Vitamines slikken. Zin of onzin?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Re: Vitamines slikken. Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:05

supdradyn complex energy heeft max 100%.
calcium, magnesium en selenium zitten lager.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:23

[quote="Dragan2008Dat bedoelde ik dus met luisteren naar je lichaam :j

Zie idd vaak schema's voorbij komen met waar je trek in hebt en wat je dan voor je lichaam nodig zou hebben aan stoffen. En daarachter een gezonder alternatief[/quote]

Interessant. Ik ga eens googlen of ik een schema kan vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:48

Hannanas schreef:
Plus groente en fruit zijn belangrijk voedsel voor je darmbacteriën.
Slechte gisten eten bijv graag suiker, parasieten hebben ook voorkeuren.
Belangrijke gezonde bacteriën eten vaak van plantenvezels. Dit veel eten, goed kauwen (anders is het moeilijk afbreken voor ze) geeft een optimaal milieu om je darmbacteriën te verbeteren/vermeerderen. Belangrijk om je darmwand en slijmlaag goed te houden of te verbeteren. (L-glutamine is daardoor evt een goede aanvulling op pds klachten)
Een beter Darm milieu dat geeft weer een betere opname van stoffen als bijv vitaminen en mineralen en een beter immuunsysteem.
Alles begint bij de buik!

Nogmaals, ik zou wel een multi adviseren.
Bij een gezond lijf zonder problemen gewoon een multi die niet hoger gaat dan 100% adh per vitamine of mineraal. Even zoeken, maar ze zijn er wel. Daarnaast in de winter zeker 1000IU vit D.

Ben het helemaal met je eens wat je zegt over voeding, maar wat nu als je (zoals ik) gegarandeerd moet overgeven een paar uur nadat je een multivitamine hebt ingenomen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:49

Ik kies altijd voor een multivitamine die minstens 200% heeft, dat geeft mij een prettiger gevoel.

Mensen die vitamine B slikken krijgen altijd zo'n stinkpies. :D
Kruidvat heeft overigens voor de mensen die hier een tekort aan hebben een goede: iets van 900% van de adh.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:21

maar 200% lijkt mij niet gezond.
als er al 100% in zit en je daarnaast ook nog gevarieerd eet dan kom je dus al boven de 100% uit.
voor sommige vitamines kan dit op den duur schadelijk zijn. ik geef daarom de voorkeur aan max 100%.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:14

Het hangt er compleet van af, welk percentage van de adh goed is voor iemand.

Vitamine C adh is bedoeld om geen scheurbuik te krijgen - heel nuttig. Maar wie bijvoorbeeld fiks onder stress staat, heeft meer nodig. En voor andere vitamines (en mineralen en sporenelementen) geldt plm hetzelfde.

Er zijn met name in de vetoplosbare vitaminen (a,d,e,k) stapelingen mogelijk, maar als gezegd: erg veel mensen hebben een vitamine D gebrek.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:20

Die vitamine bcomplex 100 (meen ik, alles ruim boven 100%) heb ik een tijdje genomen. Mijn klachten werden daar niet minder van. Toen ben ik een andere natuurlijke gaan slikken waar minder vitm b in zat en die werkte wel. Dus boor mij geen kruidvatvitamine b meer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:39

germie schreef:

Dat was mij ook al opgevallen :') (bij mezelf dan)
En visolie capsules proef je soms een paar uur later nog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:43

F_Orumster schreef:
germie schreef:

En knoflook ook, terwijl je het niet proeft als je het door je eten gooit. Dus liever verse teentjes door je eten dan :D

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:55

geerke schreef:
[ [url=m/cDsR5L.jpg]Afbeelding[/url] ]

is dit leesbaar?ja dus....vraag me niet naar de bron,ik heb het van FB afgeplukt van de pagina ''gezondheidsrevolutie''

Wow, heftig...
Als je vooral in de laatste kolom kijkt naar voedsel wat wordt aangedaan als "gezond " maar wel degelijk vitaminen en mineralen mist.

Zou dit op basis zijn van producten die voor een paar euro in de supermarkt liggen? Zegmaar de aardbeien uit marokko, de broccoli uit spanje etc. ?
Of hierinbegrepen ook de 'biologische ' producten ?

Wordt maar weer zelf de aardappels en broccoli kweken :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:15

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:28

F_Orumster schreef:
germie schreef:

Jeetje, nu snap ik het eindelijk. _O-
En ik mij maar afvragen of er iets mis was dat het zo stonk. :')
Heb het uiteindelijk gewijd aan te weinig water drinken, maar dat klopte uiteindelijk ook niet meer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:29

Wat betreft groentes, als je vitamines uit groentes wilt halen moet je het stomen in plaats van koken.
Door het koken raakt het alle belangrijke stofjes kwijt. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:38

Citaat:
Heb het uiteindelijk gewijd aan te weinig water drinken, maar dat klopte uiteindelijk ook niet meer.

Nee, het komt van de vitamine B(complex). Echt waar. Als je op een openbaar toilet na iemand naar de wc moet en het stinkt zo, dan weet je dat de voorganger dus vitamine B slikt :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:43

germie schreef:
Citaat:

Nee, het komt van de vitamine B(complex). Echt waar. Als je op een openbaar toilet na iemand naar de wc moet en het stinkt zo, dan weet je dat de voorganger dus vitamine B slikt :+

Nou, als ik zelf naar de wc ben geweest stinkt het dus zo. :') Ik slik namelijk B complex. :+
Maar wat grappig dat ik daar nooit aan gedacht heb, want ik vroeg me al maanden af waarom het zo stonk, maar het begon pas sinds ik B complex ben gaan slikken.

Slik ik overigens onder toeziend oog van een arts, samen met nog een andere mikmak wisselende supplementen, niet dat ik er zelf mee aanklooi. Wat ik ook afraad aan TS en anderen die supplementen (willen) slikken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:02

Gelukkig ruik je het zelf ook Suliko, haha.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:35

[***] schreef:
Hannanas schreef:
Plus groente en fruit zijn belangrijk voedsel voor je darmbacteriën.
Slechte gisten eten bijv graag suiker, parasieten hebben ook voorkeuren.
Belangrijke gezonde bacteriën eten vaak van plantenvezels. Dit veel eten, goed kauwen (anders is het moeilijk afbreken voor ze) geeft een optimaal milieu om je darmbacteriën te verbeteren/vermeerderen. Belangrijk om je darmwand en slijmlaag goed te houden of te verbeteren. (L-glutamine is daardoor evt een goede aanvulling op pds klachten)
Een beter Darm milieu dat geeft weer een betere opname van stoffen als bijv vitaminen en mineralen en een beter immuunsysteem.
Alles begint bij de buik!

Nogmaals, ik zou wel een multi adviseren.
Bij een gezond lijf zonder problemen gewoon een multi die niet hoger gaat dan 100% adh per vitamine of mineraal. Even zoeken, maar ze zijn er wel. Daarnaast in de winter zeker 1000IU vit D.

Ben het helemaal met je eens wat je zegt over voeding, maar wat nu als je (zoals ik) gegarandeerd moet overgeven een paar uur nadat je een multivitamine hebt ingenomen?

Hoe nam je het in? En verschillende pillen hetzelfde effect?
Wellicht verdraag je wel een natural multi poeder door je dagelijkse smootie. Even voor je gegoogled op een willekeurig voorbeeld: https://www.deonlinedrogist.nl/ortholon ... wwodOAgABw

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:05

Suliko schreef:
Wat betreft groentes, als je vitamines uit groentes wilt halen moet je het stomen in plaats van koken.

Verdwijnen in het water. Je kan dus dat water gebruiken voor je soep of simpeler veel soep/stoofschotels maken waarbij het kookvocht dus wel gegeten wordt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:30

tamary schreef:
Suliko schreef:

Verdwijnen in het water. Je kan dus dat water gebruiken voor je soep of simpeler veel soep/stoofschotels maken waarbij het kookvocht dus wel gegeten wordt.

Ja klopt, had ik er misschien even bij moeten zetten. Maar bedoelde het meer voor het 'los' eten van groentes, dat je het dan beter kan stomen in plaats van koken.
Verder vind ik soepen, groenteprutjes (zoals vega curry's) en stoofschotels sowieso een aanrader omdat het erg voedzaam en divers is (en makkelijk :D ).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:32

F_Orumster schreef:

....vroegah heette dat vitamine F.
Het is er ook in vegetarische vorm, dat heeft meerdere voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:40

Ik gebruik op moment ook multi vitamine.
Echter gebruik juist 1/3 van dosering (tabletten in stukken breker) en daar doe ik veel beter op dan de aanbevolen dosering. Op zich vindt ik ook niet heel vreemd want want te veel vitamine/miniralen in 1 keer is zeker niet goed voor je lichaam.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:28

Geloven jullie in timereleased vitamines?

Ik heb nu 2000mg vitamine C, dus een 2000% genomen de afgelopen 24 uur. Schijnt te helpen bij verstuikingen, niet dat ik het geloof, maar kan geen kwaad en als het helpt is het mooi. Ook 130% magnesium. En arnica.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:17

Waarom zou je het niet geloven? Dat is toch heel simpel te verklaren?

Je hebt bouwstoffen nodig voor de bouw van cellen, als er iets 'kapot' is heb je dus baat bij meer bepaalde bouwstoffen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:03

Suliko schreef:
Waarom zou je het niet geloven? Dat is toch heel simpel te verklaren?

Je hebt bouwstoffen nodig voor de bouw van cellen, als er iets 'kapot' is heb je dus baat bij meer bepaalde bouwstoffen.

ik doel op timereleased, dus dat het langzamer afgegeven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:07

Dat lijk mij altijd beter dan 1 x hoge dosering. Je kunt ook tabletten verspreid over de dag in nemen.

Voor rest zal ik nooit zo veelste hoge dosering nooit nemen. Je lichaam moet dat ook weer af voeren waarvan het te veel binnen krijgt.