Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:03

senna21 schreef:
Het leven geeft geen garanties. Wat je ook besluit en op welke manier je ook leeft, een mens komt voor verrassingen te staan - mooie en vervelende.

Exact dat. Je kan nog zo'n stabiele relatie hebben en er samen voor gaan, je weet simpelweg niet hoe lang dat stand blijft houden? 1 jaar, 40 jaar?
Mijn moeder was gelukkig getrouwd, kreeg 2 kinderen en toen gaf haar vent haar de bons vanwege een ander. Zat ze dan, alleen met 2 jonge kinderen. Ik ben dus vaderloos opgegroeid. Jammer maar helaas

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:05

amoj schreef:
Ik heb zelf gemerkt hoe het is om een vader figuur te missen. Ik heb wel een vader, maar door verschillende problemen was hij nooit echt een vader, hij hield zich afzijdig van het gezin, als ik bij hem wou zitten mocht dat niet, etc.
Later iemand ontmoet die deze rol een klein tijdje een soort van heeft overgenomen.
Was eerst heel fijn, maar toen merkte ik pas wat ik allemaal gemist had.

Ik merk/weet van mijzelf dat ik me snel in laat met oudere mannen. Puur om het papa gevoel te krijgen.

Ik zou daarom dan ook geen kinderen willen zonder dat ik een echtgenoot heb. Imo is een vader echt heel belangrijk.

Ik ben ook zonder vader opgegroeid. Heb er nooit 1 gemist, ook niet toen mijn moeder enige jaren een relatie had.
Een vader hoeft dus niet belangrijk te zijn. ...

Licor

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:09

Maar jullie zijn vrouwen.. Iedereen die hier zegt haar vader niet gemist te hebben is een vrouw.. voor jongens is dat toch anders.. Zij hebben vaak wel een vaderfiguur nodig.. maar dat hoeft niet per se de biologische vader te zijn.. die rol zou een oom of een gewone vriend ook kunnen vervullen.. Bijvoorbeeld alleen al Door eens samen met hem naar psv-ajax te gaan oid ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:09

Ceffyl schreef:
Tja, samen met een man een kind krijgen zegt nog niets over het samen opvoeden. Ik ken genoeg vrouwen die een man hadden die na een aantal jaar ervan door zijn gegaan en ook niets meer met het kind te maken wilde hebben. Dan sta je als moeder er ook alleen voor. En moet je als kind er nog mee leven dat je een vader hebt, maar die je niet wilt. Dan kun je denk ik beter als moeder er alleen aan beginnen. Zolang het kind liefde krijgt en zich gewenst voelt is er niks aan de hand. En wie zegt dat daar nooit meer een man bij kan komen? Je kan toch altijd nog iemand tegen het lijf lopen die jou en je kindje accepteert.

Die gezinnen ken ik ook, dat vind ik echt triest, want voor die meiden was er eerst echt een pappa die ze op handen droeg en ineens... waren ze niets meer... Want er waren andere relaties en andere kinderen.

Overigens zoals gezegd heb ik het nooit gedurfd, maar mocht ik "ongewenst als in per ongeluk" zwanger zijn geworden terwijl ik verder in principe alleen staand was, dan had ik het kindje wel gehouden, want dan moest het gewoon zo zijn en net als hier eerder staat, als je plaats in je hart hebt kan je de andere praktische problemen wel overkomen. Ook al heb ik totaal geen sociaal vangnet. (ben toch iemand die niet graag hulp vraagt, zou daar dan echt heel spaarzaam gebruik van maken, maar soms moet je allicht omdat het beter is voor je kindje en dan gaat kindje voor je principes.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:12

horsies5 schreef:
Maar jullie zijn vrouwen.. Iedereen die hier zegt haar vader niet gemist te hebben is een vrouw.. voor jongens is dat toch anders.. Zij hebben vaak wel een vaderfiguur nodig.. maar dat hoeft niet per se de biologische vader te zijn.. die rol zou een oom of een gewone vriend ook kunnen vervullen.. Bijvoorbeeld alleen al Door eens samen met hem naar psv-ajax te gaan oid ;)

Ook ik ben opgegroeid zonder vader, maar ik miste hem wel.
Dit omdat de relatie met moeder nooit sterk is geweest. Dus dat speelt ook een rol.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:13

djuulsie schreef:
conejo schreef:
Volgens mij is het tegenwoordig zo in Nederland dat als het kind 12 jaar is het info of contact met de donor mag zoeken. Dat begreep ik van degene die ik ken die bam is. Kan het mis hebben hoor.

Dat is alleen als het via de officiele weg gaat. Als jij een vent oppikt uit de kroeg en daar zwanger van raakt zijn dat soort rechten niet van toepassing.

Anoniem doneren via de officiele weg is verboden in NL.

Ik doel idd ook via de officiële weg

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:17

Sorry :o dat had ik niet begrepen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:21

Volgens sommige hier mag ik, ald lesbienne, dus nooit kinderen krijgen. Immers geen vader.... Hmm

Anyhow, ik had met mezelf ooit afgesproken als ik 35 ben en nog single (en kinderloos) dat ik dan alleen aan kinderen zou beginnen.

Ik ben nu 26, woon samen en ben verloofd dus ik neem aan dat ik dan niet single zal zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:25

Maartje1990 schreef:
Volgens sommige hier mag ik, ald lesbienne, dus nooit kinderen krijgen. Immers geen vader.... Hmm

Anyhow, ik had met mezelf ooit afgesproken als ik 35 ben en nog single (en kinderloos) dat ik dan alleen aan kinderen zou beginnen.

Ik ben nu 26, woon samen en ben verloofd dus ik neem aan dat ik dan niet single zal zijn.

Nee dat wordt niet gezegd.
Dat voor kinderen een vaderfiguur belangrijk is.
Dat hoeft geen eigen partner te zijn, maar kan ook een goede vriend/oom/opa zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:26

Tieme schreef:
namelijk niet ons kindje maar MIJN kindje. Ik krijg echt soms de kriebels als ik hoor wat sommige allemaal wel niet met elkaar overleggen.

Ik krijg de kriebels van mensen die roepen dat kinderen van hun zijn met ''mijn en 'ons'... Kinderen zijn niemands eigendom. Het zijn mensen die je voor 18 a 20 jaar mag opvoeden en daarna moet je ze los laten in de wereld.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:40

horsies5 schreef:

Wederom een aanname, al begrijp ik je gezien het forum wel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:42

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:

Nee dat wordt niet gezegd.
Dat voor kinderen een vaderfiguur belangrijk is.
Dat hoeft geen eigen partner te zijn, maar kan ook een goede vriend/oom/opa zijn.

Nou. . . het kwam er iets zwart-witter uit dan hoe jij het nu schetst.

Bijzonder dat de betreffende poster niets meer laat horen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:44

Sammie schreef:
Tieme schreef:
namelijk niet ons kindje maar MIJN kindje. Ik krijg echt soms de kriebels als ik hoor wat sommige allemaal wel niet met elkaar overleggen.

Ik krijg de kriebels van mensen die roepen dat kinderen van hun zijn met ''mijn en 'ons'... Kinderen zijn niemands eigendom. Het zijn mensen die je voor 18 a 20 jaar mag opvoeden en daarna moet je ze los laten in de wereld.

Lekker blijven kriebelen. Mijn moeder is van mij en ik ben haar kind. Mijn hele leven lang.

Ailill schreef:
Bijzonder dat de betreffende poster niets meer laat horen.

Het is zaterdagmiddag, give the woman a break.

Dat gezegd hebbende vond ik haar bericht niet heel slim overkomen en zou ik het ook wel kunnen snappen als ze niet meer reageert.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:48

Ailill schreef:
horsies5 schreef:

Wederom een aanname, al begrijp ik je gezien het forum wel.

Ja 95% is hier vrouw dus als TS vooral krijgt te horen ik heb mijn vader niet gemist.. speelt daar het vrouw zijn natuurlijk ook een rol in en krijg je een vervormd beeld.. ik wil daarbij niet zeggen dat alle vrouwen hun vader niet missen en alle mannen wel want het is niet zo zwart wit natuurlijk.. ik probeer TS alleen te behoeden voor een mogelijk vervormd beeld ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:50

Vroege geboorte is altijd een risico, met of zonder man
Handicapt/ ziekte is altijd een risico, met of zonder man
De man zelf is al een risico wat je niet loopt als je m vooraf al niet hebt. :roll:

Lekker niet afhankelijk zijn van anderen. Een kind neem je voor jezelf en niet om anderen te pleasen. Als jij een kind wilt kun je beter een kind nemen. Als het kind er is leer je hem/haar dat jij zelfstandig voor hem/haar hebt gekozen en dat jij geen man nodig hebt om het voor je te doen.

Zie het probeem niet zo. 1000e vaders in Nl zijn te laf om voor hun kind te zorgen, tja dan mag je imo toch best alleen eraan beginnen. Zekerheid dat je na 9 maanden/jaar nog samen bent heb je nooit.
Er zijn zo ontiegelijk veel mensen zonder vaderfiguur, die zijn ook gewoon groot geworden.

De gevallen waar het mis gaat is het vaak dat de vrouw labiel is, zwanger word, de vent peert m en labiele moeder word alleen gelaten met t kind. Dat gaat mis ja. Maar een zelfstandige vrouw zoals TS overkomt? Meh {:}

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:53

En meisjes kunnen ook een vader missen, daar komen de daddy-issues vandaan. Maar als ik het op mezelf betrek, ik zit niet in een ivoren toren.

Als ik moeder zou zijn nu, dan zijn er bevriende stellen, ooms, een opa, mijn BFF is een man. Sociaal leven genoeg. Een BAM moeder is niet helemaal alleen op de wereld met haar kroost.

En natuurlijk is het ellendig als je maar 1 ouder hebt en het klikt daar niet mee. Maar 2 ouders zijn ook geen garantie voor een klik. Mijn ex klikte nog het beste met zijn beide stiefouders. :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:09

Volgens mij begrijpen sommige bokkers mij niet. Dat die risico's er zijn MET man snap ik maar MET man is het al HEEEEEEEL zwaar.....kan je dat wel aan als je ALLEEN bent? Je kan het niet meer terug stoppen als blijkt (ook al zijn de risico's klein) dat je het niet aan kan.... En ik heb het idee dat sommige ook ONDERSCHATTEN hoe zwaar een vroeggeboorte (is niet een kwestie van oh ligt maar in het zkh) en een zwaaaaaaar gehandicapt kind is dat niet eens zelf kan zitten/praten/ omrollen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:14

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij begrijpen sommige bokkers mij niet. Dat die risico's er zijn MET man snap ik maar MET man is het al HEEEEEEEL zwaar.....kan je dat wel aan als je ALLEEN bent? Je kan het niet meer terug stoppen als blijkt (ook al zijn de risico's klein) dat je het niet aan kan.... En ik heb het idee dat sommige ook ONDERSCHATTEN hoe zwaar een vroeggeboorte (is niet een kwestie van oh ligt maar in het zkh) en een zwaaaaaaar gehandicapt kind is dat niet eens zelf kan zitten/praten/ omrollen...

Gelukkig worden er nog altijd meer gezonde dan ongezonde kindjes geboren. En ik vind dat je een goed punt inbrengt om over na te denken, maar miljoenen vrouwen krijgen in hun eentje een kind en zijn er heel gelukkig mee. Men lijdt het meest voor het lijden dat men vreest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:18

Ik begrijp je heel goed Zonnetje, maar je kan niet alles tot in detail plannen. Je kan wel het perfect leven hebben en met 8 maanden gedumpt worden door je man/vriend die even om een pakje sigaretten gaat :)

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:21

Ik kan straks wel zwanger raken maar mijn vriend zal onder een auto komen. Of ik overlijd tijdens het kraambed. Het kan allemaal gebeuren maar ik ga er gewoon niet vanuit. Omdat je jezelf helemaal gek kunt maken op die manier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:42

Ceffyl schreef:
Tja, samen met een man een kind krijgen zegt nog niets over het samen opvoeden. Ik ken genoeg vrouwen die een man hadden die na een aantal jaar ervan door zijn gegaan en ook niets meer met het kind te maken wilde hebben. Dan sta je als moeder er ook alleen voor. En moet je als kind er nog mee leven dat je een vader hebt, maar die je niet wilt. Dan kun je denk ik beter als moeder er alleen aan beginnen. Zolang het kind liefde krijgt en zich gewenst voelt is er niks aan de hand. En wie zegt dat daar nooit meer een man bij kan komen? Je kan toch altijd nog iemand tegen het lijf lopen die jou en je kindje accepteert.

Ja,dat kan, maar er zijn best veel mannen die geen zin hebben om een kind van een andere man te accepteren. Dat is misschien af te keuren, maar het is toch een biologisch gegeven wat in de dierenwereld helaas heel veel voorkomt,bijv.bij leeuwen. Jaja, wij zijn weliswaar mensen, maar het lijkt me toch het allerverstandigste om het traditionele gezinsmodel na te streven.En ts is pas 35, ze kan nog ruim 10 jaar vruchtbaar zijn,dus haastige spoed is zelden goed. Sorry voor mijn bemoeizucht hoor, maar ik bedoel het goed en heb hierover net als haast elke vrouw voor mezelf ook veel over nagedacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:43

xSlvna schreef:
De gevallen waar het mis gaat is het vaak dat de vrouw labiel is, zwanger word, de vent peert m en labiele moeder word alleen gelaten met t kind. Dat gaat mis ja. Maar een zelfstandige vrouw zoals TS overkomt? Meh {:}

Ik kreeg een hele flinke postnatale depressie.
Heeft niets met labiel of zwak zijn te maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:50

anjali schreef:
Ceffyl schreef:

Ja,dat kan, maar er zijn best veel mannen die geen zin hebben om een kind van een andere man te accepteren. Dat is misschien af te keuren, maar het is toch een biologisch gegeven wat in de dierenwereld helaas heel veel voorkomt,bijv.bij leeuwen. Jaja, wij zijn weliswaar mensen, maar het lijkt me toch het allerverstandigste om het traditionele gezinsmodel na te streven.En ts is pas 35, ze kan nog ruim 10 jaar vruchtbaar zijn,dus haastige spoed is zelden goed. Sorry voor mijn bemoeizucht hoor, maar ik bedoel het goed en heb hierover net als haast elke vrouw voor mezelf ook veel over nagedacht.

Ik vind dat raar hoor, het traditionele gezinsmodel. Echt een beetje schokkend en ouderwets.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:04

ts , ik wil je wel vragen om goed na te denken wat de gevolgen zijn voor het kind later!
Een klasgenootje kwam er pas achter toen haar moeder overleden was, en haar familie haar dat per ongeluk vertelde. haar moeder was heel de wereld voor haar....en die viel toen weg. Het heeft haar erg aangegrepen dat zij uit een potje kwam van de kliniek van loket a = anoniem en misschien nog wel 50 halfbroers en zussen had. Wel heeft ze het door haar moeder speciale boekje met uitleg, notities en foto's erg gewaardeerd. Ook is zij nog wel eens in die kliniek gaan kijken.
En geloof me het ouderschap is soms echt pittig hoor!, ook al krijg je er veel voor terug!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:16

Hoi,
Ik ben inmiddels bijna 30 weken zwanger van mijn tweede zoontje.
Mijn eerste kreeg ik uit mijn huwelijk, we waren 8 jaar samen.
Nu heb ik gekozen voor bewust alleenstaand ouderschap met hulp van een donor.
Ik heb van te voren alles op papier gezet, financiële zekerheid en werktijden.
Ik moest zeker weten of het allemaal kon op een goede en ook leuke manier van leven. Uiteraard besloot ik dit niet van de een op andere dag. Alvorens tot actie overgegaan heeft toch zeker wel een jaar geduurd.
Daarnaast heb ik gekozen voor een bekende donor, maar uiteraard met donor contract.
Hierin word onder andere afgezien van rechten van de biologische vader.
Contact staat altijd open, zodra het kind er aan toe is.
We zullen er ook nooit een geheim van maken.
Hoe het allemaal gaat lopen weet je natuurlijk nooit maar zodra het ter sprake kan komen, wanneer het kind er aan toe is, gebeurd dat en zal daar heel open en makkelijk over gesproken kunnen worden.

Ik en mijn zoontje van 6 kijken er heel erg naar uit!
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik mijzelf niet meer heel gauw in een relatie zie.
En ook dan begin je niet gelijk aan kinderen. Ik word volgende maand 30 en ook wil ik de leeftijd van mijn twee kinderen niet nog verder uit elkaar hebben. Heb altijd jong moeder willen worden en wilde altijd meerdere kinderen.
Ik heb een goede baan waarin ik de komende jaren nog kan groeien en kan variëren in werktijden.

Nog 11 weekjes en dan kunnen we lekker genieten van ons nieuwe gezinslid *\o/*