Vitamine tekort lotgenoten en tips! (of mensen met pds)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 04:30

Safiera schreef:
Ik heb van de huisarts ook dezelfde Divisun gekregen en een recept voor Foliumzuur al moet ik dat dus zelf betalen.

Verder fibromylagie en al ruim 12 jaar depressies (nog steeds geen echt werkende meds gevonden).
Voel me niet beter of zo sinds de vitamines. Slik om de dag nog een algemeen A-Z supplement bij ook.
Rest van de waardes waren ok, maar niet hoog.

HA zei wel dat ik over 3 maanden weer moet prikken. Maar dat moet ik voor andere medicijnen en mijn schildklier ook (wisselende functie dus onder controle daarvoor).

Vraag je huisarts naar divisun 800ie, die word wel vergoed, waarschijnlijk krijg je nu de 400ie en die word niet vergoed.

Hebben er hier mensen ervaring met flinndal supplementen?

Indestal

Re: Vitamine tekort lotgenoten en tips! (of mensen met pds)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:42

Gaat eerst van je eigen risico af, dus betaal je zelf in eerste instantie

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:25

Tcm62 schreef:

Nee, dat is niet het geval met divisun 800ie. Deze word gewoon vergoed door de zorgverzekering, bij CZ in ieder geval wel. Divisun 400ie word niet vergoed.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:29

Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb pds en waarschijnlijk ook vitamine te kort of pfeifer kan ook nog ik hoor vanmiddag de uitslag van het bloed prikken ben erg benieuwd wat er uit komt .

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:42

*komt ook even binnenvallen*
Is er toevallig ook getest op de aandoening coeliakie of een andersoortige glutenintolerantie? Als je gluten niet kunt verteren, kunnen ze de darmwand beschadigen. Dit zorgt voor PDS-achtige klachten en een verminderde absorptie van bepaalde voedingsstoffen...
Wat betreft de vitamine D: behalve al die supplementen moet je zorgen dat je genoeg buiten komt!! Vitamine D wordt ook in het lichaam aangemaakt met behulp van UV-straling van de zon! Nu is die op het moment ver te zoeken, maar toch... Daarom hebben een tekort aan vitamine D en (winter)depressies ook een logische samenhang...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:45

Djeradalover schreef:
Tcm62 schreef:

Nee, dat is niet het geval met divisun 800ie. Deze word gewoon vergoed door de zorgverzekering, bij CZ in ieder geval wel. Divisun 400ie word niet vergoed.

We.hebben allemaal 375 eigen risico daar gaat alle eerste ook vergoede medicijnen van af..helaas..ik gebruik per maaand nog meer en die 375 per jaar haal ik niet per jaar dus betaal.alles.zelf..niet vergoedde medicijnen moet je van te voren meteen aftikken bij apotheek dat is het verschil..kom je over je 375 dan betaal je niet meer voor vergoede medicijnen

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:50

Ik heb inderdaad vitamine D te kort moet er ook bij vertellen dat ik vorig jaar depressief ben geweest en nu weer aan het opkrabbelen ben ik moet van mijn arts iedere dag een vitamine D pil gaan slikken

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:58

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:03

Zit te lezen dat vitamine d tekort hart en vaatziekten geeft, alarmerend... :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:17

Ik heb ook tekorten door darmziekte.

Altijd een laag hb. 1x hb 5 en bloedtransfusie gehad. Verder vaak ferro van de ha.

Nu heb ik in November een ijzerinfuus gehad. Een week ziek van geweest, maar mn hb liep goed op. in December 8 en vd week zelfs 9.

Ik heb ook weleens vit B1 tekort en foliumzuur nodig.

Omdat mn botten al slecht worden door veel prednison gebruik in het verleden, moest ik calcium en nog iets ( naam even kwijt ) slikken. Helaas had ik er last van voor de 2e keer, want in het verleden ook al eens geprobeerd.
Nu dus ook de divisun van de arts voorgeschreven gekregen. Ik was er nog niet mee begonnen en had een flinkt tekort. Slik het nu al 3 dagen heel braaf.
Ik kom wel veel buiten.

Omdat ik reflux heb slik ik al heel wat jaren rabeprazolnatrium, 2x daags 20mg.
Slapen doe ik slecht, maar ben wel moe. Omdat ik onrustige benen had, had de huisarts ooit een keer gezegd dat ik wel wat magnesium kan slikken. Dat heb ik tijden gedaan, maar was ik nu even laks in geweest.

Mn B1 was goed, dus laat ik weer even staan. Wel heb ik altijd veel witte bloedcellen. Maar blijkbaar kan het geen kwaad, want er is nog nooit verder gekeken. Als je wat hebt, kijken ze niet snel verder en hoort het daarbij.
Ze worden sowieso echt anders in onderzoek. Mijn vorige mdl arts onderzocht bij een darmonderzoek ook altijd mn slokdarm en maag. Dat vinden ze nu niet nodig. Er wordt aan alle kanten bespaard.

Ik heb al eens een topic geopend over het effect van ijzer en knoflook eten bij de mens op ijzer bijvoorbeeld.

daarnaast denk ik dat ik echt moet stoppen met suikers. Ik doe teveel suiker in mn thee, drink melk met teveel chocopoeder, drink de hele dag roosvice en dan heb je de verborgen suikers nog. Heb namelijk behoorlijke honger aanvallen ook.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:15

Tcm62 schreef:
Djeradalover schreef:

We.hebben allemaal 375 eigen risico daar gaat alle eerste ook vergoede medicijnen van af..helaas..ik gebruik per maaand nog meer en die 375 per jaar haal ik niet per jaar dus betaal.alles.zelf..niet vergoedde medicijnen moet je van te voren meteen aftikken bij apotheek dat is het verschil..kom je over je 375 dan betaal je niet meer voor vergoede medicijnen

Oke, ik heb er nog nooit voor betaald, andere medicijnen hoef ik ook niet te betalen omdat het chronisch is, misschien dat het daaraan ligt dan. Zou raar staan kijken als ik opeens een rekening ontvang van CZ. Weet de apotheek dat ook of je voor bepaalde medicijnen achteraf nog een rekenking krijgt of moet je daarvoor met je zorgverzekering bellen?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:34

Misschien, ik weet niet of dat nog zo is, maar chronische ziektes zijn/waren niet basis gelukkig...
Kijk je voorwaarden na, alles veranderd steeds..misschien vergoeden ze 80% en gaat het automatisch en heb je dat niet door omdat het een klein bedrag is? Ik weet wel dat ze alles steeds meeer uithollen..als je ziek bent betaal je boven op je eigen risico ook vaak nog extra omdat niet alles meer 100% vergoedt wordt..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:12

Medicijnen worden zowel vergoed (meestal vanuit aanvullende verzekering) als vanuit eigen risico als zelf betalen.

Vaak wordt vanuit een aanvullende verzekering tot een bepaald bedrag vergoed, dus niet oneindig. Hierbij wordt t dus niet uit t eigen risico betaald.

Dus verzekering afhankelijk en natuurlijk medicijn/voorschrift afhankelijk.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:16

Medicijnen worden of niet of voor een deel vergoed, maar pas als je eigen risico verbruikt is..dat is wettelijk...lees je voorwaarden maar na...extra verzekeren s meer mogelijkheden die gedekt worden.

Niet preferente medcijnen worden helemaal niet vergoed en alleen uitgegeven als er medische noodzaak op het recept staat..je zult toch eerst je 375 e op moeten maken eer de gehel vergoeding gaat beginnen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:52

Weet ik 100% zeker van niet. Gisteren toevallig declaratie terug gekregen van de verzekering.

Medicatie 100% vergoed en nog 0,0 eigen risico verbruikt (niet helemaal waar, want ben dit jaar alweer geopereerd geweest waarvan 1x midden in de nacht. Dus eigen risico is wel op, maar dit is nog niet bij de verzekering gedeclareerd door t ziekenhuis).

Mijn aanvullende verzekering vergoed x bedrag voor medicatie buiten eigen risico.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:19

Je zegt het zelf, je eigen ririso is op...dus je medicatie wordt vergoed..zijn we het toch eens?p

Bel je verzekering maar..ik weet echt hoe het werkt, gebruik al jaren medicijnen en heb ze onlangs nog gebeld hoe,het nu zit met medicijnen die buiten de preferentenlijst liggen...

Jouw ziekenhuis heeft de rekening al bij de zorgverzekeing, is een online verbinding, jouw naam is meteen de ziektekostenverzekering...die koppeling is er al een lange tijd...dat jouw correspondentie niet synchroom loopt is mensenhanden.

Ik ben het hoogst verzekerd kwa aanvullend, juist om extra dingen te kunnen krijgen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:56

Tcm62 schreef:
Je zegt het zelf, je eigen ririso is op...dus je medicatie wordt vergoed..zijn we het toch eens?p

Bel je verzekering maar..ik weet echt hoe het werkt, gebruik al jaren medicijnen en heb ze onlangs nog gebeld hoe,het nu zit met medicijnen die buiten de preferentenlijst liggen...

Jouw ziekenhuis heeft de rekening al bij de zorgverzekeing, is een online verbinding, jouw naam is meteen de ziektekostenverzekering...die koppeling is er al een lange tijd...dat jouw correspondentie niet synchroom loopt is mensenhanden.

Ik ben het hoogst verzekerd kwa aanvullend, juist om extra dingen te kunnen krijgen.

Je leest niet goed...

Mijn eigen risico is nog 0.0 van verbruikt bij de verzekering. Nee t ziekenhuis heeft dit nog niet gedeclareerd, omdat deze nog lang niet afgesloten is.

Klein bedrag in dit geval, maar duidelijk zat dacht ik zo. Zelf de declaratie ingediend en even mijn gegevens eraf geknipt.

Afbeelding
Duidelijker kan niet...?!

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:12

Zoals al meerdere zeggen laat je idd ook checken voor een voedselintolerantie.
ik was begin 2015 ook zwaar ellendig, doodmoe en erg huilerig! kon huilen bij wijze van spreken huilen bij het omvallen van een stapeltje handdoeken. En ik had ook PDS-achtige klachten. Huisarts gaf me elke keer hele sterke vezeldrankjes en dacht aan beginnende stress/burnout. Wel wat buikfoto's gemaakt maar er kwam niets uit de testen.
Omdat niets hielp en ik niet in de vezeldrankjes geloofde, ben ik zelf een fodmap-dieet gaan volgen (speciaal voor PDS).. rond zomer 2015 heel erg ziek geworden en met spoed opgenomen bij EHBO. Artsen concludeerde een anafylactische shock (ernstige allergie aanval) Bloed afgenomen en bleek ik voor veel dingen vreselijk allergisch te zijn of sensatief.. zoals Gluten, noten, soja en wat fruitsoorten.
Sinds ik een allergievrij dieet houdt voel ik me helemaal weer gelukkig! :D
Dus luister naar je eigen gevoel en maak die huisarts maar gek.. totdat hij je verder laat onderzoeken.

Daarnaast slik ik aanvullend Multivitaminen, magnesium (goed tegen vermoeidheid en stress) en pepermunt capsules (verlicht maag en darmklachten, ECHT een Aanrader!!) Ik koop dat allemaal bij de tuinen.. misschien daar eens kijken.. Zij hebben ook een groot assortiment.

Good luck!!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:58

Darah3 schreef:
magicmist schreef:
ja maag lever darm arts. maandag geweest voor 2e opinion
ik zal het verhaal uitleggen:

*knip*

we beginnen nu dus met eerst de vitamines eens op peil te krijgen en te kijken wat dit doet in relatie tot de pijn.

Goh, wat een verhaal zeg :\
Ik hoop voor je dat die vitamines wat voor je gaan doen!
Lijkt me ook moeilijk om je zo slecht te voelen en dan nog de zorg erbij voor je kindje..

Laten jullie altijd bloed prikken?
Ik ben sinds kort begonnen met magnesium te slikken, omdat ik snel spierpijn heb/had en bij sommige oefeningen kramp in mijn benen.
Ik moet zeggen dat de spierpijn echt afgenomen is :) en ik voel me ook rustiger in mijn hoofd op de een of andere manier (zit in een moeilijke situatie waar ik maar mee moet dealen).
Hier in de familie zit trouwens wel een foliumzuur (B11) tekort en dat hangt schijnbaar weer samen met B12. Ik wil het nog een keer laten testen, maar ik slik al een tijdje een multivitamine supplement. Dus wat voor zin heeft het om bloed te prikken nu (valse uitslag).

Wat gebruik je voor magnesiumtabletten?

Ik gebruik sinds een week Magnesium Balans van Bloem en ik moet zeggen dat het toch wel helpt tegen de spierpijn en algehele spierslapte in mijn benen. Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar als ik een tijdje sta krijg ik een "papperig" gevoel in mijn benen. En ik sport genoeg. Heb er dus alleen last van als ik een poosje moet staan.

https://www.bloem.net/magnesium-balans? ... Gwod68cGWA

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:12

Het is mij volstrekt omduidelijk wat je declareert op deze manier, beter per pb dan? En hoe dit is gegaan.

Ik ben veel meer geinteresseerd in je bijlage betreffende de regels van jouw ziektekosten verzekering waarin wordt gezegd dat jouw medicijnen niet drukken op je eigen risico..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:39

Mister T schreef:
Zoals al meerdere zeggen laat je idd ook checken voor een voedselintolerantie.
ik was begin 2015 ook zwaar ellendig, doodmoe en erg huilerig! kon huilen bij wijze van spreken huilen bij het omvallen van een stapeltje handdoeken. En ik had ook PDS-achtige klachten. Huisarts gaf me elke keer hele sterke vezeldrankjes en dacht aan beginnende stress/burnout. Wel wat buikfoto's gemaakt maar er kwam niets uit de testen.
Omdat niets hielp en ik niet in de vezeldrankjes geloofde, ben ik zelf een fodmap-dieet gaan volgen (speciaal voor PDS).. rond zomer 2015 heel erg ziek geworden en met spoed opgenomen bij EHBO. Artsen concludeerde een anafylactische shock (ernstige allergie aanval) Bloed afgenomen en bleek ik voor veel dingen vreselijk allergisch te zijn of sensatief.. zoals Gluten, noten, soja en wat fruitsoorten.
Sinds ik een allergievrij dieet houdt voel ik me helemaal weer gelukkig! :D
Dus luister naar je eigen gevoel en maak die huisarts maar gek.. totdat hij je verder laat onderzoeken.

Daarnaast slik ik aanvullend Multivitaminen, magnesium (goed tegen vermoeidheid en stress) en pepermunt capsules (verlicht maag en darmklachten, ECHT een Aanrader!!) Ik koop dat allemaal bij de tuinen.. misschien daar eens kijken.. Zij hebben ook een groot assortiment.

Good luck!!

dank je wel! ik heb me net in geschreven bij een andere huisarts en daar ga ik gelijk alles laten onderzoeken. Als ik de lijst lees van symptomen bij gevoeligheid bij gluten herken ik zoveel...

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:58

mooi! misschien dat die nieuwe inzichten geeft.
heb je verder ook vaak een opgeblazen buik? (ik leek soms wel zwanger en last van stoelgang) want dan kan het gluten zijn.. al kunnen de symptomen erg verschillen per persoon

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:04

Mister T schreef:
mooi! misschien dat die nieuwe inzichten geeft.
heb je verder ook vaak een opgeblazen buik? (ik leek soms wel zwanger en last van stoelgang) want dan kan het gluten zijn.. al kunnen de symptomen erg verschillen per persoon

Bij mij inderdaad het zelfde.. nog even wat symptomen:
-moe/energieloos
-buikpijn/kramp
-droge/exceem achtige plekken op mijn armen
-pijn in botten
-bloedarmoede
-geestelijke problemen (ADD)

En inderdaad na het eten een opgeblazen buik en last van mijn stoelgang..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:09

b12 te kort symptomen
-gevoel alsof ik op watten loop
-concentratie/geheugen problemen
-afasie
-ataxie
-spierpijn/krachtverlies
-vermoeidheid
-kortademig/benauwd/hartkloppingen
-duizelig
-koud hebben (ALTIJD!)
-verandering gezichtsveld (wazig zien/heb ik bril voor)
-darmklachten
-vaak blaasonsteking achtige klachten
-ijzer te kort
-hoofdpijn
-spiertrekkingen

en ik heb ergens gelezen dat gevoeligheid voor gluten en b12 met elkaar te maken kunnen hebben...

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:30

EJuniorJoost schreef:
en ik heb ergens gelezen dat gevoeligheid voor gluten en b12 met elkaar te maken kunnen hebben...

Ook weer leerzaam voor mij. Misschien ook eens checken hoe mijn B12-gehalte is.