zwanger of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:57

Het hoeft natuurlijk niet

Ik was wel in verwachting ( gepland) nog geen maand na het verwijderen van mijn spiraal. Ik was duizelig en misselijk en herkende de symptomen van mijn eerste zwangerschap. Testen niks te zien, arts mij doorverwezen naar neuroloog ivm het duizelig zijn. 2 weken later weer een test gedaan en jawel hoor, was wel zwanger alleen veel te vroeg getest.
Ik zou afwachten en over 2 weken nog eens testen, van eigen merk kruitvat zijn niet duur en ook goed, laten snel zien, vaak in het begin een heel licht streepje, maar streepje is een streepje

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:02

Nee het hoeft niet, sommige vrouwen maken minder hcg aan, maar dan nog is dat prima op te sporen met een bloedtest.

Ik testte overigens positief een dag vóór mijn verwachtte menstruatie en toen was ik er al 3 dagen zeker van. Je eigen gevoel liegt meestal niet ;)

Sandyislief

Re: zwanger of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:05

Klopt mijn moeder bleef ook negatief testen ivm weinig hcg maar was toch echt zwanger.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:12

Ik testte met clear blue ook negatief terwijl ik met de kruidvat test al wel positief testte. Dus dat zou ik ook zeker even proberen, met ochtendurine.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:14

En waarom niet gewoon even afwachten..?
Waarom gelijk bloedtesten en echo's "eisen"....?
Wat denk je op zo'n vroege inwendige echo te zien?
Dan zie je ws nog geen hartslag en ga je je daar weer ongerust over maken.
De eerste periode van een (mogelijke) zwangerschap is nou eenmaal spannend en onzeker.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:15

Ik geef de huisarts groot gelijk dat hij nu nog geen bloed wil prikken op hcg. Die wacht liever even af want dan is een bloedtest waarschijnlijk niet nodig, omdat ts alsnog ongesteld is geworden of een positieve thuistest in handen heeft.
Zo niet, dan kan een bloedtest alsnog. Nu is er geen enkele noodzaak om de zorg hiermee te belasten.
Dat geldt ook voor de verloskundigenzorg. Daar zul je niet trouwens niet welkom zijn voor een echo bij deze termijn.

De zorg kost al genoeg geld. En geduld is een schone zaak :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:19

Dat is gewoon niet waar, een verloskundige wil dat je zo snel mogelijk komt, die doen het liefst zo vroeg mogelijk een inwendige echo om te bepalen hoe ver de zwangerschap is. Of er al een hartslag te zien is doet helemaal niet ter zake.

En ts wil het graag weten, bloedonderzoek betaald ze zelf, dus waarom niet?
Ze is inmiddels zo'n 12 dagen overtijd, helemaal niet gek als je je dan afvraagt wat er aan de hand is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:22

anneliesdj schreef:
Dat is gewoon niet waar, een verloskundige wil dat je zo snel mogelijk komt, die doen het liefst zo vroeg mogelijk een inwendige echo om te bepalen hoe ver de zwangerschap is. Of er al een hartslag te zien is doet helemaal niet ter zake.

Ze is inmiddels zo'n 14 dagen overtijd, helemaal niet gek als je je dan afvraagt wat er aan de hand is.

Ik hoefde me pas met 10 weken te melden bij de verloskundige voor de eerste afspraak en daarna de eerste echo om de termijn te bepalen. Met een uitwendige echo :)
Daarna volgde gelijk een bloedonderzoek voor het HCG, bloedgroep en diverse andere zaken (HIV enzo)
Eerder kreeg ik echt geen afspraak hoor :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:25

anneliesdj schreef:

Ze is inmiddels zo'n 12 dagen overtijd, helemaal niet gek als je je dan afvraagt wat er aan de hand is.

Meelezer valt even binnen.

Waarom zou een verloskundige je zo snel mogelijk willen zien, los van het voordeel voor zijn/haar eigen portemonnee? Wat zou het voordeel ervan zijn?

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:28

anneliesdj schreef:

dit is ook niet perse waar hoor. bij een normale zwangerschap hoeft een verlofkundige je helemaal niet zo snel mogelijk te zien. vanaf 10-11 weken is vroeg zat. wellicht dat het bij de ene verschilt ten opzichte van de andere, maar het 'dat is gewoon niet waar' staat er zo wel erg feitelijk terwijl dat hier in ieder geval niet zo is

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:31

Bepalen hoever de zwangerschap is, dus een termijnecho, kan pas Rond 10/12 weken. Daarvoor kun je alleen bepalen of er sprake is van een vitale zwangerschap.
Bij onze VK moet je ook pas rond tien weken komen.

Al heb ik vanaf 6wkn elke week een echo gehad in het zkh omdat ik constant uitgedroogd in het zkh lag, maar nu ben ik twaalf weken en deze week heb ik de termijnecho.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:31

Toen ik me bij mijn eerste zwangerschap meldde met 10 weken kreeg ik flink onderuit de zak waarom ik niet eerder was gekomen. Bij de tweede zwangerschap (andere verloskundigenpraktijk) heb ik gebeld zodra ik het wist en is ook meteen de week erop een echo gepland, toen was ik denk een week of 3.
Dr is me door beide verteld dat het later in de zwangerschap veel lastiger is de duur van de zwangerschap te bepalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:33

Bizar, ik heb in het ziekenhuis gevraagd of ze daar niet gewoon de termijnecho konden doen. Maar daar werd me door de gynaecoloog en VK uitgelegd dat je dat pas goed kan meten tussen de tien en twaalf weken.

Eerder een echo kun je alleen maar zien of het een vitale zwangerschap is.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:34

Nee idd, zo'n vroege echo is alles behalve standaard. Met 8 weken eens een afspraak maken en met ongeveer 10 weken de eerste termijnecho. Ik had met de eerste positieve test (wel eerder dan ts, was net over tijd) de huisarts gebeld. Die doet er ook echt niks mee behalve vertellen dat je met vermoedelijk 8 weken de vlos eens moet bellen.
Nou was ik te vroeg omdat ik dacht verder te zijn. Maar termijnecho moet dan overnieuw met 10 weken.
Bij een volgende ben ik medisch, dan zullen ze wel eerder een interne echo maken en afspraken bij de gyn vanaf dat ik het weet. Idd alleen om te zien of het ok is. Termijnecho kan pas rond de 10 weken.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 12-01-16 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:35

@annelies

Omdat het zo niet werkt in nederland. Dan moet je naar een privekliniek gaan. Die doen alles wat je wilt als je maar betaalt.
Huisarts en ziekenhuis niet.

Over de verloskundige ga ik niet niet zitten dimdammen. Internet staat vol met hoe die procedure gaat en met welke termijnen. Wat jij zegt klopt niet, kan niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:36

Woon je toevallig in België dan? Dat laatste is sowieso niet waar. De eerste termijnecho vindt - voor zover ik weet- rond de 9 a 12 weken plaats. En dan kunnen ze ook nog steeds prima zien hoe ver je bent.

Drie weken is een stipje.

luxje

Vreemde praktijk dan, je bepaalt voor de 12 weken de daadwerkelijke termijn middels een echo.
Vanaf een week of 9 is een prima termijn voor een eerste afspraak.
tenzij er medische problemen (in de voorgeschiedenis) zijn

Vayo

anneliesdj schreef:

Is dat in Nederland Annelies? Bij mijn verloskundige doen ze dat ook niet zo. Tussen de 10 en 12 weken krijg je een termijnecho waarin ze de termijn bepalen.
Ook als je je met 6 weken zwangerschap al meld doen ze pas een echo met 10/12 weken. Je krijgt dan hoogstens een intakegesprek met 6 weken. Al deden ze dat bij ons rond de 8 weken.

Bij mijn jongste heb ik wel met 8 weken een echo gehad, omdat ik miskramen heb gehad tussen de oudste en de jongste. Dat was puur om te kijken of er een intacte zwangerschap was, zoals ze dat noemden bij mij.

Bij de oudste was ik dus al bijna 14 weken toen ik me meldde bij de VK. Dat was ook geen probleem, alleen heb ik toen 2 termijnecho's gehad, omdat het toen iets moeilijker te bepalen was.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 12-01-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:38

Met drie weken weet je toch niet eens dat je zwanger bent :? Of woon je in Engeland? Daar ben je 38wkn zwanger omdat ze de eerste twee weken die je hier 'cadeau' krijgt niet meetellen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:39

Ik was ook 'laat' met het doorbellen van mijn laatste zwangerschap en het maken van een afspraak. Mijn uiteindelijke termijnecho gehad met 8 weken zwangerschap, maar op basis van mijn cyclus dachten ze dat ik al 10 weken was. (Gaf nog bv en mijn cyclus was net op gang aan het komen, dus nog totaal geen regelmaat) Moest wel zsm komen, maar dat viel achteraf dus mee.

Bij ons is het gebruikelijk de termijnecho te doen tussen de 8 en 11 weken zwangerschap. Daarvoor hoeven ze je nog niet te zien. Uitzonderingen daargelaten, als je al een verleden hebt bijvoorbeeld.

Desalniettemin, heel spannend allemaal! En ik wens je veel geduld toe. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:42

Ja hoor gewoon in NL. Termijnecho heb ik ook wel gehad in het ziekenhuis.

Waarom zou je met 3 weken niet weten dat je zwanger bent? Volgens de rare rekenmethode's zou ik dan wellicht 5 weken zwanger zijn geweest, ik was iig ruim een week over tijd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:45

anneliesdj schreef:
Ja hoor gewoon in NL. Termijnecho heb ik ook wel gehad in het ziekenhuis.

Waarom zou je met 3 weken niet weten dat je zwanger bent? Volgens de rare rekenmethode's zou ik dan wellicht 5 weken zwanger zijn geweest, ik was iig ruim een week over tijd.

Waarom gelijk in het ziekenhuis? Is er sprake van een bijzondere situatie? Misschien jouw gezondheid?
Normaal doet de VK dit gewoon (of zoals bij mij een extern echobureau)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:46

Oh, ja dan ben je 5 weken. Omdat die eerste twee weken van je cyclus ook meegeteld worden :P derde week is dan de innesteling en vierde week blijft je menstruatie uit.

Maar met 5 weken zie je nog helemaal niks, kan je niet eens bepalen of het een vitale zwangerschap is want meestal is er nog geen hartje. Ik werd met 6wkn de eerste keer opgenomen in het zkh en toen was er ook geen hartje nog. Drie dagen later overigens wel.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:47

Is ook niet mijn ervaring annelies. Toen ik wist dat ik zwanger was zo snel mogelijk de verloskundige gebeld maar hoefde echt niet gelijk te komen en al helemaal niet meteen een echo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:47

Nou begin ik me echt af te vragen wat ik dan verkeerd heb gedaan hoor. Nee ik had een heel normale zwangerschap en met mij is niets mis. Het is inmiddels wel 5 en 8 jaar geleden maar zoveel zal er niet veranderd zijn in die paar jaar?