Bril: Wel of niet??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:46

Ik wil Marjoow even bijvallen. Met zo'n sterkte, zijn je ogen goed genoeg om auto te mogen rijden. Het is niet zo dat je met autorijden kleine lettertjes moet lezen op grote afstand. Ik heb bij mijn intake voor rijlessen (bril was op dat moment kapot) een test gedaan en mijn ogen (slechter dan die van TS) waren absoluut goed genoeg. Je moet op een x aantal meter afstand een nummerbord kunnen lezen. Stelde niets voor.
Het is echt niet dat je met die sterkte niets meer ziet. Het is alleen gewoon zoveel fijner voor jezelf om wél die bril te nemen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:50

ik zat in hetzelfde pakket. Maar heb besloten wel voor een bril te gaan. Heb hem niet altijd op. Maar in het begin vooral verbaasd geweest over hoe bevrijdend een bril kan zijn... zelfs met een kleine afwijking!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:50

JewEmm schreef:
Ik wil Marjoow even bijvallen. Met zo'n sterkte, zijn je ogen goed genoeg om auto te mogen rijden. Het is niet zo dat je met autorijden kleine lettertjes moet lezen op grote afstand. Ik heb bij mijn intake voor rijlessen (bril was op dat moment kapot) een test gedaan en mijn ogen (slechter dan die van TS) waren absoluut goed genoeg. Je moet op een x aantal meter afstand een nummerbord kunnen lezen. Stelde niets voor.
Het is echt niet dat je met die sterkte niets meer ziet. Het is alleen gewoon zoveel fijner voor jezelf om wél die bril te nemen.

Bedankt :)

Jette

Re: Bril: Wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:56

Wél doen! Het kan je waanzinnig helpen!

Het is inderdaad niet perse nodig maar ik heb er waanzinnig veel door gewonnen (minder vermoeid aan het eind van de dag, geen hoofdpijn meer, niet knijpen met je ogen etc) waarschijnlijk heb je het nu nog niet zo door. Maar als je die bril eenmaal opzet is het een wereld van verschil. Ik kan ondertussen echt niet meer zonder, maar heb dan ook wel grotere afwijking.

Daarnaast: laat je bij meerdere opticiens meten, het verschil is soms schrikbarend. Kies ook niet voor de allergoedkoopste optie bril, maar wel iets wat lekker zit en waar je je prettig bij voelt. Wil je goede kwaliteit en toch goedkoop: ace and tate -> 98 euro voor hoge kwaliteit montuur incl. Glazen (zelfs met cilinder)

Ik heb heel even een goedkope bril gehad van pearl, maar wat een ramp. Ik voelde extreem kwaliteitsverschil met een zelfstandige opticien die duurder is. Maar ace and tate heeft gelukkig de kwaliteit van het laatste

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:07

Ik had ook een heel minimale sterkte. Bril genomen en een tijdje gedragen tijdens auto rijden. Hoe langer ik hem droeg was het net alsof ik scheel ging kijken en kreeg ik koppijn. Nu zet ik hem na een jaar niet meer op en zonder kijk ik niet meer scheel haha.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:21

Ik heb ook een kleine afwijking voor ver af (geen idee meer hoeveel, is al zolang geleden en volgens mij is de sterkte ook alweer achteruit gegaan :'))
Heb hem alleen op tijdens auto rijden, en dat is toch wel heel fijn hoor. Toen ik bij de opticien na de test zoeen bril kreeg met de juiste sterkte was ik zo verbaasd, ik zag ineens een boom op 100 meter ver scherp. Ik dacht dat iedereen veraf zo wazig zag gewoon door de afstand.
Door de bril hoef ik in de auto niet meer met mijn ogen te knijpen om borden te lezen en dat scheelt heel wat vermoeidheid.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:33

Ik had 10 jaar geleden -0,75, toen was een bril/lenzen echt een verlichting.
Zit nu al 7 jaar op -2,0. Draag altijd lenzen maar heb een goedkope bril gekocht bij Hans Anders voor als ik last heb van m'n lenzen of tv kijk in bed.
Hans Anders had een aanbieding waar je alleen het montuur hoefde te betalen.
Heb van hun eigen merk eentje gekozen, misschien niet de mooiste maar heb dat ding toch zelden buiten huis op. Kostte € 35,-. Koopje! Daar zat zelfs nog een oogmeting bij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:38

Marjoow schreef:
bigone schreef:
Nog een tip, laat je ogen bij meerdere opticiens opmeten, ze zitten er namelijk nog wel eens heel ver naast.

Ja dat is nog wel een goede. We hebben er 3 in het winkelcentrum :')

De beste opticien in Leusden zit op de Biezenkamp. Die hebben echte optometristen in dienst. Hij lijkt duur maar ik heb er laatst ook een bril gekocht voor in totaal 100 euro. Ik kom er al 34 jaar.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:39

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:52

Juangi schreef:
Weet niet of dit al genoemd is?

http://www.eyelovebrillen.nl

Zit verspreid door Nederland en al voor 50 euro een bril met glazen!

En de DA medewerkster meet je ogen op met een apparaat. Ze hoeft alleen maar het bonnetje af te lezen wat er uit komt. Maar als je bijv. een aandoening of ziekte hebt dan kan ze dat niet beoordelen. Je hebt maar 2 ogen! Als je het op deze manier wilt doen zou ik eerst langs een oogarts gaan die een brilvoorschrift maakt.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:27

Oogartsen geven ook geen brilvoorschriften meer mee, alleen een briladvies.
Natuurlijk is het zo, dat de oogarts wel naar ziektes kijkt.
Maar in principe gaat de voorselectie via de opticien.
Als de oogartsen elke oogmeting in Nederland moeten gaan doen, komen ze tijd tekort.
De opticien meet (en dat hoort niet alleen met zo'n apparaat te gebeuren), op het moment dat er iets afwijkends gevonden wordt, hoort de opticien door te verwijzen via de huisarts naar de oogarts.
Zo'n apparaat geeft ook alleen een indicatie, als je je een beetje inspant bv kan je een heel verkeerd beeld krijgen.
Dus nameten is altijd noodzakelijk.
Houd er ook rekening mee, dat elk brillenglas een sterkste punt heeft, wat exact voor je pupil moet zitten om een comfortabel beeld te krijgen.
Dat is zeker bij de "internet"brillen een punt om aandacht aan te besteden.
Anders moet je, als het ware, om een hoekje kijken en dan ga je alsnog aan je doel voorbij.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:34

Juangi schreef:

Want het is een heel goed idee om een 'oogmeting' door een caissière van de DA te laten doen met een autorefractor. :')

Ik heb al flink wat brillen van online aanbieders in mijn handen gehad en soms zijn ze wel okay maar vaker kloppen ze van geen kant. Niet alleen klopt de sterkte vaak niet met wat onze eigen gediplomeerde opticiens meten maar ook zit het optische centrum van het brillenglas vaak niet waar het hoort te zitten waardoor klanten klachten krijgen zoals 'trekkende' ogen of vertekeningen.

Een bril is een medisch hulpmiddel en niet goed zien is een handicap. Als je ogen je lief zijn kies je voor goede oogzorg. :)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:36

Heb zelf -0,5 (laatste meting maar dat is al een paar jaar geleden.. :') ) en draag een bril omdat het toch wel fijn is om in de klas het bord te kunnen lezen (bijvoorbeeld). Onze verzekering dekte dat wel dus heb toen 2 brillen aangeschaft. Gezien 1 een rayban was was het wel een duurdere bril terwijl het eigenlijk gewoon plastic is en er gewoon een naampje op is geplakt.. Kunt bij de Hema ook brillen kopen voor kleine sterktes, doet mijn moeder ook altijd. Waarom een dure als het met een goedkope ook kan? Weet niet of ze daar ook - sterktes hebben, ik heb vooral de + zien hangen. Heb je een fijne bril voor een paar euro ipv voor een paar honderd :')

Wij zitten overigens bij de Pearl, hele fijne service altijd, ook al een paar keer mijn bril kapot gehad en wordt gratis gemaakt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 01:26

Rawr schreef:
Juangi schreef:

Want het is een heel goed idee om een 'oogmeting' door een caissière van de DA te laten doen met een autorefractor. :')

Ik heb al flink wat brillen van online aanbieders in mijn handen gehad en soms zijn ze wel okay maar vaker kloppen ze van geen kant. Niet alleen klopt de sterkte vaak niet met wat onze eigen gediplomeerde opticiens meten maar ook zit het optische centrum van het brillenglas vaak niet waar het hoort te zitten waardoor klanten klachten krijgen zoals 'trekkende' ogen of vertekeningen.

Een bril is een medisch hulpmiddel en niet goed zien is een handicap. Als je ogen je lief zijn kies je voor goede oogzorg. :)

Is helemaal geen gek idee hoor. Als zij niet veel geld wil uitgeven en wellicht eerst wil wennen aan bril is het een mooie oplossing. Ze heeft haar ogen al laten meten bij een opticien. Ik draag zelf ook brillen (sterkte -1.5) die ik op zet wanneer ik deze nodig acht (bij autorijden, borden lezen en tv kijken) en af zet wanneer ik hem niet hoef te gebruiken. Ik begrijp dat je daar niet veel geld voor wil uitgeven. (Specsavers heeft ook vaak mooie aanbiedingen!)

Daarnaast betekent opticien niet direct dat je daadwerkelijk goed werk aflevert. Opticien zijn is een beroep dat niet door de overheid gereguleerd word, iedereen mag een korte cursus volgen en zich daarbij opticien noemen. Er is geen mooie hbo opleiding voor. Er bestaan tegenwoordig wel keurmerken. Dus ook onder opticiens is veel verschil en gediplomeerd betekent niet direct goed. Ik merk zelf onderling verschil bij opticiens in een winkelZ

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:14

Voor Opticien is een MBO niveau 4 opleiding. Is geen erkend beroep maar wel daadwerkelijk een opleiding voor. En daar komt echt wel wat bij kijken.
HBO is optometrist.

En nogmaals of een oogmeting "lukt" is van meerdere factoren afhankelijk. Bij twijfel opnieuw laten doen op een ander moment.
Is zo makkelijk zeggen dat een opticien niet goed meet of een een andere opticien "beter" is.

Bij de Hema verkopen ze leesbrillen en geen afstand brillen. Wat een advies wordt er afentoe gegeven zeg.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:19

ik heb hetzelfde geval. vooral met autorijden in het donker is het geen feest. Dus gebruik mijn bril eigenlijk alleen dan. Vind het overdag te vervelend om scherp te zien hehe.
Ik zat bij de opticien en die liet me lenzen passen...nou niet voor mij weggelegd. Eenvoudige bril en dat gaat prima

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:08

Ik ben na mijn rijexamen naar de opticien geweest omdat mijn auto rij instructeur het apart vond dat ik de kentekens van veraf niet goed kon lezen. Zelf nog nooit erg in gehad. Heb gelijk een bril genomen opgezet en nooit meer afgezet heerlijk!! Ik denk dat ik met dezelfde sterkte als jou begonnen ben. Helaas ben ik in 7 jaar al flink achteruit gegaan maar ik zou zeggen lekker 1 nemen hoor. Hou erg in de acties bij Hans Anders en dan kun je vrij goedkoop een leuke bril hebben hoor.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:11

Je kunt trouwens ook vriend worden van Hans betaal je geloof ik 4 of 7 euro per maand en dan kun je elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe bril kiezen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:46

Nou bij specsavers kwam er eigenlijk hetzelfde uit de meting alleen links -0,50 ipv -0,75 wat eye wish zei. Bril op gehad en wauw wat een verbetering :')

Heb er dus 2 besteld. Een gewone en een zonnebril. Volgende week ophalen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:52

+:)+ +:)+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:02

Top veel plezier met je bril!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:04

Ik heb een hele minimale afwijking voor dichtbij (oud wief heeft dus een leesbril nodig). Geloof dat het op rechts +0.75 is en op links zelfs +0.25 of +0.5. Ik heb heel lang geen bril gedragen omdat ik het een beetje bullshit vond, maar ik merk vooral tijdens het studeren heel erg dat ik er toch wel eentje op moet zetten. Als ik de hele dag naar een papiertje zit te staren heb ik aan het einde van de dag koppijn van hier tot Tokio. Zelfde geldt voor hoorcollege. Ik zou het gewoon doen, het kan echt enorm veel verschil maken en het voordeel als je zo'n minimale afwijking hebt is dat je je bril niet elke dag hoeft te dragen. Als je er geen zin in hebt zet je hem af :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:07

Ik heb ook een kleine afwijking. Links -1 en rechts -0,5. Maar ook nog prisma (die verslechterd) voor beide ogen en een cilinder links. Waar ik wel tegen aanliep is vooral met schemer ik gewoon slecht afstand kan inschatten, wat onveilig werd met autorijden. Met een bril heb ik dit niet.

Ik merk ook als ik beneden game op de PS4 dat ik mij moeilijker kan focussen (zit er verder van af dan bij pc). En met mijn werk heb ik hem graag op omdat ik 8uur lang geconcentreerd aan het observeren ben en mijn ogen qua scherpstellen met bril geholpen worden.

Nu merk ik dat ondanks de bril dat ik links nog steeds niet goed zie, dus in april weer oogmeting doen xD

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:43

Ik heb als klein meisje een bril gehad maar dat zijn hele toestanden geweest. Eerst gewoon bij de opticien maar ik kreeg enorme hoofdpijnen. Toen naar de oogarts in het ziekenhuis die constateerde dat ik een bepaalde afwijking had waardoor ik dingen anders zag dan normaal en dat de bril die ik nu had helemaal niet paste en veel te sterk was. Toen ben ik bij iemand gekomen die een soort oogtraining met me ging doen, ballen volgen enzo. En een minder sterke bril gekregen. Maar ik heb nooit het idee gehad dat ik beter zag met bril. Dus ik heb hem als tiener aan de kant gegooid en nooit meer opgezet.

Dus ik twijfel om nog eens te gaan omdat ik bang ben weer die ellende te krijgen.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:20

Beste TS, de actie van de Hans anders waar ik het over had is de aankomende twee weken! Glazen gratis, alleen montuur betalen. Ik ga ook weer eentje halen :D