Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:46

Ik ben gister bij de kaakchirurg geweest, voor het verwijderen van mijn 3e verstandskies. De eerste twee waren redelijk eenvoudig te trekken, maar ik wist bij voorbaat dat deze lastig zou worden... Hij groeide namelijk onder de naaste kies door.

Na mijn vorige afspraak waar ik trillend en zwetend de kies heb laten verwijderen had ik gebeld of ik deze afspraak bij dezelfde chirurg mocht. Dus ik kwam bij de beste man al huilend binnen gister, en hij had al een glas water voor me klaar staan. Hij had zelfs een collega erbij gehaald, waarbij ik de hele behandeling lang in zijn handen heb mogen knijpen! +:)+ Heeft me eerst een kwartier op m'n gemak gesteld. Toen hij wilde verdoven begon ik zo te trillen, dat hij me heeft voor verdoofd, met een zalfje. Man man man wat een verademing toen de 3 spuiten er in gingen.

De verstandskies zelf was een ware hel. Hij heeft eerst de kroon los gezaagd, waarbij hij zelfs nog van boor moest wisselen omdat deze te bot was. Vervolgens heeft hij de kroon afgebroken en dat geluid ging echt door merg en been. Het afbreken van de kies, ik had het niet meer. Na de behandeling mocht ik nog even blijven zitten om bij te komen en heeft de chirurg me terug naar de wachtkamer gebracht.

Ode aan de kaakchirurg, maar gelukkig hoef ik m nooit meer te zien haha. *\o/*

Mars

Re: Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:50

Pfoe dat klinkt heftig UnderIlse, krijg er al kippenvel van als ik het lees! Hoe voel je je nu?
Klinkt wel als een heel fijne kaakchirurg die je hebt, lief dat hij al rekening hield met je angst.

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:54

@ Mars; Nu voel ik me eigenlijk verbazingwekkend oke! Ik had verwacht, in vergelijking met wat ze allemaal gedaan hadden, de pijn heel erg zou zijn. Maar ik kan het redelijk af met enkel paracetemol, dus dat is positief!

Echt ontzettend fijn dat hij al rekening hield met mijn angst. Toch verstandig geweest om bij dezelfde te gaan gelukkig!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:55

Moet er niet aan denken dat er een dag komt dat mijn verstandskiezen misschien eruit moeten. Ik vindt de tandarts nooit zo'n probleem, maar het is toch altijd even het moment dat je in de wachtkamer zit en je moet ook nog geluk hebben dat je niet een arrogant iemand heb :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:05

Ik ga naar de opleidingskliniek van de RUG / hanzehogeschool. Iedere keer een ander gezicht. Je ligt wel wat langer in de stoel maar ik heb wel het idee dat ik er zorgvuldig word geholpen. Heb trouwens nooit moeite gehad met naar de tandarts gaan. 1x gaatje, soms wat tandsteen, maar dat is zo weggehaald.

Enige debiele vind ik dat ze bijzonder goed zijn om nét op net moment dat je je mond wagenwijd open hebt aan je te vragen:

"En, wat doe jij in het dagelijks leven?"
Laatst bijgewerkt door Noeps op 07-04-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:05

Ik heb vijf wortelkanaal behandelingen gehad waarvan 4 ZONDER verdoving ;(
Die tandarts die ik toen had zei dat hij mij niet kon verdoven omdat dit niet zou werken ivm de zenuwen die daar door lopen.
Echt het was verschrikkelijk en dat is nog zacht uitgedrukt, bij de vijfde eiste ik een verdoving omdat ik anders al mijn tanden liet trekken.
Bij die behandeling heb ik niks gevoeld!!
Twee jaar geleden ben ik met spoed naar de kaakchirurg geweest omdat alle vier de wortelpunten van mijn voorts boven tanden (alle vier een wortelkanaalbehandeling aan gehad) heel erg ontstoken waren, heel mijn gezicht was opgezwollen, werd eerst tot drie keer toe door mijn eigen tandarts naar huis gestuurd 8)7 , na de operatie ben ik gelijk opzoek gegaan naar een andere tandarts.... Die ik nu heb is echt top!!
Mijn voorste vier tanden moeten eigenlijk vervangen worden dus ben er nog steeds niet klaar mee.
Soms zou ik echt wel een kunstgebit willen. :D

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:12

Plien91 schreef:
Ik ga naar de opleidingskliniek van de RUG / hanzehogeschool. Iedere keer een ander gezicht. Je ligt wel wat langer in de stoel maar ik heb wel het idee dat ik er zorgvuldig wordt geholpen. Heb trouwens nooit moeite gehad met naar de tandarts gaan. 1x gaatje, soms wat tandsteen, maar dat is zo weggehaald.

Enige debiele vind ik dat ze bijzonder goed zijn om nét op net moment dat je je mond wagenwijd open hebt aan je te vragen:

"En, wat doe jij in het dagelijks leven?"

Hahahha, exact dit!
En dan lig ie met je giecheltje wijd open 'uhuhwuhguhhuh'.
Soms lijkt de arts je nog te snappen ook.... tandartstaal....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:24

venivedivici schreef:
Dan ben ik een 7 haha

Pffff ik ook!

Ik ben 13 jaar niet naar de tandarts geweest en vorig jaar de stap gezet om weer te gaan nadat een oude vulling er deels was uitgevallen.
Verder 2 gaatjes en het vullen ervan is me erg meegevallen.
Half jaar later brak de bewuste kies af tijdens het eten :o
Ik kon kiezen tussen een wortelkanaalbehandeling, vullen, kroon en lege portemonnee of laten trekken .... al deden ze dat liever niet.
Met de eerste oplossing konden ze niet 100% garanderen dat ik er geen ellende meer mee zou hebben en het was enorm duur. Omdat het de achterste kies was, op mijn verstandkies na, wilde ik hem getrokken hebben.

Na 3 verdovingsspuiten die me ontzettend meevielen ging ze trekken. Ik heb echt pijn gehad aan mijn kaakgewricht. Het leek wel of hij ontwricht raakte en mijn kaak staat al niet goed.
Na 65 min. had ze hem eindelijk er uit. Het huilen stond me nader dan het lachen en ik was nat van het zweet. Achteraf stond er ook in de specificatie ''moeizaam te trekken kies''.
Ik was zo van slag dat toen ik van de parkeerplaats achteruit weg reed, ik vergat dat er een voetpad achter liep en ik net op tijd kon stoppen voor een voetganger.

Ik had 2 afspraken staan bij de kaakchirurg om mijn verstandkiezen eruit te trekken. De bovenste trekken en de onderste moesten gesneden worden, omdat die nog niet door zijn.
Die afspraken heb ik dus gelijk afgebeld, ik durf niet meer! Die gewone kies trekken is me zo tegen gevallen, dat ik me niet voor kan stellen dat het trekken van mijn verstandkiezen mee gaat vallen.
Na het trekken van de kies heeft mijn kaak een week lang geknakt als ik mijn mond opende.

Mijn verstandkiezen laat ik alleen alle 4 tegelijk trekken onder narcose en anders niet :Y)
Laatst bijgewerkt door Vayo op 07-04-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:24

Ik heb sinds mn huidige tandarts helemaal geen probleem meer om naar de tandarts te gaan, super aardige man en assistente die altijd heel duidelijk aangeven met wat ze doen en gaan doen :j
Blijf zolang het kan gewoon bij deze tandarts ook al verhuis is ik naar de andere kant van het land :'

Laatst was ie alleen minder aardig toen hij kwam met het verhaal dat mn verstandskiezen alle 4 getrokken moeten worden...
Goede vrijdag de eerste 2 gehad en ohmy die kaakchirurg waar ik werd behandeld mag van mij echt een dikke pluim! Heel rustig vertelde hij wat er ging gebeuren en wat ze allemaal gingen doen en welke middelen ze eventueel gingen gebruiken. Hij had zelfs een muziekje aan staan waar je je dan op kon focussen!

Ze waren bij mij ook nog niet door en lagen ook nog eens zo dat ze er nog wat aan moesten duwen en trekken.. Mn onderkaak doet nu nog pijn met kauwen.. -O-

Als ik een afspraak ga maken voor de volgende keer vraag ik zeker weer om de zelfde kaakchirurg!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 01:01

Meerdere "bijzondere" ervaringen hier helaas.
Begon mis te gaan tijdens het dragen van een beugel, 1 kies ging ontsteken, uiteindelijk een kroon laten plaatsen, kopstoot van een paard onder m'n kin gehad waardoor kaakgewricht niet altijd meer meewerkt.
Helaas de kies met kroon gebroken, weer ontstoken en uiteindelijk trekken waarbij ik mijn mond verder dan ver open moest doen(wat gruwelijk zeer deed icm kaakgewricht) en ik moest me niet aanstellen(letterlijke woorden tandarts).
Daarna nog 1x terug geweest voor controle, en toen er weer begonnen werd over kiezen trekken heb ik vriendelijk bedankt en ben ik ruim 12jr niet bij een tandarts geweest.

Vorig jaar ging 1 verstandskies ontsteken, die is door een top tandarts verwijderd en die man verdiend een lintje, heeft een heel groot deel van mijn angst weggenomen.
Helaas brak onderin een kiespunt, maar ik kon niet bij die fijne tandarts terecht ivm patiëntenstop/woon niet in zijn regio.
Kies heeft een jaar open gelegen en is gisterochtend getrokken door wederom een heel vriendelijke tandarts.
Nu wel napijn, maar niet zo dramatisch dat ik weer niet durf.
Heb nu tevens een behandelplan gekregen waarbij er elke maand iets gedaan gaat worden en wat ook nog betaalbaar is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 01:14

Bijzonder? Niks.. Alleen dat ik in staat ben om van de brug te springen als ik moet gaan en dat ik dagenlang misselijk ben en overgeef als een bezetene.. :')

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:27

Meest pijnlijke was toch wel een wortelkanaalbehandeling waarbij de verdoving niet pakte..Na 3 dagen achter elkaar vreselijk pijnlijke pogingen te hebben gedaan heeft de tandarts toch maar getrokken. Gezien mijn eerdere ervaringen met wortelkanaalbehandelingen was dit echt onverwachtse horror.

Ook een keer bij een invaller geweest die eerst de verkeerde kies trok ( man wou niet luisteren)en 2 dagen later toch de goede kies ging behandelen. Knakker deed eerst 'proefboren' zonder verdoving om te kijken of het pijn deed. Zijn zoontje zat er ook de hele tijd bij (was vakantie) en vroeg nog of hij het mocht doen 8)7 Gelukkig zei de vreemde snuiter dat ie dat liever niet had..Hele vreemde man, dat die nog patienten had verbaasde me.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:32

Jeetje, zoveel mensen met angst voor een wortelkanaalbehandeling terwijl dat hier juist zo ongeveer het enige is waar ik niet bang voor ben := Maar mijn tandarts heeft me toen ook zo gigantisch verdoofd omdat hij wist dat ik nooit meer terug zou komen wanneer ik ook maar iets van pijn zou voelen :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:33

Ik was verbaasd dat er geen boormachine werd gebruikt om te boren.. Ik was 16 met mijn eerste gaatje.. _O-
Hopelijk ook de laatste.. Dat water om te spoelen vond ik toch wel het ergste. :=

Niet echt veel bijzonders ofzo.. :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:37

Oh, vergat nog helemaal dat ik weleens een tandarts heb gebeten :o :+
Dat was de tandenbeul waar ik eerder over vertelde. Ik moest mijn mond zo lang open houden (zeker 15 minuten), waardoor ik gigantische kramp in mijn kaak kreeg. Diverse keren proberen aan te geven, maar hij negeerde het gewoon. Toen klapte mijn kaak opeens dicht := Ik had er echt geen controle meer over en ik schaamde me kapot! Heb wel 100 keer excuses gemaakt geloof ik.

En tja, hij had ook geen handschoenen aan, dus blij was hij er niet mee. (Achteraf nog ontzettend onhygiënisch ook, want hij werkte ook nog eens zonder mondkapje).
Gelukkig is hij inmiddels niet meer werkzaam na meerdere klachten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-04-16 06:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:40

Cayenne schreef:
Jeetje, zoveel mensen met angst voor een wortelkanaalbehandeling terwijl dat hier juist zo ongeveer het enige is waar ik niet bang voor ben := Maar mijn tandarts heeft me toen ook zo gigantisch verdoofd omdat hij wist dat ik nooit meer terug zou komen wanneer ik ook maar iets van pijn zou voelen :')

:D Ik ging fluitend naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling, maar na die ene keer niet meer. Kon niet verdoofd worden omdat de ontsteking te ver heen was (daarbij schoot ie ook nog door de wortelpunt heen met een apparaat om de diepte van het kanaal te bepalen) brrrrr.
Gelukkig komt dit niet vaak voor, was echt een uitzondering.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 07:03

Cayenne schreef:
En tja, hij had ook geen handschoenen aan, dus blij was hij er niet mee. (Achteraf nog ontzettend onhygiënisch ook, want hij werkte ook nog eens zonder mondkapje).
Gelukkig is hij inmiddels niet meer werkzaam na meerdere klachten.

Zo nou lekker dan, zal de verzekering leuk hebben gevonden, als je het had doorverteld tegen hun... Zo mag een tandarts in eerste instantie nieteens werken...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:04

Toen was ik nog erg jong (gok ongeveer 13 jaar oud en erg verlegen), dus heb er toentertijd verder niets mee gedaan.
Misschien was het reglement rond hygiene toen ook anders? Dat weet ik eigenlijk niet.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:29

Net bij de tandarts geweest. Ik moet onder narcose om ze eruit te laten halen! :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:43

Na 15 jaar geen tandarts regulier te hebben gezien, ga ik sinds twee maanden geleden weer :) Tussendoor heb ik wel een kies laten trekken die al 9 jaar gebroken was en er zelf uit wou kruipen (wortel wilde er via de voorkant van het tandvlees uit) en een wortelkanaal behandeling gehad voor een andere gebroken kies. Beide ervaringen waren verschrikkelijk met enorm veel pijn. De WKB duurde 2 uur en één kanaal bleek niet te verdoven te zijn. Ik ging door de grond was compleet doorweekt van het zweet.

Nu heb ik een kindje, dus een enorme berg aan verantwoordelijkheidsgevoel en ik had nóg een gebroken kies en zo ontzettend veel tandsteen, echt niet normaal. Ik moest er dus aan geloven.
Gelukkig heb ik een enorm lieve tandarts+assistente kunnen vinden! En ik ben ook heel blij dat mijn dochter een goede tandartservaring met hem gaat krijgen, iets dat ik niet heb gehad!

De rotte kies is getrokken en hoewel ik wat bang was heb ik geen centje pijn gevoeld. Ik had nog een kies die ook vrij rot was en die is netjes, zonder pijn, gerepareerd. De even lieve mondhygiëniste heeft al het tandsteen verwijderd. Ik ben zo ontzettend blij! Voor het eerst in jaren lach ik weer breeduit :D

Het gaat nooit mijn hobby worden, maar ik ga eind van dit jaar weer lekker heen, zonder angst :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:10

Ik baal een beetje, donderdag een kies laten trekken (was best heftig, 5x bijspuiten en tandarts moest tijdens het trekken even z'n arm laten rusten omdat de kies zo vast zat)
De plek van de getrokken kies geneest langzamer dan vorig jaar na het trekken van een verstandskies en nu lijk ik iets van een ontsteking te hebben.
Kaak is iets dik en onder m'n kaak zit een harde bal (waar het ook dik is bij bijv. pfeiffer) niet heel pijnlijk maar voelt ook niet prettig.
Straks maar even de tandarts en/of huisarts bellen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:29

Lalidan schreef:
Het meest opmerkelijke aan mijn tandarts is wel dat als ik nu een afspraak wil maken voor controle, ik nog een paar opties heb voor eind mei en het anders al juni word. Is nu ik werkloos ben niet zo'n ramp, maar een half jaar geleden werkte ik nog 20 uur, en had ik mijn rooster niet zo ver van tevoren. En met 20 uur per week ga ik echt niet vrij vragen voor de tandarts, dat zou er toch echt naast gepland moeten kunnen worden, dus ik wil eerst mijn rooster en dan een afspraak bij de tandarts maken. Maar dat kan dus nooit.....

Vandaag de mail gekregen dat het weer tijd is voor een controle, maar ik zit er toch wel heel sterk over te denken op zoek te gaan naar een ander. Duurt het bij jullie ook zo lang tot je terecht kan??

Bij ons plannen ze ook zo ver van te voren, maar als ik ze bel hebben ze vaak op korte termijn wel een gaatje. Er vallen regelmatig mensen uit.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:40

Nog nooit iets spannends meegemaakt! Nog geen een gaatje :roll: terwijl ik vaak alleen 's ochtends poets! Wel iets waar ik me op verheug: dat spul dat hij altijd op je tanden smeert! Dat is echt zo lekker! <3

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:50

Vandaag de gaatjesafspraak gehad :'(
13.50 uur.
Er zouden 2 gaatjes gevult worden. De 2 meest noodzakelijke. Ondat ik zo angstig ben, en nu bij een angsttandarts ben doen ze al kalm aan.
Hij was echt een schat. Vertelde wat hij deed. Vroeg hoe ik verdoofd wilde worden.. en is 40 minuten bezig geweest met 1 gat wat ongegeveer 2 kiezen bekleedde.
Telde met alles tot 10, stopte dan even en ging weer verder.
Verdoofde zelfs de verdoving. Het gat doet geen zeer. Al drink ik even door een rietje wegens de gevoeligheid.

Omdat ik zo dapper was is de afspraak voor mn gebitsreiniging (dus witte tandjes) naar voren gehaald!!!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 22:10

Vumana89 schreef:
Verdoofde zelfs de verdoving.

Hoe krijg je dát voor elkaar? :')