Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:26

anjali schreef:
De ultieme veganistische wereld is: het aards paradijs voor de zondeval.

Zo'n aards paradijs van voor de zondeval klinkt aanlokkelijk. Ik ben wel benieuwd naar de praktische uitwerking van dat idee.

Misschien kan je wat verder toelichten hoe dat paradijs er in de praktijk uitziet wat kippen betreft? Ook voor wat betreft het al dan niet beperken van voortplanting, vrijheid, bescherming tegen gevaar, zorg voor gezondheid van de dieren etc?

Ofwel: wat wordt een principieel veganistisch mens geacht te doen bij de vondst van een verlaten bevrucht ei? En als hij een hongerige vos achter een kip aan ziet rennen? Wat wordt hij geacht te doen als een zieke kip zijn pad kruist? Mag hij hem dan vangen en verzorgen? En wat als de kip in kwestie ongeneeslijk ziek is en pijn lijdt? Mag hij hem dan uit zijn lijden verlossen? Ook als die kip laat merken dat hij dat niet wil?

En via welke praktische stappen zouden we tot een ultieme veganistische wereld kunnen komen? Als eerste stap: Wat doen we met al die kippen die nu in die kippenschuren zitten? Vrijlaten? Geboortebeperking? Mag je dat eigenlijk allemaal wel beslissen voor een dier als veganist?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:32

safina schreef:
WiancaR schreef:
Jammer dat je selectief aan het quoten bent, want 8nnemiek beantwoord je vraag al in haar vorige bericht.

Geenszins bedoeld om selectief te quoten. Ik belicht alleen de keerzijde van die keuze (een ongeboren kippenleven dat verloren gaat) en vroeg me af of een veganist daarmee kan leven.

Ben ook wel benieuwd wat principiële veganisten zouden doen als ze het per vandaag voor het zeggen zouden hebben. Gaan dan de deuren van de kippenschuren en kippenrennen per direct open? Zodat ze vrij zijn? En moeten we ze dan ook beschermen tegen gevaar en ziekte, of hoeft dat dan weer niet vanuit een principieel veganistische visie? Of zou het dan verplicht moeten worden om hanen en hennen gescheiden te houden, zodat ze zich niet voort kunnen planten en je zo je veestapel af kunt bouwen? Of kan dat weer niet, omdat je ze dan gevangen houdt en ze beperkt in hun natuurlijke behoeften?

Is gewoon nieuwsgierigheid hoor. Ik ben benieuwd hoe zo'n omslag in de ogen van een veganist zou moeten verlopen. En hoe een ultieme veganistische wereld eruit zal zien in de ogen van een principieel veganist.

Maar misschien stel ik de vraag wel op de verkeerde plek. Ik lees namelijk in een eerdere post dat veganisten helemaal geen dieren willen gebruiken of eten. Een principieel veganist zal je dan niet zo snel aantreffen op een paardenforum, vermoed ik.

Tja, ermee kunnen leven. Ik ben vegetariër en overwegend veganist (beetje lastig als je thuis woont en er niet veel geld is). Ik word constant geconfronteerd met dierenleed wat niet alleen veroorzaakt wordt door productie, ja, ik word daar echt ontzettend treurig van maar ik leef nog wel. Sterker nog, ik leef ook nog eens met de hoop dat ik iets kan toevoegen om het dierenleed te verminderen. Al is het maar een handje vol.
En dat is dus het probleem. Je hoort zo vaak mensen die zeggen dat vegetariërs/veganisten hypocriet zijn omdat ze dit of dat wel/niet laten. Natuurlijk staan vegetariërs en veganisten daar bij stil, maar het gaat ons om het verschil. Hoe klein ook. Beter zoveel mogelijk doen, dan helemaal niets. In deze maatschappij wordt veel je helaas ook opgedrongen waardoor je er bijna niet omheen kan maar gelukkig wordt het steeds bekender en komen er steeds meer plantaardige en betere alternatieven.
En ik vind principieel misschien niet het goede woord, 'iemand die principieel veganist is laat alles wat met dieren te maken heeft', want dat is gewoon niet zo. Sterker nog, dat kan gewoon niet zolang je leeft.
Zolang een veganist een mobieltje heeft of laptop, waar het meest kostbare stofje in zit waar jungle's voor gekapt worden en dus onnodig dieren sterven is niet principieel. Dan kan je bijna al alle 'principiële' veganisten wegschuiven. Zolang een 'principiële veganist' zijn spullen bij een supermarkt haalt, word er dierlijke mest gebruikt of kunstmest, maar kunstmest is al helemaal erg voor het milieu en dus dieren. Gelukkig steeds meer alternatieven, maar zolang er grond om geschoffeld word en natuurlijke vijanden ingezet worden, zijn andere dieren daar de dupe van. Zo kan ik nog echt heel erg lang doorgaan. :')
Als iedereen zou stoppen met dierlijke producten, zitten we plots met een gigantische veestapel die het niet overleeft in het wild. Dan zou het kappen met fokken een optie zijn, maar dan duurt het nog steeds heel lang voordat dat weg is, amper haalbaar over de hele wereld.

Maar waarom zouden die dingen je tegen houden om dan maar helemaal niet om te kijken naar dierenleed? De compleet andere kant dus. Nee, ik zelf als persoon kan daar niet mee leven. Dus probeer ik altijd voor de meest beste optie te gaan, ondanks dat ik dan nog steeds lichtelijk schuldig ben aan dierenleed.

Wat betreft het huisdieren houden. Wij hebben 2 honden uit het buitenland, uit een opvang dus. Zou ik stoppen met het nemen van dieren als ik veganist ben? Nee, niet zolang ik dieren een beter leventje kan gunnen dan ze anders zouden hebben als ze blijven zwerven of gevangen zitten. Dat is misschien wel egoīstisch, want ik kan niet voor een dier spreken. Maar als ik kijk naar hoe dankbaar onze honden zijn en waar ze vandaan komen (met name de Indiër) weet ik dat ik er goed aan doe.

En dat is waar het mij om gaat, het kunnen inperken van een lijdensweg voor dieren op zoveel mogelijk vlakken. Daar waar het mogelijk is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:36

Woogy schreef:
Een koe aan huis houden, daar jaarlijks(of x-aantal jaarlijks) een kalfje van fokken en het moeder dier dan slachten voor vlees...De koe heeft een top even gehad, goede verzorging etc.
Wat is er mis mee?
Er zijn mensen die genetisch meer vlees nodig hebben dan anderen, hier is wetenschappelijk bewijs voor. Zouden deze mensen dan moeten lijden onder het concept 'de ideale wereld'? Want dan zou het een ideale wereld zijn voor vega's in alle soorten en maten...maar niet voor onze carnivoren neven en nichten.
Wat zal er dan gevoerd worden aan dieren? Honden en katten bijvoorbeeld? Of gaan die weer zelfstandig mee op jacht om hun eigen voedsel te vergaren?

Er zullen zeker een hoop mensen zijn die het geen probleem vinden om eigen dieren te doden en eten, maar veganisten keuren dat uiteraard af. Het maakt niet uit hoe het dier geleefd heeft. Je doodt een gezond dier voor je eigen plezier.
Dat gezonde mensen vlees nodig hebben is al lang achterhaald, en ja, daar is ook genoeg wetenschappelijk bewijs voor, en tevens heel veel levend bewijs. Kijk maar naar boeddhisten, hindoeisten, arme mensen in oa china, en uiteraard alle westerse vegetariërs en veganisten. De levensverwachting van een vegetariër is zeker niet lager, sterker nog, in meerdere onderzoeken is de levensverwachting zelfs hoger :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:37

Oh en er zijn inmiddels nog veel meer vragen in dit topic gesteld zie ik haha :+ Ik ga ook maar eens daarop antwoorden, nogmaals, puur vanuit mijzelf. Omdat ik niet voor een hele groep kan en durf te spreken. Leuk dat er mensen zoveel open interesse hebben in veganisme en benieuwd zijn naar hoe al die dingen werken <3

Citaat:
Maar hoe zit dat dan bij planten die bemest worden. Is toch over het algemeen dierlijke mest. Mag dat dan ook niet?

Dit heb ik laatst mezelf ook afgevraagd, even als dat er in veel producten die je dagelijks gebruikt, ook dierlijke materialen verwerkt zitten, of waarbij dierlijke materialen in het productieproces gebruikt worden (zoals elektronica, auto's, etc). Voor mij geldt dat ik momenteel wel groenten en fruit eet die eventueel met behulp van dierlijke mest geteeld zijn, aangezien dat veruit nog het meeste groenten en fruit is en ik moet overleven. Ik las wel laatst ergens dat er boeren zijn die plantaardige compost gebruiken en geen dierlijke mest, dus dat vind ik het verdiepen waard :)

Ik denk dat als het veganisme een groter aandeel krijgt in onze samenleving door steeds meer mensen de 'makkelijkste' stappen in het veganisme gaan zetten (geen vlees, zuivel of ei meer kopen en consumeren) dat ook het aanbod voor bijvoorbeeld plantaardig bemeste groenten/fruit/planten ook groter zal worden. Dat geldt ook voor alle andere dagelijkse gebruiksvoorwerpen die niet altijd 100% veganistisch geproduceerd zijn.

Citaat:
Hoe doen veganisten het dan met lijm of producten met lijm (zoals schoenen)?
Overal zit tegenwoordig dier in.. In doodnormaal drinken zit dierlijke gelatine. In pepermunt zit dierlijke gelatine. In chips zit een additief van rund. Appels van de supermarkt bevatten luizenwax. Kaarsen gemaakt van talg en vet. Zeep van botten..

Ik consumeer dus zelf geen drinken of producten waar dierlijke stoffen in zitten of gebruikt zijn in het proces (zoals sommige dranken geklaard worden mbv vissenblaas). Mijn oude cosmetische producten gebruik ik op, bij nieuwe kijk ik naar de ingrediëntenlijst en vraag na of het veganistisch geproduceerd is.

Voor wie dat noemde: er zit daar niet altijd een groter prijskaartje aan dan aan alle andere producten. Soms wel, soms niet. Je kan ook zelf van pure ingrediënten veel cosmeticaproducten maken, natuurazijn gebruiken als wasverzachter, etc. Hoe meer ik me daarover inlees, hoe meer ik denk dat dat het meest vriendelijk is voor de wereld, de dieren, je eigen huid en je portemonnee.

Citaat:
wat ik me afvraag is of veganistische paardenhouders...lederen tuigage hebben voor hun dieren?

Ik had mijn paard al voor ik besloot veganist te worden, en daarbij horend, lederen tuigage. Producten die ik goed kan vervangen, vervang ik. Producten die lastiger vervangbaar zijn, gebruik ik op, tenzij ik een geschikt alternatief vind. Daarbij ben ik ook nog in dubio over hoe en of ik het paardrijden wel weer wil oppakken.

Citaat:
Iets wat ik niet snap van alle varianten van vega's. Zaken als 'smaakt net als echt vlees/kaas/ei/vis'...houdt dit in dat je het eigenlijk wel lekker vind en wilt eten? Maar dan moet het een net niet variant zijn?

Ja, het houdt in dat je het wel erg lekker kan vinden, dat vind ik tenminste wel :) Ik vind de dieronvriendelijkheid daarachter echter niet prettig en daar wil ik geen deel van uitmaken. Dus als er een vervanger is die wel de smaak, maar niet het dierenleed heeft: count me in!

Citaat:
Dat mag dan dus ook niet (...)
"Mogen" wordt ook gebruikt met regeltjes rondom religies.

Veganisme is geen religie. Ik heb nog altijd geen handboek of Bijbel gevonden met wat ik wel of niet mag doen. Wat ik probeer te doen is echter op zo'n manier te leven dat ik andere levende wezens rondom me niet doodmaak of lijden toe breng. Ik geef er totaal niet de voorkeur aan om te zeggen dat ik iets niet mag: ik wíl het alleen liever niet. Iets niet doen omdat 'het niet mag' sluit de weg naar conversatie en nadenken over je keuzes nogal.

Citaat:
Hoe zit het eigenlijk met bijvoorbeeld muggen? Accepteer je de mug, vang je die in een potje om buiten los te laten?

Ik heb (afkloppen) nog geen muggen in dit huis gehad, maar wespen bijvoorbeeld vang ik om ze buiten te laten.

Citaat:
Ben ook wel benieuwd wat principiële veganisten zouden doen als ze het per vandaag voor het zeggen zouden hebben. Gaan dan de deuren van de kippenschuren en kippenrennen per direct open? Zodat ze vrij zijn? (....) Wat doen we met al die kippen die nu in die kippenschuren zitten? Vrijlaten? Geboortebeperking? Mag je dat eigenlijk allemaal wel beslissen voor een dier als veganist?

Ik zou dan zelf het zo voor mij zien: de dieren uit de veehouderij die nog aanwezig zijn in bedrijven worden 'opgebruikt' zoals dat al jaren is gegaan, of aangeboden ter adoptie, maar er worden geen nieuwe dieren meer gefokt. Voor wie de financiële mogelijkheden heeft eventueel met behulp van donaties, kan het bedrijf een rusthuis worden.

Wat betreft je laatste opmerking: Die dieren zijn er helaas nou eenmaal gekomen, en niet als keuze van degene die veganistisch eten/leven. De dieren zijn vaak al zo ver doorgefokt om aan onze menselijke behoeftes te voldoen (onnatuurlijk veel melk geven, onnatuurlijk veel eieren leggen, dikbilkoeien, etc) dat ze geen geweldige kwaliteit van leven hebben. Ze waren waarschijnlijk in eerste instantie nooit uit zichzelf samen in grote hoeveelheden in kleine ruimtes gaan zitten en hadden zich waarschijnlijk niet voortgeplant, geselecteerd op hoe zij de mens het beste konden dienen, ten kostte van zichzelf. Het zou om die redenen wat mij betreft dus gaan om het afbouwen van deze onnatuurlijke veestapel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-16 12:44, in het totaal 4 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:39

xniieeenke schreef:
Toch raar dat er dan genoeg mensen zijn die uit supermarkt eitjes gewoon kuikens komen soms.

Dat is alleen bij een scharrelei mogelijk, als er hanen tussen de scharrelkippen lopen. Dat zal niet veel voorkomen, maar het is mogelijk. De kans is echter heel klein.
Helemaal omdat je binnen tien dagen na het leggen het ei wel in de broedmachine moet hebben, omdat het anders niet meer ontkiemt (met andere woorden, bij oudere eieren vermoord je ook sowieso echt niks) en supermarkt eieren over het algemeen al meer dan een week oud zijn (anders zijn ze haast niet te pellen als ze gekookt zijn).
Het is dus alleen mogelijk als de supermarkt zeer lokaal inkoopt van een kippenfarm waar er hanen bij de kippen lopen en die de eieren per dag weg doet. Die kans is heel, heel klein.
Kippen van een legbatterij komen echt niet nooit contact met hanen dus kan er geen bevruchtig plaatsvinden.

Ik vraag me ook af of ze zich schuldig voelen bij elke ei-sprong en zaadlozing van mensen. Al die ongeboren kinderen... :+
De natuur gaat gewoon door, of je dingen nu laat ontkiemen of niet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:45

Fijne en duidelijke antwoorden NikkiDeKerf, kan ik mij zelf bij aan sluiten. :j

Moet trouwens even zeggen dat dit topic een hele fijne toon/sfeer heeft. Dit soort zaken lopen zo vaak over in een rel, welles nietus en wijzende vingertjes.

Nieuwsgierige vragen en interesse is alleen maar fijn, hoe meer bekendheid en kennis (die niet opgedrongen is) hoe beter. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:47

Lusitana schreef:
en supermarkt eieren over het algemeen al meer dan een week oud zijn (anders zijn ze haast niet te pellen als ze gekookt zijn).

Heel erg offtopic, maar wij hebben ons toevallig al een tijdje af zitten vragen waarom we vroeger altijd zo makkelijk de eieren konden schillen, en die van eigen kippen steeds aan de schil blijven plakken. Nooit geweten dat kwam doordat supermarkteieren zo oud zijn! :=

Verder helemaal eens met Nikki, heel goed uitgelegd!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:49

"Onnatuurlijk veel eieren leggen" kan helemaal niet. Meer dan 1 per dag (eigenlijk meer dan 24 uur, dus uiteindelijk missen ze een dag) gaat niet en dat doen ook "wilde" kippen.
Dit wordt niet beïnvloed door mensen.
En hoe beter de kip gevoerd wordt, hoe beter de eieren en een goed gehouden en gevoerde kip zal ook bijna het hele jaar door, soms gewoon het hele jaar door, leggen.
Bij tekorten onstaan er fouten in de eieren, meestal te zien aan de schaal.
De grotere kippensoorten leggen wel grotere eieren dn de "wilde" kippen en die worden daarom gebruikt voor de " eier industrie". Maar er is geen sprake van ingrijpen wat de productie betreft.

Kijk, dat je geen eieren wilt kopen, snap ik, maar als je zelf kippen hebt, ga je dan de eieren maar weggooien ofzo? Want die komen echt gewoon, of je nu wilt of niet.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:50

Ik heb alleen de eerste reacties gelezen (sorry) en er kwam een vraag bij mij op.

Weipoeder wordt in een hoop etenswaren gebruikt (o.a. de meeste chips en nog veel meer producten) dit wordt gemaakt van melk, letten de meeste veganisten daar ook op of gaat het niet zo ver?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:52

@Lusitana, voor zover ik weet horen kippen hun onbevruchte eieren op te eten, als natuurlijk gedrag. Ik hoor ook verhalen van mensen die 'natuurlijk' kippen houden waarbij de kippen dat ook doen maar dat ze dan weer wel niet alle eieren op eten. Dus die mensen (veganisten) gebruiken zelf de eieren die de kippen echt achterlaten en er dus al een paar dagen liggen, het grootste gedeelte wordt door de kippen zelf opgegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:00

Bedankt Suliko en Annemiek :)

Citaat:
Weipoeder wordt in een hoop etenswaren gebruikt (o.a. de meeste chips en nog veel meer producten) dit wordt gemaakt van melk, letten de meeste veganisten daar ook op of gaat het niet zo ver

Ik zelf en eigenlijk alle veganisten die ik ken, gebruiken inderdaad ook geen producten waar weipoeder in zit. Ook geen producten waar je bijvoorbeeld eipoeder in terug vindt, of aroma gewonnen uit melk, en andere dierlijke ingrediënten. Het is soms even een zoektocht, maar je wordt er snel goed in haha :D Je houdt nog best veel over en ik durf zelfs te zeggen dat ik gezonder en bewuster ben gaan eten, al is het maar doordat ik nu ingrediëntenlijstjes af moet speuren en mijn ongezonde snaai-nijgingen daarmee meer kan beperken ;)

Citaat:
"Onnatuurlijk veel eieren leggen" kan helemaal niet. Meer dan 1 per dag (eigenlijk meer dan 24 uur, dus uiteindelijk missen ze een dag) gaat niet en dat doen ook "wilde" kippen.
Dit wordt niet beïnvloed door mensen. (...) De grotere kippensoorten leggen wel grotere eieren dn de "wilde" kippen en die worden daarom gebruikt voor de " eier industrie". Maar er is geen sprake van ingrijpen wat de productie betreft.

Heb je daar een bron van, dat dit niet beïnvloed is door mensen? Ik weet en lees namelijk niet beter dan dat legkippen ruim 300 eieren per jaar te leggen, en dat 'wilde' kippen en sierrassen dat zeker niet doen. Ik kan na even zoeken ook geen onderbouwing van jouw uitspraak vinden, maar des te meer vind ik de informatie die ik ook breng en ken: dat kippen in de legbatterij (net als melkkoeien) zijn geselecteerd en gefokt op grotere productie. Ook de topicstarter spreekt van 'gemaakte' eierleg fabrieken.

8nnemiek

Re: Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:08

Klopt hoor, Nikki. De meeste kippenrassen leggen 's winters helemaal niet, en daarom doen veel hobbykippenhouders het licht in de stal aan 's avonds zodat de kippen voor de gek worden gehouden en door blijven leggen.
Volgens mij leggen echte wilde kippen helemaal niet elke dag een ei, die leggen net als andere vogels alleen als ze gaan broeden, in het voorjaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:09

Suliko schreef:
@Lusitana, voor zover ik weet horen kippen hun onbevruchte eieren op te eten, als natuurlijk gedrag. Ik hoor ook verhalen van mensen die 'natuurlijk' kippen houden waarbij de kippen dat ook doen maar dat ze dan weer wel niet alle eieren op eten. Dus die mensen (veganisten) gebruiken zelf de eieren die de kippen echt achterlaten en er dus al een paar dagen liggen, het grootste gedeelte wordt door de kippen zelf opgegeten.

Dat eerste is niet waar. Ik vindt soms verstopte nesten met wel 14 of meer eieren. Dat is dus twee weken eieren leggen.
Ik moet de eieren stuk gooien omdat ze niet aan een heel ei beginnen. Ze eten zelfs niet een ei dat per ongeluk kapot is gegaan in een nest.
Wat ik heb begrepen is dat er kippen zijn die, ontdekken dat het eetbaar is en sommigen van daaruit de gewoonte ontwikkelen om eieren kapot te pikken en te eten, maar het is zeker geen aangeboren natuurlijk gedrag om alle eigen eieren maar te gaan eten. Dan zouden ze toch ploffen van de proteïne? Want dat is dagelijks een flinke portie, hoor.

Maar ik ben blij te horen dat die kennissen van jou dus wel degelijk gewoon de eieren eten, ik vind het gewoon onzin om dat niet te doen. Anders rotten ze ook maar weg.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:16

Ik ben ook veel gezonder geworden sinds ik vega(n) eet (pak nu een wortel in plaats van koekjes/chocola voor een snelle hap) en sterker nog, ik ben ook opeens heel goed geworden in lekker koken. :D Hiervoor dacht ik nooit na wat ik mijn pan inflikkerde, nu ik er wel bij stil maak ik opeens veel lekkerdere en diverse gerechten.

En voor zover ik weet zijn kippen ook onnatuurlijk veel eieren gaan leggen door toedoen van de mens. Dus stel je hebt een kip die op een natuurlijke manier een eisprong heeft (ik heb het dus over onbevruchte eieren) hoort de kip dit uit natuurlijk gedrag (om voedingsstoffen weer aan te vullen) weer op te eten.
Ik denk dat dit het beste antwoord is voor de OP als het gaat om dat het zonde is een ei te laten liggen, natuurlijk gezien zou er geen ei verloren moeten gaan. ;)
Helaas in de praktijk dus anders, door al onze mooie productiedieren die we gecreëerd hebben.

Edit: zie nu dat Lusitana op mij geantwoord heeft. Ik denk helaas dat het eerder andersom is, dat kippen uit natuurlijk gedrag hun eieren op horen te eten. Wat ook heel erg logisch is, ze nemen de eiwitten terug die ze zojuist verloren zijn (het zijn dus geen extra proteine, dat hebben ze er juist net uitgeperst). Maar omdat wij mensen constant eieren weghalen, hebben kippen zichzelf aangeleerd dat ze eieren niet op horen te eten. Ik had namelijk echt begrepen dat kippen ze van nature wel op horen te eten. Dus dan zijn het wij mensen die dit verstoord hebben (zoals we wel vaker doen :') )
Al zou ik dus even een bron moeten gaan zoeken om dit te bevestigen, ik wil niet zomaar met een feit gooien. Voor zover ik het weet, heb ik het altijd zo begrepen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:17

Mijn ex-legbatterij kippen hebben in het begin ook hun eieren kapot gepikt en opgegeten. In die eerste periode waren ze erg mager, slechte gezondheid en ook nog in de rui. Ze hadden toen duidelijk tekorten die ze met die eieren wilden aanvullen. Super natuurlijk, ik heb ze dat ook laten doen. Maar uiteindelijk lieten ze de eieren ook met rust. Ze weten hoe het werkt, maar ze hebben er dus gewoon geen behoefte meer aan. Dan vind ik het inderdaad ook zonde om de eieren allemaal kapot te gaan maken terwijl ik ze ook kan weggeven en daarmee wat vraag voor supermarkteieren kan wegnemen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:21

8nnemiek schreef:
Klopt hoor, Nikki. De meeste kippenrassen leggen 's winters helemaal niet, en daarom doen veel hobbykippenhouders het licht in de stal aan 's avonds zodat de kippen voor de gek worden gehouden en door blijven leggen.
Volgens mij leggen echte wilde kippen helemaal niet elke dag een ei, die leggen net als andere vogels alleen als ze gaan broeden, in het voorjaar.

Mijn kippen gaan lekker in het donker op stok en scharrelen overdag onbeperkt (want dertig hectare grond zonder kippengaas erom ofzo , dus ze kunnen ook gewoon ergens anders gaan wonen bij wijze van spreke) en leggen het hele jaar door eieren. (Helaas, want ik lust ze niet graag, daarom ben ik gaan verkopen.)

En ja, je hebt gelijk wat betreft de wilde kippen! Ik heb het nagezocht een echte wilde kip legt zo´n twaalf eieren per jaar.
Toch is er vind ik, nog steeds geen sprake van onnatuurlijk veel eieren leggen bij de al heel lang geleden onstane huisrassen, in de zin dat ze niet behandeld zijn er voor, alleen geselecteerd.
Daar is verder ook geen leed bij betrokken. Dus ik zie het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:23

Lusitana schreef:
Dit wordt niet beïnvloed door mensen.

Dat wordt wel degelijk beïnvloed door mensen. Dat wil zeggen: leghyprides worden op een grote productie gefokt. Mensen selecteren bij het fokken op deze eigenschappen. Ze creëren daarmee kippen die zoveel mogelijk eieren leggen tegen een zo laag mogelijke voerconversie.
Ik weet niet wat je met "wilde" kippen bedoelt, maar pluimvee dat niet voor productie van eieren gefokt is en in de natuur leeft (korhoenders bijvoorbeeld), legt doorgaans maar een paar keer per jaar eieren.

8nnemiek schreef:
Iedere veganist heeft natuurlijk zijn eigen visie van de perfecte wereld. De een wat realistischer dan de ander.
In de perfecte wereld zou ik het liefst zien dat de kippenschuren niet gewoon open gegooid werden, maar de kippen werden opgevangen door iedereen die plek zou hebben, waar ze de rest van hun leven zouden kunnen scharrelen, en wel nog verzorgd en gevoerd zouden worden door mensen, want een legkip die kent helemaal niks en zou niet zelf kunnen overleven. Verder niet meer fokken met de doorgefokte kippen uit de industrie.

Oke, nu even praktisch :D :
We hebben zo'n 100 miljoen kippen in Nederland. Dat betekent dat iedere inwoner 5,9 kippen onder zijn hoede moet nemen. (Laten we het maar afronden naar 6, want ik neem aan dat de kippen bij het verdelen heel moeten blijven :D ;) ) Een gezin met twee kinderen krijgt dan 24 kippen om te verzorgen.
Van de Nederlandse bevolking woont 83% in een verstedelijkt gebied. Het lijkt me voor hen niet haalbaar om goed voor kippen te zorgen. We kunnen ze dan natuurlijk verdelen onder de 17% die buiten het verstedelijkt gebied woont, maar dan komen we uit op afgerond zo'n 35 kippen per persoon. En ik moet zeggen: ik heb een leuk perceel hier op de prairie, maar mijn man en ik kunnen hier echt geen 70 kippen liefdevol en aandachtig verzorgen en voeren. Zeker als je bedenkt dat leghybrides en vleeskuikens op den duur een erg kwetsbare gezondheid hebben. Of we moeten onze banen opzeggen natuurlijk. ;)

Dit soort bizarre aantallen kippen laat natuurlijk wel zien dat er wel degelijk iets drastisch moet veranderen aan onze eier- en vleesconsumptie. Niet alleen voor de dieren die het betreft, maar ook voor het behoud van onze planeet. Maar als we het aantal nu zouden willen terugbrengen, dan vrees ik dat we er (naast niet fokken) niet aan ontkomen om een substantieel deel toch nog op te eten. :+

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:31

Ik ben ook geen 'echte' vegan (wel vegetariër) maar ik eet wel steeds minder en minder dierlijke producten.

Maar als ik eigen kippen zou hebben zou ik best hun eieren eten als ze die toch leggen...
Dat doen ze dan toch dus je voorkomt dan geen leed met die te eten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:31

Suliko schreef:
Edit: zie nu dat Lusitana op mij geantwoord heeft. Ik denk helaas dat het eerder andersom is, dat kippen uit natuurlijk gedrag hun eieren op horen te eten. Wat ook heel erg logisch is, ze nemen de eiwitten terug die ze zojuist verloren zijn (het zijn dus geen extra proteine, dat hebben ze er juist net uitgeperst). Maar omdat wij mensen constant eieren weghalen, hebben kippen zichzelf aangeleerd dat ze eieren niet op horen te eten. Ik had namelijk echt begrepen dat kippen ze van nature wel op horen te eten. Dus dan zijn het wij mensen die dit verstoord hebben (zoals we wel vaker doen :') )
Al zou ik dus even een bron moeten gaan zoeken om dit te bevestigen, ik wil niet zomaar met een feit gooien. Voor zover ik het weet, heb ik het altijd zo begrepen.

Nee, want dat eten ze feitelijk hun eigen jongen op, wat het voortbestaan van de soort in gevaar brengt. Voortplanting is instinct, dat fok je niet zomaar uit een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:34

Lusitana schreef:
En ja, je hebt gelijk wat betreft de wilde kippen! Ik heb het nagezocht een echte wilde kip legt zo´n twaalf eieren per jaar.
Toch is er vind ik, nog steeds geen sprake van onnatuurlijk veel eieren leggen bij de al heel lang geleden onstane huisrassen, in de zin dat ze niet behandeld zijn er voor, alleen geselecteerd.
Daar is verder ook geen leed bij betrokken. Dus ik zie het probleem niet.

Bedankt voor het opzoeken, dat is wat ik inderdaad ook vond!
Ik vind het wanneer mensen zelf kippen selecteren en kruisen, dat wel degelijk beïnvloeding door de mens te noemen. Bij het fokken van kippen voor de leg, zijn de haantjes nutteloos, dus worden er jaarlijks in Nederland alleen al 30 miljoen haantjes verdronken, versnipperd of vergast. Ik vind dat persoonlijk wel een probleem en een bijkomend leed bij het selecteren en fokken door mensen.

Die 300 eieren per jaar vergen natuurlijk lichamelijk veel meer van een kip dan 12 eieren per jaar. Véél meer, waardoor veel fysieke ongemakken ontstaan, dus dat zou ik zeker wel onder 'leed' scharen helaas :(

Citaat:
Zelfs als de kip een goed leven heeft, zijn veel kippen zo doorgefokt op eieren leggen – met de industriële legkip als extreem voorbeeld – dat ze lijden onder de gevolgen hiervan. Hun legapparaat bezwijkt op den duur aan het eieren leggen en het is de meest voorkomende doodsoorzaak van legkippen (naar schatting maar liefst 90% van de kippen die gered worden uit de industrie sterft hieraan).

Heel vaak gaat het bij deze legkippen mis bij de aansluiting van de eierstokken aan de eileiders en komt de eidooier (eicel) in de buik terecht in plaats van in de eileider. Als dit meerdere keren gebeurt gaan deze eieren rotten in de buikholte, wat vaak resulteert in een buikvliesontsteking (EYP oftewel Egg Yolk Peritonitis). EYP heeft als symptoom dat de buik van de kip enorm opzwelt, dit gaat vaak gepaard met o.a. ademhalingsklachten, omdat de organen van de kip in de verdrukking komen. Ook komt het vaak voor dat de schaalklier niet meer werkt en de kip windeieren gaat leggen. Ook ontstekingen aan de eileiders, tumoren in het legapparaat en prolapsen zijn enkele van de kwalen waarmee legkippen veel te maken krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:36

Hier leggen ze inderdaad ook het hele jaar door, maar dit 'isa brown' legras is er speciaal op gefokt. Veel raskippen doen dat schijnbaar niet. Misschien heeft het meer met de temperatuur te maken dan met het licht? Geen idee!

Onnatuurlijk, dat kun je inderdaad op meerdere manieren bekijken.
Een paard kan onnatuurlijke gangen hebben terwijl die daar niet voor behandeld is.

Of een kip echt lijdt.. geen idee.. Maar elke dag een ei leggen, elke dag dat hele gewicht erbij moeten eten, en met een hoop eieren in je buik moeten rondlopen.. Wij klagen al als we een keer per maand ongesteld zijn, en een kip poept het élke dag uit :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:36

Suliko schreef:
Edit: zie nu dat Lusitana op mij geantwoord heeft. Ik denk helaas dat het eerder andersom is, dat kippen uit natuurlijk gedrag hun eieren op horen te eten.

Ga de bronnen maar zoeken, ik kan het niet accepteren omdat ik met eigen ogen heel andere dingen zie.
Een kip kan prima iets eten om tekorten aan te vullen, maar een kip die er geen behoefte aan heeft gaat echt geen eieren opeten.

Door het eten van beestjes (en dat is hier inclusief muizen, zag ik tot mijn verbazing) eten ze continue proteïne en is er normaal gesproken geen behoefte aan extra.

Er is geen verklaring waarom ze van nature elke dag hun ei zouden moeten eten.
Dan zouden ze toch enorme te korten krijgen op het moment dat ze gaan broeden als ze ooit gaan broeden, want als er geen eieren zijn om op te zitten...

Dan zou je kunnen zeggen dat ze misschien op mysterieuze wijze kunenn weten welke eieren bevrucht en welke niet bevrucht zijn en ze onbevruchte eieren vernietigen.
Maar de kans dat eieren onbevrucht zijn is redelijk klein als er hanen bij lopen en toch zitten ze ook niet het hele jaar door te broeden (hoewel er wel kippen bij zijn die het bont maken met broeden).
Wat is dan het (natuurlijke) nut om te selecteren als ze bevruchte eieren ook gewoon achterlaten?

Dan is er nog een kans dat er haat en nijd en jaloezie is en elkaars eieren worden kapot gemaakt, maar ik denk niet dat het zo werkt in de kippenwereld. Maar je weet maar nooit. :D

Enfin, gewone logica kan het in elk geval niet ondersteunen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:41

safina schreef:
Dat wordt wel degelijk beïnvloed door mensen. Dat wil zeggen: leghyprides worden op een grote productie gefokt. Mensen selecteren bij het fokken op deze eigenschappen. Ze creëren daarmee kippen die zoveel mogelijk eieren leggen tegen een zo laag mogelijke voerconversie.
Ik weet niet wat je met "wilde" kippen bedoelt, maar pluimvee dat niet voor productie van eieren gefokt is en in de natuur leeft (korhoenders bijvoorbeeld), legt doorgaans maar een paar keer per jaar eieren.

In een latere post ben ik hier op teruggekomen, omdat ik het nagezocht heb. ;)
Maar de beinvloeding gaat niet verder dan selectie en ik zie niet hoe je daar bezwaar tegen kunt hebben in het geval van kippen die niet lijden onder het leggen van eieren op zich.
(Wel onder de omstandigheden waarbij ze dat doen in de "industrie". Maar de vraag was op veganisten de eieren van eigen kippen zouden eten.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:45

Suliko schreef:
Tja, ermee kunnen leven. Ik ben vegetariër en overwegend veganist (beetje lastig als je thuis woont en er niet veel geld is). Ik word constant geconfronteerd met dierenleed wat niet alleen veroorzaakt wordt door productie, ja, ik word daar echt ontzettend treurig van maar ik leef nog wel. Sterker nog, ik leef ook nog eens met de hoop dat ik iets kan toevoegen om het dierenleed te verminderen. Al is het maar een handje vol.
En dat is dus het probleem. Je hoort zo vaak mensen die zeggen dat vegetariërs/veganisten hypocriet zijn omdat ze dit of dat wel/niet laten. Natuurlijk staan vegetariërs en veganisten daar bij stil, maar het gaat ons om het verschil. Hoe klein ook. Beter zoveel mogelijk doen, dan helemaal niets. In deze maatschappij wordt veel je helaas ook opgedrongen waardoor je er bijna niet omheen kan maar gelukkig wordt het steeds bekender en komen er steeds meer plantaardige en betere alternatieven.
En ik vind principieel misschien niet het goede woord, 'iemand die principieel veganist is laat alles wat met dieren te maken heeft', want dat is gewoon niet zo. Sterker nog, dat kan gewoon niet zolang je leeft.
Zolang een veganist een mobieltje heeft of laptop, waar het meest kostbare stofje in zit waar jungle's voor gekapt worden en dus onnodig dieren sterven is niet principieel. Dan kan je bijna al alle 'principiële' veganisten wegschuiven. Zolang een 'principiële veganist' zijn spullen bij een supermarkt haalt, word er dierlijke mest gebruikt of kunstmest, maar kunstmest is al helemaal erg voor het milieu en dus dieren. Gelukkig steeds meer alternatieven, maar zolang er grond om geschoffeld word en natuurlijke vijanden ingezet worden, zijn andere dieren daar de dupe van. Zo kan ik nog echt heel erg lang doorgaan. :')
Als iedereen zou stoppen met dierlijke producten, zitten we plots met een gigantische veestapel die het niet overleeft in het wild. Dan zou het kappen met fokken een optie zijn, maar dan duurt het nog steeds heel lang voordat dat weg is, amper haalbaar over de hele wereld.

Maar waarom zouden die dingen je tegen houden om dan maar helemaal niet om te kijken naar dierenleed? De compleet andere kant dus. Nee, ik zelf als persoon kan daar niet mee leven. Dus probeer ik altijd voor de meest beste optie te gaan, ondanks dat ik dan nog steeds lichtelijk schuldig ben aan dierenleed.

Wat betreft het huisdieren houden. Wij hebben 2 honden uit het buitenland, uit een opvang dus. Zou ik stoppen met het nemen van dieren als ik veganist ben? Nee, niet zolang ik dieren een beter leventje kan gunnen dan ze anders zouden hebben als ze blijven zwerven of gevangen zitten. Dat is misschien wel egoīstisch, want ik kan niet voor een dier spreken. Maar als ik kijk naar hoe dankbaar onze honden zijn en waar ze vandaan komen (met name de Indiër) weet ik dat ik er goed aan doe.

En dat is waar het mij om gaat, het kunnen inperken van een lijdensweg voor dieren op zoveel mogelijk vlakken. Daar waar het mogelijk is.

Lijkt mij een mooie, pragmatische insteek. Het gaat uiteindelijk ook om het verschil dat je maakt. En het is treurig als je je moet verantwoorden voor wat je niet doet, terwijl het gaat om alles wat je wél doet. Zo zou het niet moeten zijn.

Maar het uitgangspunt dat je als mens geen dieren mag gebruiken of eten, is een heel principieel uitgangspunt. En ik heb heel benieuwd hoe de mensen die daar wat minder pragmatisch in staan dan jij dat zien. Wat hun ideaalplaatje is. En hoe ze dat vertalen naar praktische dilemma's, zoals de vraag of je als mens überhaupt mag beslissen over leven of dood van een dier. Of het ook betekent dat je als mens alle dieren moet beschermen en verzorgen. Die kip en die vos: voor wie kiest zo iemand en waarom? Of hoor je als mens je daar sowieso niet in te mengen? En moet je ook het ongeboren leven van een dier beschermen?

Roos_M

Re: Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:58

Nikki; fijne antwoorden. Je beredeneerd het gewoon keurig vanuit jezelf. Dat kan ik echt waarderen.

Doorgaans geven 'veganisten' dat niet.

Dus; bedankt! _/-\o_