Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:06

Dreamybol schreef:
Ik had het er met een taxichauffeur over, hij hoorde dat ik paardrij en vroeg me waar ik dat dan deed en of daar zijn kinderen (Turks) ook welkom waren. Zijn vrouw was al op verschillende bedrijven in de omgeving langs geweest met de kinderen en had zich nergens welkom gevoeld, soms had men niet eens hallo gezegd en gevraagd of ze haar ergens mee konden helpen.
Naja, hij was nog niet bij ons geweest en daar lopen echt genoeg kindjes rond met een 'kleurtje' en meisjes met hoofddoekjes heb ik ook gewoon gezien, dus ik heb hem maar verteld eens een kijkje te komen nemen.
Maar mijn ervaring is toch wel dat rond de paardenwereld wel een behoorlijk elite-sfeertje kan hangen, dat je gauw wordt beoordeeld op je uiterlijk, merk kleding en soort auto. Ik als kind uit een modaal-gezin heb ik me nooit echt thuis gevoeld op maneges, tot ik 5,5 jaar geleden, allang de kindertijd voorbij, mijn huidige manege bezocht. Wellicht dat dit sfeertje ook bijdraagt aan het gebrek aan allochtonen in de paardenwereld. Toen ik die taxichauffeur hoorde kreeg ik er wel dit beeld bij, je bent anders (op wat voor manier dan ook), dus we behandelen je ook anders. :\

Ik ben nergens geweest met een elite sfeertje en ik hou daar ook niet van. Hier is het gewoon boerenvolk met een perd.

Maar wat onbeschoft dat niemand ze aansprak als ze op een manege kwamen. En wat teleurstellend voor die kinderen ook! De akelige kant van Nederlanders die ik zelf nooit te zien krijg. Zou ook gelijk bek open trekken....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:09

Snorlex schreef:
En dat geldt dus blijkbaar niet voor iedereen. Het is ook "wat zie je om je heen, waar groei je mee op". Ik vind de ene tak van de sport minder leuk dan de andere. Als ik "verplicht" moet gaan mennen blijf ik er liever naast staan.

Die mannen hebben gewoon iets met die paarden en geen feeling met andere paarden. Het ene paard/ras is het andere niet.

Ik kan me best voorstellen dat wanneer je opgroeit met western je bij dressuur denkt "wat moet ik hiermee" en andersom.
Paardrijden is niet altijd "paardrijden"

Ik ken een Antilliaanse jongen die op de Antillen wel paard reed. Hier rijdt hij niet. Hij vindt paarden prachtig maar heeft "niets" met de paarden en het rijden hier in Nederland.

De eigenaar van de manege op Curaçao reed wel op paso fino's maar nooit heb ik hem op de warmbloeden gezien. Hij verzorgde ze, maar qua rijden spraken ze hem niet aan.

Ik vind je redenatie wat kort door de bocht.
Je zegt bij alles "dat kan niet de reden zijn" maaaar misschien is het wel een combinatie van factoren en niet één reden. :)*

De meesten met allochtone afkomst zijn hier opgegroeid. Die hebben nauwelijks een ander beeld van rijden. Er is dan al sprake van 2e of 3e generatie. En dan kan jouw argument dus al niet meer meespelen.
Met de huidige asielzoekers krijgen we weer een nieuwe groep. Maar van deze groep, bijvoorbeeld de syriers, zitten wel weer hoog opgeleiden tussen met aardige westerse inslag.

musiqolog schreef:
En zelfs als de mensen op de manege niet discrimineren, kun je je nog best buitengesloten voelen. Als enige duif tussen de pinguïns, zal ik maar zeggen. Stel, je houdt van klassieke zang. Ga je dan bij een oratoriumkoor waar de gemiddelde leeftijd 55 is? Stel, je houdt van skûtsjesilen. Ga je dan als enige niet-Fries meezeilen, en ook nog de taal leren (wat verplicht is)? Stel, je houdt van korfbal. Ga je dan bij de plaatselijke club waar jij de enige niet-christen bent? Allemaal dingen met een flinke drempel.

Maar ben ik dan zo naief als ik zeg dat die gezamenlijke paardeninteresse juist verenigt?

Toen ik vroeger nog op de pensionstal stond, stonden daar allerlei soorten andere mensen. Wel waren vrouwen ernstig in de meerderheid, maar er was variatie in leeftijd, rijkunst, opleiding, milieu, lleefstijl, etc. Maar ze hadden allemaal één ding gemeen, en dat waren die paarden. En het was er altijd heel gezellig. Het is eigenlijk het enige dat ik mis sinds ik de paarden aan huis heb.

FeeY schreef:
Het enige wat ik negatief vond is dat je het woord allochtoon koppelt aan niet westerse mensen. Allochtoon is tenslotte een verzamelwoord voor alle mensen die niet geboren zijn in het land waar we het nu over hebben "Nederland"

Ja, excuseer me voor het feit dat ik even een term nodig had om een lading te dekken. Wist eventjes niet hoe ik het anders moest verwoorden zonder dat er weer iemand iets van zou vinden om over te vallen. Het is soms ook een keuze om je ergens aan te storen hoor!

Ketaki schreef:
ik kom oorspronkelijk uit india ( ben geadopteerd, maar rijd wel paard)

misschien dat ik er niet zo mee bezig ben, dat zoiets me dan niet opvalt :)

Je bent gewoon een westerling, net zoals de rest hier. Dat telt niet. ;)
Alleen huidskleur is niet de issue. Het is de achtergrond die je gevormd heeft.

Eline_S_S

Re: Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:21

Oh, in het dorp waar mijn paarden staan, is ook een asielzoekers centrum. Ik liep met mijn pony over straat, waarop een meneer me aansprak waar hij kon paardrijden. Hij had geld gespaard om een pony te kunnen huren. Hij had namelijk altijd een paard in het land waar hij vandaan kwam. Helaas moest hij vluchten en zijn paard achterlaten in de oorlog, wat zijn enige vriendje nog was.. Heel sneu. Ik heb deze man verwezen naar een manege :)
Ze mogen dan wel geen paardrijden, maar vinden paarden zeker interessant hoor! (De meesten dan) Op mijn stage op een school voor azielzoekers kinderen, heb ik mijn paard meegenomen, voor mijn klas. Binnen 5 minuten stond het hele plein buiten, en hebben we er wel een uur gestaan, want ze mochten allemaal 2 aan 2 komen om haar te aaien :7

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:23

Tjee wat erg allemaal zeg......
Ik had hem gewoon een keer op mijn paard laten rijden. Op voorwaarde dat hij met vriendelijke hand rijdt.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:32

Mijn kleine nichtje van Chinese afkomst rijdt paard. Het is nog een verdomd getalenteerd springertje ook en heeft pa & ma nu zover dat ze kijken voor een eigen paard.

Vroegah op de manege/pension/rijvereniging waren er genoeg mensen van buiten Europa (Rwanda, Suriname, Indonesië, India, Antillen) die er reden. De Rwandese jongen ook nog op behoorlijk hoog niveau (dressuur), die zijn we met de hele rijvereniging nog wel eens aan wezen moedigen tijdens belangrijke wedstrijden
Tegenwoordig ken ik nog steeds genoeg mensen van buiten de Europese grenzen die rijden of een eigen paard hebben.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:33

Vroeger, en dan praat ik maar over 10 jaar terug.
Reed er ook een Surinaamse jonge dame bij mij in de les. Kon hartstikke leuk rijden, haar jongere zus is later ook besmet met het paarden virus.
Moeder ging altijd mee, maar pa vond de paarden eng.
Weet niet of deze dames nog rijden. Ik ben van manege veranderd.
Daarna eigenlijk geen medelanders meer gezien die reden. Wel 1 adoptie ruitertje.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:54

Desiree schreef:
Snorlex schreef:
En dat geldt dus blijkbaar niet voor iedereen. Het is ook "wat zie je om je heen, waar groei je mee op". Ik vind de ene tak van de sport minder leuk dan de andere.

Ik kan me best voorstellen dat wanneer je opgroeit met western je bij dressuur denkt "wat moet ik hiermee" en andersom.
Paardrijden is niet altijd "paardrijden"

Ik vind je redenatie wat kort door de bocht.
Je zegt bij alles "dat kan niet de reden zijn" maaaar misschien is het wel een combinatie van factoren en niet één reden. :)*

De meesten met allochtone afkomst zijn hier opgegroeid. Die hebben nauwelijks een ander beeld van rijden. Er is dan al sprake van 2e of 3e generatie. En dan kan jouw argument dus al niet meer meespelen.
Met de huidige asielzoekers krijgen we weer een nieuwe groep. Maar van deze groep, bijvoorbeeld de syriers, zitten wel weer hoog opgeleiden tussen met aardige westerse inslag.

En wat dan nog? Dat geldt toch ook voor
mij? Ik zie paardensport overal om mij heen maar heb een voorkeur voor bepaalde takken van de sport en bepaalde rassen. Dat heeft iedereen. Die Antilliaanse vriend heeft niets met "onze" paarden qua rijden. Vindt hij gewoon niet leuk. Je hoeft niet álles aan en van een bepaalde sport leuk te vinden. Vind ik ook niet.

Wellicht is het cultuur, waar je mee opgroeit, wat "normaal" is in jouw omgeving, maar zeker ook een stuk innerlijke drive om iets te willen. Mijn schoonmoeder speelt djembe, niemand in haar omgeving doet dat, ze vindt het geweldig.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:18

Heeft denk ik inderdaad met name met cultuur, gewoonte, en financiele middelen te maken.

Andere observatie over verschillen in cultuur / paardrijden: ik was vorig jaar op ruitervakantie in Italie, en volgens de Italiaanse eigenaar werd er door de Italianen zelf ook wel recreatief gereden, maar alleen door de mannen. Terwijl paardrijden in Nederland toch enorm het imago van 'meidending' heeft.
En inderdaad, op een van de ritten waarbij er Italianen aansloten, waren het mannen. Hun vrouwen kwamen mee, meer bleven op de ranch zitten wachten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:51

Willl65 schreef:
BMHP schreef:
allochtone afkomst is niet alleen moslim.
Er zijn genoeg mensen met een italiaanse engelse duitse afkomst enz. die wel paard rijden.

Moslim zijn is geen afkomst. Het is een geloof.

Citaat:
Net was er een moslima die een topic had geopend over het feit dat zij als moslima paardreed. Dit topic is gesloten. Maar het verbaast mij tóch dat ik zelden mensen met allochtone afkomst zie rijden.

Aan Willl,

zie eerste 2 zinnen van TS haar topic voor de relatie van Moslim en allochtoon in mijn antwoord.
geloof, cultuur en afkomst zijn altijd verweven. Misschien niet heel zorgvuldig geformuleerd, maar ik denk verder duidelijk genoeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:05

Volgens het CBS ben je allochtoon als ten minste 1 van je ouders in het buitenland geboren is. Van Dale houdt er een andere definitie op na. Dat gezegd hebbende, ik ben volgens het CBS allochtoon en ik heb altijd paarden gehad. Mijn ouders verdienen boven modaal.

Maar ik kom uit Heiloo, daar heb je gewoon weinig mensen met een kleurtje. Met de komst van de Lidl en huurflats wel meer trouwens. Maar onze hockeyclub is ook overwegend wit en als we uit moesten tegen Amsterdam was er veel meer etnische diversiteit op zo'n club. Misschien geldt dat ook voor de maneges?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:22

Frankrijk heeft net dezelfde paardenmeisjescultuur als Nl en België.
In Italië is de paardensport nog wat elitair en daar werken ze vooral nog veel met paarden.
En eerlijk gezegd Nl komt net tot aan de enkels van Groot Brittannië als het gaat om paardencultuur.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:24

maximuss schreef:
Frankrijk heeft net dezelfde paardenmeisjescultuur als Nl en België.
In Italië is de paardensport nog wat elitair en daar werken ze vooral nog veel met paarden.
En eerlijk gezegd Nl komt net tot aan de enkels van Groot Brittannië als het gaat om paardencultuur.

Wil je paardencultuur definiëren voor mij?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:38

Paardencultuur is imo de toegankelijkheid, de maatschappelijke interesse, de aanpak van paarden/ dierenwelzijn, de laagdrempeligheid van de paardensport, de hoge mate waarin het paard in de samenleving verweven zit... Het is moeilijk om daar een alomvattende definitie van te geven... Ik ga regelmatig naar Engeland en ik schrik er soms nog van hoeveel verder ze staan ivm de toegankelijkheid van het paardrijden voor alle bevolkingsgroepen: naast de Pony Club zijn er ook sociale stadsmaneges die kansarme kinderen de kans geven om met pony's en paarden om te gaan. De sfeer (zowel op maneges als op wedstrijden) is daar ook heel anders: veel losser en plezieriger.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:25

Ik heb geen idee of het in heel het Verenigd Koninkrijk hetzelfde is, maar in Schotland is paardrijden dus bijna niet toegankelijk voor de gemiddelde bevolking. Daar is het echt een elitaire sport en rete duur!
Ik heb eens gekeken, maar je betaald daar het dubbele van wat ik hier in NL betaal aan paardrijlessen en dan woon ik in de Randstad...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 13:27

Andra_S schreef:
Heeft denk ik inderdaad met name met cultuur, gewoonte, en financiele middelen te maken.

Andere observatie over verschillen in cultuur / paardrijden: ik was vorig jaar op ruitervakantie in Italie, en volgens de Italiaanse eigenaar werd er door de Italianen zelf ook wel recreatief gereden, maar alleen door de mannen. Terwijl paardrijden in Nederland toch enorm het imago van 'meidending' heeft.
En inderdaad, op een van de ritten waarbij er Italianen aansloten, waren het mannen. Hun vrouwen kwamen mee, meer bleven op de ranch zitten wachten.

Zo apart he! Waarom zijn de mannen in Nederland niet geïnteresseerd in paardensport?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:04

Desiree schreef:
Andra_S schreef:

Zo apart he! Waarom zijn de mannen in Nederland niet geïnteresseerd in paardensport?

Omdat een man niet bij een 'wijvending' gezien wil worden. Als een hobby eenmaal dat imago heeft, blijven de jongens/mannen wel weg. Niet alleen vanwege dat imago, maar ook omdat je als jongen vóór de puberteit helemaal niet tussen de meisjes wilt zitten. Toen jullie negen waren, vonden jullie jongens ook stom.

Ik ben natuurlijk de uitzondering: man, heteroseksueel en toch gaan rijden. :) Komt waarschijnlijk deels doordat ik op het autistisch spectrum zit. Ik heb het niet heel erg - ik leer geen telefoonboeken uit mijn hoofd - maar ik ben wel een beetje vreemd. Bovendien voel ik me eigenlijk in de hele samenleving niet echt thuis. Dus of ik nou bij iets ga wat veel mannen van mijn leeftijd doen, of bij iets wat voor mannen vrij ongewoon is, dat maakt weinig uit. Dan maar de hobby kiezen die je echt aanspreekt. :)

Vraag is natuurlijk wanneer de paardenwereld een 'wijvending' is geworden, terwijl het vroeger juist helemaal iets voor mannen was. Dat begon waarschijnlijk al na de Eerste Wereldoorlog. Toen was het wel afgelopen met paarden in het leger, en dat deed natuurlijk afbreuk aan het stoere imago. Blijft de vraag waarom dan niet hetzelfde is gebeurd in de zuidelijke landen. Wie het weet, mag het zeggen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:16

Fink schreef:
Een geadopteerd Chinees meisje reed vroeger bij mij op de manege.

Let wel, een allochtoon is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren, dus een Nederlands meisje met een Belgische vader is ook al een allochtoon. Die zie je wel vaak genoeg rijden bij wijze van.

Bedoel je dan niet-westerse mensen?

Klopt, ik ben ook allochtoon... mijn moeder is in Indonesië geboren en reken maar dat mijn moeder vroeger paardreed, en ook mijn opa en oma reden paard, maar ja, mijn grootouders werden geboren in een tijd dat paarden nog volop gebruikt werden op straat en in het leger, vermoedelijk leerde mijn opa daarom paardrijden: het hoorde bij de opleiding in het leger. Oma reed in dameszadel.

Vanwege mijn moeder kwam ik dan ook tussen de paarden terecht, hoewel mijn vader vroeger ook veel met paarden te maken had (zijn opa was smid en mijn vaders zwager ook) en veel optrok met een veearts en dus veel paarden heeft gezien...

Wat bij veel allochtonen die in Nederland terecht zijn gekomen speelt: velen kwamen in de jaren '60- '80 (en later ook) hierheen als ongeschoolde arbeiders om in de fabrieken te werken. Dat hield in dat ze bepaald geen hoog inkomen hadden en dan besteed je je geld liever aan je familie dan aan een luxe hobby.

Dit even los van hoe er tegenwoordig tegen "met paarden omgaan" wordt aangekeken: jongens zien zichzelf niet snel paarden verzorgen, wat ook bij de sport hoort.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 15:55

musiqolog schreef:
Vraag is natuurlijk wanneer de paardenwereld een 'wijvending' is geworden, terwijl het vroeger juist helemaal iets voor mannen was. Dat begon waarschijnlijk al na de Eerste Wereldoorlog. Toen was het wel afgelopen met paarden in het leger, en dat deed natuurlijk afbreuk aan het stoere imago. Blijft de vraag waarom dan niet hetzelfde is gebeurd in de zuidelijke landen. Wie het weet, mag het zeggen...

Precies. De vrouwen zijn ook toegetreden tot de paardensport, maar toch niet alleen tot de paardensport?
Vroeger was sport volgens mij voor vrouwen in het algemeen toch niet zo gebruikelijk, en ik denk ook niet voor de mannen. Er moest gewerkt worden, er was nergens anders tijd voor. Alleen jongens konden nog voetballen.

Wat je ziet is dat vrouwen zijn gaan toetreden op alle sporten. Maar wat je bij paardensport zou kunnen stellen, is dat mannen zijn gaan afhaken. Zo zou je het ook kunnen zien.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:34

Zou het niet zijn dat paarden in hun land meer gebruikt worden als werkdieren? Ik denk dat vooral de mensen die moslim of islam of hoe het ook allemaal heet, dieren niet hebben voor hun plezier?? Ik heb ook nog nooit een hond of kat bij ze gezien, de meeste moslims zijn er bang voor.. En ja in spreek over moslims/islam omdat ik eigenlijk geen andere "echte" buitenlanders ken. Die zijn meestal al generaties in Nederland en beschouw ik niet meer als buitenlander. Van de moslims/islam kunnen vaak de ouders geen nederlands of weinig. Veel zijn nog erg "ouderwets" en doen dingen die hier niet gebeuren. Vind dit wel erg interessant trouwens!

Wij in de westerse landen worden toch meer opgevoed met beesten. Alles is leuk en alles is schattig. Dat is bij hun denk ik niet zo?

En daarbij is paardrijden erg duur...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:26

Joliëen,
het houden van huisdieren, als huisdier, zonder andere functie dan vermaak en knuffel voor het gezin,
is voorbehouden aan welgestelde mensen.. Nu kun je zeggen, maar ook minima hebben weinig.. Ja, maar een welgesteld land heeft een andere omgangscultuur op dat gebied.. Een huisdier maakt een gezin compleet zeg maar..

In vele landen in de wereld, is er geen luxe om een extra mond, die niets inbrengt in het gezin en dat ook nooit zal doen, te voeden. immers wat niet naar de kinderen gaat, gaat naar grootouders, of ouders, of oom of tantes die het alleen niet kunnen rooien

de moslim of islamiet is geen karakter of bepaald persoon, je kunt dus niet zeggen, de islamiet is bang voor honden of katten.. Dat is ook niet het geval.. Dat is afhankelijk van wat je mee hebt gemaakt en hoe je bent opgevroegd.. De indonesisch moslim ziet honden graag hoor, vooral op tafel (je kunt daar gewoon op de markt een hond kopen, en als je m niet wilt slachten doen ze dat ook nog voor je).

Een kat, als je er al een hebt is het als ongediertejager, heb je geen ongedierte, waarom zou je zo'n dier dan voeren, hij doet er immers niets voor.

Er zullen vast plaats of cultuur gebonden islamieten zijn die bang zijn voor honden, of bang zijn voor katten.. maar dat heeft niets met het geloof te maken, maar achtergrond.. Hoeveel mensen zijn in europa nog steeds bang voor een zwarte kat, dat heeft niets met christenen te maken, of met katholieken.

over het werkdieren, heb je zeker gelijk.. in grote delen van de wereld is het niet gebruikelijk om een dier te hebben dat niet bijdraagt aan het gezinsinkomen of aan de levensstandaard (niet dus levensplezier te verhogen, maar vanwege ziekten die verspreid worden door muizen en ratten, of je eten dat bedreigd wordt door ongedierte)

Desiree schreef:
Precies. De vrouwen zijn ook toegetreden tot de paardensport, maar toch niet alleen tot de paardensport?
Vroeger was sport volgens mij voor vrouwen in het algemeen toch niet zo gebruikelijk, en ik denk ook niet voor de mannen. Er moest gewerkt worden, er was nergens anders tijd voor. Alleen jongens konden nog voetballen.

Wat je ziet is dat vrouwen zijn gaan toetreden op alle sporten. Maar wat je bij paardensport zou kunnen stellen, is dat mannen zijn gaan afhaken. Zo zou je het ook kunnen zien.

Ik denk dat dit meer door de tijd komt..
Toen paardrijden vooral een mannensport was, bestond de cavalerie ook nog en werd er meer gejaagd.. Paardrijden was dus echt een uiting van mannelijkheid en status.
Of het leuk is? een keertje verkeerd in het zadel en menig jongetje denkt dat hij beter voort kan als sopraan in het plaatselijke kerkkoor.. DAt hoorde erbij, maar als je het goed kon was je wel die stoere cavelerist, of de krachtige jager..

Die tijden zijn een beetje vervlogen.. De jacht, daar zie je de mannen nog vooral in terug..
maar dressuurrijden (afkomstig uit het leger), heeft geen connectie meer met het leger en heeft dus de 'mannelijkheid' verloren.. Vrouwen daarentegen hebben juist dat 'zorgzame' 'warme' trekje, waardoor ze als ze de luxe hebben, graag omgaan met paarden. Dus toen paardrijden algemener werd, zag je dus het aantal vrouwen sterk toenemen en het aantal mannen sterk afnemen.. het feit dat je als man tussen de vrouwen niet altijd op je gemak zit, zorgt nog eens voor verder afhaken van jongetjes, voor ze hun tienertijd bereiken.

ik denk dus dat het mannelijke karakter van paardrijden, voortkwam uit de beroepen die men te paard deed.. met het uitsterven van deze beroepen is dat mannelijke tintje eraf gegaan.. En door het meer toegankelijk worden van de luxe, zijn er meer vrouwen in gestroomd vanuit een hele andere kijk, omgang met een wezen waar je je liefde aan kwijt kunt..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 23-12-15 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:31

elenaMM77 schreef:
Joliëen,
het houden van huisdieren, als huisdier, zonder andere functie dan vermaak en knuffel voor het gezin,
is voorbehouden aan welgestelde mensen.. Nu kun je zeggen, maar ook minima hebben weinig.. Ja, maar een welgesteld land heeft een andere omgangscultuur op dat gebied.. Een huisdier maakt een gezin compleet zeg maar..

In vele landen in de wereld, is er geen luxe om een extra mond, die niets inbrengt in het gezin en dat ook nooit zal doen, te voeden. immers wat niet naar de kinderen gaat, gaat naar grootouders, of ouders, of oom of tantes die het alleen niet kunnen rooien

de moslim of islamiet is geen karakter of bepaald persoon, je kunt dus niet zeggen, de islamiet is bang voor honden of katten.. Dat is ook niet het geval.. Dat is afhankelijk van wat je mee hebt gemaakt en hoe je bent opgevroegd.. De indonesisch moslim ziet honden graag hoor, vooral op tafel (je kunt daar gewoon op de markt een hond kopen, en als je m niet wilt slachten doen ze dat ook nog voor je).

Een kat, als je er al een hebt is het als ongediertejager, heb je geen ongedierte, waarom zou je zo'n dier dan voeren, hij doet er immers niets voor.

Er zullen vast plaats of cultuur gebonden islamieten zijn die bang zijn voor honden, of bang zijn voor katten.. maar dat heeft niets met het geloof te maken, maar achtergrond.. Hoeveel mensen zijn in europa nog steeds bang voor een zwarte kat, dat heeft niets met christenen te maken, of met katholieken.

over het werkdieren, heb je zeker gelijk.. in grote delen van de wereld is het niet gebruikelijk om een dier te hebben dat niet bijdraagt aan het gezinsinkomen of aan de levensstandaard (niet dus levensplezier te verhogen, maar vanwege ziekten die verspreid worden door muizen en ratten, of je eten dat bedreigd wordt door ongedierte)

Wat jij hie nu typt is wat ik bedoelde. Wist alleen niet goed hoe ik het moest verwoorden. Bedankt voor je mooie uitleg :)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:32

Hier heb ik nog nooit bij stil gestaan. Ga morgen het hele topic eens doorlezen. Wel interessant:)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:37

Nou ik denk wel dat een paar mensen hier in het topic een paar goede verklaringen hebben gegeven. Het is iets cultureels, maar ook financieels. Mengeling van.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:21

Mijn vrouw is amerikaanse maar komt van origine uit midden amerika. Ze rijdt hier een Paso Fino. Hebben we zelf geimporteerd uit de VS. Ze rijdt hem 'net zoals daar', als dat betekent wat ik denk dat Snorlex bedoelt. Het is vziw de enige raszuivere performance paso fino in Nederland. De enige andere die ik ken is een pleasure, die zijn wat rustiger.

In NL zijn paso finos niet zo populair omdat 1) ze amper te vinden zijn en 2) ze voor de meeste nederlanders te klein zijn. In duitsland zie je ze wel veel.

De paso fino wedstrijden in bv Columbia zijn een echt volksfestijn, meer dan hier hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:24

Die paar paso fino´s die hier zijn, zijn behoorlijk aan de prijs. Er zijn raspaarden te krijgen die veel goedkoper zijn. En inderdaad, voor Nederlanders zijn ze te klein. Maar jouw vrouw rijdt hier tóch maar! Dat is leuk.