Wie helpt mij om koffie te leren drinken?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:55

Shirley schreef:
"Doe niet zo ongezellig!"

Oh dat ja!

Koffie is inderdaad één van die dingen die je mee moet doen omdat dit sociaal is. Het is niet gezellig voor de ander als je niet mee doet.
Zoals het nuttigen van alcohol of een gebakje. Dat hoort ook thuis in dit rijtje.

Mizora

Re: Wie helpt mij om koffie te leren drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:00

Gelukkig heb je op een keer je rijbewijs en kan je dan zeggen dat je nog moet rijden. Of dan neem je 1 slokje en laat je de rest staan. (gebakje idem dito, eet je een klein stukje en laat je de rest staan)

Maar het zijn inderdaad van die verplichte nummers, uiterst irritant.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:03

Ik ben begonnen met cappuccino's en latte macchiato's :9k Die hebben veel minder die typische koffie smaak. Ik drink het liefst de karamel macchiato's van de Starbucks :9

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:06

Ach, als ik hier bij de buren langs ga krijg ik meteen een borrel (of ik nu "haast" heb of niet). Dat is ook weleens lastig haha

Maar hun (oplos)koffie is echt niet te drinken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:07

Vooral 's morgens om acht uur :D

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:08

Kinke schreef:
Desiree schreef:
`lust je geen koffie???????` in opperste verbazing. Ik heb het wel eens gehoord.

So what? Ik ben 45 en lust echt geen koffie. Inmiddels is dat gewoon normaal. Heb nog nooit meegemaakt dat er geen thee of water beschikbaar was.

Juist, ik ben 57 en lust het ook niet. Nog nooit een opmerking over gehad.

En de eerder door iemand aangevoerde opmerking "doe niet zo ongezellig" ook nog nooit gehoord. Niet dat ik me daar door zou laten beïnvloeden (dat doe je toch ook niet met alcohol of drugs... gebruiken omdat men je anders "ongezellig" vindt)
Gewoon lekker eigen ding doen en niet laten beïnvloeden door omgeving, of dat nu te maken heeft met koffie drinken of wat dan ook. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:01

Ik vind de geur van verse koffie heerlijk maar ik krijg het niet binnen. En ik ga voor niemand het leren drinken. Als andere het dan ongezellig vinden van mij dan is dat hun probleem, niet het mijne. Toen ik pas begon met werken heb ik wel eens te horen gekregen "wacht maar, wij dronken vroeger ook niet maar op een gegeven moment ga je niet meer zonder kunnen." Ik wacht na jaren nog steeds op dat moment :+ .
Mijn vriend drinkt ook geen koffie. Wij hebben dus enkel ergens een oud stoffig toestel in een kast staan voor het geval er ooit bezoek komt. Maar dan drinken wij wel iets fris, of in mijn geval misschien een glaasje thee, als het bezoek graag koffie heeft.

Ik drink ook geen alcohol en ik weiger daar ook aan mee te doen als het enige argument is "jamaar jij bent dan zo ongezellig" of "bij die en die gebeurtenis hoort nu eenmaal een glaasje". Sorry, nergens hoort iets bij, dat vind jij. Ik vind wijn afschuwelijk vies, heb een paar keer verschillende soorten geproefd maar echt bah. Mijn moeder was dan ook van mening "jamaar, dat moet je léren drinken, als je het vaak genoeg proeft ga je het vanzelf lekker vinden."
Ja, dus ik moet iets wat ik afschuwelijk vind blijven drinken tot ik het eindelijk lekker ga vinden, gewoon zodat ik dan "gezellig" kan meedrinken met de rest :? . Ik zeg gewoon "ik drink geen alcohol, sorry", en als iemand daar een probleem mee heeft pech.
Mijn vriend drinkt ook geen alcohol. Dat geeft wel eens gebruikelijke "oh ja sh*t" gezichten als iemand die we thuis uitnodigen als welkomstgeschenk met een traditionele fles wijn staat te zwaaien :') . Oh ja dat is ook waar jullie drinken niet sorry :') . Maar dan hebben we een voorraadje voor als er wel drinkers komen :D .

Gebak heb ik dan wel weer graag, dus als er echt regels rond gezellige personen zijn eet ik dan maar 2 stukken gebak om de rest te compenseren :+ .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:10

Wijn is ook vies, moet je ook niet drinken, moet je ook niet leren drinken.. :+ al die kul argumenten over ongezelligheid. We zijn toch ver heen als we gezelligheid in een fles of pot gaan zoeken ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:13

Jolien87 schreef:
En noem het kortzichtig van me, maar wat doe je als rokende mensen vragen of je ook een peuk wilt? Zou dat ook een reden voor je zijn om dan maar te gaan roken, omdat mensen dit vaak voor de gezelligheid doen?

Een kop koffie per dag is echt niet te vergelijken met een sigaret... :n

De mensen die niks anders drinken dan koffie en vele koppen op een dag
.ok..Maar er is ook genoeg onderzoek geweest waaruit blijkt dat koffie met mate juist gezond kan zijn.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:36

amado7 schreef:
Is het echt zo raar? :+ Lijkt wel alsof iedereen het gek vind dat ik koffie wil leren drinken.

Misschien als ik het lust dat ik dan wel een half jaar geen koffie drink. Maar ik vind het gewoon een voordeel als je het lust.

Ja, ik vind het raar. Als je iets niet lust, dan lust je het niet, klaar. Toch?

Koffie is slecht. Voor je gebit (gele tanden), je lichaam, je mondgeur. Plus cafeïne is best verslavend.

Waarom bewust aan iets verslavends en slechts beginnen? Alleen maar om dan bij de grotere groep mensen te horen die koffie drinken. Schaapjesgedrag dus. Mensen drinken het voor de gezelligheid, dus moet jij er van jezelf ook aan. Dat vind ik vreemd.

Kijk, ik zeg niet dat ik heilig ben. Ik lustte vroeger geen bier en heb het toch leren drinken en vind het nu wel lekker. Hetzelfde met wijn. Maar toen was ik een tiener die erbij wilde horen en dus ging ik mee in iets wat ik niet fijn of lekker vond, maar om anderen te plezieren. Om voor hun geen 'last' te zijn om tijdens bijvoorbeeld een feestje, iets anders in huis te halen. Het was droge witte wijn en bier. Ik voelde me bezwaard te vragen om cola of om zelf iets mee te nemen etc. Maar dat had niemand erg gevonden, behalve ikzelf. Ik wilde mee met de groep. De groep dronk bier en wijn, dus ik dronk bier en wijn, terwijl ik het vies vond. Maar zoals ik al zei, ik was een ongeinformeerde tiener. Nu als jong volwassene zou ik anders kiezen. Dan nam ik gewoon een fles cola mee.

Jij hebt nu het 'geluk' dat je hier iets bent gaan vragen, waardoor je verschillende meningen hebt gekregen en wat meer geïnformeerd een keuze kan maken of je koffie wilt gaan drinken of niet.

Kies je voor jezelf; je eigen smaakpapillen en gezondheid of kies je ervoor om als een kuddedier mee te gaan met de rest; de blijkbaar grotere koffiedrinkers groep waar je bij wilt horen, voor de gezelligheid of handigheid. Om niet nee te zeggen tegen "wil je koffie?".

Ik drink wel koffie trouwens, maar dat komt omdat ik cappuccino met veel suiker altijd heel lekker vond, vanaf de eerste slok. Thee vind ik juist vies. Nu drink ik naast cappuccino ook koffie met veel melk en suiker. Kinderkoffie noemt mijn zus het :').

Maar niet elke dag of vaak, omdat het dus zo slecht is.

Cafeïne onderbreekt het signaal die vanuit je lichaam naar je hersenen worden gestuurd, die jouw verteld dat je lichaam moe is. Oftewel, je bent nog steeds moe, maar cafeïne dempt het signaal, waardoor je je minder moe voelt, terwijl je dat eigenlijk wel bent. Hier door kun je al snel over de grenzen van je lichaam gaan. Soms handig, voor een examen en je wil de nacht door studeren. Maar het is allesbehalve gezond of goed voor je lichaam, om dat signaal van moeheid te onderdrukken en te negeren. Het lichaam zegt niet voor niets dat het moe is.

Tegen mensen die het lekker vinden en dus drinken zou ik daarom al zeggen, met mate, niet teveel.

Maar jij lust het helemaal niet, dus dan zie ik niet in waarom het dan zonodig zou moeten. Mijn advies is dan ook, niet doen en drink lekker thee of water.

Ik lees trouwens ook heel veel, ik lustte het niet, maar ben gaan leren drinken en nu kan ik niet meer zonder!! Drink zo en zoveel per dag... Dat is dus een zelf aangeleerde 'verslaving' en/of gewenning. Dat wil je toch ook niet, een paar koffies per dag gaan drinken. Heel slecht. Het begint vaak met weinig en het word (onbewust) steeds makkelijker, lekkerder en meer.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 04-01-16 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:46

Wow veel reacties!

Ik zie alleen allemaal reacties met: Wat ongezond, wat slecht. Je krijgt gele tanden.

Patat is ook slecht als je het vaak eet.. Krijg je nou echt zulke gele tanden wanneer je het heel af en toe drinkt? :+ En misschien is het bij jullie anders, maar in mijn omgeving lust echt iedereen koffie. Vrienden, familie, kennissen etc. Allemaal drinken ze koffie. Wist sowieso niet eens dat er zoveel mensen zijn die het niet lusten..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:48

Dat maakt toch helemaal niet uit, dat de rest het wel drinkt? Ik ben in mijn familie/schoonfamilie/vriendenkring ook de enige die het niet lust, kan er geen seconde van wakker liggen aangezien er zoveel andere opties zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:49

amado7 schreef:
Wow veel reacties!

Ik zie alleen allemaal reacties met: Wat ongezond, wat slecht. Je krijgt gele tanden.

Patat is ook slecht als je het vaak eet.. Krijg je nou echt zulke gele tanden wanneer je het heel af en toe drinkt? :+ En misschien is het bij jullie anders, maar in mijn omgeving lust echt iedereen koffie. Vrienden, familie, kennissen etc. Allemaal drinken ze koffie. Wist sowieso niet eens dat er zoveel mensen zijn die het niet lusten..

Allemaal reacties dat het slecht is? Of jij leest heel selectief alleen die berichten? ;)

Ik ben de enige in mijn directe omgeving die geen koffie drinkt, zover ik weet ben ik ook de enige op het werkt die geen koffie drinkt omdat ik het vies vind. Tja.
Zelfs toen ik jonger was boeide mij dat totaal niet.

Enige dat ik heb leren nuttigen zijn olijven, dat heb ik leren eten en vind dat nu zalig :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:51

Koffie is lekker :)) Af en toe dan, ik neem het niet elke dag en als ik het neem niet sochtends vroeg en ik heb genoeg aan 1 kopje maar dan geniet ik er wel van :P

Misschien kun je wat verschillende dingen uitproberen. Bijv koffie met melk/suiker, cappuchino/koffie verkeerd of juist zwarte koffie.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:51

Ik weet het, het klinkt alsof het zo nodig nu allemaal moet, omdat andere het ook doen.

Nee, heel mijn leven lang lust iedereen al koffie, maar ik vind het gewoon handig. Dat ik gewoon kan drinken als iemand met koffie aan komt en dat ik niet speciaal zelf water moet gaan drinken. Misschien toch wel een beetje dan omdat iedereen het doet. Zit je daar met je glaasje water die je nog niet eens aangeboden krijgt. Ja boeie dat ik dan met water zit. Maar dan mag ik het toch wel handig vinden om gewoon te drinken wat je krijgt.

En vuurneon, nee hoor ik lees alles :) Had alleen niet zoveel reacties verwacht die het allemaal 'afwijzen'. Alsof niemand koffie drinkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:54

amado7 schreef:
Wow veel reacties!

Patat is lekker! Daarom ;). Als patat vies was zou ik het mezelf niet aanleren/dwingen om te eten.

Kul argument dus.

Als je het wel lekker vond, zou ik begrijpen waarom je iets wat slecht is zou gaan drinken. Het is immers lekker, zoals patat.. Maar heel bewust jezelf iets vies aanleren... Dat is 'ik wil erbij horen' kuddegedrag. Maar goed, het wel of niet drinken, dat mag ieder voor zichzelf bepalen. Ik vind het alleen raar dat je het wil gaan doe, terwijl je het vies vind. Ik begrijp dat niet.

EDIT: Ik drink koffie, en toch wijs ik het af, of adviseer je het af, om het niet te doen. Ik heb koffie altijd lekker gevonden. Jij vind het vies. Waarom zou je het dan drinken? De enige reden om het dan te drinken is om mee te gaan met wat de rest doet. Zoals ik, als tiener, met bier en wijn. Dat is wat ik vooral afkeur, dat kuddegedrag. Iets doen wat je niet zo fijn/lekker vind vanwege anderen. Dat vind ik vooral slecht hieraan. Niet zozeer het koffie drinken zelf.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 04-01-16 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:57

Desiree schreef:
Shirley schreef:
"Doe niet zo ongezellig!"

Oh dat ja!

Koffie is inderdaad één van die dingen die je mee moet doen omdat dit sociaal is. Het is niet gezellig voor de ander als je niet mee doet.
Zoals het nuttigen van alcohol of een gebakje. Dat hoort ook thuis in dit rijtje.

Zeker, en dat geld ook voor sigaretje, pilletje,drugs, enz.

Ik hoop dat meeste mensen er niet zo over denken want dat totaal geen verstandige keuze.
Zelf drink ik ook nauwelijks koffie. Wel thee, water af toe limonade. Ik hou eenmaal van gezonde life style :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:59

Ik lust koffie alleen met veel melk en suiker en dat is niet goed voor je dus drink ik dat niet. Een cappuccino af en toe met veel suiker gaat er wel in maar meer niet. Heb zelf ook geen koffieapparaat en alleen instant koffie voor bezoek. :+

Als ik op een manege kom om te jureren en ze hebben een mooi apparaat bestel ik dus een cappuccino maar dat komt niet vaak voor. En zonder suiker vind ik het niet te pruimen. :')"

Bier heb ik leren drinken maar vind alleen de Heineken echt lekker. En ik lust alleen zoete witte wijn en als ik zeg zoet dan bedoel ik ook zoet. :') Maar ik kan nooit echt goede zoete vinden helaas...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:59

amado7 schreef:
Ik weet het, het klinkt alsof het zo nodig nu allemaal moet, omdat andere het ook doen.

Nee, heel mijn leven lang lust iedereen al koffie, maar ik vind het gewoon handig. Dat ik gewoon kan drinken als iemand met koffie aan komt en dat ik niet speciaal zelf water moet gaan drinken. Misschien toch wel een beetje dan omdat iedereen het doet. Zit je daar met je glaasje water die je nog niet eens aangeboden krijgt. Ja boeie dat ik dan met water zit. Maar dan mag ik het toch wel handig vinden om gewoon te drinken wat je krijgt.

En vuurneon, nee hoor ik lees alles :) Had alleen niet zoveel reacties verwacht die het allemaal 'afwijzen'. Alsof niemand koffie drinkt

Klinkt mij meer als geen last willen zijn, anderen tevreden houden, etc. en dat gaat ten koste van jezelf. Zo'n relatie is niet gezond voor alle partijen en ik zou er als gastvrouw niet blij mee zijn dat een gast iets vraagt wat hij/zij niet lust omdat ze niet moeilijk willen doen. Sommige dingen heb je speciaal voor je bezoek in huis, dat is niet lastig, maar heet gastvrijheid.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:06

Ja die geur van koffie is heerlijk,de smaak is minder..
Ijskoffie vindt ik daarintegen wel erg lekker

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:11

Als kind wilde ik al graag koffie. Wat overigens niet van mijn ouders mocht.

Als ik nu geen koffie drink krijg ik hoofdpijn, steken in mijn hoofd en word ik duizelig. Meerdere pogingen gedaan om te stoppen. Alleen met werk zn hoofdpijn te hebben is geen pretje.
En tja ik heb gele tanden..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:43

ElineS; jij haalt wel alle negatieve punten en geen van de positieve; Cafeïne werkt ook pijnstillend bij drukkende hoofdpijnen, met mate is het echt niet extreem slecht. Wil ik nog wel dieper op in gaan eventueel. Het heeft ook voordelen. Koffie haalt de scherpe randjes er voor mij af waardoor ik mijn dagen beter doorkom (geen cafeïne verslaving maar schroeven in mijn schedel die volgens de dokter op een zenuwknoop drukken) liever een kop koffie of twee dan dafalgan/zaldiar. Bovendien us koffie het enige wat de smaak van medrol redelijk goed neutraliseerd om onduidelijke reden. Koffie leren drinken vind ik onzin, een ander heeft je niks te verplichten of je 'ongezellig' te vinden voor geen koffie (of wijn) te drinken, het is niet meer if minder 'aangeleerd' dan alle andere smaken. Zoals ik ook al las dus TS blijf aub bij jezelf en laat je niks op dringen. Je gaat ook geen wiet roken omdat het anders ongezellig is, waarom wel koffie leren drinken als je het vies vindt?
Maar dat koffie verschrikkelijk slecht is. Is ook flauwekul, als je het met de liters drinkt ja dan wel maar dan is water zelfs gevaarlijk.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:12

Ik heb het ook leren drinken, dat vond ik een stuk handiger en daarbij kwam ook nog eens dat ik in de thuiszorg werkte dus dat sommige ouderen al een hele kan koffie hadden gezet voordat ze vroegen of ik wel koffie lustte. Dus dan vond ik het stom en onbeleefd om te weigeren en dronk ik het gewoon zwart.

Een vrouwtje die had echt een hele kan vol gezet voor ons tweeën en echt machtig sterk ook nog. Dus die koffie heb ik zo in 3 slokken achterover gegooid, vroeg ze aan mij: Zo dat vond je wel lekker zeker , nog een bakkie? En ik kon niet gauw genoeg een goede smoes bedenken dus kreeg ik nog een bak koffie. Sindsdien lust ik koffie, gewoon omdat de koffie nu altijd wel meevalt in verhouding met de koffie van die vrouw :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:35

Rije schreef:
Het is geen eerste levensbehoefte en kan prima vervangen worden door allerhande andere dranken.

Heiligschennis!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 01:51

Nou, koffie is dus niet ongezond en er zijn zelfs voordelen gevonden van het met mate drinken:

http://www.demorgen.be/wetenschap/zo-ge ... -b566c255/

Ik heb mijn eerste kopje koffie gedronken toen ik begin 30 was. Ik vond het altijd vies, maar als je ook niet drinkt en geen vlees eet of rookt, dan blijven er weinig dingen over in het leven om van te genieten (qua wat je tot je kan nemen). Dus, ik heb de chef en koffie-expert van mijn familie gevraagd hoe ik kon leren koffie te drinken. Zijn advies was heel simpel: drink twee weken lang iedere dag een kop koffie. Zonder melk en suiker. Nu drink ik het iedere ochtend en vind ik het nog lekker ook. En gezond dat het is (zie boven).
Espresso vind ik trouwens nog steeds niet lekker. Maar misschien komt dat de volgende keer dat ik in Italie ben.