Te veel de zon / zonnebank in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

In hoeverre ken je de gevolgen & houd je er rekening mee op schaal van 1 tot 10?

1
Geen stemmen
2
3 (1%)
3
6 (2%)
4
8 (3%)
5
10 (4%)
6
14 (6%)
7
46 (22%)
8
53 (25%)
9
34 (16%)
10
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 204

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:18

pmarena schreef:
Teveel onbedekt in de zon zitten is niet goed, maar ik vraag me af of elk half uur rotzooi op je huid smeren dat wel is... :=

Zeker is rotzooi smeren ook niet goed voor je, Daarom moet men ook kijken welk middel men koopt. We willen graag zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk, Ik zou zeggen besteed er maar eens geld aan, tis voor je eigen gezondheid.
Ik zal dus ook nooit zomaar een zonnebrandmiddel kopen omdat hij lekker goedkoop is.
Ik koop zelf het liefst welke ook in Australië goed gekeurd is. Gewoon omdat hun verder zijn met zon en zonschade als wij hier.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:19

Damned schreef:
Heeft er iemand ook wat (wetenschappelijke) artikels of degelijke kennis over zonnen?
Ik ben wel benieuwd naar:
- ontvang je ook de schadelijke stralen achter glas?
- als je wel bruint, maar niet verbrandt, is dit dan schadelijk voor huidveroudering en gezondheid?
- elke dag een beetje in de zon komen is beter dan eens in een tijd een hele dag, maar moet je dan ook ingesmeerd zijn, of is dus een klein beetje onbeschermde zon niet gevaarlijk?
- houden zonnebrandcreme ook huidveroudering tegen of is dat onvermijdelijke vanaf je in de zon komt?
- verbranden is dus de meest effectieve manier om huidkanker op te lopen?

Ik ga morgen even voor je kijken. Ergens heb ik de antwoorden op je vragen in een map staan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:19

pmarena schreef:
Teveel onbedekt in de zon zitten is niet goed, maar ik vraag me af of elk half uur rotzooi op je huid smeren dat wel is... :=

Dat is idd ook giftige zooi.
Dat willen zeker de fabrikanten niet naar buiten brengen.
Af en toe drupt er wat naar buiten over hoe giftig het is, maar een alternatief is er volgens mij nog niet. En voor de economie is het ook goed natuurlijk.

Nu zie je idd dat veel jongeren al last krijgen van huidkanker. Is de zon dan zo veranderd vergeleken de jaren hiervoor of werd de ziekte gewoonweg niet herkend?
Of heeft het te maken met de rest van alle giftige stoffen en bstraling die we onbewust binnen krijgen?

Ik vind de keuze vooral moeilijk bij onze kleuter... Veel of weinig smeren?
Hebben hem als baby wel zo veel mogelijk in de shaduw gehouden. Bewust geen strandvakanties etc.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:21

Van de week was bij de Etos alle Roc producten 1 plus 1 gratis. Die niet vette voor je gezicht vind ik erg fijn daarvan, tenminste niet zo'n glimhoofd. Ik gebruik die zodra de zon gaat schijnen als dagcreme.

pmarena, ik vind dat altijd van die nietszeggende vergelijkingen. Waarom altijd met van die uitersten gaan gooien? Van de week ook zo'n moeder in het AD die stelde dat haar tiener best alcohol van haar mocht drinken, want ja, patat met mayonaise eten is ook niet goed voor je.... :n

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:24

Maar van alcohol blijk je nu ook kanker te krijgen. Ben benieuwd of dat nu net zo in de ban wordt gedaan dan roken en zonnen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:25

Nogmaals kijk goed uit naar wat je koopt.

Er is genoeg op de markt waar zo min mogelijk schadelijke stoffen in zitten. Zoals parabenen en verschillende conserveringsmiddelen.
Maar ja daar betaal je ook voor. Omdat deze producten andere ingrediënten hebben, en langer onderzoek nodig is geweest, om het zonder "giftige" stoffen ook goed (of beter ;-) ) werkend te laten zijn.

Een zonnebrandmiddel welke niet zwaar aanvoelt op de huid, niet plakt. en waarmee je gelijk na smeren in het zand kan rollen, zal dikwijls beter zijn dan de anderen.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:26

Ik ben wit met een zonneallergie helaas voor mij zomers lange mouwen zelfs in de auto achter glas krijg ik het voor elkaar om te verbranden zit zomers dus wanneer de meeste mensenlekker buiten zijn zit ik binnen :(
Ik mis wat in m'n huid waardoor ik niet bruin word onder begeleiding van een dermatoloog als kind in het ziekenhuis zontherapie gehad helaas na een paar behandelingen moeten stoppen omdat ik wel verbrande maar niet kleurde.

Als kind was ik gek op m'n rubberbootje lekker varen in lange broek en hooggesloten wit overhemd en hoed op m'n kop en kreeg van m'n moeder ook altijd nog een wit laken mee om me te bedekken wanneer ik een lekker dobberstekkie had gevonden toch veel plezier gehad maar moest toen en nog steeds heel erg oppassen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:30

Jennyj01 schreef:
Maar van alcohol blijk je nu ook kanker te krijgen. Ben benieuwd of dat nu net zo in de ban wordt gedaan dan roken en zonnen.

Net als met zon; met mate. Met mate, dan krijg je 't niet zomaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:53

Ik vind het lastig hoor, betwijfel of er echt "gezonde" zonnebrandmiddelen bestaan die ook nog eens goed uitsmeren / niet plakken / meerdere uren hun werk doen zonder dat er meteen allerlei nanodeeltjes en parabenen en div. rommeltjes in zitten...

Ik heb echt het idee dat menigeen het ene kwaad voor het andere inwisselt met dat smeren -O-

xniieeenke

Re: Te veel de zon / zonnebank in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:57

Ik heb thuis een hele dure, dat is meer olie achtig en factor 30 / 50 (vergeten).
Daarvan kleur ik net zo goed als zonder, maar ben wel beschermd.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:21

Ja hoor Nutrimetics (oorspronkelijk uit Australië ) bezit dat allemaal. is niet heel goedkoop normaal wel 42 euro voor 400 ml en 38 voor 200 ml. maar wel 1 product voor het hele gezin. dus niet voor elke leeftijd een aparte fles/tube of wat dan ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:22

Het schijnt ook zo te zijn dat zonnebrandmiddelen van het jaar ervoor niet meer zo goed werken toch?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:32

pmarena schreef:
Het schijnt ook zo te zijn dat zonnebrandmiddelen van het jaar ervoor niet meer zo goed werken toch?

Dathad ik idd ook begrepen.
Indien open geweest, gaat de kwaliteit achteruit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:59

Komt ook vooral omdat de crèmes meegenomen worden en ook warm worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:01

pmarena schreef:

Wij hebben altijd als vuistregel meegekregen dat zonnebrand van het jaar ervoor nog wel te gebruiken is, maar dat de factor (en dus hoe lang je beschermd bent voor de zon) ongeveer met de helft afneemt. Zo heb ik een tube factor 50 liggen die heel erg lekker ruikt en die ik alleen gebruik tijdens festivals zodat ik mijn benen maar 1 keer in hoef te smeren, en die kan ik dit jaar prima nog een keer gebruiken. Voor echt op het strand in de zon liggen koop ik weer nieuwe.

Het helpt wel als je ze op een droge, donkere plek bewaart uit de warmte.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:07

Neemt idd erg af, Vuistregel is de helft tot 3kwart werktijd korter. factor 50 is dan zelfde als factor 25 of minder! Lekker als bodylotion te gebruiken voor overdag ;-) of op schaduwdagen wanneer je niet in de zon zit. Daarom ook koop ik niet speciale producten voor kinderen/volwassenen maar een volwaardig product voor heel het gezin. Ho9ud je minder over, en minder weggegooid geld.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:12

Ik krijg enorme hoofdpijn van de zon en ik kan er 's avonds echt doodziek van zijn dus ik kom op het moment dat de zon op haar sterkst is gewoon liever niet buiten.

Ik ga daarom vaak 's morgens of later in de avond naar buiten waarbij ik nog rekening hou met afwisseling dus ik loop meer in de schaduw dan in de zon.

Ook smeer ik erg actief, speciale factor 50.
Ik ontwikkel geen kleur 's zomers (verbrand ook niet) en dat geeft voor mij niet echt. Soms maken mensen wel opmerkingen (voornamelijk de oranje zonnebank collega's op het werk) maar dat is meer een probleem van hun dan van mij vind ik.

Zolang ik geen vit. D tekort oploop zit het mij wel gebakken hoor met die zon. Ik kan er gewoon niet zo heel goed tegen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:16

Amy, je hebt blauwe ogen zeker? :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:17

Ik krijg ook altijd grapjes. Van mijn vriendinnen kan ik het hebben hoor, maar come on. Laat me gewoon.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:51

Ik heb bruine ogen en donker haar Vuurneon :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:53

Toch wel pigment dus, maar niet op de huid dus :P

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:59

Klopt. Gekke is dat ik vroeger nooit verbrandde maar wel heel bruin werd, tegenwoordig niet meer.. Ach... Het zij zo.

Xniieeenke:
Wat ik het vervelendsd vind aan die 'grapjes' en opmerkingen is dat ik blijkbaar niet zelf mag beslissen om licht te blijven zeg maar..
De mensen die het zeggen zijn echt vervente zonnebankgangers voor de kleur (niet vanwege huidaandoeningen ofzo) en vinden dat de rest van de wereld ook hun kleurtje moet hebben blijkbaar.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 12:03

Dat vind ik ook hoor. Er zijn landen waarin blank juist heel mooi is, een soort omgekeerde wereld. Daar denk ik vaak aan dan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:51

Ik houd er wel wat rekening mee, maar eigenlijk niet meer dan jaren geleden. Tegenwoordig lijkt het wel of alles schadelijk is en bijna alles wat je eet en drinkt slecht is. Ik lees een hoop al niet meer en gebruik gewoon mijn nuchtere verstand.

Mijn kinderen smeer ik bij veel zon goed in en houd ze de eerste 20 min. uit de zon. Ook op het warmste van de dag houd ik ze uit de zon. Op het strand of aan het zwembad smeer ik ze helemaal in, thuis waar ze geregeld in de schaduw zitten alles behalve de benen.
Die worden langzaam bruin, maar verbranden nooit bij ze.
Op dagen als deze waar de zon af en toe even door komt piepen smeer ik ze nog niet in.

Zelf ga ik gerust een uurtje in de zon zonder mezelf in te smeren. Op het heetst van de dag ga ik wel uit de zon en als ik heel de dag buiten ben smeer ik me wel in.
Ik word snel bruin zonder dat ik eigenlijk verbrand.
Echter uren onbeschermd bakken in de zon doe ik niet.

Mijn schoonmoeder heeft een plek op haar huid laten verwijderen waar kwaadaardige cellen in zaten, maar wel een vorm die niet uitzaait. Zij smeerde zich altijd in en kwam bijna nooit in de zon.

Een vriendin van me heeft een grote melanoom op haar rug laten verwijderen. Zij heeft een lichte huid die snel verbrand. Zij heeft nooit recht in de zon gelegen en smeerde zich altijd in. Ook als kind werd ze veel uit de zon gehouden en altijd ingesmeerd.

Zonnen zonder insmeren, verbranden en zonnebanken zal echt wel een invloed hebben op de toename huidkanker. Maar ik denk ook dat het voor een groot deel erfelijk bepaald is en vaker voorkomt bij hele lichte huidjes.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:02

Ik houd er zeker rekening mee, maar ik zal de zon niet ontwijken :n Ik ga bewust naar warme landen om te bakken. Ik vind het heerlijk en ik baal dan ook verschrikkelijk als ik niet in de zon kan.
De laatste tijd ook iedereen de buitenlucht in als het hier in Nederland zonnig is. Ik vind het heerlijk! En kijk er dan het hele jaar naar uit. Ik heb nog net geen aftelkalender hangen in mijn kamer.

Wél ben ik heel fanatiek met smeren, anders kan ik de dag erna dus niet meer de zon in :+
Zomers gaan er allemaal flessen factor 30 of factor 50 mee op vakantie. Merendeel gaat ook op. Ik smeer braaf iedere keer bij en zit na een aantal minuten ook altijd even in de schaduw om rust te geven. Flessen van het jaar ervoor gaan meestal in Nederlandse zon al op. Maar zelfs met fanatiek smeren..... verbrand ik ieder jaar toch wel een keer, helaas. Ik koop ook geen extreem dure zonnebrand. Ik vind +- 5 flessen van 15 euro ook eigenlijk wel genoeg. Heb zoveel van dat spul nodig om "veilig" de zomer door te komen!