En dan denk je in eens aan een kunstgebit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:33

VickyS schreef:
Ik heb net dit topic opgemerkt en n.a.v. enkele van de eerste reacties lijkt het mij dat er nog mensen zijn die problemen krijgen met hun gebit na het dragen van een beugel.
Dat is bij mij althans toch zo bovenaan.Ik had zogezegd te veel tanden voor de oppervlakte in mijn kaakbeen.Er zijn bovenaan 2 (goede)kiezen getrokken.
Na het verwijderen van mijn beugel zijn mijn bovenste tanden echt een ramp.Tanden die afbreken,worden van binnenuit donkergrijs en breken dan,ontstekingen.
Volgens mij is dit te wijten aan het feit dat mijn tanden te veel verplaatst zijn door de beugel met alle gevolgen voor de zenuwen.
Mijn tandarts die denkt maar dat ik mijn tanden gewoon niet poets.

Dit herken ik zeer alleen dan wel bij mijn kiezen ! Ze breken hier niet altijd af of iets, maar grijs inderdaad en ontstekingen terwijl ik 2-3 keer per dag poets, flos en spoel.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:53

Het zijn bij mij ook mijn kiezen hoor.
Een goede hoektand moest er enkele jaren geleden ook uit.Die was,enkele jaren na het verwijderen van de beugel,volledig los komen te zitten.Door deze leegte is een snijtand dan weer een stukje opgeschoven.Mijn bovenste snijtanden staan ondertussen schever dan voorheen.
Mocht ik de tijd kunnen terug draaien.Verrekte beugel.Dat was toen echt een soort mode verschijnsel.
Ik of mijn ouders hadden er nooit aan gedacht om een beugel te nemen.Tot er een schooldokter me zei dat mijn tanden scheef stonden er ik er toch één nodig had.Als ik nu mijn oude foto's terug zie,heb ik zoveel spijt want mijn tanden waren gewoon heel normaal.
Ik zie mezelf niet met een kunstgebit,ik voel me daar te jong voor en wil eigenlijk mijn 'voorlopig' goede tanden nog behouden.Aparte implantaten is dan weer zo verschrikkelijk duur.
Daardoor loop ik er al geruime tijd wat beschaamd bij.Ik durf eigenlijk niet meer te lachen want dan zie je dat ik vooraan een tand mis.

FriesWytske

Re: En dan denk je in eens aan een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:03

Herkenbaar VickyS. Al wilde mijn tandarts daar niet aan. Maar ook bij mij begonnen de tanden af te brokkelen een paar jaar nadat de beugel was verwijderd.

Ik heb ook zelf de kleur van mijn tanden uitgekozen. Niet te wit, maar ook niet te geel van kleur. En niemand die ziet dat ik een kunstgebit heb.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:24

Ik wil ook graag even mee lezen hier zit met hetzelfde probleem als TS.

Ben 35 en ook een slecht gebit. Mis 1 kies nu en eigenlijk moet er nog 1 uit. Heb meerdere kiezen die door een ongeluk kapot waren en weer opgebouwd uit vullingen. Deze breken nu langzaam allemaal af. Begin ook echt angst te krijgen om te eten en ben ook bang dat voortanden afbreken..... dus snij alles al in stukjes... Begint echt een trauma te worden langzaam aan. Elk tandarts bezoek is er wel weer wat en het gat tussen mijn kiezen is erg vervelend. Maar kronen en dergelijke heb ik helaas het geld niet voor. Gaatjes heb ik niet veel meer zou niet meer weten waar.... wel de nodige wortelkanaal behandelingen gehad.

Wat zouden jullie aanraden? een kunstgebit? (zie ik zelf zo voor me als een klapperend iets wat er s'nachts uitmoet) maar lees hier ook wat positievere berichten. Zo moeilijk en zo graag mooie tanden willen hebben ipv mijn scheve tanden die ik nu heb. Mijn tandarts hoef ik niet te vragen die is voor kronen en dergelijke....heeft al zonder te vragen 1 kies afgeslepen hiervoor wat ook problematisch is nu.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:26

Toen mijn eerste 2 ondertanden getrokken werden omdat het echt te slecht was om te maken heb ik wel even een traantje gelaten, maar inmiddels ben ik er overheen dat ik nog 'te jong' ben voor een kunstklapper en ik lan niet wachten tot het zover is en dat ik straks weer een mooie rij tanden en kiezen heb ( en bijkomstig voordeel; nooit meer naar de tandarts hoef, of nouja, dat die me niet meer zeer kan doen als ik een kunstgebit heb)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:48

Wilawander schreef:
Ik wil ook graag even mee lezen hier zit met hetzelfde probleem als TS.

Ben 35 en ook een slecht gebit. Mis 1 kies nu en eigenlijk moet er nog 1 uit. Heb meerdere kiezen die door een ongeluk kapot waren en weer opgebouwd uit vullingen. Deze breken nu langzaam allemaal af. Begin ook echt angst te krijgen om te eten en ben ook bang dat voortanden afbreken..... dus snij alles al in stukjes... Begint echt een trauma te worden langzaam aan. Elk tandarts bezoek is er wel weer wat en het gat tussen mijn kiezen is erg vervelend. Maar kronen en dergelijke heb ik helaas het geld niet voor. Gaatjes heb ik niet veel meer zou niet meer weten waar.... wel de nodige wortelkanaal behandelingen gehad.

Wat zouden jullie aanraden? een kunstgebit? (zie ik zelf zo voor me als een klapperend iets wat er s'nachts uitmoet) maar lees hier ook wat positievere berichten. Zo moeilijk en zo graag mooie tanden willen hebben ipv mijn scheve tanden die ik nu heb. Mijn tandarts hoef ik niet te vragen die is voor kronen en dergelijke....heeft al zonder te vragen 1 kies afgeslepen hiervoor wat ook problematisch is nu.

Laat ik je even geruststellen, dat klapperende ding wat snachts uitmoet is een verhaal van vroeger. Hij hoeft helemaal niet uit snachts en klapperen doet hij hier ook helemaal niet! Vergeet zelf vaak dat ik hem heb en dat mijn tanden niet echt zijn, het is een mentale drempel waar je voor staat die ik prima snap maar die niet nodig is.. :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:56

Bij mij moest mijn 'gewone kunstgebit' (ik vind prothese beter klinken trouwens :D ) 's nachts wel degelijk uit omdat hij zo slechte paste dat mijn mond 's nachts echt rust nodig had om te genezen van de blaren die ik er van kreeg. Dat kwam vooral omdat mijn kaakbot zo snel aan het slinken was en ik zoveel was afgevallen dat mijn mond van binnen steeds een andere vorm kreeg en de prothese daardoor mijn mond tot blaren toe kapot schuurde.
En door de gehemelteplaat merkte ik wel degelijk verschil qua smaak :j

Nu met implantaten heb ik daar gelukkig geen last meer van :D

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:32

Een prothese moet er s nachts uit. Dit is beter voor de kaak. Het slijmvlies en tandvlees kan dan "luchten" en er komt dan speeksel op. Bij mense die altijd hun prothese dragen zie je dit terug in roodheid en kans op schimmel. Beter dus om uit te doen in de nacht

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:40

Ik draag mijn plaatje 's nachts gewoon. Nooit geen problemen. Je gaat toch niet tandeloos in bed liggen... sexy.. :x

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:53

SummerLess schreef:
Een prothese moet er s nachts uit. Dit is beter voor de kaak. Het slijmvlies en tandvlees kan dan "luchten" en er komt dan speeksel op. Bij mense die altijd hun prothese dragen zie je dit terug in roodheid en kans op schimmel. Beter dus om uit te doen in de nacht

En mijn kaakchirurg en tandartsen raden juist aan hem niet uit te doen.

Ik doe hem dus ook nooit uit, mijn vader net zo min en wij hebben beide nooit ergens last van gehad.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:08

Na 6 jaar prednison vanwege ziekte van crohn. Betaalde ik me ook suf aan tandarts . En had steeds minder in mn mond. Wortelkanaal behandelingen tanden die zomaar afbraken. Ik was er klaar mee.
Mn tandarts in eerste instantie niet die wilde redden wat er te redden viel.
Maar toch doorgezet en na het trekken van de tanden kreeg ik gelijk.
Alles was zo bros en ontkalkt door de jaren prednison dat alles wat ik nog had staan afbrak bij het trekken en elke wortel dus apart uitgestoken moest worden. Heb er wat uren gelegen.
Maar het is het helemaal waard geweest.
Onder heb ik schroeven in mn kaak. Zit nog vaster als mn eigen tandenen boven past precies dus ook geen last van.
De beste keuze die ik ooit gemaakt heb.
Geen probleem met eten kauwen etc.
Geen ellende meer.
Bij mij was 75 % vergoed.
De implantaten zijn ook volledig vergoed. Dit dankzij mn tandarts dientijdens het trekken mn kaak in het midden voor wat lager gemaakt heeft zodat ziekenfonds het goedkeurde.

Praat goed met je tandarts .
Bij mij is het iig alleen maar beter geworden.

Succes

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:09

Lante schreef:
Ik draag mijn plaatje 's nachts gewoon. Nooit geen problemen. Je gaat toch niet tandeloos in bed liggen... sexy.. :x

Dat is dus ook 1 van die beelden die ik er bij heb. :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:25

Ik moest wel, anders had ik helemaal geen mond meer overgehouden. Iedere avond was het een bloederig hoopje ellende met blaren en schuurplekken :(:) Gelukkig had ik toen nog geen relatie :+
Nu met mijn implantaten heb ik daar gelukkig geen last meer van en ik moet er niet aan denken om de prothese uit te doen! Hij zit heerlijk en het voelt gewoon als mijn eigen tanden. Ik voel echt geen verschil!

Zowel mijn gewone prothese als de implanten en klikprothese zijn volledig vergoed :)

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:25

XxDiandraxX schreef:
SummerLess schreef:

En mijn kaakchirurg en tandartsen raden juist aan hem niet uit te doen.

Ik doe hem dus ook nooit uit, mijn vader net zo min en wij hebben beide nooit ergens last van gehad.

En wij (m'n werkgever en collega's) geven het advies om het wel te doen.
Ivm irritaties, kans op schimmel en rust voor de kaak

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:26

Cayenne schreef:
Ik moest wel, anders had ik helemaal geen mond meer overgehouden. Iedere avond was het een bloederig hoopje ellende met blaren en schuurplekken :(:) Gelukkig had ik toen nog geen relatie :+
Nu met mijn implantaten heb ik daar gelukkig geen last meer van en ik moet er niet aan denken om de prothese uit te doen! Hij zit heerlijk en het voelt gewoon als mijn eigen tanden. Ik voel echt geen verschil!

Zowel mijn gewone prothese als de implanten en klikprothese zijn volledig vergoed :)

Nee tijdelijk dat snap ik. Wel fijn dat het zo goed bevalt. :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 23:15

Heb even overleg gehad afgelopen week.

De tandarts vind mijn gebit nog dermate goed dat het sonde zou zijn op dit moment. Maar ik moet wel rekening houden als er bij de kiezen weer een ontsteking komt, het kronen werk word. En daar heb ik duidelijk op gereageerd dat ik daar niet aan ga beginnen... Als ze zo poreus worden dat ze met kronen bij elkaar gehouden moeten worden, gaan ze eruit. En dan ook allemaal.

Heb afgelopen week mijn kies laatste behandeling gehad... hoop ik. Ook besproken dat ik wel met zorgen zit omdat ik toch 2 a 3 keer daags poets, electrisch en gewoon, en spoel etc. En ook gevraagd kwa ontstekingen en slecht gebit en erfelijkheid hier in.

De slechte tanden erfelijk is het niet, het zijn de ontstekingen. Mijn moeder had dit vroeger ook en vroeg ook aan gebit gekomen hierdoor. Dit is dus ook beetje mijn zorg...

Tot nu toe wachten we dus af, maar kronen begin ik niet aan. Dus als het nu mis gaat op weer een kies, is het ook alles eruit. Ik ga ook met de verzekering overleggen kwa kosten en vergoedingen hiervan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 23:16

idylle schreef:
Nou nana, ik ben letterlijk onderweg naar een kunstgebit.
Ik ging vanmorgen naar de tandarts om m'n verstandskies te laten trekken, maar de tandarts besloot er maar gelijk 3 te doen. Mijn bot is dusdanig slecht dat er niks meer te behouden valt. We gaan nu eerst in een keer of 4 alle grote kiezen trekken en aansluitend de voorkant waarop ik dan meteen een gebit krijg. Ik je benieuwd! Eindelijk komt het einde verhaal tandarts in zicht :D

eigenlijk wel benieuwd hoe t nu bij jouw is ?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:35

Ik moet 24 februari terug voor een 'controle' dan gaan we het verdere plan bespreken . Op die datum wordt er verder nog niks gedaan. Na deze afspraak word er een nieuwe afspraak gemaakt om weer verder te trekken. Het plan in grote lijnen is om eerst alle grote kiezen te trekken, dus 3 per keer per kaak deel ( heb nu nog 3 zijdes met kiezen en zal dan dus 3 afspraken verder zijn voordat alle grote kiezen eruit zijn. Daarna worden per kaak de voortanden en eerste 2 kleine kiezen getrokken waarna ik meteen een gebit krijg. Dus de laatste tanden/kiezen word in 2 x gedaan, de boven kant ineens en de onderkant ineens. Zodra ik in februari meer weet zal ik een update plaatsen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 05:51

Mioux, de tandartsen willen het liefst zo weinig mogelijk trekken want dan hebben ze steeds minder te doen! Je moet echt op je strepen staan hoor want ze proberen je zo lang mogelijk door te laten modderen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 07:45

Chanicha, wel een beetje een vreemde beredenering. Een tandarts wil in de eerste plaats gewoon je eigen tanden behouden wanneer ze nog te redden vallen. Ik heb juist gemerkt dat ze erg eerlijk zijn. Wanneer er niets te redden valt, zullen ze dat ook zeker laten weten. Mijn tandarts is wat dat betreft een hele goede. Ik heb mijn eigen ondergebit trouwens nog wel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:12

Is geen rare beredenering, Cayenne. Heb hier hetzelfde meegemaakt. Moest ook aan de kronen. De tandarts wilde dit er doorheen drukken bij mij. Waar ik uiteraard niet op in ben gegaan. En heb mijn zin doorgedreven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:23

Dat vind ik dan niet bepaald de kenmerken van een goede tandarts :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:58

@cayenna dat idee heb ik ook wel, maar om elke keer door te blijven gaan is ook niet goed. Je repareerd wat kapot is, en je gaat maar door omdat erboven ontstekingen zitten. Dan moet een tandarts ook vind ik redelijk blijven en op gegeven moment toegeven dat het misschien beter is er over na te denken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:04

Mioux schreef:
@cayenna dat idee heb ik ook wel, maar om elke keer door te blijven gaan is ook niet goed. Je repareerd wat kapot is, en je gaat maar door omdat erboven ontstekingen zitten. Dan moet een tandarts ook vind ik redelijk blijven en op gegeven moment toegeven dat het misschien beter is er over na te denken.

Dat is bij mij gelukkig gebeurd :j Bij mij was de situatie zo ernstig dat hij op een gegeven moment zei: we kunnen het nu weer oplappen, maar de kans dat je over 2 jaar alsnog alles eruit moet laten halen is bijna 100%. Dus dan is het wel zo verstandig voor je gezondheid en je portemonnee om dat nu direct te doen'.
Dat was wel even slikken om te horen, maar hij had absoluut gelijk en ik heb er geen spijt van! Heb nooit meer hoofdpijn gehad! *\o/*

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 16:37

Dat punt zit ik dus momenteel cayenne :) Is het nog redelijk om door te gaan vroeg ik. Toen zei de tandarts ja je kan op een gegeven moment met kronen werken, en toen kapte ikt direct af :P Ik zei al, en dát gaan we dus niet doen. Dat is als een vaas die kapot gevallen is met tape aan elkaar proberen te houden.