Klachten door stress, of stress door klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Klachten door stress, of stress door klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:40

Meet jij dan uw pols als je uw paard aan het poetsen bent?
Misschien wind je je zo op, waardoor je een hogere hartslag hebt.
Hyperventileer je niet? Want als ik dat zo lees, komen de symptomen die ik lees, overeen met hyperventilatie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 16:41

Nee, ik meet als ik voel dat m'n pols snel is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:44

Juist omdat je "iets" voelt, ga je meten waardoor je hartslag te hoogte in gaat. Maar hetgeen wat je voelt kan evengoed niets met je hart te maken hebben.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:06

Is ijzer al gecheckt inmiddels?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 17:46

Fcsa, niet specifiek, heb een standaard bloedtest gehad in december.

Chanel, als je hartslag in rust 130/140/150 is voel je dat echt wel, geloof me....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:47

Ik zou echt even navragen of daarbij ijzer is getest. Zoals ik schreef had ik exact dezelfde klachten (inclusief buiten adem van paard borstelen) en bleek zwaar ijzertekort te zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:48

Ok, was maar een idee.
Al goed dat alles tot hiertoe perfect in orde was, geeft toch al aan dat de kans groot is dat het onderzoek met het kastje ook in orde zal zijn.
Ik hoop het allesinds.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 17:49

Ik ook. Dat de uitslagen goed waren stelt ook wel gerust hoor. Ik heb niet geen klachten meer, maar maak me niet meer heel veel zorgen dat er echt fysiek iets mis is....
Maar zou wel graag van de klachten af zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:34

Vandaag maar weer gebeld, ik sta nu 7e....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:08

Ts, hoe gaat het nu met je?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 18:06

Wisselend, nog steeds veel en snel moe, kan me soms echt heel vervelend voelen, hartslag blijft 85/100 bpm in rust, maar geen aanvallen van 150 bpm meer gehad.
Vrijdag event recorder halen

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:17

Je lijkt mij wel! Ik heb 14 april een echo gehad en meteen een holterkastje mee naar huis gekregen. Krijg wel pas 9 mei per telefoon de uitslag van de cardioloog.

Ik heb ook allemaal bloedonderzoeken gehad die boven gemiddeld goed waren. Ook vorige week bij de cardioloog zo gestresst dat ik tijdens ecg weer op 157 slagen per minuut zat, maar ja, geen gekke dingen te zien alleen dat hart wat overuren maak.

Ik ben er inmiddels bijna zeker van dat ik CHV heb (chronische hyperventilatie) heb hetzelfde als jij, heel vaak een snelle hartslag, druk op m'n borst, zenuwachtig, een hart wat vreemd doet. Je zou eens kunnen kijken naar hyperven. Doe ik inmiddels ook. Begon op 18 seconden en zit nu rond de 40. Eerste dagen enorm veel vergergering van de klachten gehad. Schijnt erbij te horen. Vooral hele erge nachtmerries. Je kan met de stichting contact houden en je verhaal uitleggen en je krijgt super snel antwoord terug.

Voor mij is het nog even de uitslag afwachten dan, maar ik herken me zo erg in jouw verhaal... Had ook nergens last van tot vorig jaar. Heel vreemd en heel heel erg vervelend..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:06

Ik heb vorig jaar klachten gekregen. Ik had na 1,5 week al een event-recorder bij de SHL. Misschien is dat nog een optie voor je?
De uitslag liet even op zich wachten, gelukkig schreef mijn huisarts al medicatie voor.
Ik heb de eventrecorder vrij kort gehad, ik had binnen 3 dagen voldoende metingen om een diagnose te kunnen stellen en ik was enorm allergisch voor de pleisters.

Ik heb 2 soorten problemen, alhoewel de vele extra slagen die ik heb in principe geen probleem hoeven te zijn. Sinds vorige week heb ik een reveal, dat is een soort usb-stick die onder je huid ligt en hetzelfde doet als een eventrecorder. Omdat ik soms toch nog klachten heb.

Gelukkig is het bij mij nooit op stress ofzo geschoven, behalve dan door 1 leidinggevende, maar ik werkte in een team waar meer dan de helft was uitgevallen door stressklachten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:57

Ingeborg, nav je bericht ea erover gelezen, ik wacht even af wat er uit de recorder komt.
Raket: toevallig, zo'n stick heeft m'n moeder een paar weken geleden ook gekregen. Wat is er bij jou uit gekomen? (Mag per pb)
Vrijdag ga ik de recorder halen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 16:27

Nou, ik ben net aangesloten op de event recorder...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:21

En je ervaart nu een intense vorm van rust?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:30

Ben helemaal zen :')

Punt is dat ik niet denk dat de event wat gaat doen. Ondergrens is 50 bpm, bovengrens is 150 bpm...
Die 150 tik ik zelden aan....

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:41

Ik heb je verhaal gelezen en ik kan je zeggen dat dit bij mij ook zo was en nog steeds is.
Ik viel uiteindelijk ook flauw, dit kwam bij mij echter wel door stress, hogebloed druk, en een te hoog cholesterol.
Laat je goed na kijken door een cardioloog om dingen uit te sluiten.
Sta er bij de ha op dat je doorgestuurd wilt worden.
En als het stress is probeer en dat is echt heel moeilijk toch je ontspannen met dingen die je op dat moment leuk vindt.
Het is niet niks, en denk aan je zelf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 18:06

Misschien even het hele topic doorlezen Klaas :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 02:19

Eh het zo lezende denk ik niet dat er echt iets mis is hoor...
Anders zou de event je geen rust brengen en je ondergrens op 50 is echt wel mooi hoor als hartslag in rust!
Dat je dan wat hogere uitschieters hebt soms, compenseert en zegt niet veel, hetgeen wel veel zegt, is hoe vlug je hartslag zich recupereert van zo'n uitschieter.

Ik ben zelf heel sportief, doe veel sport en heb een actieve zware job maar heb een hartslag in rust standaard tussen de 85 en 110 slagen.
Dan doe ik dus nog even helemaal niets hé, dan zit ik daar gewoon.
Tijdens sportinspanningen piekt mijn hartslag naar 190 slagen per minuut als ik tot mijn maximum ga maar die herstelt zich ontzettend snel terug naar 60 à 70% qua hartritmefrequentie en uiteindelijk is dat de doorslaggevende factor waarop sportcardiologen zich baseren om te bepalen of je hart ok is of net niet! De mate van herstel/recuperatie en de duur dat daarvoor nodig is!

Ik doe dus 6 dagen op 7 anderhalf uur (minimum) tot 3u spinning/indoor cycling en doe daar echt piekmomenten in van steile beklimmingen en topsnelheidsprintjes aan intervallen gedurende die uren spinning.
Daarnaast rij ik 6 dagen op 7 paard (dressuur een uur 3 trainingen, springen 1 training en 2 endurancetrainingen van 30 à 60 km in draf en galop).
Ik ben koerier van job en sleur 8u per shift gewichten van 25 tot 50 kg en dat 6 dagen op 7.
Hierbij ging ik (voor mijn enkelblessure 25 februari) ook 4x per week 10km hardlopen.

En toch blijft mijn hartslag in rust 85 - 110 slagen.
En kan ik pieken naar 195 slagen per minuut tijdens inspanning.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:02

Ja bij jouw schema kan ik me voorstellen dat jouw hart zo snel gaat. Jemig jij helpt je lichaam volledig in de stress zo.

Zoveel lichamelijke inspanning kan toch nooit gezond zijn?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:19

Het kan best dat je zo in een vicieuze cirkel beland bent.

Je maakte je onbewust ergens druk om, hartslag schoot omhoog, andere spieren reageren erop,
en vervolgens ga je je onbewust druk maken dat er eventueel iets met je gezondheid kan zijn.
Dat zorgt weer voor een hoge hartslag, en ook weer spieren en organen die daarop reageren ...

Maar je kan natuurlijk altijd vragen bij de huisarts of er eventueel een hartfilmpje gemaakt kan worden.
Dan weet je in ieder geval zeker of er iets is. :j

Mocht er niets uit het hartfilmpje komen dan kun je eventueel ook nog een ademhalingscurcus volgen.
De klachten klinken namelijk erg als hyperventilatie, dat kan op elk moment in je leven ontwikkelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:19

Littlegift, je hebt niet goed gelezen...
Dat de event recorder rust brengt was een grapje op de opmerking van rocamor, en mijn ondergrens is niet 50 bpm, dat is de ondergrens van de event recorder.

Vanacht zijn er 4 events geregistreerd, maar ik heb echt niks gemerkt. Volgens mij ben ik er gewoon op gaan liggen oid :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:40

Rocamor schreef:
Ja bij jouw schema kan ik me voorstellen dat jouw hart zo snel gaat. Jemig jij helpt je lichaam volledig in de stress zo.

Zoveel lichamelijke inspanning kan toch nooit gezond zijn?

Rocamor: ik weet wat ik doe en word ook goed ondersteund langs alle kanten... als je competitief op sportvlak aan de "top" wil meedraaien moet je nu eenmaal zwaar gaan... uiteraard hoort daar dan ook de nodige hersteltrainingen bij en zelfs rust maar daar heeft TS niks aan aan die vergelijking dus meldde ik dat er niet bij.

TS: oeps, ok dan had ik het verkeerd! Hoop dat je gauw duidelijkheid hebt in elk geval! Sterkte!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 17:51

Net gedouched en dus de "stickers" vernieuwd... Mèn wat zitten die krengen vast!