Monster schreef:(...)
Ik merk bij mezelf dat ik nu mooi weer ga spelen in mijn omgeving, en zelfs bij de psycholoog vertel ik wat ik denk dat ze horen wilt ( het gaat goed/beter) bedrijfsarts heeft daar wel doorheen weten te prikken en staat op de emdr sessies.
Waar ik erg tegen op zie. Ik wil het nog niet naar boven halen, dat gebeurt nog genoeg en kan mijn emoties dan niet aan.
Ik heb het trouwens "opgelopen" door mijn zwangerschap/bevalling.
Was 29 weken zwanger dat ik niet meer kon bewegen van de pijn, ik werd niet serieus genomen, iedereen heeft namelijk rugpijn en door het warme weer werden alle zwangere wat opgezetter. Ik heb 5 dagen rond gelopen met de pijn tot ik op een echo moest waarop bleek dat het foute boel was. 40 uur later is mijn dochter met een keizersnede ter wereld gebracht. Ze was zo klein (895gr) hoewel ze het erg goed deed hebben ze mij in het ziekenhuis zoveel angst aangepraat. Ik heb het niet kunnen verwerken.
Mensen die me in die periode zagen hadden het constant over de "klap" die nog wel zou komen.. en die is helaas flink hard aangekomen..
Rot hoor!
En wat de bedrijfsarts betreft : aan de ene kant goed : 'hij/zij ziet waar het op staat' - het gaat niet goed.
Maar er zijn wel grenzen. Ten eerste wat een BA mag, dat is namelijk adviseren en niet eisen. Emdr is uitstekend tegen trauma - maar wel in JOUW tempo, punt uit. Een en ander ter beoordeling van de behandelend psycholoog, niet van de BA. ("We zijn bezig, het is nog niet klaar' en of 'ik ben nog niet klaar voor emdr.')
En sowieso, gewoon vakkennis, die psycholoog en BA beiden horen te hebben: geen enkele cliënt is klaar voor emdr die haar emoties nu nog niet kan kalmeren. Eerst moet je zelf in staat zijn om rust te maken, te zorgen dat die emoties niet ongenood naar boven komen en dat je jezelf kunt troosten, kalmeren en bemoedigen als dat wel zo is.
Voel je dus niet opgejaagd.
Makkelijk gezegd, maar er is geen enkele verplichting om voor deze tijd emdr te gaan doen!