Tips gevraagd voor gezond drinken (suikerloos)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 16:12

Masi1 schreef:
Lente schreef:
Zijn jullie me nou serieus aan het vertellen hoe ik met mijn diabetes moet omgaan? :')

Nee mijn lichaam reageert niet hetzelfde op suiker als op andere zoetstoffen want op zoetstoffen stijgt mijn glucosespiegel niet. Dat zijn namelijk geen koolhydraten.

Daarnaast heb ik geen diabetes type 2. Ik ben dus niet insulineresistent maar ik maak geen insuline aan. Wezenlijk verschil. Op één glas suikerhoudende drank stijg ik binnen zeer korte tijd 10 punten. Gezien het feit dat je glucosegehalte normaal is tussen de 4 en de 8 drink ik toch echt liever chrystal clear :+

Afijn, terug naar het oorspronkelijke onderwerp.

Precies wat ik ook dacht :n Maar als het aankomt op de discussie over aspertaam etc. zul je deze reacties helaas altijd hebben.
Ben het helemaal met je eens. Ik drink ook liever een glas light drinken/cristal clear waar dan dat aspertaam in zit dan dat ik met een giga stijging van mijn bloedsuiker te maken krijg door het drinken van een glas "gewoon" drinken of sap.

Ik doe ook mijn best om voornamelijk water te drinken en Bar le Duc citroen, maar je wilt toch ook een keer iets anders?
Heb het er met mijn dietiste over gehad en hij gaf aan dat zolang het geen 2 liter per dag is, het gewoon met mate is dat het prima kan.

Dus weer on topic, water of inderdaad iets van Bar le Duc citroen.

Misschien dat er hier dan ook nog wel wat handige tips voor diabetes patiënten voorbij komen :)
Hoeveel gram suiker mogen jullie?
In dat Dubbel Friss Free wat ik nu drink zit 3,6 gram suiker per 100 ml.
Dat is dus aardig netjes en verder geen zooi, zouden jullie zoiets kunnen verdragen?

emil01

Re: Tips gevraagd voor gezond drinken (suikerloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:27

Ik drink sinds ik ben begonnen met Candida dieet (geen suikers meer en in het begin ook bijna geen fruitsuikers) water en kruidenthee. De kruidenthee wissel ik qua variant veel af, zodat je niet van een bepaalde stof/kruid teveel binnen kunt krijgen. De theeen van het kruidvat en Zonnatura zijn erg lekker. Water drink ik alleen nog bronwater, omdat er in leidingwater toevoegingen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:44

dorientjuh schreef:
Maar ik zie toch overal dat mensen alleen maar kijken naar of je glucosespiegel ervan stijgt. De (mogelijke) bij-effecten worden genegeerd. En dat is iets waar mensen zich meer bewust van moeten worden.

Ik kijk daarnaar omdat ik diabetes heb. En omdat stijgende bloedwaarden me dood kunnen maken.
Vertel mij niet dat ik me er niet van bewust ben wat ik in mijn mond stop. Ik moet me van álles bewust zijn want als ik mijn bloedwaarden niet in balans heb -ik zeg het nog maar eens- dan kan ik DOOD gaan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:49

Ik doe vaak een uitgeperste citroen of sinaasappel of beide door een flesje water.
Ook heb je van die miniflesjes siroop voor in je tas, een heel klein beetje door water geeft al weer een hele andere smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:50

WillBokkers schreef:
Misschien dat er hier dan ook nog wel wat handige tips voor diabetes patiënten voorbij komen :)
Hoeveel gram suiker mogen jullie?
In dat Dubbel Friss Free wat ik nu drink zit 3,6 gram suiker per 100 ml.
Dat is dus aardig netjes en verder geen zooi, zouden jullie zoiets kunnen verdragen?

Voor af en toe kan dat... Maar op drinken stijg ik veel sneller dan op vast voedsel dus bij voorkeur niet. Want in 1 glas zit 2,5 x 3,6 = 9 gram koolhydraten. En ik moet per 10 gram ongeveer 1 eenheid insuline spuiten, die er 2 uur over doet om volledig te werken (en vloeibare suikers doen er ongeveer een kwartier over om opgenomen te worden). Dat betekent dus stuiterende suikers; omhoog-omlaag...

Als ik eenmaal flink begin te stuiteren dan is het moeilijk om weer te stabiliseren...

Dus houd ik het echt bij light frisdrank, met 0 gram koolhydraten en dan maar soms aspartaam.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:58

Inderdaad Lente, suiker/zoetstoffen/koolhydraten. Wezenlijk verschillende effecten.

TS: wil je iets drinken zonder suiker, zonder zoetstoffen en zonder koolhydraten, dan is water je eerste keus. Koffie je tweede. Waarom zou je helemaal suikervrij/zoetstofvrij willen drinken? Een glas ranja per dag maakt niet uit. Je kan overwegen om bijvoorbeeld geen heel glas te drinken maar een half glas als je dan toch iets met smaak zou willen. Niet dat ik niet achter je intiatief sta maar 100% suiker-of zoetstofvrij is echt een opgave.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:00

Na 2 glazen met aspartaam er in heb ik 3 dagen migraine. Geeft mij meteen aan hoe gezond dat is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:57

Lente schreef:
dorientjuh schreef:
Maar ik zie toch overal dat mensen alleen maar kijken naar of je glucosespiegel ervan stijgt. De (mogelijke) bij-effecten worden genegeerd. En dat is iets waar mensen zich meer bewust van moeten worden.

Ik kijk daarnaar omdat ik diabetes heb. En omdat stijgende bloedwaarden me dood kunnen maken.
Vertel mij niet dat ik me er niet van bewust ben wat ik in mijn mond stop. Ik moet me van álles bewust zijn want als ik mijn bloedwaarden niet in balans heb -ik zeg het nog maar eens- dan kan ik DOOD gaan.

Wat lees jij selectief. Ik zeg dat je niet ALLEEN moet kijken naar het effect op je bloedsuikerspiegel, maar ook naar de rest. Mijn schoonvader heeft ook diabetes, dus ik weet er ook wel wat van. Dat jij er blijkbaar bewust voor kiest om niet naar de (mogelijke) bij-effecten te kijken van kunstmatige zoetstoffen wil niet zeggen dat een ander dat dan ook maar niet moet doen. Bewustwording is heel belangrijk.

Ulfeino schreef:
Ik doe vaak een uitgeperste citroen of sinaasappel of beide door een flesje water.
Ook heb je van die miniflesjes siroop voor in je tas, een heel klein beetje door water geeft al weer een hele andere smaak.

Uitgeperst vruchtensap of siroop door je water klinkt wel heel gezond maar je tanden gaan er van kapot. :)

Het beste en saaiste advies is toch gewoon water drinken. Misschien moeten we eens af van het idee dat drinken lekker moet smaken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:31

dorientjuh schreef:
Het beste en saaiste advies is toch gewoon water drinken. Misschien moeten we eens af van het idee dat drinken lekker moet smaken.

Of misschien moeten we af van het feit dat altijd alles maar gezond moet zijn :+

Ik drink zo'n 1-1,5 liter water op een dag, daarnaast een of twee kopjes koffie (niet heel gezond) en soms enkele bekers thee.
En daarnaast ook wel wat frisdrank. En soms is dat een glas met zoetstof. Soms met suiker. Soms puur fruitsuikers ee geen toevoegingen. So what?
Leven is per definitie dodelijk, ik geniet liever van de periode dat ik hier rondloop dan dat ik alles moet controleren om te kijken of het niet heel slecht voor me is.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:40

karijn schreef:
Inderdaad Lente, suiker/zoetstoffen/koolhydraten. Wezenlijk verschillende effecten.

TS: wil je iets drinken zonder suiker, zonder zoetstoffen en zonder koolhydraten, dan is water je eerste keus. Koffie je tweede. Waarom zou je helemaal suikervrij/zoetstofvrij willen drinken? Een glas ranja per dag maakt niet uit. Je kan overwegen om bijvoorbeeld geen heel glas te drinken maar een half glas als je dan toch iets met smaak zou willen. Niet dat ik niet achter je intiatief sta maar 100% suiker-of zoetstofvrij is echt een opgave.

Helemaal suikervrij hoeft niet.
Maar wel 'toegevoegde-suikers-vrij', en verder ook geen zoetstoffen.
Helemaal vrij lukt ook denk ik niet (en al helemaal niet op dit moment).
Een glas ranja zonder toegevoegde suikers en zoetstoffen vind ik dus prima.
Koffie drink ik niet, mijn maag slaat meteen op tilt plus het feit dat cafeïne nou ook niet bepaald de beste stof is :+
En wat jij zegt: helemaal suikervrij hoeft ook eigenlijk niet, waarom zou je dat willen?
Met gezonder drinken bespaar ik al 70 gram suiker per dag, dus dat is al behoorlijk wat vind ik zo!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:53

Wat is er mis met water, thee en koffie?

Water kun je met een fruit en kruiden op smaak brengen. Wel een nachtje laten staan want dan zit er smaak aan.
Zelf vind ik aardbei en munt erg lekker, grapefruit, citroen en limoen, framboos en aardbei, blauwe bessen, sinaasappel en mandarijn. Doe ik in een waterfles met fruit infuser en dan een nachtje laten staan. Smaakt heerlijk!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:06

Even een kritische vraag dan TS, hoe doe je dat met het eten dan? Misschien heb ik het gemist maar wat is je doel behalve besparen?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 05:54

Ik drink vaak ook alleen maar water en thee. Omdat het moet. En in het begin is het moeilijk maar ik verlang meer naar snacks en ander lekker eten dan naar frisdrank.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 07:24

Ik vraag me alleen af wat al dat kalk met je lichaam doet. Want mijn douche is helemaal bedekt met kalk op mijn vloer.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:00

Water went inderdaad snel! Ik heb ook bijna nooit meer behoefte aan wat anders. Voor de afwisseling drink ik nog wel eens crystal clear!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 09:03

karijn schreef:
Even een kritische vraag dan TS, hoe doe je dat met het eten dan? Misschien heb ik het gemist maar wat is je doel behalve besparen?

Mijn etenspatroon is tot nu toe weinig aan veranderd, wel wat gezondere soorten ipv wat ik had. (Producten me e-nummers en aspartaam eruit)
Mijn doel is om dat in de toekomst aan te pakken.
Wat ik eerder ook al zei: ik ben een grote drinker.
30-40 procent van je suiker inname is afkomstig van je drinken, ik wil graag minder suikers innemen, dus dan wil ik graag bij het drinken beginnen.
Deze stap is voor mij minder groot dan mijn eetpatroon helemaal omgooien.
Dat doe ik later nog wel een keer in kleine stukjes.
Drinken daarentegen is ook gewoon zorgen dat je het goede in huis hebt.
Als het (een beetje) lekker is maakt het mij niet uit wat ik drink.
En bij eten val je toch wat sneller terug :o
Ik heb eerder wat behoorlijke downs in mijn gezondheid gehad en daarom wil ik er op letten om wat gezonder te gaan eten, omdat dit dus ook bijwerkingen heeft als ik het niet doe.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 09:06

Valentijn5 schreef:
Ik vraag me alleen af wat al dat kalk met je lichaam doet. Want mijn douche is helemaal bedekt met kalk op mijn vloer.

Het kalk uit water bedoel je?
Ik zou het niet weten maar ik heb nog nooit kalk in mijn bad/douche gehad zoals jij omschrijft.
80%? Van je lichaam bestaat uit water en kalk zit ook in je botten dus ik neem aan dat het sowieso minder slecht is dan chemisch spul...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:14

Gewone (geen light) dubbelfris/appelsap half verdunnen met water om mee te beginnen. Na 3 weken ben je wel van die zoete smaak af gewend. Je kan uiteraard de hoeveelheid water opbouwen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:32

Ik had altijd een 'hekel' aan water, maar sinds kort drink ik Spa Blauw.. en eigenlijk drink ik niets anders meer, behalve als ik ergens op bezoek ben...
Ik vind Spa Blauw absoluut een stuk lekkerder dan kraanwater....
En ons kraanwater in Brabant is echt niet slecht..

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:41

WillBokkers schreef:
Valentijn5 schreef:

Het kalk uit water bedoel je?
Ik zou het niet weten maar ik heb nog nooit kalk in mijn bad/douche gehad zoals jij omschrijft.
80%? Van je lichaam bestaat uit water en kalk zit ook in je botten dus ik neem aan dat het sowieso minder slecht is dan chemisch spul...

Ja dat bedoel ik. Kalk uit water.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:13

Valentijn5 schreef:

Dat doet helemaal niets met je.
Het kalk, eigenlijk calcium, dat in ons lichaam komt, komt voornamelijk uit ons eten. Ruim 80% daarvan wordt opgeslagen in ons bot, een gedeelte wordt gebruikt voor andere processen in ons lichaam (tanden, eiwitsynthese, hormoonproductie enz). Wat overblijft, wordt door onze nieren gefilterd. Zolang je nierfunctie goed is, hoef je echt niet op je calciuminname te letten.

Het kalk op je douchevloer kan je goed weghalen met azijn.