ahhh, wond op knie, verkeerde zalf gekregen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:17

Wel raar dan want er worden topics gesloten om minder. Dus dan moet deze ook gewoon weg en dicht kunnen.

Rijbroek was de eerste rijbroek die geen Pijn meer deed. Spijkerbroek nu gelukkig ook niet meer. Het gaat dus de goede kant op. Ik heb net uitgemest en hoefjes bijgewerkt. In spijkerbroek. Dat lukte vorige week nog niet zonder pijn. Nu wel. Enne rokjes? Nee die heb ik nooit gedragen lol.

Jasmijn159

Re: ahhh, wond op knie, verkeerde zalf gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:35

Open wond als in verse wond zonder granulatieweefsel, die is idd niet geschikt voor die triamcinolon zalf. Deze wond is mooi dicht gegranuleerd en je wilt nu het laatste restje ontstekingsreactie remmen met die triamcinolon zalf, ik zou het dus wél smeren als ik jou was. Je voorkomt er mee dat er reactie blijft ontstaan op wrijving van je kleding en daardoor wildvlees.

Heb je wel eens de bijsluiter van een paracetamol gelezen? Als je alles gelooft wat daar in staat durf je die ook niet meer te slikken.. Beetje vertrouwen in de huisarts kan geen kwaad. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:51

Ts, je gelooft de huisarts wanneer hij zegt dat het niet gehecht hoefde te worden maar met een op de juiste manier te gebruiken zalf geloof je hem niet. Jouw probleem. Mesitran is goed spul, wel vind ik je wond er smerig uitzien en het lijkt alsof er zich aardig wat wildvlees aan het vormen is, zilvernitraat zeker niet gebruiken, is echt geen wondermiddel voor dit soort zaken. Sterkte ermee, ondanks je eigengereidheid hoop ik dat de wond snel dichtgaat.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:19

Een spiraaltje in die wond lijkt me idd geen goed idee. Zou ik toch eerder voor de pil kiezen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 17:48

bigone schreef:
Ts, je gelooft de huisarts wanneer hij zegt dat het niet gehecht hoefde te worden maar met een op de juiste manier te gebruiken zalf geloof je hem niet. Jouw probleem. Mesitran is goed spul, wel vind ik je wond er smerig uitzien en het lijkt alsof er zich aardig wat wildvlees aan het vormen is, zilvernitraat zeker niet gebruiken, is echt geen wondermiddel voor dit soort zaken. Sterkte ermee, ondanks je eigengereidheid hoop ik dat de wond snel dichtgaat.

De wond zag er gisteravond al stuk beter uit hoor.
Ik heb nog iemand gesproken die verpleegkundige is, die zegt beide methoden werken en zilvernitraat is sneller, 1 of 2 keer aanstippen. Vaker is niet goed want dan vreet het te veel weg, daar zit dus het risico in. Maar inderdaad het dunner worden van de huid of verergering, of allergie voor corticosteroiden zijn daar nadelen van. Ik ben dus eerder iemand van het snelle. :+ Ik ga nog een nachtje er over slapen of ik alsnog op internet zilvernitraat bestel. Heb nu de honingzalf met de corticosteroiden op de knie gesmeerd. De honingzalf zorgt er ook voor dat de pleister niet aan de wond plakt. Dan is het een stuk minder pijnlijk en kan ik zelfs weer geheel door de knien met een spijkerbroek aan.

Deze foto was van gisteravond, dus na een nacht en een dag honingzalf, dat doet dus echt wel wat. Ik hou hoop dat ie met een paar dagen dichtzit, want het letterlijk weer kunnen kruipen moet ook z.s.m. terug voor een hobby :D :
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 15-11-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:49

Vetramil wondzalf werkt fantastisch en is niet hormoon-houdend. Ik gebruik het niet alleen bij de paarden, maar ook voor onszelf. Super spul!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:54

Gewoon lekker verder smeren met de honingzalf. Ziet er al een stuk beter uit.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:37

Hormoon zalf geeft niet meteen de bijwerking van een dunner wordende huid dit is pas als je het langdurig gebruikt. En niet zoals nu kortdurend voor zoiets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:23

Dat ziet er al een stuk beter uit, succes er mee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:13

Volgens mij was het ook wel genezen zonder mesitran en is die betadine de grote boosdoener geweest. Ik zou niet weten waarom je die rommel gebruikt om een wond schoon te maken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 21:18

Ik heb bij thuiskomst de wond schoongemaakt met sterilon en de volgende dag nog 1 keer met betadine. Het staat er inderdaad of ik dat elke dag gedaan heb, maar dat is dus niet zo. De eerste dag dus wel omdat er altijd een kans op infectie is. Daarna moet inderdaad je lichaam het herstellen. Maar wel elke dag nieuwe gaasjes/pleister. Gelukkig is het nu alleen nog een pleister.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:26

Sterilon? Als je gewoon gezond bent is uitwassen genoeg.
Ik zou elke dag van de week triamcinolonzalf verkiezen boven sterilon en betadine voor een wond...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:51

germie schreef:
Er zitten hier mensen die menen dat het gehecht had moeten worden. Nee dat heb ik nagevraagd. Mensen die menen dat ik niet moet sporten of zwemmen. Maar ook dat mag gewoon van de ha. Dus daar word ik pissig om. Daar vraag ik niet om. Ik heb alleen twijfels over hormoonzalf. Ik ga dat nog keer navragen.Alles is gezegd dus nu slotje.

Oh dus hetgeen jij zelf ook graag wil horen en wil doen, daarin heeft de ha wel gelijk in en dan klopt diens advies wel??!!

Maar zalf dat die voorschrijft, dat klopt dan weer aan geen kanten?!
Nou gekke redeneringswijze heb jij hoor !

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:06

Stille meelezer reageert.

Gebruik al jaren zware hormoonzalven. Vanwege eczeem klachten. En merk niks van de bijwerkingen. Dus een weekje die zalf gebruiken ga je niet 'dood' aan.

Verder moet je het zelf maar weten :)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:48

Betadine werkt maar 15 min, daarna gaan bacteriën weer lekker hun gang. Het beste is een wond spoelen, gewoon met de douchekop. Ik heb heel wat rare en bizare wonden behandeld en nog nooit cortico zalven gebruikt. Ik snap dat je sceptisch bent. Huisartsen zijn absoluut kundig, maar ook zij kunnen niet alles weten. Ik vind het ook niet raar dat je vraagtekens bij de behandeling zet, maar misschien kun je dit volgende keer beter meteen aangeven bij je huisarts.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:11

Little_Gift, Oomens, Billy en nog een paar anderen, wat zijn jullie kinderachtig aan het reageren zeg. Als iemand jouw advies niet aanneemt (wat mag, omdat het haar lichaam en haar keuze is) is het niet zo aardig om dan meteen maar valse en pesterige reacties te plaatsen. De TS heeft een vraag gesteld, heeft haar antwoord en gaat daarmee verder op de manier die haar het beste lijkt. Doordat jullie er op doordrammen dat ze echt die zalf moet smeren en kleinerende reacties plaatsen over hoe stom ze wel niet is verpesten jullie het topic nogal.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:13

Mesitran erop ( op basis van honing) en mepitel pleister

Zo werken wij in de zorg en ik zie er bij de patienten goede resultaten van

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:15

Oh, nou dat mag jij vinden hoor. Ik ben verpleegkundige en weet zo het eea van medicijnen en zalven, van daaruit reageer ik.
Als jij dat pesterig vindt, be my guest...
Hopelijk vind je het niet erg dat ik je niet helemaal serieus neem...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:25

LisaaBloem schreef:
Little_Gift, Oomens, Billy en nog een paar anderen, wat zijn jullie kinderachtig aan het reageren zeg. Als iemand jouw advies niet aanneemt (wat mag, omdat het haar lichaam en haar keuze is) is het niet zo aardig om dan meteen maar valse en pesterige reacties te plaatsen. De TS heeft een vraag gesteld, heeft haar antwoord en gaat daarmee verder op de manier die haar het beste lijkt. Doordat jullie er op doordrammen dat ze echt die zalf moet smeren en kleinerende reacties plaatsen over hoe stom ze wel niet is verpesten jullie het topic nogal.

Uiteraard is het haar lichaam dus haar keuze, maar dat het haar eigen lichaam is wil niet zeggen dat TS daarom ook het beste weet wat een geschikte behandeling is van een verwonding aan dat lichaam.
Soms kan iemand die er jaren voor heeft doorgeleerd een net iets beter advies geven en dat heeft de huisarts van de TS dan ook geprobeerd.

Ik dram niet door dat ze echt die zalf moet smeren. Echt niet. Ik vind dat ze echt helemaal zelf mag weten wat ze erop smeert, al zou ze haar halve knie wegvreten met zilvernitraat. Haar lichaam, haar keuze.

Het is hooguit stronteigenwijs om vooraf te bepalen dat je het zelf allemaal toch beter weet, vervolgens doktersadvies te negeren omdat die anders denkt en daarna op Bokt te gaan klagen dat niet iedereen accepteert dat je vooraf toch al gelijk had.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:32

Billy schreef:
Oh, nou dat mag jij vinden hoor. Ik ben verpleegkundige en weet zo het eea van medicijnen en zalven, van daaruit reageer ik.
Als jij dat pesterig vindt, be my guest...
Hopelijk vind je het niet erg dat ik je niet helemaal serieus neem...

Ik geloof je meteen dat je er echt wel verstand van hebt, maar dat betekent niet dat iemand verplicht jouw advies moet aannemen en zodra ze dat niet doet, dat je dan op de man gaat spelen. Ook ben je vast en zeker niet de enige die het een en ander afweet van zalven en medicijnen. Jouw eerste reacties waren nog inhoudelijk en nuttig, daarna werden ze alleen maar vervelend. Prima hoor, dat je mij niet serieus neemt, ik lig er niet wakker van. Ook dat is trouwens niet nodig om te vermelden, of voel je je dan beter?

Ik heb gezegd wat ik wilde en ga er nu niet meer verder op in, ik heb namelijk niet het idee dat er met jou te praten valt.

Edit: Oomens ik snap wel inderdaad dat het zo overkomt, omdat TS inderdaad weinig aanneemt van anderen. Dat ik haar 'verdedig' wil ook niet zeggen dat ik het dan meteen met haar eens ben. Ik vind het gewoon niet nodig om meteen zo fel te reageren en haar belachelijk te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:39

Klein misverstand, grote gevolgen:
Citaat:
De zalf (met corticosteroïden, J.) is ontstekingsremmend, dat betekend dat het ook ontstekingen voorkomt!

Wat een ontsteking is: dat is in principe een gezonde reactie van het lichaam op iets minder fijns: infectie of beschadiging. (Een dikke, pijnlijke enkel na het verstuiken is in feite ook een ontsteking.)
Je immuunsysteem moet aan de bak, er is herstel aan de orde.

En moeder natuur is hartstikke slim, dus reken maar dat we niet alleen een "aan" knop hebben, maar ook een "uit"knop. Dat is het bijnierschorshormoon. (Cortico verwijst naar schors, "de rest moet je maar weten, want het woord zegt dat allemaal niet".)

Smeer je bijnierschors hormoon op een ondraaglijke ontsteking: prima. Soms loopt de zaak om allerlei redenen uit de hand.
Maar zou bij de wond van TS (niet giga pijnlijk, verre van levensbedreigend) wel bijnierschors hormoon komen - en (poep gebeurt) meer bacteriën dan wenselijk - dan komt de wenselijke afweer niet op gang (te veel "uit knop") en gaat de bacterie door. Dwz: of een groter oppervlak huid, of ook onderhuids, etc. etc.

Het voorkomt dus totaal geen infectie.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-11-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:49

Mooi uitgelegd!! Janneke2

Heb ook zelden weinig goeds gezien bij open wond en deze zalven. Heb bij een dierenarts gewerkt die hier fan van was.
Wonden met mesitran en prontosan helen vele malen sneller. Ook vieze bijtwonden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:30

Moderatoropmerking:
ik wil even benadrukken dat het niet de bedoeling is om onbeleefd of grof te worden naar elkaar toe, hou het dus vriendelijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:29

Ik zal nog even reageren.
Deze eigenwijze Germie heeft dus helaas toch gelijk gekregen.

Ik heb die hormoonzalf het voordeel van de twijfel gegeven. Dus het wildvlees en de huid rondom ingesmeerd met de zalf. De korst verder met honingzalf om de boel soepel te houden. Pleister erover. Wat gebeurde er na 4 dagen? Juist, precies waar ik dus de hormoonzalf gesmeerd had ontstonden allemaal kleine blaasjes, ook op de gezonde huid rondom de wond waar ik net wat te veel gesmeerd had. Hoewel nog niet geheel dicht heb ik toen besloten om het niet meer af te dekken. En alles dun in te smeren met honingzalf. Donderdag was ik in het zwembad op het verenigingsuur. Hier was ook iemand die arts is. En die zegt meteen, ik gebruik voor zoiets nooit hormoonzalf, maar mesitran. Ervaring met zilvernitraat had hij ook, maar dat was op deze wond nu niet meer nodig. Nog even foto laten zien van toen het net gebeurd was en inderdaad, hechten was geen optie toen en het was dus domme pech van dat wildvlees. Zijn advies: soepel houden van de huid met honingzalf (of een andere vette creme), en verder niets meer afdekken. De wond zit nu dicht, er zit een korst op. Het wilde vlees lijkt gewoon ingedroogd te zijn tot een korst, maar is wel roder dan de andere korst. Uiteraard is alles nog gevoelig, maar dat zal ook wel wegtrekken. De korst smeer ik af en toe nog in met honingzalf.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:31

Wie combineert er nu 2 soorten zalf??!
Uberhaupt 2 soorten producten combineren is nooit goed!
Dat kan altijd een reactie op elkaar teweeg brengen en dus veroorzaken wat jij nu aan de hand hebt!
Niemand hier en ook je dokter niet, heeft gezegd dit te doen!