30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:56

Griekse yoghurt naturel is gewone yoghurt, zonder suiker. Ik koop vaak zo'n emmertje van 1000 gram. Optimel heeft 3 varianten yoghurt griekse stijl met vruchten, ook zonder suiker. Wel met suikervervanger aspartaam. Daar is niet iedereen fan van. Ik eet het wel gewoon, omdat ik ook wel eens een toetje met zoete smaak wil.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:16

Ik haal trouwens mijn yoghurt bij de Lidl, ook een 1000 Gr. Emmertje.
Heeft iemand hier ervaring met het eten van wortel/waspeen?
Ik had zoete waspeen gehaald als snackvervanger, maar dat vind ik dus echt niet te eten.
Kan je het nog op een bepaalde manier bereiden of is het gewoon wassen en opeten met deze smaak?

Amyyy

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:46

Gewoon van die geschrapte worteltjes? Heerlijk als tussendoortje!

Ik ga ook mee doen! Ik eet al vrij weinig suikers (wel fruit!) maar wil naar nog minder, dus lees hier gezellig mee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:14

Heerlijk? Ik vind worteltjes echt zo vies :') gekookt gaat nog enigszins, maar rauw....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:16

SusanH schreef:
Heerlijk? Ik vind worteltjes echt zo vies :') gekookt gaat nog enigszins, maar rauw....

En ik vind ze gekookt juist weer niet te kanen :') Als we doperwten met wortels eten vis ik de wortels er juist altijd tussen uit en worden die bij mijn dochter of zoon op het bord geschoven :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:28

Gekookt vind ik ze ook niet lekker hoor, maar rauw :r

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:29

Hoe kun je rauwe wortels nou niet lekker vinden? Nou ja, geef ze dan maar aan je paard. Die vinden wortels veel lekker dan appels (is onderzocht) en ze zijn nog goedkoper ook!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:34

Lust ze al mijn hele leven niet, dus geen idee :D

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:35

Ik doe ook mee !

Geheel suikervrij zal het niet worden , maar de basis dingen wil ik proberen te laten schrappen. Zoals snoep, chocolade , ontbijtkoek , frisdrank etc. Ik wil ook graag veel minder zuivel gaan eten.

Vraagje : Waarom honing ? Honing in kleine mate is toch hartstikke gezond ?.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:39

Hangt er vanaf wat voor honing. Honing uit de supermarkt is niet gezond. Dat is net zo slecht voor je als suiker.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:49

_Femkeeex schreef:
Ik doe ook mee !

Geheel suikervrij zal het niet worden , maar de basis dingen wil ik proberen te laten schrappen. Zoals snoep, chocolade , ontbijtkoek , frisdrank etc. Ik wil ook graag veel minder zuivel gaan eten.

Vraagje : Waarom honing ? Honing in kleine mate is toch hartstikke gezond ?.

Chocola hoef je niet te laten staan, maar neem dan degene met 80%+ aan cacaogehalte. Heel lekker en deze is ook niet super slecht.
Neem wel een goede die van de ah is 30% suiker en daarmee vind ik hem heel smerig, maar ik heb nu andere deze suikers vallen best mee.

En nog even over de wortels: ik ga t nog eens proberen, maar anders belanden ze ook zeker bij mijn paard die is we blijer mee als ik :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:06

Dag drie suikerloos gaat goed! Ben in het ons nieuwe huis aan het klussen en dan is het wel lastig, maar een voorraad eten meegenomen en mn eigen eten gegeten.

Ik heb echt gewildig lekkere repen gevonden: nakd heet t, staat bij de zonnatura. Wie is er ook al een aantal dagen clean:

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:49

SusanH schreef:
Hangt er vanaf wat voor honing. Honing uit de supermarkt is niet gezond. Dat is net zo slecht voor je als suiker.

Honing bestaat vrijwel geheel uit suiker. Dat maakt nou echt weinig uit.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:36

Vandaag ook vrij goed suikerloos doorgekomen (natuurlijke suiker niet meegerekend). Qua drinken alleen thee en 1 kopje koffie (met zoetjes) gehad. Vanochtend glas melk met plakje ontbijtkoek (oke, die was dan wel weer fout :o ), 's middags roggebrood met kaas en spek, tussendoor een paar zoutstengels van zoonlief gejat en vanavond pannenkoeken gebakken. Ik maak het beslag altijd zelf maar heb deze keer de 3 zakjes vanillesuiker eruit gelaten (meel, melk, 2 eieren, zout en kaneel). Qua beleg ook afgebleven van de basterdsuiker en de stroop maar wel gezondigd met jam. Leek mij het minst slechte van alle slechten.
Straks denk ik nog wat magere yoghurt met wat fruit en een flinke pot thee nog wegwerken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:34

Grappig hoe de ideeën over suikervrij eten uiteenlopen ;-).

Zelf ben ik vorig jaar 7 maanden gestopt met toegevoegde suikers omdat ze eigenlijk alleen maar nadelen hebben als je naar het effect op je gezondheid kijkt.
Heb de draad na een pauze nu weer sinds een week opgepakt.

D.w.z. ik eet wel fruit, (soms) brood waar geen suiker aan toe is gevoegd, zilvervliesrijst, peulvruchten etc. En heel soms een beetje honing. Geheel suiker/koolhydraatvrij leven lijkt mij niet gezond omdat je dan te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.
Ik kook zonder pakjes en ik drink water (meestal met koolzuur) en looizuur en cafeïnevrije theesoorten (bijv. rooibos). Müsli mengen we zelf.
Ik ontbijt of met kwark+fruit of met havermout (+melk, kaneel, fruit).
Als lunch neem ik vaak een zelfgemaakte salade mee, maar er zijn ook best veel andere lunchideeën zonder brood te bedenken.
Met een beetje zoekwerk vind je leuke recepten om gezond en lekker suikervrij te eten/drinken.

Dit vond ik in het begin wel handig: https://www.sugarchallenge.nl/hoe-lees- ... tiket.html

Op deze manier kan ik het normaal gesproken goed volhouden en voel ik me fitter. Heb ook weinig of geen behoefte om te snaaien. Alleen als ik uit eten ga of op vakantie laat ik de teugels wat vieren.

O: havermout, banaan, melk, kaneel en een paar rozijnen
L: salade met komkommer, tomaat, rode bieten, veldsla, avocado en ongezouten cashewnoten
T: appel
A: geroerbakte kip met zilvervliesrijst en broccoli
T: bakje kwark met bosbessen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:29

musiqolog schreef:
SusanH schreef:

Honing bestaat vrijwel geheel uit suiker. Dat maakt nou echt weinig uit.

Volgens sommige bronnen is honing direct van de imker wel beter als geraffineerde suiker of supermarkt honing. Ik gebruik zelf geen honing, omdat mijn lichaam dan precies hetzelfde reageert als wanneer ik geraffineerde suiker binnen krijg.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:58

Ik wil graag ook meeschrijven met jullie. Heb vorig jaar in de maand februari veel minder suiker genomen en daar merkte ik echt wel effect door. Voelde me uiteindelijk een stuk energieker en minder snel moe. Daarna eigenlijk ook meteen weer van afgestapt, dus dat was wel een beetje zonde :P.

Nu wil ik graag met jullie meeschrijven om te zien of ik het nog een keer kan en of ik het wat langer kan volhouden. Ik ga dan vanaf morgen beginnen, en ik zal eens even gaan kijken naar het brood van de Albert Heijn, wat ik in dit topic las! Wij kopen ons brood bij de Lidl, maar dat zal vast niet goed zijn :P.

As ik mijn ontbijt al gezonder kan krijgen (heb havermout en melk in huis) en geen cola meer mag drinken en snoepjes en koekjes, dan ben ik al een heel eind geloof ik :). En meer zelf koken lijkt me ook wel een prima voornemen! Ik hoop dat ik daardoor in de avonden wat minder snel moe ben en mijn stagedagen wat beter kan doorkomen.
Leuk topic! Ik lees en schrijf graag mee!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:11

Leuk dat er steeds meer mensen komen!
Vandaag flink gezondigd met taart en chocola.
Morgen weer een nieuwe dag..
De wortelen smaken trouwens steeds beter hoe meer ik ze eet :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:26

@WillBokkers: wortelen gegrild in de oven zijn ook lekker. Dan zijn ze net iets zoeter. Het is wel handig om ze vooraf 5 min. te koken.

@SuzanH: dit vond ik wel een interessant stuk over honing: http://fitbeauty.nl/is-honing-gezond/#more-18717.

Hier weer een suikervrij dagje met havermout als ontbijt en een salade als lunch. Vanavond Thaise kip met roerbakgroente, rode currypasta, kokosmelk en rijst. Zo meteen nog fruit met of zonder kwark.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:49

Hier ondertussen dag 12 vrij van de challenge: minderen met toegevoegde suikers.

Ik heb dus voor mijn doen al extreem lang geen slecht eten gegeten en na mijn afkik verschijnselen in de eerste week merk ik nu wel echt dat mijn drang naar slecht eten toe aan het nemen is. Ik heb nu bvb honger en ik heb echt de neiging om een reep chocolade in mijn gezicht te duwen :+

Zo maar naar de supermarkt voor gezonde voeding :P

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:54

Mag ik ook meedoen? Ik ben al geen grote zoetekauw, maar stiekem krijg ik toch nog steeds meer suiker binnen dan me lief is, en ik merk dat ik dan energiedips krijg. Ik ben benieuwd hoe ik me na een maand geen suiker zal voelen! Het kan trouwens ook geen kwaad om een kilo of drie af te vallen...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:44

@Flups: wat eet je dan verder op een dag?

Net een nieuw recept uitgeprobeerd: kwark (yoghurt kan ook) met sinaasappelcompote. Lekker. Zit wel een beetje honing in.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:50

Heb net de documantair The Sugar Film gekeken en wat een eye opener zeg!!
Ja, ik wist het al dat bijna in alles zoveel suiker zit... maar je schrikt er wel van...
Nu eet ik gelukkig al heel veel gezonder en ben ik al 25kg afgevallen door gezonder te gaan eten ... maar nu ga je toch ineens meer kijken naar hoe en wat.
Sinds oud en nieuw let ik al op... en mijn kerstkilo's en oud/nieuw oliebollen kilo's zijn er al bijna weer af... puur door eetpatroon weer gezonder te maken en weer op te letten.
Voel me weer prima en merk dat nu ook de suiker rush (drang om zoetigheid te eten) weer wegzakt!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:05

Emma_s_girl schreef:
@Flups: wat eet je dan verder op een dag?

Vandaag heb ik op:
Brinta met whey en pindakaas, 2 mandarijnen, een appel, 4 crackers met een vol pakje kipfilet, aardappeltjes, een kipschnitzel, paprikamelange en vanavond nog een fruitmix.

Toegevoegde suikers vermijd ik, natuurlijke suikers eet ik nogwel.

Alleen had ik al sinds mijn lunch niks meer gegeten 13.00-18.30 en ik had dus gewoon echt honger! :P nu na het avondeten is die drang ook meteen weer weg gelukkig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:06

Bizar he, die docu!

Door die docu's en nog wat anderen ben ik me veel bewuster geworden van alles wat ik gebruik en naar binnen stop. Dag vier zonder toegevoegde suiker ben ik goed doorgekomen.

Het valt me echt 100% mee tot nu toe. Omdat ik ook geen vlees, vis, zuivel en kaas etc eet is mijn keuze uit vooeding niet echt heel groot meer, maar niet moeilijk. Ik neem overal eten mee naar toe zodat ik nooit zonder zit en nooit met honger, want zodra je honger krijgt dan ga je voor de bijl.

Een tip is om 's avonds meer te koken en dan bijvoorbeeld mee te nemen naar je werk, zo heb je al twee maaltijden gecoverd.

Iedereen is lekker bewust bezig, heel goed, leuk!! :D