Zwanger zijn en paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:32

Ik had te gespannen bekkenbodemspieren ter compensatie van het wiebelige bekken, maar de bevalling ging wat dat betreft keurig :j persen ging te snel dus dat was voor mij minder :=

Snorkel8

Re: Zwanger zijn en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:37

ik heb tot week 20 doorgereden, ik wilde wel langer doorrijden maar kreeg te veel last van mijn liezen en buik. Ik heb een lief paard waar ik zeker langer op door had kunnen rijden maar helaas zij mijn lijf nee.

Probeer straks gewoon naar je lijf te luisteren, die zegt vanzelf wanneer het niet meer gaat :) k heb nog bij de arts gecheckt en die zei hetzelfde. Paardrijden is prima tot het niet meer gaat.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:35

Fijn wel, dat er ook positieve verhalen zijn over bevallende amazones... Toch benieuwd hoe een arts oid er nu tegen aan kijkt...!

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:42

Ik heb tot 20 weken gereden :)
Daarna zat mijn buik in de weg met opstappen
Meerdere malen een krukje geprobeerd maar paard lief zetten steeds een stap opzij _O-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:41

bij de eerste was mijn paard 3 en nog niet zadelmak....bij de 2e waren er in het begin kleine complicaties, waardoor ik niet mocht rijden. Met 20 weken was dat in orde,maar ging ik er niet meer aan beginnen.
Bevalling was echt n eitje, de ene nog sneller als de ander.

Zolang jij je er goed bij voelt, lekker blijven rijden :-) . Vind t er persoonlijk niet uitzien met n giga buik en t kan nooit lekker zitten hihi.....en echt "rijden" gebeurt ook niet meer, volgens mij. Ik zelf wordt niet vrolijk van staprondjes, ik wil rijden en anders blijf ik er naast staan.
Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:45

Ik heb niet alles gelezen, ik heb tot ruim 25 weken gereden en dan ook gewoon aller er op en eraan. Toen kon ik Lette niet meer genoeg zekerheid geven bij onzekerheid.
Ik heb heel erg bekkeninstabiliteit en daar heb ik helaas wel meer last van nu ik gestopt ben met rijden. Ik mocht door de bekkeninstabiliteit tot maximaal 30 weken blijven rijden ivm ook de buikspieren

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:21

Ik heb tot 20 weken buiten gereden, niet meer in de bak. Buiten is hij vaak een stuk braver. Ben gestopt omdat ik onwijs last van mijn spieren rondom mijn bekkenbodem kreeg. Tijdens het rijden merkte ik het niet heel erg, maar ik had vooral daarna s nachts pijn met mijn benen optillen.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:21

Iedereen weer bedankt voor het delen van jullie ervaringen!!

Kaka schreef:
Hmmm, en ik heb juist een dramabevalling (geëindigd in sectio) gehad waarbij zoonlief niet door mijn bekken heen kwam wrs door te strakke bekkenbodemspieren. Maar of dat nou van 30 jaar paardrijden gekomen is?

Zoiets heb ik ook weleens gehoord ja, dat dat aan het paardrijden zou liggen...

vuurneon schreef:
Ik had te gespannen bekkenbodemspieren ter compensatie van het wiebelige bekken, maar de bevalling ging wat dat betreft keurig :j persen ging te snel dus dat was voor mij minder :=

Auwww... :x

Xpinoxx schreef:
ik heb tot week 20 doorgereden, ik wilde wel langer doorrijden maar kreeg te veel last van mijn liezen en buik. Ik heb een lief paard waar ik zeker langer op door had kunnen rijden maar helaas zij mijn lijf nee.

Probeer straks gewoon naar je lijf te luisteren, die zegt vanzelf wanneer het niet meer gaat :) k heb nog bij de arts gecheckt en die zei hetzelfde. Paardrijden is prima tot het niet meer gaat.

Precies ja, zodra je lijf zegt dat het niet meer gaat, gewoon stoppen.

zusi2 schreef:
Ik heb tot 20 weken gereden :)
Daarna zat mijn buik in de weg met opstappen
Meerdere malen een krukje geprobeerd maar paard lief zetten steeds een stap opzij _O-

Die van mij is gelukkig 100 procent 'kruk-mak' :D

Getup schreef:
bij de eerste was mijn paard 3 en nog niet zadelmak....bij de 2e waren er in het begin kleine complicaties, waardoor ik niet mocht rijden. Met 20 weken was dat in orde,maar ging ik er niet meer aan beginnen.
Bevalling was echt n eitje, de ene nog sneller als de ander.

Zolang jij je er goed bij voelt, lekker blijven rijden :-) . Vind t er persoonlijk niet uitzien met n giga buik en t kan nooit lekker zitten hihi.....en echt "rijden" gebeurt ook niet meer, volgens mij. Ik zelf wordt niet vrolijk van staprondjes, ik wil rijden en anders blijf ik er naast staan.
Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Haha ik vind staprondjes juist ook al heerlijk... gewoon dat gevoel alleen al <3

Joanne1987 schreef:
Ik heb niet alles gelezen, ik heb tot ruim 25 weken gereden en dan ook gewoon aller er op en eraan. Toen kon ik Lette niet meer genoeg zekerheid geven bij onzekerheid.
Ik heb heel erg bekkeninstabiliteit en daar heb ik helaas wel meer last van nu ik gestopt ben met rijden. Ik mocht door de bekkeninstabiliteit tot maximaal 30 weken blijven rijden ivm ook de buikspieren

Dit lees ik ook veel, dat mensen onzekerder worden! En dat is ook zeer zeker begrijpelijk.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:31

ik heb vrijdag de 13e fotoshoot, dan wil ik er eigenlijk voor een foto nog heel even op dan ben ik op 2 dagen na 32 weken

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 12:31

Joanne1987 schreef:
ik heb vrijdag de 13e fotoshoot, dan wil ik er eigenlijk voor een foto nog heel even op dan ben ik op 2 dagen na 32 weken

Wat leuk zeg, dat is wel bijzonder om daar foto's van te hebben! :D

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:59

Ik ben nu 15 weken en rijden gaat nog prima! Moet wel wat rustiger aan doen en ben vanaf het moment dat ik het wist gestopt met springen.

Hoe hebben jullie het met rijbroeken gedaan? Die van mij begint nu een beetje ongemakkelijk te zitten (doe ik ook niet meer dicht, dan knel ik mezelf af :p )

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:04

Gewoon lekker blijven rijden en je gezonde verstand gebruiken.
Ik heb gereden tot het echt niet meer comfortabel was... een maandje of 5 of 6 denk ik.
Toen paste mijn rijbroek ook echt niet meer en dan had het nog wel met een positiebroek gekund denk ik maar m'n buik zat ook in de weg en alles was gewoon niet meer fijn.
Buitenritten ben ik gelijk vanaf het begin mee gestopt, was nogal een kijkerig paard.
Zoek de gevaren niet op, maar blijf wel gewoon lekker rijden en in beweging, dat is alleen maar goed voor je, zoals je verloskundige je ongetwijfeld ook zal zeggen.
En wat mijn partner er van vond.. geen idee :=
Daar had hij vrij weinig over te zeggen eerlijk gezegd, ik werkte toentertijd ook in de paarden en zou mezelf nooit het rijden laten ontzeggen }:)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:55

Vind dat altijd wel een beetje kort door de bocht dat je partner er niets over te zeggen heeft. Het is immers ook zijn kind in je buik. Persoonlijk vind ik dat je daar wel rekening mee kan houden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:57

Ja maar ik ben zelf een grote meid en kan ook zelf mijn gezonde verstand wel gebruiken.
En zo lang ik de gevaren niet op zoek door bijv. te gaan springen als niet-geoefende springer en geen buitenritten op een kijkerig paard doe en ook het ringrijden een jaar oversla, wil ik graag dat hij mij ook mijn lolletje gunt en dus stop ik niet met paardrijden omdat hij daar misschien zenuwachtig van wordt.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:24

Ik heb mijn rijbroek los, ook met een elastiekje tussen de knopen red ik het niet meer.
Zat al vrij snel niet meer lekker, dus ik heb mijn rijbroek gewoon los en daar overheen een buikband.
Zakt mijn paardrijbroek niet af en wordt mijn buik niet afgekneld.
Plus de buikband geeft extra stevigheid wat fijn is met doorzitten en galopperen ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:35

Bij de eerste heb ik gereden tot ik 27 weken ver was. Overlegd wat de risico's waren (met mijn haf was het grootste risico wel dat hij zelf zou struikelen met mij er op) en na een voorzichtig fiat van mijn man. Op het laatst alleen nog maar stapritjes in het bos. Het lastigste was het op-en afstijgen, waardoor ik ook na 27weken ben gestopt. En ook doordat het winter was en ik me op die stapritjes niet warm kon houden. Maar voor mij, met mijn rugklachten, zijn stapritjes juist ideaal om de spieren te ontspannen.

Bij de tweede na een paar weken al gestopt omdat ik me niet lekker in mijn vel voelde.

Conclusie: luister naar je lichaam en naar je buikgevoel (en zorg dat je man het eens is met wat je doet: het is ook zijn kind).

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:38

Mijn moeder heeft volgens mij nog paardgereden tot een paar weken voordat ik geboren werd. En met mij is niks ernstigs aan de hand, ben niet door elkaar geklutst oid. Ben wel besmet geraakt met het paardenvirus...

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:41

Ik vind inderdaad wel dat je man/vriend het ermee eens moet zijn. Mijn vriend vertrouwt erop dat ik verstandig ben, maar drukt me wel elke keer op het hart dat ik voorzichtig moet doen en dat ik niet moet gaan rijden als bepaalde paarden niet beschikbaar zijn (ik rij op een manege). Geef hem daarin groot gelijk, want hij geeft natuurlijk ook om zijn kind.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:07

Bah wat baal ik! Ben kortgeleden verhuisd, al die tijd voor de verhuizing gewoon gereden alleen hier in de buurt geen stal te vinden waar je mag rijden tijdens de zwangerschap :( kan echt niet zolang zonder en heb hier ook geen tuttelpaardje of iets in de buury....

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:39

Ik mocht van mijn vriend ook echt alleen op Jentel (mijn paard dus) en niet op welk ander paard van ons dan ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:56

Ik luisterde niet naar mijn man :+ hoewel ik niet erg hormonaal was verder, had ik wel de regel 'zij die baart, zij die bepaald" :') en als hij commentaar had, mocht hij het kind verder dragen :')

(Oke oke, hormonen maakten van mij wel een beetje een trut af en toe hahaha)

Al ging ik niet op buitenrit, dat vond hij écht te eng.

Qua broek, elastiekje ertussen en later deed ik gewoon of joggingbroek aan of positie spijkerbroek.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:13

je hebt tegenwoordig ook positie rijbroeken, oa van pfiff

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:22

Ik ben nu 19 weken zwanger en zou graag nog door rijden op een van de twee paarden. Die is safe en stabiel. Maaaaaarr ik krijg mijn rijlaarzen niet meer dicht ! Hoe doen jullie dat?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:27

jophurs? stalschoenen?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:38

Ik vind die positierijbroeken zo duur :x vooral omdat ik niet weet hoe lang ik nog door kan rijden en om ze nou voor een paar weken aan te schaffen...
De manege wil niet dat ik met een positiespijkerbroek rij i.v.m. het beschadigen van de zadels, wat ik ook snap, maar zoals ik nu rijd, gaat het prima!