komt er daar iets uit mag je ook niet doneren.

Een donor kiest daar trouwens zelf voor om te doneren, daar is geen dwang aan te pas gekomen.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België moet men ook nog naar een psycholoog voor men toelating krijgt om te doneren. Alles wordt heel nauw opgevolgd.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 22:16

In België is het bv wel anoniem.
Stellen uit Nederland gaan bv ook naar Belgie.

Hier zijn er inderdaad ook gesprekken met de kliniek en ook met een psycholoog.
Er zal ook bloed worden afgenomen voor ziektes en bepaalde genetische zaken.
Ik ben even kwijt welke.

Het hoeft inderdaad geen onbekende donor te zijn.
Als je een zusje hebt of een nichtje en die staan er voor open.
Mogen ook zij doneren.
En dan heb je inderdaad ook meer kans dat het kindje op de moeder lijkt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:21

ik zou opzich er wel voor open staan om eicellen te doneren (maar ben niet gezond, erfelijk probleem) en die punctie lijkt mij ook erg heftig. Maar mag toch hopen dat ze zeker bij donoren op aanvraag wel een enorme goede roes/narcose kunnen geven?

Overigens vind ik het moeder/vader zijn NIET bepaald worden door het wel of niet hebben wel elkaars genen.

De onvoorwaardelijke liefde die je een kind geeft DAT maakt of je een moeder/vader bent..niet of je kind is opgebouwd uit je eigen eicel/zaadcel.

Overigens kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen zich niet bij een wens kunnen/willen neerleggen en terecht. Wie ben ik omdat voor te ze bepalen.

Er zijn ook mensen die perse een paard willen...zet je dat dan ook uit je hoofd? nee toch

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:23

Uhm er zijn zat mensen die dat uit hun hoofd zetten.... Niet dat het een vergelijking is. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:26

De hele hormoonbehsndeling is wel een groot nadeel en voor een vrouw intensiever dan voor een man. En om nu over twintig jaar opeens een stel kinderen over de vloer te krijgen.. Tja...kweenie.. Ik zie liever adoptie, maar dan niet als ordinaire kinderhandel wat het vandaag de dag is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:34

studiemiep schreef:
Er zijn ook mensen die perse een paard willen...zet je dat dan ook uit je hoofd? nee toch

Vind je echt dat je dat kunt vergelijken? Iemand die kinderen kan krijgen, heeft verschrikkelijk veel verdriet. Dat zit heel diep en dat is heel erg.

Als iemand zich zo zou reageren omdat hij/zij geen paard kan krijgen, dan vind ik diegene een verwende kleuter. En niet goed snik.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:37

studiemiep schreef:

Om lichamelijk reden kan ik niet op normale manier paardrijden of uberhaupt paard houden, dus ik zet het wel degelijk uit mijn hoofd hoe pijn het doet.

Vind wel aparte vergelijking

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:37

Ik ben ook opgegroeid zonder biologische vader. Heb wel mijn hele leven een hele lieve vader gehad. Als je mijn moeder vraagt op wie ik oprecht lijkt. Is het mijn eigen vader. En echt niet op mijn biologische vader.

Als je gedoneerd heb. En hij of zij komt na 16 jaar bij je aan de deur. Kan je formeel vragen beantwoorden. Je bent niet verplicht om gelijk een leven met deze persoon op te starten als je daar geen behoefte aan hebt.

Ik weet niet wat ik zou doen. Ligt ook aan de wensen van zijn of haar ouders.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:39

Ik vind sperma donatie wel minder ingrijpend voor een man dan eiceldonatie voor een vrouw...
Snap ook wel dat sperma donatie daardoor wat meer geaccepteerd word en gebruikt...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:39

Is het trouwens niet zo dat mannen wel anoniem zaad kunnen doneren? Waarom mannen wel anoniem en vrouwen niet? :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:42

In NL mag helemaal niet meer anoniem gedoneerd worden, dus mannen ook niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 22:44