Stamceldonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:36

nontie schreef:
kim345 schreef:
Wat goed van iedereen die ingeschreven is!

Ik heb me vandaag aangemeld als bloeddonor en orgaandonor was ik al. Misschien wol ik Me nu ook wel aanmelden als stamceldonor
Maar ze kunnen dus ook stamcellen rechtstreeks uit het beenmerg nodig hebben? Hoe doen ze dat dan? Of kan het ook altijd via het bloed?

Dat verschilt, dat is namelijk afhankelijk van wat de patiënt precies nodig heeft dacht ik.

Maar weet je ook hoe ze dat doen? Onder narcose? Met een beenmergpunctie?

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:47

Wat super knap van je TS! Ik ben nog geen donor maar gaan mij aanmelden als orgaandonor. Voor de mensen die geen donor zijn. Meld je alsjeblieft aan! Als jij in zo'n situatie komt dat je een nieuw orgaan of wat dan ook nodig hebt, wil je toch ook dat iemand zijn orgaan aan jou geeft? Ik wil orgaandonor zijn maar ik wil dat diegene die ooit mijn organen nodig heeft ook zelf donor is. Anders hoeft het niet.

WendyLotte

Re: Stamceldonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:51

Heb me gisteravond aangemeld. Mede door het topic (reminder) en doordat een broer van een collega nu wacht op een stamcel donor. Doordat verhaal was ik er al over gaan denken. Beetje op de achtergrond verdwenen in mijn hoofd maar door het topic meteen actie ondernomen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:44

Ik ben ook stamceldonor. Een vriend van mij had ALL en die heeft zn leven te danken aan zn jongere broertje. Hij is weer helemaal opgeknapt!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:16

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:33

Ik wil me ook graag aanmelden maar nu zag ik staan ernstige allergie, als je een ernstige anaflactysche reactie hebt gehad.

Nu ben ik allergisch voor noten, ik heb ook een epipen maar ik heb nog nooit zo een heftige reactie gehad dat ik die moest gebruiken en ik gebruik ook niet dagelijks medicijnen. Weet iemand of ik dan nog wel in aanmerking kom om donor te worden? Anders bel ik maandag maar even om het te vragen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:09

Vanochtend naar het ziekenhuis geweest voor de eerste serie injecties met het groeihormoon, welke er voor zorgt dat de stamcellen uit mn bloed worden afgegeven aan m'n bloed.

Bijwerkingen van dit hormoon zijn grieperig gevoel, pijn in je botten.

Die pijn in m'n botten voel ik aardig.
Hopelijk blijft het hier nu bij.

Morgenochtend, zondagochtend, maandagochtend en maandagavond nog een serie injecties.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:31

Interessant.
Ik ben geen orgaandonor, maar denk er al een hele tijd aan om bloed te doneren. Je verhaal heeft me overtuigd om ook stamcellen te doneren.
Moet kunnen als verpleegkundige :')

Is het groeihormoon gericht op de stamcellen naar de bloedbaan of kan je ee op jongere leeftijd ook nog iets aan merken wat betreft lengte of gewicht?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:37

Voor zover ik weet is het enkel gericht op de groei van stamcellen. Het afgeven vanuit je bot naar je bloed.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:52

Mooi :)

Ik heb me opgegeven voor bloeddonor en bij stamceldonor.nl

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:02

Mijn beide kinderen zijn gelukkig gezond en hebben zich dus kunnen opgeven zodra ze 18 werden, ikzelf mankeer teveel waarvoor ik medicatie gebruik en dus niet geschikt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:10

Ik vind het stoer.
Nu ben ik een schijtert en totaal ongeschikt als donor, maar gaaf is het wel.
Ik heb Lyme, dat is flink besmettelijk via bloed.
Zou het zo zijn dat het hier in de familie alles of niks is wil ik het wel doen, maar dan is de situatie zo dat het of sterven is, of mijn stamcellen.
Dan is iemand besmetten minder erg als niks doen.
Hetzelfde met organen, ik wil voor familie een nier o.i.d. inleveren als er via de gewone weg geen donor gevonden wordt.
Puur om de kans op een gezonde onbesmet orgaan groter te maken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:34

TS ik vind het helemaal top dat je dit doet!

Helaas mag ik geen donor zijn, geen bloed, stamcel of na mijn dood. Toch lees ik graag mee.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:06

Waarom niet? Een medische reden?
Sorry ik ben gewoon nieuwsgierig als je liever niet antwoord begrijp ik dat hoor!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 07:50

Meerdere medische redenen ja. Als je specifieker iets wilt weten doe ik dat natuurlijk over de pb :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:16

Ik mocht het destijds zelf doen die injecties, misschien ook omdat ik een eindje bij het ziekenhuis vandaan woonde?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 08:42

Ik moet de injecties ook zelf doen. Alleen de eerste doen ze in het ziekenhuis.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:47

Ik heb dezelfde behandeling als jij ondergaan. Bij mij werden mijn stamcellen er uitgehaald voor een autologe stamceltransplantatie, ik kreeg mijn eigen stamcellen weer terug toen ik ze nodig had.

De groeifactor die ik destijds kreeg, was neupogen. Dit stimuleert de aanmaak van stamcellen en had geen invloed op andere dingen zoals groei (zoals iemand vroeg).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:47

Brr zelf doen lijkt me wel akelig. Ben absoluut niet bang voor naalden. Maar dat lijkt me niks. Denk dat ik dat dan zou vragen aan een vriendin van me die verzorgende IG is...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 08:50

Ik durf het ook niet zelf, mijn vriend doet het. En dat vindt ie maar al te leuk. "Jammer dat t niet in je bil mag", zei hij nog. En bedankt schat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:53

Stal_Fiore schreef:
Ik durf het ook niet zelf, mijn vriend doet het. En dat vindt ie maar al te leuk. "Jammer dat t niet in je bil mag", zei hij nog. En bedankt schat.

De sadist :') haha

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:57

Ik zou het juist liever zelf doen, dan dat mijn man het doet :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:09

Het viel mij erg mee hoor. De eerste keer is raar daarna niet meer. Ik moest in mijn buik(vet :') ) injecteren

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:24

TS Super dat je dit doet :j Door mensen zoals jij wordt mijn vader ook geholpen. Wij hebben net van de week te horen gekregen dat er een matchende stamcel donor is voor hem. Hij heeft lymfeklierkanker en dit is ook zijn laatste redmiddel. Het traject is loeizwaar, hij heeft eerst zijn eigen stamcellen bewerkt terug gekregen. Hele rits chemo en dan nu als laatste de donorstamcellen.
Er lag iemand bij hem op de kamer die cellen van zijn broer kreeg en die broer had ook botpijn idd.(helaas matchte bij mijn vader de familie niet)
Ik hoop dat het wat te doen is voor je en ik ga dit topic maar even volgen. Ik ben in ieder geval blij dat er mensen zijn zoals jij!

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:36

Respect hoor TS! Sterkte nog even met de bijwerkingen! Hopelijk slaat het straks aan Bij die patiënt