Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:35

xEliine schreef:
Ja bij mij ging dat toch hoor.. gewoon kijken of je rustig op je kamer kan zitten

Oke, ik ga het ook eens proberen! :D

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:42

Sleeper schreef:
Amyd schreef:
Ik kreeg juist ontzettend veel spanning van Yoga. Was constant aan het worstelen met de gedachte die anderen over mij zouden hebben. En dat de oefeningen nooit lukte.
Na de yoga had ik zo'n enorme pijn in mijn spieren.
Ik ben ermee gestopt.

Wel interessant dat niemand hier op in gaat. Want juist 1 van de uitdagingen van yoga is proberen los te laten dat je de houdingen op een bepaalde manier Moet doen of los te laten hoe anderen over je denken. Dat zijn juist de dingen die yoga meerwaarde geven. Niet dat je een oefening doet zoals een ander het doet, maar doet zoals past bij jouw lijf. En de uitdaging van het denken is ook de uitdaging die je buiten de yogamat toepast. Jammer dat of je dit niet aangegeven hebt bij de leraar of dat de leraar er niks mee gedaan heeft. (weet natuurlijk niet of je het hier over gehad hebt :) )

Yogaleraar Johan Noorloos zegt ook altijd 'yoga begint pas als je van de mat afstapt'

Hier sluit ik me bij aan. Moet zeggen dat het wel even geduurd heeft bij mij voordat ik dat zelf ook door had. ;)

Ben nu overigens bezig in het boek van Johan Noorloos 'het nieuwe yogaboek', erg interessant. :)

Valeriej

Re: Yoga, wie doet het en hoe ervaar je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:45

Komende woensdag ga ik een lesje proberen hier in de buurt ! Ik ben benieuwd of het meevalt :-) Het is een les yoga voor starters en we zijn met max 10 personen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:04

Freya6 schreef:
Aerial is heel leuk! Maar vooral leuk voor erbij vond ik. Ik ben fan van een gedegen basis in de Hatha te krijgen, dan naar meer dynamische houdingen van Ashtang/Vinyasa toe te werken of meer de meditatieve kant op van Yin yoga.
Als je last hebt van je rug zou ik met een rustige, gedegen vorm, dus hatha imo beginnen.

Bedankt voor je antwoord! :) Ga ik wat over opzoeken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:05

Ts ik doe inmiddels al weer een aantal jaar aan yoga en voor de do's en don'ts kan ik je het volgende aanraden:
*Zoek een goeie yoga school. Goed Paardrijden leer je ook niet van YouTube filmpjes. Later als je beter rijd kun je er wel weer een hoop aan hebben. Het is wel je lichaam en verkeerd aangeleerde houdingen kunnen blessures geven.
*Zoek een vorm van yoga die bij je past. Probeer het ook een periode te doen voor je er een mening over hebt. Bv proberen eerst 10 lessen te doen en dan te bedenken wat je er van vind. Vind je deze vorm niks? Bespreek het dan. Wellicht weten zij wat beter bij je past.
*geef niet op.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:45

Jennyj01 schreef:
Ts ik doe inmiddels al weer een aantal jaar aan yoga en voor de do's en don'ts kan ik je het volgende aanraden:
*Zoek een goeie yoga school. Goed Paardrijden leer je ook niet van YouTube filmpjes. Later als je beter rijd kun je er wel weer een hoop aan hebben. Het is wel je lichaam en verkeerd aangeleerde houdingen kunnen blessures geven.
*Zoek een vorm van yoga die bij je past. Probeer het ook een periode te doen voor je er een mening over hebt. Bv proberen eerst 10 lessen te doen en dan te bedenken wat je er van vind. Vind je deze vorm niks? Bespreek het dan. Wellicht weten zij wat beter bij je past.
*geef niet op.

:j

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:01

Ik heb geloof ik iets van 7 jaar redelijk fanatiek aan yoga gedaan (zowel op een yoga school als thuis mbv boeken en internet). Ben begonnen met hatha yoga omdat ik vast zat in rug, schouder en nek wegens stress. Na een jaar had ik daar echt baat bij gehad maar zocht ik iets meer tempo. Ik ben toen overgestapt op power yoga, waarbij een aantal houdingen meer in serie worden uitgevoerd op je ademhaling (voorbeelden zijn de zonnegroet en de maangroet). Dit heb ik lange tijd heel prettig gevonden en erg mijn weg in gevonden (doe het nog wel eens in tijden dat ik meer rust in mijn lijf zoek, bijvoorbeeld op vakantie).

Ik ben uit eindelijk gestopt vanwege het feit dat het (op dat moment) niet in te passen was in mijn onregelmatige dienstrooster als verpleegkundige. En omdat ik graag iets meer een buitensport wilde gaan doen, ik ben toen paardrijden weer gaan oppakken.

Wat heeft het mij opgeleverd indertijd? Meer rust in lijf en hoofd, meer lenigheid in lijf.

Als ik er de rust voor zou kunnen nemen zou ik het graag tzt weer oppakken. Daar is nu geen mogelijkheid toe, vanwege o.a. lichamelijke problemen die buigen aan alle kanten beperken.

Als je lichamelijke problemen hebt is er zeker een mogelijkheid tot yoga (ik heb van de herfst op mijn vrijwilligerswerk met lichamelijk beperkten nog yogalessen gevolgd compleet aangepast ook voor mensen in rolstoelen).

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:52

ik heb ook een proef abbo genomen bij yoga met Evy. Erg fijn om dit gewoon thuis te doen op het moment dat het mij uitkomt.

ze geven goede instructies en alles is goed te volgen. Als mijn abbo is afgelopen dan neem ik een jaar abbo voor een tientje, kun je onbeperkt lessen volgen.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:15

Morgen heb ik mijn proefles *\o/* Ik heb er zin in!

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:56

Leuk Valeriej!

Ik ben een week op vakantie geweest en halverwege ziek geworden... Begint nu eindelijk wat op te klaren dus hopelijk morgen weer. Twijfel of ik naar de yin-yangles ga (vroeger op de avond, wel actiever) of de yinles (laat, rustiger).