Voorbereiding overlijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Voorbereiding overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:33

Ik heb het bij mij opgezocht: 9474 euro is het nu al. Er staat bij 'KPS', premie 0.
Dus ik maak me geen zorgen. Ze regelen maar een mooie koets met kist en zetten mijn paard er voor. LOL.
Dus als ik nu de pijp uitga, dan gaan ze maar mooi kissebissen over mijn spullen. Ik ga me daar geen zorgen om maken. Ik word gewoon gezond oud.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:01

Dat is inderdaad een koopsomstorting :).

9474 euro is een mooi bedrag, daar moet je wel iets van kunnen regelen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 11:43

Mijn bompas uitvaart was 5500. Dat was wel in het vakje van de muur waar mijn bomma al zat.
Maar hij is dus gecremeerd en met urne in de muur op begraafplaats. Ceremonie in het crematorium en koffietafel voor 150 mensen (kende veel mensen van het leger, maar voor mij zullen er zeker niet zo veel mensen komen). Kaatjes waren ook wel redelijk duur om te drukken

Maar aangezien ik uitgestrooid wil worden heb ik dat al niet dat je je plaats moet huren voor zoveel jaar. Dus in mijngeval zal het nog een stuk goedkoper zijn met minder mensen op de koffietafel, minder kaartjes,...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:04

Jammer MDH dat je je niet goed informeert en bovendien zo hatelijk doet..... dat is echt niet nodig toch. Inderdaad is een algemeen graf voor meerdere mensen en voor 10 jaar zonder verlenging. Dat graf huur je ook niet, je betaalt alleen voor die ene plek in dat graf. Er is geen rechthebbende van grafrechten, alleen een contactpersoon. Een steen mag er bijna altijd op, alleen met andere voorwaarden. Je deelt het graf namelijk, dus ook de ruimte. Het gaat dus om een klein steentje. Deze graven zijn bedoelt voor mensen die perse begraven willen worden (cremeren eng vinden b.v.) maar of 10 jaar genoeg vinden of niet voldoende geld hebben. Dus ook vaak gewoon een eigen keuze. Ook bij graven die wel rechten hebben kiest familie vaak voor de kortste tijd. Veel nabestaanden hebben totaal niets met een begraafplaats en een graf, ze willen er niet voor zorgen of/en ze worden er gewoon naar van.

En om de gemeente voor je begrafenis op te laten draaien lukt echt niet hoor als er nabestaanden zijn. Dat geld verhalen ze op kinderen en zelfs kleinkinderen, zou ook wel wat wezen zeg! Bovendien, als er een crematorium in de gemeente is, ga je daar naar toe. Dat is namelijke goedkoper, een graf moet ook nog eens 10 jaar onderhouden worden door de gemeente. Zonder afscheidsbijeenkomst of ook maar iets extra's. De as wordt op een strooiveld uitgestrooid, of ambtelijk of zee, met veel meer asbussen tegelijkertijd. Een gemeentelijke begrafenis is iets waar je totaal geen inspraak in hebt.

Ik vind TS heel verstandig, gewoon aangeven wat je zelf graag wilt en niemand met schulden opzadelen......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:59

Margee schreef:
Jammer MDH dat je je niet goed informeert en bovendien zo hatelijk doet..... dat is echt niet nodig toch. Inderdaad is een algemeen graf voor meerdere mensen en voor 10 jaar zonder verlenging. Dat graf huur je ook niet, je betaalt alleen voor die ene plek in dat graf. Er is geen rechthebbende van grafrechten, alleen een contactpersoon. Een steen mag er bijna altijd op, alleen met andere voorwaarden. Je deelt het graf namelijk, dus ook de ruimte. Het gaat dus om een klein steentje. Deze graven zijn bedoelt voor mensen die perse begraven willen worden (cremeren eng vinden b.v.) maar of 10 jaar genoeg vinden of niet voldoende geld hebben. Dus ook vaak gewoon een eigen keuze. Ook bij graven die wel rechten hebben kiest familie vaak voor de kortste tijd. Veel nabestaanden hebben totaal niets met een begraafplaats en een graf, ze willen er niet voor zorgen of/en ze worden er gewoon naar van.

En om de gemeente voor je begrafenis op te laten draaien lukt echt niet hoor als er nabestaanden zijn. Dat geld verhalen ze op kinderen en zelfs kleinkinderen, zou ook wel wat wezen zeg! Bovendien, als er een crematorium in de gemeente is, ga je daar naar toe. Dat is namelijke goedkoper, een graf moet ook nog eens 10 jaar onderhouden worden door de gemeente. Zonder afscheidsbijeenkomst of ook maar iets extra's. De as wordt op een strooiveld uitgestrooid, of ambtelijk of zee, met veel meer asbussen tegelijkertijd. Een gemeentelijke begrafenis is iets waar je totaal geen inspraak in hebt.

Ik vind TS heel verstandig, gewoon aangeven wat je zelf graag wilt en niemand met schulden opzadelen......

Ik werk bij een uitvaartmaatschappij, ik denk dat ik heel wat beter geïnformeerd ben dan de meeste mensen.

Het is gewoon jammer dat jij niet goed leest. Want als je goed leest dan zou je lezen dat we feitelijk hetzelfde zeggen over het algemeen graf. Een grafsteen is namelijk niet hetzelfde als een gedenksteentje en een algemeen graf heeft dus geen grafrechten.

De gemeente laten opdraaien voor de kosten lukt wel degelijk. Als jij als nabestaande afstand doet van al rechten als nabestaande, regelt de gemeente wel degelijk de uitvaart. Je bent alleen (nogmaals) wel alles kwijt van een eventuele erfenis.

Blijft alleen nog het punt over dat jij het hebt over budgetbegravenissen en ik over gemiddelde kosten van een begravenis. Meerdendeel van de nabestaande kiest namelijk niet voor een budgetbegravenis.
En ook daarin heb je niet duidelijk naar mijn verhaal gelezen.

Vraag mij dan ook af waarom jij het nodig vind om te beweren dat ik niet goed ingelezen ben over het onderwerp terwijl jij mijn berichten niet leest?

Maar goed, wat mij betreft kunnen we dit onderdeel van ons gesprek dus sluiten, want dat is totaal nutteloos en ook geen toevoeging aan het topic.

Ook ik vind het verstandig dat TS alvast kijkt naar de wensen mbt een uitvaart en een eventuele uitvaartverzekering.

Ik zie nou ook dat TS in België woont. Ik heb het over de gemiddelde kosten in Nederland, dus waarschijnlijk dat er daarom een verschil in zit.

TS de meeste maatschappijen hebben een wensen boekje waar je je wensen in kan aangeven. Die slaat de uitvaartverzekering dan op en wanneer je komt te overlijden kan de uitvaartverzorger al meteen je wensen er bij halen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:32

Uitvaartmaatschappij, nu snap ik je (hoge) kosten.
Waarom een gedenksteen geen grafmonument is?? Kun je dat verklaren? De maat? Geen vergunning nodig???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:31

Eigenlijk vertrouw ik die uitvaartondernemers voor geen cent. Al een paar keer mee van doen gehad. Elke keer weer zo'n type dat heel empatisch doet en je zo probeert een poot uit te draaien op een kwetsbaar moment in je leven. :r En voor die enorme bom duiten die je betaalt krijg je dan een duf standaardpakket. Met stijve, zwarte kraaien, een domme, oubollige kist en slappe cake in een onpersoonlijk crematorium of rouwcentrum.

Je kunt veel zelf regelen en veel besparen:

http://www.nrc.nl/handelsblad/2014/06/2 ... je-1394036
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... osten.html

Ik kende iemand die zijn lichaam ter beschikking heeft gesteld aan de wetenschap. Dan is er geen uitvaart. Zijn nabestaanden hebben in plaats daarvan in een café-restaurant een bijeenkomst georganiseerd. Er was eten en drinken, de kleinkinderen speelden muziek, mensen droegen gedichten voor en deelden hun herinneringen. Het is eigenlijk de mooiste en meest persoonlijke "uitvaart" die ik ooit heb meegemaakt. En zonder twijfel goedkoper dan de gemiddelde uitvaart.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:34

safina schreef:
Uitvaartverzekering vind ik overbodig. Hartstikke duur, je betaalt je je hele leven suf en je krijgt er doorgaans verdomd weinig voor. Ik geloof in sparen en gelukkig voor mijn nabestaanden kan ik dat ook goed.

En je hebt ook formeel laten vastleggen dat zij ook daadwerkelijk bij jouw spaargeld kunnen als je dood bent?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:38

safina schreef:
Eigenlijk vertrouw ik die uitvaartondernemers voor geen cent. Al een paar keer mee van doen gehad. Elke keer weer zo'n type dat heel empatisch doet en je zo probeert een poot uit te draaien op een kwetsbaar moment in je leven. :r En voor die enorme bom duiten die je betaalt krijg je dan een duf standaardpakket. Met stijve, zwarte kraaien, een domme, oubollige kist en slappe cake in een onpersoonlijk crematorium of rouwcentrum.

Je kunt veel zelf regelen en veel besparen:

http://www.nrc.nl/handelsblad/2014/06/2 ... je-1394036
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... osten.html

Ik kende iemand die zijn lichaam ter beschikking heeft gesteld aan de wetenschap. Dan is er geen uitvaart. Zijn nabestaanden hebben in plaats daarvan in een café-restaurant een bijeenkomst georganiseerd. Er was eten en drinken, de kleinkinderen speelden muziek, mensen droegen gedichten voor en deelden hun herinneringen. Het is eigenlijk de mooiste en meest persoonlijke "uitvaart" die ik ooit heb meegemaakt. En zonder twijfel goedkoper dan de gemiddelde uitvaart.

Dat is ook niet altijd waar, er zijn hele goede bij die echt wel meedenken met je. Maar het is ook logisch dat ze willen verdienen, niemand werkt voor niets. Eigenlijk lijkt het me best zwaar werk, al dat verdriet. En de ruzies in sommige families!!! En daar zit je dan tussenin......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:15

Margee schreef:
Uitvaartmaatschappij, nu snap ik je (hoge) gemiddelde kosten.
Waarom een gedenksteen geen grafmonument is?? Kun je dat verklaren? De maat? Geen vergunning nodig???

Gemiddelde kosten. Niks geen hoge kosten, maar gemiddelde kosten.

De maat inderdaad en meestal heb je geen vergunning nodig. Een kleine gedenksteen mag b.v. ook op een natuur begraafplaats, maar een grafsteen weer niet :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:29

M_D_H schreef:
Margee schreef:
Uitvaartmaatschappij, nu snap ik je (hoge) gemiddelde kosten.

Gemiddelde kosten. Niks geen hoge kosten, maar gemiddelde kosten.

De maat inderdaad en meestal heb je geen vergunning nodig. Een kleine gedenksteen mag b.v. ook op een natuur begraafplaats, maar een grafsteen weer niet :)

Een steen is een steen en daarvoor heb je een vergunning nodig. Uitvaartmaatschappijen bepalen die regels niet en hebben er ook niets meer mee te maken na een uitvaart.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:35

Wij bepalen de regels ook niet...
Vraag mij af hoe je daarbij komt??
Want ik vertel dat nergens in mijn berichten.
De gemeentes bepalen de regels en wij krijgen die regels door en helpen mensen vervolgens in hun keuze...

Maar hey, het is goed joh...
Als jij met deze zinloze discussie verder wilt gaan moet je het zelf weten maar ik ga er niet meer in mee.
Ik heb geen zin in een discussie met iemand die denkt alles beter te weten, die niet leest en die iemand constant probeert te verbeteren terwijl als diegene zou lezen dat totaal niet nodig zou zijn ;).

Mijn opinie, laten we maar weer fijn terug ontopic gaan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:04

Ik vind het beslist geen zinloze discussie maar natuurlijk mag je ermee stoppen hoor....
Ik maak helaas veel te vaak mee dat families verkeerd voorgelicht worden door uitvaartverzorgers en met de gebakken peren blijven zitten. Na 10 jaar komen ze er achter dat vader of moeder in een algemeen graf ligt en dat de huur is afgelopen. Kinderen die in die tijd nergens over mee konden beslissen omdat ze te jong waren en waarbij nu het graf van vader of moeder geruimd wordt. In en in triest want er is verder geen geld voor een herbegrafenis. Snelle verkoop aan het begin en een slechte begeleiding in keuzes maken.
En nogmaals, monumenten, groot of klein, worden vaak maanden later geplaatst na een uitvaart. Geen uitvaartleider meer te zien dan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:59

Ik ben geen uitvaartverzorger...
Ik werk bij een uitvaartmaatschappij aan de verzekerings kant, wij hebben wel degelijk te maken met het plaatsen van de grafsteen of het grafmonument doordat wij die nota's betalen.

En wij weten daardoor wel degelijk wat de gemiddelde kosten van een uitvaart zijn, wij moeten immers merendeel van de nota's betalen.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jij doet dat jij zoveel families mee maakt die verkeerd voorgelicht zijn?

Wij geven een ieder die een verzekering wilt afsluiten informatie over de gemiddelde kosten en de verschillende graven die er zijn.
Wij geven ook aan dat de families zelf moeten informeren bij de gemeente over wat de kosten zijn en voor hoeveel jaar ze dan een graf kopen.

Ik weet niet wat onze uitvaartverzorgers zeggen tegen onze klanten, maar tot nu toe heb ik nog vrij weinig klachten gehoord... en geloof mij, wij als verzekeraar zijn de eerste die die klachten horen, opvangen en behandelen...
Ik heb wel veel mensen gehoord die tevreden waren over de begeleiding...

Overigens staan onze uitvaartverzorger ook na de uitvaart nog tot beschikking van de klanten en helpen zij ze nog met onder andere de grafrechten en de grafsteen/grafmonument.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:23

Ik ben begraafplaatsbeheerder over 5 begraafplaatsen, heel fijn werk.
Ik hoor helaas de trieste verhalen waar het mis is gegaan.
Ook hoor ik regelmatig dat bij een bijzetting b.v., waar al iemand is begraven dus, de verplichte verlenging van de grafrechten niet in een verzekering zitten. Klopt dat of is er verschil?
En monumenten, zitten die er in?

Eigenlijk kunnen we beter PBén, irriteren we anderen ook niet! :D

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:32

Ik wil hier ook mee bezig gaan na onze verhuizingen. In 3 maanden tijd gaan we 2 keer verhuizen én trouwen dus daarna wil ik ermee bezig. Vooral ook omdat mijn partner echt geen aanleg heeft om dingen te regelen. Raakt het overzicht kwijt, heeft geen idee wat er bij komt kijken etc.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:22

Margee schreef:
Ik ben begraafplaatsbeheerder over 5 begraafplaatsen, heel fijn werk.
Ik hoor helaas de trieste verhalen waar het mis is gegaan.
Ook hoor ik regelmatig dat bij een bijzetting b.v., waar al iemand is begraven dus, de verplichte verlenging van de grafrechten niet in een verzekering zitten. Klopt dat of is er verschil?
En monumenten, zitten die er in?

Eigenlijk kunnen we beter PBén, irriteren we anderen ook niet! :D

Interessant werk lijkt mij dat!
Heb je veel met de nabestaande zelf te maken of meer met de uitvaartverzorgers?

Het is afhankelijk van de type verzekering die je hebt of de grafrechten er bij in zitten of niet.
Wij hebben tegenwoordig alleen nog maar verzekeringen zonder grafrechten. Door de verschillende kosten van de grafrechten is het heel moeilijk om dat mee te verzekeren namelijk.
Wat wij wel hebben is een vrij te besteden bedrag wat gespendeerd kan worden aan die grafrechten.

Wij hebben ook oudere polissen waarin ook een algemeen graf staat. Wij zijn heel duidelijk in wat een algemeen graf inhoud en dat als mensen een eigen graf willen dat kan, maar dat de extra kosten wel betaald moeten worden (met eventueel het vrij te besteden bedrag).

Ook hebben wij oudere polissen waarin de grafrechten wel vermeld staan. Daar heb je gewoon recht op, dus als je overlijd na je partner, dan word de verplichte verlening van de grafrechten wel vergoed, aangezien de overledene grafrechten in de polis heeft staan.

Grafstenen of grafmonumenten zijn bij ons niet mee verzekerd maar ook dit kan vergoed worden van het vrij te besteden bedrag.

Eigenlijk is het zo dat mensen zelf ergens voor kiezen. Wij geven veel informatie, geven de klanten ook mee om zichzelf ook zo veel mogelijk te verdiepen in het onderwerp en hun wensen en daar de verzekering op aan te sluiten. Wij vertellen de klanten ook dat het wijsheid is om de polis eens in de 3/5 jaar te controleren zodat zij zeker weten dat de polis nog volledig aansluiten bij de wensen.

Helaas merken wij heel veel dat mensen een polis afsluiten zodat zij verzekerd zijn, het liefste een zo laag mogelijke premie betalen (logisch iedereen wil weinig betalen) en dan verwachten dat zij voor dat lage verzekerde bedrag wel een zo extravagante mogelijke begravenis kunnen hebben. Daarnaast horen wij heel veel klanten die ooit een polis hebben afgesloten er daarna nooit meer naar gekeken hebben. Sommige weten nog wel redelijk waarvoor ze verzekerd waren, maar gaan er dan vanuit dat de verzekering nog steeds volledig toereikend is voor hun (aangepaste) wensen. Anderen weten niet eens meer waarvoor ze verzekerd zijn en zijn vervolgens helemaal niet meer tevreden over de verzekering.

Dat is, heel eerlijk, voor ons vaak teleurstellend... Wij doen toch zo veel mogelijk ons best om mensen goed te informeren, wij geven ze ook mee om kritisch te zijn en ook kritisch te kijken naar de polis, om te blijven controleren. En dan merk je dat mensen dat totaal niet doen of dat ze wel om raad vragen maar er vervolgens niks mee doen.
Maar uiteindelijk zijn wij wel altijd de 'schuldige' als er een tekort komt/is of wanneer de polis uit eindelijk niet naar wens is (waar mensen soms pas na 30 jaar achter komen). Terwijl wij ons werk naar eer en geweten zo goed mogelijk doen.

Eigenlijk heb ik heel leuk en fijn werk en zelfs dankbaar werk... Maar naast het vaak peilloze verdriet van de klanten die helaas iemand verloren hebben is een van de zwaarste/naarste dingen van mijn werk de mensen (of nabestaande van die mensen) die zelf iets hebben gekozen maar die, als het niet bevalt, ons wel verantwoordelijk daarvoor houden. En dat is gewoon heel jammer, zeker als je weet hoeveel informatie wij geven en dat wij elke klant met elk gesprek weer mee geven om alsjeblieft de polis te controleren (als ze ons toestaan doen we dat zelfs ter plekke met de klant).

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:39

Ik vind het super dat je het alvast wil en kan en vooral durft te regelen.
Uiteraard weet ik niet hoe het in Belgie zit, maar hier in Nl hoef je niet vervoert te worden met een lijkenwagen. Je hoeft ook niet in een kist en je hoeft geen uitvaartondernemer in dienst te nemen.
Mooi voorbeeld, de vriend van een vriendin van mij is afgelopen maandag overleden.. is vervoert in een bus en lag op een soort broodplank opgebaard in een Yurt (Mongoolse tent) waar je afscheid kon nemen. Donderdag is hij door mijn vrindin en zijn dochter naar het crematorium gereden en naar binnen gesjouwd. Zonder poespas. Dan ben je dus alleen de kosten van het cremeren kwijt. Mensen denken vaak dat veel dingen moeten.. maar dat is helemaal niet zo, het is zo gegroeid zeg maar.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 14:01

@ pipo: Ah dat is wel handig om te weten. Dat ga ik ook eens navragen.

Vinden jullie het een stom idee dat ik eigenlijk graag wil dat mijn paarden afscheid kunnen nemen? Ik wil graag dat ze weten dat ik hun niet in de steek heb gelaten maar dat ik er gewoon niet meer ben. Ik heb een paard wat erg eenkennig is en heel wat structuur nodig heeft, toen ik 2 dagen in het ziekenhuis lag was hij helemaal van de kaart omdat ik er niet was. Toen ik terug kwam merkte ik zo dat het een opluchting was voor hem. Dus ik zou het heel erg vinden als hij altijd denkt 'zou ze nog komen'. Terwijl als hij weet dat ik dood ben, dan zal dat minder zijn.
Nu, paard zal waarschijnlijk wel voor mij overlijden, maar zoals ik al zei, je weet nooit. Ik kan morgen ook een ongeval krijgen en overlijden.
Is dit ook iets wat ik aan een uitvaartmaatschappij op voorhand zou kunnen vragen en eventueel vastleggen al? Geld voor mij ook voor altijd, als ik later andere paarden heb of terug een hond wil ik echt dat ze afscheid kunnen nemen.
Ik weet dat mijn moeder deze wens belachelijk zou vinden 'want paarden denken zo niet'. Wel, wij hebben 1 paard gehad wat gestorven was op de weide, alle paarden waren de dagen erna zo rustig. Alsof ze aan het rouwen waren. Zijn weide maatje werd een jaar later in het midden van de nacht meegenomen (door ruzie wou stalbaas paard niet afgeven) en hij heeft 2 dagen heen en weer gelopen langs de draad. Aantal keer echt neergegaan van vermoeidheid. Erna ook nog lichte kolieken gekregen. Elke keer als de trailer terug kwam stond hij te kijken aan de draad en als hij merkte, want dat rook hij waarschijnlijk al op voorhand, dat zij het niet was draaide hij om en stond hij levenloos voor zich uit te staren.
Dus ik heb echt het idee dat hij zich elke dag afvroeg waar ze was.
Overigens, wat er niets mee te maken heeft, maar wel leuk. 2 jaar geleden zijn we verhuisd, de weide waar zij nu staat is op zo een 100 meter van onze weide nu. Maar ze kunnen elkaar niet zien. Toen hij de wei op liep en hinikte, hinnikte zij terug. Hij stopte ineens en stond met zijn voorbenen heel breed alsof hij er van verschrok. Onmiddelijk erna liep hij in rengalop naar achter en heeft hij staan hinniken als een gek.
Jammer genoeg kunnen we niet tot daar wandelen, anders had hij haar zeker mogen zien van me. Het liefst zou ik haar gewoon bij hem op de wei kunnen zetten, misschien ooit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:09

Leen schreef:
@ pipo: Ah dat is wel handig om te weten. Dat ga ik ook eens navragen.

Vinden jullie het een stom idee dat ik eigenlijk graag wil dat mijn paarden afscheid kunnen nemen? Ik wil graag dat ze weten dat ik hun niet in de steek heb gelaten maar dat ik er gewoon niet meer ben. Ik heb een paard wat erg eenkennig is en heel wat structuur nodig heeft, toen ik 2 dagen in het ziekenhuis lag was hij helemaal van de kaart omdat ik er niet was. Toen ik terug kwam merkte ik zo dat het een opluchting was voor hem. Dus ik zou het heel erg vinden als hij altijd denkt 'zou ze nog komen'. Terwijl als hij weet dat ik dood ben, dan zal dat minder zijn.
Nu, paard zal waarschijnlijk wel voor mij overlijden, maar zoals ik al zei, je weet nooit. Ik kan morgen ook een ongeval krijgen en overlijden.
Is dit ook iets wat ik aan een uitvaartmaatschappij op voorhand zou kunnen vragen en eventueel vastleggen al? Geld voor mij ook voor altijd, als ik later andere paarden heb of terug een hond wil ik echt dat ze afscheid kunnen nemen.
Ik weet dat mijn moeder deze wens belachelijk zou vinden 'want paarden denken zo niet'. Wel, wij hebben 1 paard gehad wat gestorven was op de weide, alle paarden waren de dagen erna zo rustig. Alsof ze aan het rouwen waren. Zijn weide maatje werd een jaar later in het midden van de nacht meegenomen (door ruzie wou stalbaas paard niet afgeven) en hij heeft 2 dagen heen en weer gelopen langs de draad. Aantal keer echt neergegaan van vermoeidheid. Erna ook nog lichte kolieken gekregen. Elke keer als de trailer terug kwam stond hij te kijken aan de draad en als hij merkte, want dat rook hij waarschijnlijk al op voorhand, dat zij het niet was draaide hij om en stond hij levenloos voor zich uit te staren.
Dus ik heb echt het idee dat hij zich elke dag afvroeg waar ze was.
Overigens, wat er niets mee te maken heeft, maar wel leuk. 2 jaar geleden zijn we verhuisd, de weide waar zij nu staat is op zo een 100 meter van onze weide nu. Maar ze kunnen elkaar niet zien. Toen hij de wei op liep en hinikte, hinnikte zij terug. Hij stopte ineens en stond met zijn voorbenen heel breed alsof hij er van verschrok. Onmiddelijk erna liep hij in rengalop naar achter en heeft hij staan hinniken als een gek.
Jammer genoeg kunnen we niet tot daar wandelen, anders had hij haar zeker mogen zien van me. Het liefst zou ik haar gewoon bij hem op de wei kunnen zetten, misschien ooit :)

Ik geef je moeder helemaal gelijk. Ik denk ook dat paarden niet zo denken. Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat jij op een prettige manier afscheid kunt nemen van je leven. Het gaat erom dat het jou blijkbaar een gerust gevoel geeft. En dat is minstens zo belangrijk.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:22

Hier ben je speciale wensboekjes voor. (weet niet of dit al genoemd is). Hier staat enorm veel in qua vragen waar jij antwoord op kan geven: ''Wel/Geen bloemen''. ''Welke muziek''. Noem maar op.
Misschien kan je je daar eens in verdiepen.

Ik zelf ben ook al ''veel'' bezig met hoe en wat qua begrafenis als ik te overlijden kom. Echter heb ik zelf nog nooit zn boekje in gevuld of weten mijn ouders lang niet alles. Misschien toch maar aan beginnen want je neemt enorm veel zorgen weg van de nabestaande heb ik het idee als ze een richtlijn hebben met hoe de overlijdende het zou willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:00

Ik denk dat dat afscheid ndmen voor een paard (of ander dier) ook zeker fijn kan zijn/ duidelijk kan zijn. Paarden (en andere dieren) weten het verschil tussen leven en dood heel goed. Ik zou alleen niet weten hoe je zoiets moet realiseren dat het ook voor de nabestaanden prettig is, en voor het paard duidelijk dat jij het bent (je geur moet nog wel aan je zitten zegmaar, want je zal liggend getoont worden). Grote kans dat het paard aan je wilt ruiken en aanraken en dat aanraken kan voor je nabestaanden erg onprettig lijken denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:26

Ik heb eergisteren een wensenlijst ingevuld. Heel volledig ding gevonden op internet. Op de site van een van die groteren. Meteen een paar blanco uitgeprint en mensen om me heen aangemoedigd even een half uurtje tijd te besteden aan invullen.

Dat verhaal van vervoer in een bus, naar binnen sjouwen vind ik vreemd, wat respectloos misschien zelfs. Maar goed, als mensen dat zo willen....
Een mooi idee om je (huis)dieren afscheid te laten nemen, maar je ruikt niet meer naar jezelf als je behandeld bent met dat goedje wat ze gebruiken voor opbaren. Ik weet niet of dieren je dan nog herkennen? Je beweegt niet, maakt geen geluid, ruikt niet naar jezelf.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:26

Ik houd me hier echt totaal niet mee bezig. Mn nabestaanden mogen zelf weten hoe ze mn begravenis inrichten, ik ben toch dood.. Misschien nog wel een uitvaartverzekering voor de kosten maar verder vind ik het allemaal prima.

Mijn oom is laatst overleden en die had zn begravenis al helemaal zelf ingericht van te voren; alleen muziek en geen sprekers of foto's. Dat was heel vervelend voor de nabestaanden omdat er veel mensen wilde vertellen over hem en verhalen delen, maar dat 'mocht' niet. Niet goed afgesloten voor veel mensen. De begravenis is ook een stuk afsluiting en verwerking voor de nabestaanden en daarom vind ik ook dat ze zelf mogen weten hoe ze dat het liefste doen in mijn geval dan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:19

Ik snap dus niet waarom je je leven mag leven zoals je zelf zou willen, maar je afscheid niet zelf mag verzorgen. Het afscheid is net zo persoonlijk als je leven. Mijn moeder wou geen bloemen en ook geen toespraken of iets, al jaren zei ze geef de bloemen maar bij leven. Moet je haar wens dan in de wind slaan omdat sommige niet met lege handen willen komen? Ze wou in plaats van een bloemetje een bijdrage voor het "behouden huis" maar verrekte weinig mensen nemen de moeite om die 5 of 10 euro voor zo'n bloemetje daadwerkelijk over te maken of in de collectebus te stoppen, zoals de overledene graag zou willen. Dat vind ik triest. Mijn moeder had ook een lijst met liedjes. En een lijst met mensen die zij erbij wou hebben.. is dat zo verkeerd dan? Ik snap echt niet waarom. Zat huichelachtige kennissen, vrienden en familie.. Niet bij leven, dan ook niet bij dood.