Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:57

Suliko dat kun je hier berekenen!
Ik zou dan persoonlijk op onderhoud gaan zitten, en dan een week of 2 kijken of je aan bent gekomen -> dan mag je iets lager gaan zitten, zeg pakweg 200 kcal er af, ligt eraan hoeveel je bent bijgekomen en wat je in de spiegel ziet. Je mag echt wel wat bijkomen als je heel licht bent, want je kan dan zelfs strakker worden.. Ben je afgevallen -> Dan moet je dus meer gaan eten. Ben je gelijk gebleven en heb je voldoende energie voor je trainingen, voel je dat je sterker bent geworden dan zou ik dat aanhouden. Zo een beetje net zo lang spelen totdat je voor jou een fijn aantal hebt gevonden waar je een beetje aan vast kan houden. Het is nl lastig te zeggen omdat het erg afhangt van hoeveel je beweegt per dag. En dan telt alles mee, elk wandelingetje met de hond bijv. :) Daarom is het zo uiteenlopend.
http://mykillerbodymotivation.com/energ ... berekenen/

En dan je aantal kcal een beetje logisch verdelen, ik zou zeggen
1,6gram eiwit per kg lichaamsgewicht dat je weegt
Minimaal je aantal grammen aan kg dat je weegt
En de rest opvullen met koolhydraten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 12:10

Nou ja, ik kan wel leuk gaan kijken of ik aankom of niet... maar ik kom gewoon écht niet aan. Zelfs na een maand vreetfestijn kom ik gewoon geen grammetje aan. Ik weeg al jaren 45 kg. En ik ben echt gewoon helemaal gezond hoor, het is puur mijn bouw. Ik schommel nooit in mijn gewicht.
En mensen blijven altijd wel zeggen dat iedereen kan aankomen, maar mijn moeder heeft dezelfde bouw en die moest zelfs op een verdomde slagroomkuur van haar ouders en kwam niet aan. :')

En ik heb wel het idee dat ik op het moment genoeg eet, ik ga altijd heel erg op mijn gevoel af en heb werkelijk waar nog nooit kcal bij gehouden. Maar dat zal ik eens gaan doen!

Heb nu even bij dat metertje ingevuld dat ik 3 -5 dagen sport, dat klopt ook wel, uiteindelijk wordt dat meer. En ik moet 1296 binnen krijgen met een ruststofwisseling en 2009 is mijn dagelijkse caloriebehoefte.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:21

Ik kom pas aan als ik fanatiek ga sporten op de één of andere manier..
Ik woog 40kg, daarna 45kg en met sporten zat ik ineens zo op de 53kg :wow:
Kon eten wat ik wilde, maar kwam niks aan. Nadeel is wel dat ik nog steeds makkelijk afval.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 12:24

Ja, mijn bedoeling is nu dus ook om écht flink te gaan sporten. Helaas moet ik dat heel erg rustig op bouwen ivm met lyme en blijven er gewoon dagen waarop ik nauwelijks de trap op kom, ik hoop dat die dagen afnemen wanneer mijn spieren en conditie toenemen.

Zo meteen 2,5 uur wandelen op de heide. Eindmiddag ab + back challenge, strekoefeningen en squats. En even kijken of het lukt wat arm trainingen erbij te pakken, de afgelopen weken helaas erg veel last van mijn bovenarm/aanhechting schouders.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:27

Ja lekker rustig aan beginnen, lyme is niet niks :n
En wandelen is ook heel goed voor je lichaam!

Ik moet ook even rustig aan doen, in een escalatie heb ik de spieren bij mijn ribben verrekt :\
Net nu ik een vrij weekend heb en alle tijd heb om wat te doen..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 12:46

Oh balen zeg :(:)

Ik lees hier veel verhalen van mensen die stil gezet worden, zo stom is dat.
Vorig jaar ben ik heel goed begonnen met opbouw en dat ging afgelopen zomer ook echt lekker, tot ik in september opeens brandwonden opliep. Toen lag ik echt een maand lang helemaal stil, het herstel was ook echt vreselijk vermoeiend, dat trok zo ontzettend veel energie en sindsdien ben ik echt alles kwijt aan spieren en conditie. Dat wil ik nu weer echt gaan oppakken. Maar het is bizar hoeveel je kan verliezen aan energie en spieren als je een ongeluk hebt gehad.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:57

Ik wil me ook melden en graag meekletsen!
Ik doe vrij veel crossfit en ik probeer daarvoor zo optimaal mogelijk te eten. Ik houd nu aan: 40% koolydraten, 30% eiwit, 30% vet en ik merk dat dit prima voor mij werkt.

Wat een heftige en nare verhalen/ongelukken ik hoop dat jullie herstel voorspoedig is!

Suliko: een super fijne app om je eten, beweging en percentages in op te slaan en te meten is Myfitnesspal. Was in dit topic nog niet genoemd maar wel een van de meest gebruikte sites om voeding in bij te houden.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:53

Ik meld me,

In mei 2015 heb ik de knop omgezet, woog 80 kg en ben 1.71 m. Zat slecht in mijn vel.. Mijn ouders zeiden al een lange tijd dat er wel 10 kg af moest maar ik zag het nooit. At bijna geen groente en ieder weekend wel pizza en/of patat... Dat komt je gewicht niet ten goede :')

In mij heb ik de knop omgezet en ben ik begonnen met buikspieroefeningen en squats, later ben ik ook gaan hardlopen. Afgelopen ook begonnen met fitnessen in de sportschool, vond er de eerste 2 keer niets aan maar toch door gegaan, begon het heerlijk te vinden! De kilo's vlogen eraf. Ik ben meer water gaan drinken en heb de frisdrank, chips en koekjes links laten staan. En ipv daarvan gezond gaan eten en leven.

Uiteinlijk ben ik na de zomer ongeveer 12 kilo afgevallen! :)
Begin september 2015 heb ik een auto ongeluk gehad, hierdoor heeft mijn knie een knal tegen het dashbord gemaakt en had ik last van mijn knie en een lichte hersenschudding. De hersenschudding is gelukkig over. De pijn in mijn knie blijft nog steeds maar wel vele malen lichter tot niet. Het blijkt nu uit onderzoek dat ik lichte slijtage in mijn linker knie heb, wanneer ik veel heb gedaan voel ik het soms ook in mijn rechter knie...

Het hardlopen heb ik sinds de zomer niet meer gedaan, dat is te belastend voor mijn knie. Vind het jammer, mis het nog steeds maar mijn gezondheid gaat voor, wie weet ga ik het ooit weer doen.
Na het ongeluk heb ik 3 weken niet gefitnesst, wat mistte ik dat zeg! Onder leiding van mijn fysiotherapeut heb ik het fitnessen weer voorzichtig op gebouwd. Moest en moet cardio doen om de spieren in mijn benen sterken te maken, en het werkt! :)

Ik mag nu weer squaten en lunges doen(weliswaar nog zonder gewichten) maar het mag. Ik ben uiteindelijk 20 kg afgevallen en zit al 3/4 maanden op stabiel gewicht.
Ik ben nu vooral strakker aan het worden. Ik geniet tegenwoordig van het gezonde eten, pizza en patat eet ik bijna niet meer, vind het wel prima zo :)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:01

Leuk topic meld mij graag.

Ben niet extreem bezig met afvallen wel met gezonder eten moet namelijk mijn vetpercentage omlaag hebben van de dokter (25%) is het nu.
Wil als ik straks ben verhuisd wat fanatieker naar de sportschool en dan vooral strakker , minder vet en meer spier.
Ben 25 jr , 1.79m en weeg rond de 69/70kilo.
Kwa eten , ik at al bijna geen snoep geen gebak , geen patat en pizza's ect.
Ik loop om de dag hard en momenteel dus niet in de sportschool ( ontbreekt me aan de tijd )
Over een lekker / makkelijk en low carb eten , dit is echt prima te doen als lunch en diner.
http://kirbiecravings.com/2015/07/stuff ... melts.html

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:25

Ik heb net 7,7 km hardgelopen met de hond :D Heerlijk is dat, opstaan (om half twaalf :oo ) kleren aandoen, even wat yoghurt eten om iets in mijn maag te hebben en gewoon vertrekken! Dan word je pas echt wakker :D Zo dadelijk ontbijt/lunch met yoghurt, havermout en stukjes appel :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:01

Ik heb me ook maar voorgenomen om om de dag te gaan hardlopen, anders komt er niks van :') Ik ga het schema van Start to Run gebruiken, van 0 t/m 5 km.
Spoiler:
Waarschijnlijk wordt het de 1e keer al zwaar.. :o

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:27

Gewoon je best doen en er een routine van maken, dan wordt het steeds makkelijker. In het begin ben je nog wat moe na een training maar tegenwoordig krijg ik juist meer energie van een training :-)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:44

Oké, ik moet inderdaad even doorzetten. Het is geloof ik de 10 keer dat ik aan dat schema begin :') Het scheelt ook wel dat ik nu minder naar de paarden ga en ben gestopt met folders lopen, dan kan ik naast school ook sporten zonder paard.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:25

Suliko zit je op een dagelijkse dag ook rond die 2000 kcal? Myfitnesspal is inderdaad een hele fijne app.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:28

Dat zou ik echt niet weten. :') Ik hou dat echt werkelijk waar nooit bij, ik eet naar mijn gevoel en zo gezond mogelijk. Ik denk niet dat ik te weinig eet, want ik merk het behoorlijk gauw als ik echt flauwtjes begin te worden.
Hoe ik het bij moet houden weet ik ook niet echt, zou niet weten hoeveel kcal een banaan of peer bevat. Of een brok geitenkaas, plakjes tomaat, een handje noten? :Y)

Ik zal een keer naar die app kijken!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:42

Bij Myfitnesspal kun je ingeven dat je 1 peer, 1 banaan, 1 boterham, etc. hebt gegeten en dan berekent hij zelf hoeveel calorieën in iets zit. Het is wel handig om een paar keer je aardappels/pasta/rijst/groenten/vlees af te wegen want dan kun je beter inschatten hoeveel gram iets weegt.

Knap hoor Tova! 20 kilo is echt indrukwekkend! Helemaal op de manier zoals het gelopen is met je knie.

Hardlopen vind ik ook altijd fijn TrIjNiE. Ik heb een doel, 3 april de Einhoven Airport run 13,4 km moet hier nog flink wat gebeuren om dat pijnvrij te gaan behalen.... :=

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:47

Oh relaxt! Dan ga ik maar eens aan de slag met die app :)

Net flink gewandeld op de heide, waar verassend genoeg sneeuw lag. Nu een flinke banaan, peer, havermout, yoghurt smoothie maken als middag lunch. :))

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:51

Ik ben begonnen met hardlopen met start to run met Evy, ideaal om mee te beginnen. Ik liep op mijn top 5 km in 38 min. Was voor mij heel snel ;')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:59

Goed bezig allemaal!! Ik wil ook heel graag het hardlopen weer oppakken maar mijn knieën laten het niet toe.
Vorig jaar kon ik met gemak 8 km in 43 minuten halen en nu.. :(
Dat opbouwen duurt altijd zo lang en dat vind ik echt vreselijk :\

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:04

Ik loop ook hard in de sportschool, heb alleen astma dus kan niet vol uit rennen. Mijn max was nu 11 minuten achter elkaar op een tempo van 8.3 km per uur. Het is niet heel snel. Maar als ik veel harder ga dan ben ik na 2 minuten kapot. Straks als ik op stage ben in zeeland wil ik ook buiten gaan hardlopen. Dus dan ga ik het ook echt opbouwen !

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:21

Heel erg knap tova!! Je spieren hebben een geheugen dus het gaat nu met opbouwen wel sneller dan toen je voor het eerst begon hè!

Hardlopen is niet echt mijn ding, wandelen (stevig tempo) doe ik wel vaak.

Roeien doe ik eigenlijk het liefste in de sportschool, maar dat mag nog even niet vanwege knieblessure. Je traint dan je benen, buikspieren, rug en armen allemaal tegelijk!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:00

@Jeany Zo'n doel hebben is wel echt fijn, dat heb ik niet. Ik heb 2 jaar lang de halve marathon als doel gehad maar daar werd altijd een stokje voor gestoken. Nekpijn, nadat dat 5 maanden later voorbij was en ik net terug aan het opbouwen was, viel ik bij het skiën en had ik een gescheurde kruisband. Een half jaar later geopereerd en na 6 maanden fysio mocht ik weer opbouwen. Ik zat na langzaam opbouwen aan de 10 km en ja hoor, terug nekpijn! Hardlopen blijkt daar de oorzaak van te zijn dus toen ben ik weer even gestopt. Maar ik vind het zo fijn dat ik toch weer aan het lopen ben. Ik probeer nu niet te snel en niet te ver te lopen, verder dan opbouwen tot 10 km durf ik niet gaan. En ik heb geleerd om te stoppen als ik pijn voel, vroeger liep ik nog gerust 7 km verder met helse pijn.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:20

Hi!

Zou ik ook mee mogen kletsen? Ik ben redelijk fanatiek met krachttraining, maar qua voeding gaat het even wat minder. Ik heb een jaar Personal Body Plan gevolgd, maar merk dat calorieën tellen toch een obsessie wordt. Daarom begin ik maandag weer met Bodieboost, de online cursus van 10 weken. Om weer regelmaat te krijgen in mijn niet zo regelmatige studentenleventje! Oh en heb me vandaag ingeschreven voor de Marikenloop op 22 mei, dus daar ga ik ook hard voor trainen!

Ik weeg denk ik zo'n 72 kg (geen weegschaal) en ben 1.80 lang. Kilo's maken me niet zoveel uit, wil wel wat cm kwijt en m'n vetpercentage verlagen.

Doelen maart;
1. Drie keer per week krachttraining
2. Drie keer per week hardlopen
3. Twee keer per week snoepen
4. 5 cm kwijtraken (over m'n hele lijf)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 21:31

Gezellig! Leuk hoeveel mensen zich al hebben gemeld. :)

Ik ga ook maar even doelen voor maart op schrijven:
Citaat:
- Starten met 3x in de week zwemmen (mogelijk vanaf 15 maart)
- Ab + Back challenge afronden --> planning maken voor het doorzetten van rug/buiktrainingen
- Lichte arm trainingen erbij gaan pakken
- Iedere dag een/twee momentje(s) pakken om te trainen en te rekken en strekken (+ mediteren), hierbij niet de fysio opdrachten vergeten.
- Elke ochtend vóór half 9 opstaan (weekend half 10) *
- Suiker beperken tot 2x iets kleins per dag

* Ik zit alleen op woensdag (van 4 tot 8 u s'avonds) en donderdagochtend op school. Dit maakt het zo ontzettend lastig voor mij om mijn dag nuttig te besteden, aangezien alle discipline om iets met de tijd te doen, vanuit mijzelf moet komen. Ik vertoef al gauw hele dagen lang zittend met niets doen en daar moet ik echt mee gaan kappen. Dus wil ik echt momenten gaan inplannen per dag, zodat ik gewoon lekker bezig ben en bezig blijf. Ritme, structuur en routine, daar gaan we voor. :Y)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 01:17

Suliko, is die back challenge ook geschikt voor mensen die snel rugpijn hebben? Ik denkt dat rugspieroefeningen me misschien wel goed zouden doen :)