Ayasha schreef:Ik betwijfel of "men" "verdient" op kankerpatiënten aan het eind van de rit.
Als ik grof ben: het hangt er van af, wie die men is.
Voor de verzekering ben je een grote kostenpost, dus gaan de premies omhoog.
Aan de andere kant: veel mensen werken in de zorg, dus dat is goed (nuttige, zinvolle banen zijn prachtige dingen.)
De farmaceutische industrie krijgt betaald, dat is zeker.
Citaat:
Waarom er geen medicijn is? Om dezelfde reden dat er geen is tegen fibromyalgie, psychische problemen, crohn, CU, AIDS, epilepsie, omdat ze niet 100% zeker weten waarom het ontstaat, veel vemoedens maar nog geen zekerheden.
Over details valt te twisten, maar de gemiddelde apotheker verkoopt veel pillen tegen psychische problemen, mensen met crohn en colitis ulcurosa zijn ook vaste klanten en de diagnose aids is in Afrika nog steeds een doodvonnis (zoals hier in 1982) maar in NL is het een chronische ziekte waarbij therapietrouw erg belangrijk is. Er zijn pillen die epileptischeaanvallen tegenhouden - nu nog fybromyalgie. (Er is vrij veel kennis over die nare aandoening en het is met kennis van zaken doorgaans goed te genezen. Maar artsen controleren alleen pH op de intensive care, om eens iets te noemen, terwijl de weefselpH doorgaans veel te zuur is bij fybromyalgie. )
Citaat:
Ik vraag me af of dat complottheorie denken "het is er wel maar men verdient er te veel op" mensen nu werkelijk helpt om beter om te gaan met het feit dat iets buiten hun controle ligt (een boeman zoeken).
Ja, daar zeg je een waar woord.
We hebben niet altijd alles in de hand en dat IS slikken voor westerse 21ste eeuwers!
Citaat:
Alsof dokters het prachtig vinden om iemand te vertellen dat ie nog maar een paar maanden/weken/dagen te leven heeft.

Waarom zou eender welke dokter daar aan mee werken? De meeste dokters (en ik zie er best veel) zitten wel degelijk met hun patiënten in en zouden willen mee huilen op slechte momenten als dat maar enigszins professioneel was of hielp.
Eh - een dokter kan ook alleen maar die middelen voorschrijven die in de apotheek voorradig zijn - of middelen, die in een clinical trial worden onderzocht voorstellen aan de patiënt.
Artsen maken gebruik van de hulpwetenschap 'farmacie' en moeten roeien met de riemen die er zijn.