Tja, ermee kunnen leven. Ik ben vegetariër en overwegend veganist (beetje lastig als je thuis woont en er niet veel geld is). Ik word constant geconfronteerd met dierenleed wat niet alleen veroorzaakt wordt door productie, ja, ik word daar echt ontzettend treurig van maar ik leef nog wel. Sterker nog, ik leef ook nog eens met de hoop dat ik iets kan toevoegen om het dierenleed te verminderen. Al is het maar een handje vol.
En dat is dus het probleem. Je hoort zo vaak mensen die zeggen dat vegetariërs/veganisten hypocriet zijn omdat ze dit of dat wel/niet laten. Natuurlijk staan vegetariërs en veganisten daar bij stil, maar het gaat ons om het verschil. Hoe klein ook. Beter zoveel mogelijk doen, dan helemaal niets. In deze maatschappij wordt veel je helaas ook opgedrongen waardoor je er bijna niet omheen kan maar gelukkig wordt het steeds bekender en komen er steeds meer plantaardige en betere alternatieven.
En ik vind principieel misschien niet het goede woord, 'iemand die principieel veganist is laat alles wat met dieren te maken heeft', want dat is gewoon niet zo. Sterker nog, dat kan gewoon niet zolang je leeft.
Zolang een veganist een mobieltje heeft of laptop, waar het meest kostbare stofje in zit waar jungle's voor gekapt worden en dus onnodig dieren sterven is niet principieel. Dan kan je bijna al alle 'principiële' veganisten wegschuiven. Zolang een 'principiële veganist' zijn spullen bij een supermarkt haalt, word er dierlijke mest gebruikt of kunstmest, maar kunstmest is al helemaal erg voor het milieu en dus dieren. Gelukkig steeds meer alternatieven, maar zolang er grond om geschoffeld word en natuurlijke vijanden ingezet worden, zijn andere dieren daar de dupe van. Zo kan ik nog echt heel erg lang doorgaan.
Als iedereen zou stoppen met dierlijke producten, zitten we plots met een gigantische veestapel die het niet overleeft in het wild. Dan zou het kappen met fokken een optie zijn, maar dan duurt het nog steeds heel lang voordat dat weg is, amper haalbaar over de hele wereld.
Maar waarom zouden die dingen je tegen houden om dan maar helemaal niet om te kijken naar dierenleed? De compleet andere kant dus. Nee, ik zelf als persoon kan daar niet mee leven. Dus probeer ik altijd voor de meest beste optie te gaan, ondanks dat ik dan nog steeds lichtelijk schuldig ben aan dierenleed.
Wat betreft het huisdieren houden. Wij hebben 2 honden uit het buitenland, uit een opvang dus. Zou ik stoppen met het nemen van dieren als ik veganist ben? Nee, niet zolang ik dieren een beter leventje kan gunnen dan ze anders zouden hebben als ze blijven zwerven of gevangen zitten. Dat is misschien wel egoīstisch, want ik kan niet voor een dier spreken. Maar als ik kijk naar hoe dankbaar onze honden zijn en waar ze vandaan komen (met name de Indiër) weet ik dat ik er goed aan doe.
En dat is waar het mij om gaat, het kunnen inperken van een lijdensweg voor dieren op zoveel mogelijk vlakken. Daar waar het mogelijk is.