Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:25

Ik denk aan 2 dingen..
Óf er is iets medisch (amandelen, keel, maag etc) óf hij voelt dondersgoed aan dat jij en je man niet op 1 lijn liggen en maakt hier 'misbruik' van. En dat doet hij niet om te pesten maar kinderen gaan nou eenmaal de machtsstrijd aan met hun ouders. Kunst is dus om dat los te laten.
Stap 1 is om op een lijn te komen met je man, jullie moeten samen een plan van aanpak maken en je daar beide aan houden. En volgens mij is dat volledig loslaten of hij wel of niet wil eten. Als je zoontje het gevoel heeft dat hij jullie daar mee kan 'pakken' (klinkt negatiever dan ik het bedoel) dan is de cirkel rond.
Dan wordt het voor hem een ding en gaat het tussen zijn oren zitten. Misschien is het al zo ver en hebben jullie hier meer hulp bij nodig, maar ik zou het eerst proberen zelf op te lossen SAMEN met je man ;)
Succes, ik weet hoe frustrerend het is als je kinderen niet willen eten..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:28

StalNollie schreef:
maar wat is zijn groei? en leggen jullie er niet iedere dag teveel druk op omdat het nu zo'n issue is geworden?

Nee absoluut niet, maar gisteren schoot het me gewoon echt scheef en ben met hem gaan praten ('kom jongen, even een grote mensen gesprek'). Meestal laat ik het waaien... maar dat voelt ook niet geheel pedagogisch.
Hij heeft altijd op de onderlijn gezeten qua gewicht, maar dat was meer omdat hij niet meer dan die 1 liter flesvoeding per dag mocht. Tot ik iemand bij het CB trof die zei dat dat jochie gewoon veel meer nodig had dan een ander kind, omdat hij zo lang was (WAS).
Nu zal hij hooguit 1.20m zijn (zit bij pretparken vaak nog net onder die 1.20m regel) en heeft kledingmaat 116/122, schoenmaat 29 en weegt +/- 18 kilo. Hij groeit van de lucht :D

StalNollie

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:30

dat is vooral dan belangrijk dat je dat in de gaten houd. maar ik zou de melk ook minderen ( dat scheelde hier ook enorm in de eetlust.) wij hebben overigens als hij niet wilde eten altijd fruit aangeboden. gewoon na het eten vragen of er iemand nog wat fruit lust. hij at dan altijd vaak 2 mandarijnen. prima. maar begonnen dan ook zeker niet over het andere eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:31

Mijn kinderen ontbijten ook heel vaak met fruit (vaak iets van een banaan en een mandarijn).

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:33

Ik ben/was ook zo'n kind. Tot en met mijn vierde lustte ik alles en at ik het ook, daarna opeens niks meer. Mijn koppigheid hielp ook niet echt mee :=. Kreeg ook altijd de opmerking "wow, jij lust echt weinig!". Daar ga je je ook nou niet echt bepaald gelukkig van voelen. Het gaat nu wel een aardig stuk beter dan eerst, maar ik blijf een lastige eter. Ik veroordeel eten al voordat ik het überhaupt geproefd heb, en de eerste keer vind ik het ook al gelijk vies. Motiveert ook niet echt :+. Ik had zelf weleens bedacht om dingen gewoon met blinddoek te proeven, dan zie je tenminste ook niet wat je eet en heb je er niet gelijk een vooroordeel over. Het kan natuurlijk ook iets medisch zijn, maar daar heb ik geen verstand van.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:36

StalNollie, ik probeer juist rauwe melk erin te krijgen, omdat dat zo goed als compleet zou zijn (de meningen over zuivel zijn uiteraard wisselend), maar hij beperkt zich tot melk uit de supermarkt. Ik ben wel blij met het feit dat hij melk drinkt, ondanks dat het 'wit water' is. Gisteren heeft hij totaal wel 2 appels gegeten (eentje toen we in de rij stonden in de dierentuin en eentje als toetje), maar de rest van de dag/het eten was bagger.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:40

Ik zou beginnen met bijv. een maand een eet-dagboekje bij te houden.
Dus ontbijt: .......
Tussendoortje......
Lunch........
Tussendoortje
Avondeten en toetje....
En alle drinken vermenlden.

Liefst ook ongeveer de tijden en niet onbelangrijk, maar misschien een beetje raar, houdt eens een tijdje bij hoe zijn ontlasting is (regelmatig, hoe ziet deze eruit enzovoorts)

Maak van het eten geen issue. Laat hem meehelpen en laat hem zelf een portie opscheppen, al is het maar een erwtje. Daarna afruimen en gewoon een toetje.

Als je dan naar een huisarts ofzo gaat heb je tenminste meer duidelijkheid hoe en wat. Schrijf ook op, wat je zoontje aangeeft over eten (buikpijn, pijn bij het eten, ook als hij eerst dingen at en daarna niet meer).

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:41

Quellian schreef:
Meestal laat ik het waaien... maar dat voelt ook niet geheel pedagogisch.

Oh maar dat is wel het laatste waar je over na moet denken :Y)
Pedagogiek kent zoveel stromingen dat je eigen methode ook altijd pedagogiek is ;)
Het gaat erom wat voor jullie werkt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:41

Van wat ik begrepen heeft heeft mijn vent ook van zijn 4e tot zijn 12 e geloof ik geen warm gegeten.
Die periode leefde hij alleen op brood.
En ook hij is een grote jongen geworden :D

Misschien een kleine geruststelling..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:42

Mijn man alleen op tomatensoep en brood :') Tot zijn 20ste at hij niks anders :') Pas toen wij een relatie kregen is ie gaan eten :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:43

Misschien voor het eten een beker bouillon proberen? Of laten spelen met eten? Maak er een feestje van dan lukt het misschien

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:44

...en w.b. zijn lengte... daar zou ik me niet direct zorgen ik over maken. Je zegt zelf al dat jij klein bent.
Roene is (over 1,5 mnd) 8 en net 1.25m. En ik ben zelf 1.83 maar zijn vader is niet zo groot.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:46

En als je de rauwe melk in een uitgespoeld supermarkt pak doet ? Vers sap/ smoothie in pak doet en komt hij tussen de middag thuis Altijd of enkele dagen probeer dan warm te eten de kans te geven portie van avond er voor effe in de ping.. en zorgen dat de portie echt mini is dan kan hij zijn bord leeg hebben met 5 hapjes en heeft hij zijn bord leeg dus is hij geweldig...

Ontbijt met yoghurt of bron ga of banaan op brood..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:49

Poeh wat frustrerend voor jou TS!

Ik denk dat het vaak fout gaat bij de eerste keer dat ze iets niet willen eten. Is dat opstandigheid of zit er meer achter? Bij pure opstandigheid vind ik dingen als, niet van tafel af zonder te eten, of alleen avond eten en niks anders niet eens zo slecht. Op het moment dat je bij opstandigheid gaat toegeven is er geen weg meer terug.

Maar ga je dwingen wanneer het iets anders is dan werk je het ook tegen. In het geval van TS denk ik dat een gesprek met een kinderpsycholoog het beste is en inderdaad doorduwen bij de HA. Het is genoeg geweest.

Ik ben altijd kieskeurig geweest maar wel binnen de perken. Dat veranderde toen mijn ouders gingen scheidden en mijn vader hertrouwde met een buitenlandse die er wel hele rare kook technieken op na hield. O.a. zuurkoolsoep. Dat is dus boullion met een volnpak rauwe zuurkool er in. Je kreeg een vol bord soep die tot aan de rand vol met zuurkool zat. Ik lust nu nog steeds heel weinig soepen, alleen tomatensoep en snert.

Ook het andere avondeten was vaak niet te eten, ze gooide van alles bij elkaar etc, waardoor ik heel kieskeurig werd. Toen zij ineens besloot niet meer voor mij te koken ( ik was 16 en woonde nog thuis ) haalde ik of friet, of at een boterham, of bakte broodjes af, of haalde heel veel snoep en at dat. Geen wonder dat ik nu zwaar overgewicht heb.

Hierdoor ben ik nog steeds heel kieskeurig, ik proef wel meer maar het is nog steeds drama. Vis zal ik nooit eten, mijn stiefmoeder at van die gedroogde vis en liet de kop en graten altijd op tafel liggen. Brrrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:49

Ik heb als kind ook een periode gehad (die ik me zelf amper kan herinneren) wanneer ik echt niks at. Ik lustte niks, wou niks, en at hooguit een paar hapjes van mijn eten. Mijn ouders waren daarentegen wel van het bord leegeten, en dat werkte echt voor geen meter. Ik moest mijn eten op de gang opeten als ik het niet aan tafel wou doen, en ik flikkerde dan regelmatig de worteltjes oid bij mijn vader in de schoenen. Ik vond het hilarisch, mijn ouders waren het echt zat op een gegeven moment.

Er is dan ook een periode geweest dat ik niks anders at dan blikjes mais en beschuitjes. Brood wou ik al niet, alleen als er heel veel hagelslag op zat of als het wentelteefjes waren. Dan maar mais en beschuitjes. Ontbijt beschuitjes, lunch beschuitjes, en als avondeten at ik een blikje mais.. Ben er niet minder van geworden gelukkig.

Ik heb het topic even vluchtig doorgelezen maar hoe vaak gaat hij naar de tandarts? Misschien dat hij last heeft van zijn tanden?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:52

Zolang het nog geen gezondheidsproblemen geeft, zou ik er zo min mogelijk aandacht aan geven! Het is een geweldig machtsmiddel voor kinderen, fijn al die aandacht! Ik heb het zelf ook meegemaakt, zolang ze niet vaak ziek zijn en geen ernstig ondergewicht hebben, gaat het heus weer vanzelf over. Dus stop met grote mensen gesprekken, andere dingen aanbieden en probeer het eten geen hot issue te maken!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:53

rauwe melk in een pak van de supermelk doen.... NIET doen, een kind op die manier besodemieteren geeft alleen maar dat het wantrouwig wordt en ook dat niet meer wil hebben. Is mijn eigen ervaring dat deden mijn ouders bij mij ook (en ik had er 3 vanwege scheiding)

Wat betreft het zogenaamde "gezonde" koken... dat staat miss tegen, de smaak is op deze manier elke x anders en je weet niet wat je kunt verwachten, of te wel angst van hoe smaakt het nu weer. Ik ben een echt voorbeeld van wat een boer niet kent dat eet ie niet. Ik proef zelden iets, daar gruwel ik al bij voorbaat van, van het idee dat het miss niet lekker is.

Mijn moto is eigenlijk altijd.. als het gezond is... laat dan maar dan hoef ik het niet. Doodgegooid wordt je van de reclames van fifit, jakult, kwarkje dit, sapje daar, smoothies, smerig, o o zo gezond.. brrrrrr kippevel, nu ook terwijl ik er over zit te typen.

Waarom niet uit een potje en een pakje, alles is beter dan niets, dat "gezonde" kan later altijd nog.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 26-10-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:54

Dit is geen werk meer voor simpele trics en trucs.
Ga met je kind naar een dietiste en psychologe.
Duurt al veel te lang en word een veels te groot isseu.
Dit red je niet alleen.
Erg jammer dat je bij cb en huisRts niet serieus genomen bent.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:55

Quellian schreef:
Meestal laat ik het waaien... maar dat voelt ook niet geheel pedagogisch.

In dit geval zou ik zeggen: F*ck pedagogisch! :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:56

En nog even een vraag waar je geen antwoord op hoeft te geven,Hoe is jou relatie tot eten?
Mijn schoonzusje is zelf een vreselijke lastige eter, en ze vindt het gek dat haar zoon zo lastig is met eten...haar voorbeeld is nu echt nog slechter als dat haar zoon 's eetgewoontes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:57

Het eten leuk maken (door apart op te dienen) heeft bij mijn dochter niet geholpen.

Wel blijven zitten tot een bepaalde hoeveelheid gegeten was (sorry het kost je echt avonden).
Na het eten iets in het vooruitzicht stellen, als ... op is dan gaan wij ...
en dan zeker geen cadeaus

Daarbij een groter bord zodat de hoeveelheid minder lijkt heeft bij mijn dochter geholpen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:58

ik had als kind een darm probleem, een koemelk allergie daardoor durfde ik niet te eten omdat ik dan zo een pijn in mijn buik kreeg.....krampen diarree overgeven etc.
en dat verhaal over die holten en of oorpijn amandels etc kan ook echt veel zeer doen!

nu had ik een neef die voerde een machtsspelletje met het eten.....hij heeft nog steeds een sterk dominant karakter!
zijn jongere broertje had last van de spanningen en dat verdween dus op het moment dat papa en mama gescheiden leefden van bed en tafel ....

Maar als je kind zo ondervoed raakt al eens aan vloeibaar eten gedacht?
soepjes en verrijkte drankjes van nutricia verkrijgbaar via de huisarts....en dan ondertussen opzoek naar het echte probleem!

want wat het ook is er is altijd een reden achter dit soort zaken, en ik snap dat je je echt zorgen maakt! :(:)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:59

Kan het zijn dat hij ooit op het dagverblijf of op school gedwongen is tot eten?

Ik heb stage gelopen op een peutergroep en daar moesten ze 1 broodje eten.
At je niet zelf ging het onder dwang.

Misschien zo iets gebeurd buiten jullie weten om??

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:02

Sorry, maar dat vind ik echt zwaar overdreven. Dit kind eet wel, alleen niet het juiste en de hoeveelheden die moeder wil
alsjeblieft zeg..als we met iedere kleuter die dat doet bet hele medische en psychologische circuit in zouden moeten?? Laat het los ts...je zal zien dat het vanzelf goedkomt. Hoe meer druk en aandacht, hoe langer het zal duren. Ik heb ook met dit bijltje gehakt.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:06

In mijn eerdere post al de FB pagina doorgegeven, maar ik zou dus in ieder geval ook eens kijken op http://www.nee-eten.nl/. Denk dat je er wellicht iets aan kunt hebben. Ze werken kennelijk ook met eetteams enzo. Ik citeer: "De vereniging richt zich op lotgenotencontact, voorlichting en belangenbehartiging. Verder wil de vereniging zich sterk maken om de eettherapieplaatsen in Nederland uit te breiden, ziekenhuizen, consultatiebureaus, artsen en andere beroepsmatig betrokken professionals voor te lichten en in het algemeen meer bekendheid te geven aan de problematiek van kinderen met chronische voedselweigering."