Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:06

Diablo schreef:
Liannetje86 schreef:
Ik heb het op mijn 19e ooit gevraagd. Ik wist zeker dat ik geen kids wilde, en denk er nu nog steeds zo over. Maar hij wil het pas na mijn 30ste doen...

Voor mij zou het gewoon ideaal zijn geweest. Dat ze het op je 19e niet doen, snap ik aan de ene kant nog wel, je mening kan nog veranderen. Maar hoop binnenkort wel van al het gezeik af te zijn :)

Ik roep al vanaf mijn 15e dat ik geen kinderen wil, dat gaat ook nooit veranderen:) Heb gewoon echt een hekel aan baby's (Hekel aan is te sterk, maar ze huilen, ik snap ze niet, ze zijn zo klein, ze kunnen niets, zijn zo afhankelijk en heb altijd het "hou ze maar lekker ver weg uit mijn buurt" :'))

Toen ik 15 was, riep ik dat ook. Op mijn 19e ook trouwens. Maar een paar jaar later was ik toch moeder een daarna nog twee keer.
Ik snap dat je overtuigd kunt zijn dat je geen kinderen wilt op dat moment. Maar het kan gewoon zomaar veranderen, ik ben daar het bewijs van. Ik zou het heel erg gevonden hebben als ze mij destijds gesteriliseerd hadden, dan had ik nu mijn kinderen niet gehad.
Ik denk dat artsen heel goed weten wat ze doen. Dat een groot deel van de vrouwen op hun beslissing terug komt, ze weigeren niet zomaar.

Weten ze ook zeker wel :)

Maar bij mij gaat het gewoon niet veranderen. Het past niet in mijn leven, ik heb niets met baby's, kinderen vind ik van een ander leuk voor even, maar dat was het ook. Zelf wil ik ze gewoon nooit, zou te beperkend voor me zijn, te veel stress, te veel gezeur :$ Ik zou het niet trekken :') Dus voor mij is het heel simpel..

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:07

Ik snap TS wel. Maar snap niet zo goed dat de anderen reageren met: Waarom laat je vriend zich niet helpen? TS wil gesteriliseerd worden en niet dr vriend. Dus lijkt mij dat alternatieven niet aangedragen hoeven te worden..

Ik heb zelf een spiraal maar zou ook best van de hormonen troep af willen, ben nu bijna 37 en ik denk dat er bij ons geen kind komt. Iig de komende 2 jaar niet; we willen reizen en daar past en kind niet bij, dan ben ik 39... Om er dan nog aan te moeten beginnen, denk niet dat ik dat wil. Ik wil al 37jr geen kids, zal het dan in die 2jr veranderen?

Ik ben ook van mening dat wij als mens zelf mogen beslissen over je lijf en niet een arts... Net zoals TS zegt een kind van 14 mag zelf beslissen of ze een kind houd. Dit terwijl een 14 jge geen levenservaring ed heeft en een 27 jge wel. Eigenlijk van de zotte dat jezelf niet eens mag beslissen over je EIGEN lijf..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:07

Selka schreef:
Salsa, maar waarom mag een arts dit voor zijn patient bepalen?
Wij zijn inmiddels zo ver als maatschappij dat je van een man een vrouw kunt en mag worden. Maar je eileiders afsluiten kan niet??

Van man naar vrouw is natuurlijk ook niet een over 1 nacht ijs beslissing. Gaat ook een mega psychologisch onderzoek aan vooraf. Dat is met kinderwens wel of niet natuurlijk niet. Ook qua biologische oorzaak niet te vergelijken omdat die mening niet zal veranderen. Transgenders zijn dat met de geboorte terwijl niemand bij geboorte voortplantingsdrang heeft.

Ik denk dat er, zoals ik net ook zei, er gewoon een risicopercentage wordt berekend over ervaring betreft spijt. Bijvoorbeeld 70% krijgt spijt en 30% niet. Dan heeft de kleinste groep pech en moet een in hun ogen goed alternatief kiezen.

Daarbij kosten: als 50% vd 70% er ook nog later psychische Hulp bij moet krijgen om hun onvervulde kinderwens te verwerken (en ja het zijn er genoeg) kost dat de staat ook geld. Daarnaast zijn er dan ook dure alternatieven.

"Opgelost" door mensen waarbij de voortplantingshormonen zich nog door ontwikkelen een alternatief te bieden totdat ze een leeftijd bereiken waarbij die ontwikkeling afneemt zo rond 40 a 45 (?)

Nogmaals niet mijn mening maar denk wel dat dit er achter zit. Wat mij betreft is het ieders eigen risico en dus eigen keuze. Maar snap de beredenering wel.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 11-02-16 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:08

Salsa schreef:
Siesjuh schreef:
Maar waarom is het dan anders als je wel bewust voor kinderen 'kiest'? Als je daar spijt van krijgt, is het in principe ook onomkeerbaar. En wat denk je van de psychische rompslomp die een zwangerschap met zich mee kan brengen...

Dat kan absoluut en helaas gaat dat soms extreem fout. Gelukkig is daar ook goede begeleiding in te krijgen.

Maar je spreekt dan wel van een veel kleiner percentage en andere vorm psychische klachten. Beetje appels met peren vergelijken.

Gelukkig heeft het grootste percentage bewust gekozen ouders waar jij het over hebt daar geen last van. En nee kinderen hebben gaat zeker niet altijd over rozen maar moederinstinct doet heel veel. Ik was nooit een moederkloek, ooit ook geroepen voor mij geen kinderen, eierstokken gingen rammelen, gelukkig vlot zwanger en nu gaan we voor nr 3. Mijn 24 jarige ik had je voor gek verklaard.

En gebeurt het niet dat eierstokken gaan rammelen dan is dat ook goed. Heb je nog steeds een prachtig mooi leven. Maar weet wel voor mensen met kinderwens waar het niet voor gebeurd dit heel hun leven kan beïnvloeden.

Niet te reden om je niet te mogen steriliseren imo maar snap daarom de artsen wel.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoe erg psychische klachten zijn is per mens verschillend en niet perse afhankelijk van de klacht zelf.
En over percentages...ik weet de percentages van zowel de spijtgevallen van sterilisatie als kinderwens niet, dus kan dit ook niet met elkaar vergelijken. Maar ik hoor toch net iets te vaak dat er weer een dood babytje is gevonden, er abortus wordt gepleegd of mensen met een enorme kinderwens achteraf zoveel spijt hebben, omdat hun hele leven veranderd is.
Ik vind dit niet anders dan spijt hebben van de ingreep. Misschien nog wel erger, omdat er in het geval van ongewenste kinderen er altijd een kind de dupe van wordt, bij sterilisatie heb je alleen jezelf (en je evt partner).

Ik vind dan ook niet dat artsen mogen bepalen wat je wel en niet kunt doen. Tuurlijk, ze mogen je wat mij betreft tot in den treure voorlichting geven, een bedenktijd instellen (en nee, niet van jaren), maar als je er dan alsnog voor kiest, vind ik dat het jouw beslissing is. Dus nee, ik begrijp niet waarom artsen daarover zo moeilijk doen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:09

LadyMadonna schreef:
Is het niet zo dat je na sterilisatie direct in de overgang schiet? Dat is mij iig als reden gegeven om het nog niet te laten doen toen ik er op mijn 18e naar informeerde.
Ben nu 35 en nog steeds geen kinderwens

Mijn moeder had vleesbomen dus heeft de baarmoeder weg laten halen. De bedoeling was dat de eierstok beef zitten maar dat mislukte. Dan raak je inderdaad in de overgang.

Ik vind het ook bizar. Zelfs een kennis van ong 35 met een erfelijke vorm van MS willen ze niet doen!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:11

Zo denk ik er ook over, heb 2 gezonde kinderen en wil Absoluut geen kinderen meer en gezien mijn zwakke rug is dat ook niet verstandig meer, na je 30e willen ze er over nadenken.
Hoezo HUN het is MIJN lichaam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:12

Azmay schreef:
LadyMadonna schreef:
Is het niet zo dat je na sterilisatie direct in de overgang schiet? Dat is mij iig als reden gegeven om het nog niet te laten doen toen ik er op mijn 18e naar informeerde.
Ben nu 35 en nog steeds geen kinderwens

Mijn moeder had vleesbomen dus heeft de baarmoeder weg laten halen. De bedoeling was dat de eierstok beef zitten maar dat mislukte. Dan raak je inderdaad in de overgang.

Ik vind het ook bizar. Zelfs een kennis van ong 35 met een erfelijke vorm van MS willen ze niet doen!

Hier epilepsie, CVA door genetische factoren waarbij de kans op een nieuwe CVA bij zwangerschap bijna 100% is (en een grote kans dat als we er zouden door komen, de kleine ook erfelijk belast is.) en Colitis ulcerosa. Allerhande ziektes waarvoor ik medicatie moet nemen die je niet mag nemen tijdens de zwangerschap. En toch moest ik aan het spiraal (want dat is het enige "tijdelijke" dat ik nog mag door de afwijking die de CVA veroorzaakt heeft.)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:15

Ik heb de Essure laten plaatsen.
Ook nooit kinderwens gehad. Geloof dat ik 33 of 34 was toen het geplaatst is.

Gynaecoloog deed bij mij niet moeilijk, huisarts ook niet.
Duidelijk onderbouwd waarom ik gesteriliseerd wilde worden. Vooraf bij gynaecoloog op gesprek en er werd meteen vervolgafspraak gemaakt. Mijn man moest bij eerste afspraak wel mee, maar er werd hem niets gevraagd.

Dat ik ongeneeslijk ziek ben, heeft het besluit van artsen natuurlijk wel gemakkelijker gemaakt.
Voordat ik ziek werd ook nooit een kinderwens gehad.

nine1987Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:15

Ik ben het ZO eens met je, TS..

Ik wil zelf ook heel graag een sterilisatie, maar ook te jong idd..
Mijn vriend is ook een stuk ouder en heeft al een kind.. Heeft ook (halleluja) geen behoefte aan een tweede,maar wil zochzelf niet laten helpen.. Dus tja.. Dan blijven we maar aan de pil...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:16

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:17

Salsa schreef:
Selka schreef:
Salsa, maar waarom mag een arts dit voor zijn patient bepalen?
Wij zijn inmiddels zo ver als maatschappij dat je van een man een vrouw kunt en mag worden. Maar je eileiders afsluiten kan niet??

Van man naar vrouw is natuurlijk ook niet een over 1 nacht ijs beslissing. Gaat ook een mega psychologisch onderzoek aan vooraf. Dat is met kinderwens wel of niet natuurlijk niet. Ook qua biologische oorzaak niet te vergelijken omdat die mening niet zal veranderen. Transgenders zijn dat met de geboorte terwijl niemand bij geboorte voortplantingsdrang heeft.

Ik denk dat er, zoals ik net ook zei, er gewoon een risicopercentage wordt berekend over ervaring betreft spijt. Bijvoorbeeld 70% krijgt spijt en 30% niet. Dan heeft de kleinste groep pech en moet een in hun ogen goed alternatief kiezen.

Daarbij kosten: als 50% vd 70% er ook nog later psychische Hulp bij moet krijgen om hun onvervulde kinderwens te verwerken (en ja het zijn er genoeg) kost dat de staat ook geld. Daarnaast zijn er dan ook dure alternatieven.

"Opgelost" door mensen waarbij de voortplantingshormonen zich nog door ontwikkelen een alternatief te bieden totdat ze een leeftijd bereiken waarbij die ontwikkeling afneemt zo rond 40 a 45 (?)

Nogmaals niet mijn mening maar denk wel dat dit er achter zit. Wat mij betreft is het ieders eigen risico en dus eigen keuze. Maar snap de beredenering wel.

Maar zo kun je wel heel erg ver gaan door redeneren. Dan moeten de kosten die een post-natale depressie met zich meebrengen ook maar op de persoon zelf verhaald worden. Of de kosten van roken, obesitas etc. etc..

Ik zie het probleem echt niet. Als volwassen persoon moet je over jouw eigen lijf kunnen beschikken. En dat mag in alles totdat je de eileiders dicht wilt knopen. Abortusje hier en daar maakt niet uit. De morning after pil halen is ook geen probleem maar dit allemaal voor willen zijn wordt onmogelijk gemaakt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:18

Ik denk niet dat de dood gevonden baby's (wat afschuwelijk is) en het grootste gedeelte van de abortusSen komen van mensen die zich eigenlijk hadden willen laten steriliseren maar niet mochten. Grootste percentage abortussen komt van (te) jonge moeders, onvoorzichtigheid bij nog geen kinderwens en financiële situatie. (Is zo te googlen bij de rutgerstichting) Betekent niet dat die vrouwen meteen nooit kinderen willen.

Gedode kindjes zal altijd een psychische oorzaak achter liggen.

Dus vind deze vergelijking niet echt met dit onderwerp te maken hebben.

En ja ik vind ook dat er heel veel mensen zijn waarvan ik denk goh niet perse ouders die ik voor dat kind wens.

Maar goed doelgericht fokken lukt ons in de paardenwereld niet eens laat staan in de mensenwereld. Niet echt ethisch verantwoord.;-)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:21

Ayasha schreef:
Hier epilepsie, CVA door genetische factoren waarbij de kans op een nieuwe CVA bij zwangerschap bijna 100% is (en een grote kans dat als we er zouden door komen, de kleine ook erfelijk belast is.) en Colitis ulcerosa. Allerhande ziektes waarvoor ik medicatie moet nemen die je niet mag nemen tijdens de zwangerschap. En toch moest ik aan het spiraal (want dat is het enige "tijdelijke" dat ik nog mag door de afwijking die de CVA veroorzaakt heeft.)

Maw, de doktoren vinden het eigenlijk beter dat je een spiraal moet nemen en allerlei risico's loopt wanneer deze even niet functioneert (of dat je gewoon geen seks meer moet hebben), dan dat ze je steriliseren? Wtf...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:22

Selka schreef:
Salsa schreef:

Maar zo kun je wel heel erg ver gaan door redeneren. Dan moeten de kosten die een post-natale depressie met zich meebrengen ook maar op de persoon zelf verhaald worden. Of de kosten van roken, obesitas etc. etc..

Ik zie het probleem echt niet. Als volwassen persoon moet je over jouw eigen lijf kunnen beschikken. En dat mag in alles totdat je de eileiders dicht wilt knopen. Abortusje hier en daar maakt niet uit. De morning after pil halen is ook geen probleem maar dit allemaal voor willen zijn wordt onmogelijk gemaakt.

Maar ik denk dat er wel zo ver wordt door geredeneerd. Heel zakelijk gezien: het kind brengt later iig geld op wanneer het gaat werken en zijn plaatsje inneemt in de maatschappij. Kinderloos blijven brengt niks op.

En ja een mens vergt ook veel van de aarde en kost de aarde veel. Maar goed dat is niet economisch gedacht en beslissingen in de zorg worden nog altijd om economische redenen gemaakt en niet voor de natuur/milieu.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:24

Siesjuh schreef:
Ayasha schreef:

Maw, de doktoren vinden het eigenlijk beter dat je een spiraal moet nemen en allerlei risico's loopt wanneer deze even niet functioneert (of dat je gewoon geen seks meer moet hebben), dan dat ze je steriliseren? Wtf...

Jep, want ondanks dat elke dokter die ik heb (en het zijn er nogal wat onderhand) me ten zeerste afraad (altijd voorzichtig de eerste keer, dat wel) om kinderen te krijgen, vindt de gyneacologe blijkbaar dat ik nog wel van gedachte kan veranderen. :j Ja, misschien als ik ooit zelfmoord wil plegen zonder dat de levensverzekering zich kan terug trekken. :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:24

Ik heb me laten sterriliseren toen ik 33 was. De arts deed niet moeilijk en het was een simpele ingreep. De eileiders zijn op 3 plekken doorgebrand en kan echt niet meer ongedaan worden gemaakt. De volgende dag ben ik alweer gewoon naar het werk gegaan. Nooit spijt van gehad en ben nu 43.
Hij zei wel tegen me dat het aantal vrouwen dat spijt kreeg heel erg hoog was.

Ik sta er verbaasd van dat zoveel vrouwen denken dat je dan niet meer ongesteld wordt. Dit gaat allemaal nog gewoon door hoor. Alleen de snelweg is afgesloten, dus het eitje kan niet meer naar de baarmoeder. Verder is alles nog gewoon hetzelfde.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:26

Nee ik zeg ook niet dat dat een gevolg is van het niet steriliseren, maar wel van de keuzes die je mag maken. Grof gezegd kan en mag elke idioot een kind krijgen, ervoor zorgen wordt een groter probleem. Met alle gevolgen van dien (de dingen als dode babytjes, ongelukkige ouders, etc.)
Als er dan iemand komt die zegt: Goh, ik heb geen kinderwens, heb niks met kinderen, kies bewust voor GEEN kinderen, wordt er door een ANDER bepaald of dit wel kan...terwijl imo die keuze vaak (zeker met goede voorlichting) beter overdacht is dan het krijgen van kinderen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:31

Ik zou hier toch echt nog eens goed over nadenken. Ik heb tot mijn 26e ook nooit een kinderwens gehad, en dacht ook echt zeker te weten die niet meer te krijgen. En ineens was het daar, mijn pasgeboren neefje in mijn armen en ineens kwam daar toch een heel klein beetje een kinderwens naar boven, die inmiddels 2 jaar later nog veel sterker geworden is. Dat had ik op mijn 26e nooit gedacht!! Ik snap dus dat artsen wat moeilijk doen want het is wel een erg definitieve beslissing.

Anderzijds blijft het je eigen keuze, ik begrijp je keus ook (had 'm zo zelf kunnen maken 2 jaar geleden) maar achteraf gezien zou je spijt kunnen krijgen en dan is er geen weg terug.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:31

Is een spiraaltje voor 10 jaar geen optie als ze geen sterilisatie willen doen.
Ik meen te herinneren toen ik de mijne kreeg 4 jaar geleden dat er ook spiraaltjes zijn voor 10 jaar. Deze zou ik eerst ook krijgen maar de gyn kreeg hem niet ingebracht dus uiteindelijk een voor 5 jaar ingebracht gekregen.

Dat scheelt je namelijk wel weer een paar in-/uitbrengingen. Misschien voor jou nog te overwegen dan?

Ayasha
Blogger

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:33

Dan kom je op een koperspiraal en dat heeft ook de nodige nadelen. Zeker betreffende je menstruatie.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:35

Pakt toch altijd anders uit bij iedereen.
Over de Mirena zijn ook genoeg klachten en nadelen te vinden, maar ik heb nooit ergens last van gehad. *Afkloppen, ik moet nog tot december*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:36

Als je al vindt dat bij mirena veel klachten zijn moet je er zeker niet aan beginnen om het koper spiraal op te zoeken. Mijn gyneacologe raadde mij dat ten zeerste af hoewel het puur theoretisch (geen hormonen) beter was voor mij.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:40

Sjintoo schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Wil ook heel graag gesteriliseerd worden, maar de gynaecologe wil dit niet omdat ik een gezonde jonge vrouw ben er geen enkele medische reden is waarom ze me zou moeten steriliseren. Ik heb dan wel geen vriend, maar kinderen komen er toch niet. Dus waarom moet ik dan maandelijks zoveel pijn hebben en last van die vervelende menstruaties?

Het is niet zo dat je na een sterilisatie geen last meer hebt van menstruatie.
Ik ben op mijn 28e gesteriliseerd maar heb nog maandelijks flink last van mijn menstruatie.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:46

tienus63 schreef:

Met Essure wel even opletten. Heb hem zelf ook en nergens last van, maar er zijn heel veel problemen met de Essure bekend geworden het laatste jaar.

Ik heb juist meer last gekregen van mijn menstruatie, dus daarna de Novasure behandeling gehad. Maar in Amerika mogen de Essure en Novasure volgens mij niet eens samen....

Ik ben het met de artsen eens, er zijn heeeel veel vrouwen die 'ineens' toch kinderen willen en spijt krijgen ( dus helaas moeten de echt standvastige vrouwen daar onder 'lijden' )

https://www.facebook.com/groups/913324985397813/?fref=ts

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:54

Mijn menstruatie is ook wat intenser dan bij gebruik van de pil. In de zin van zwaarder bloeden.
Verder geen klachten.

Alleen lukte bij mij het inbrengen van de Essure veertjes niet op de normale manier.
Uiteindelijk is er toen voor gekozen om het onder algehele narcose te doen.
Maar uitstrijkje maken is bij mij ook niet grappig.