fopspeen of duim?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:43

Beide kinderen konden alleen in slaap vallen. De borst was daar niet voor nodig. De eerste tijd wel, maar ik vind dat mijn kindje niet zonder mij hoeft in die eerste maanden. In mijn geval makkelijk te regelen, in jouw geval moeilijker maar wel mogelijk

Anoniem

Re: fopspeen of duim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:44

Mijn baby valt 's avonds soms in slaap aan de borst, soms al wiegend in m'n armen, soms als ze gewoon rustig op mij ligt,... het is elke avond eigenlijk anders. Tijdens de nachturen kan ze soms al alleen in slaap vallen. Dan leg ik haar na een voeding in haar wiegje, ligt ze nog wat te rekken etc, en dan valt ze in slaap.

Het duimpje zoeken is ook echt maar heel zelden (ze krijgt hem nog niet te pakken), dus ga ik voortaan proberen om de borst aan te bieden op zo'n moment, zodat als ze echt wil zuigen, dat ook kan.

Nabijheid is inderdaad heel belangrijk merk ik :)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:46

Ik heb m'n kids altijd gedragen in een doek, bij ons in bed, tot 14 maanden gevoed en ze hadden beide een speentje. Prima als je de zuigbehoefte aan de borst wilt voldoen, maar als je voor een speentje kiest er bij ook prima toch. Ieder zijn visie

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:55

Ik had mijn jongste dochter vanaf dat zij het een beetje begreep aangeleerd dat de speen voor in bed was en zij gooide hem zelf erin als ze uit bed gehaald werd. Of ze moest een keer ziek zijn.
Mijn oudste wilde hem zelf vanaf negen maanden niet meer.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:42

Ja hoor miss toseland, no problem... maar er is dus een derde optie bij de vraag speen of duim, en dat is de borst.. en dat was mijn keuze :-)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:17

hier ook vanaf een paar maanden aangeleerd dat het speentje alleen voor in bed is. (voordeel dochter lief gaat graag naar bed!)..

en heeft ook nog nooit geduimd (had als baby (prematuur) ook enorm veel zuigbehoefte). Op de IC/high care geven ze de kleintjes ook gewoon een lekker speentje hoor is echt niets mis mee

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:41

Lithya schreef:
Speen. Duim is altijd aanwezig en daarom lastig af te leren. Ook zie je aan het gebit wel vaak dat er wordt duimgezogen.

Speentjes kun je ook aan het gebit zien.

Toch zou ik zeggen, speen.. Tot max. 4 jaar en ernaartoe werken om de speen "weg te brengen" desnoods naar de tandarts oid.

Duimen blijkt erg moeilijk af te leren, ik heb ook erg lang geduimd helaas.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:42

Mn oudste had een speen en de jongste een combinatie speen en duim. Hij heeft al vanaf zn geboorte iedere keer een vuistje in zijn mond gepropt en nu doet hij echt zn duim erin. Behalve als het niet lukt wil hij de speen. Als hij rustiger is dag doet hij de speen eruit en zn duim erin.

Denk dat je er weinig aan doet als ze echt willen duimen

Heb zelf ook geduimd maar mocht dit van mn ouders alleen in bed, of tijdens lange autorit, ziekte of op de bank als ik heel moe was. Ik hoefde echt niet de hele dag met een duim in mn mond te lopen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:14

Die nabijheid kun je imo ook prima bieden zonder de hele tijd je kind aan de borst te hebben. Ben een warme voorstander van bv (zelf 13 maanden gevoed) maar vond het heel fijn dat je die nabijheid tussen beide partners kan verdelen. De borst uren als tutje laten gebruiken, als ik dat had moeten doen had ik geen 13 maanden bv kunnen geven en was ik er snel op afgeknapt denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 08:41

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:06

Het gaat er om dat je je kindje volgt. Zeker de eerste maanden. Bij jou werkte de borst niet als tut,maar bij een ander wellicht wel.
Een speen is niet uitermate slecht, maar blijft een alternatief.
Nabijheid ligt niet aan de borst, dat ligt aan lichamelijk contact

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:25

Toen mijn dochtertje geboren was, wilde ze in de eerste instantie ook geen speen, en naar haar duim taalde ze al helemaal niet. Maar ze lag op de IC en ik mocht haar niet vasthouden en kon haar ook niet troosten, behalve door haar over haar wangetje te wrijven,voor de rest was alles bezet door pleisters, slangetjes, infusen enz. Omdat ik toch heel graag wilde dat ze ergens troost uit kon halen heb ik toch de speen 'opgedrongen' aan haar. Drinken mocht ze ook niet, voeding ging via infuus, en later via een sonde.
Pas na 6 dagen mocht ik haar voor het eerst vasthouden dus ik was blij dat ik haar in ieder geval een speentje kon geven als troost, en ik dacht ook "liever een speen als een duim ivm afleren".

Ik ben met borstvoeding begonnen toen ze 11 dagen oud was, ik kolfde al wel melk vanaf dag 1. Dit ging in de koelkast en vriezer in het ziekenhuis (en bij ons thuis.. en bij m'n vader in de grote vriezer, en bij m'n schoonouders hahaha, het liep nogal goed :') ) en werd dan door de maagsonde en door de darmsonde gegeven.

De verpleegkundige en lactatiekundige zeiden wel dat het niet vaak lukt om een baby van 11 dagen nog te leren drinken aan de borst maar ik wilde het heel graag proberen. Het ging eigenlijk gelijk erg goed, alleen had ze wel veel moeite met vasthouden, het kostte haar gewoon enorm veel energie, aangezien ze ook nog op de High Care lag en al een paar zware operaties had ondergaan en daar ook nog herstellende van was :(:)

Dus ging ze eerst aan de borst, als het niet meer lukte werd ze gewogen om te kijken wat ze ongeveer uit mijn borst had gedronken, dan kreeg ze de rest, dus wat ze nog zou moeten drinken, van mijn melk uit de koelkast in een flesje. En de rest van mijn melk die ze in de fles nog liet staan werd daarna via de sonde naar binnen gegoten :=

Dus zij zat aan de borst, aan de fles èn aan de sonde. Ik wist natuurlijk wel dat bv en fles 2 verschillende drink technieken vereisen maar ik dacht "boeiend, ik kijk wel of ze het snapt."
Wel dronk ze altijd erg slecht, tenminste, erg weinig. Ze viel altijd zó snel in slaap. Dus ging ik pesten met een koud nat washandje enz om haar wakker te laten schrikken om toch weer iets te drinken, zonde. Maar er kwam in het ziekenhuis ook een vrouw langs (logopediste volgens mij) om haar te helpen met fles drinken. Dan kreeg ze een speciale 3-standen speen op haar fles e.d. maar uiteindelijk was de reden van het slechte drinken aan zowel borst als fles, dat het haar gewoon teveel energie kostte. Dus ging altijd een deel door de sonde en kregen we geleerd hoe we dat thuis moesten doen. Toen ze eenmaal mee naar huis mocht was ze gelukkig sterk genoeg om het zonder sonde te doen.

Natuurlijk zou gewoon flesvoeding het makkelijkst zijn geweest maar ik wilde persé dat ze mijn melk binnenkreeg en wilde ook heeel graag bv proberen.
Dat is dus allemaal gelukt. Helaas maar een maand want daarna stopte mijn bv :\

De speen ben ik af gaan leren toen ze een maand of 9 / 10 was, liet ik hem achter in bed als ze wakker was en die kreeg ze dan alleen als ze ging slapen. Later liet ik dat weer verslappen en af en toe had ik weer een opleving haha en daarna had ze hem weer altijd. Toen ze 2,5 was hebben we alle spenen weg gedaan en ze heeft er nooit meer naar omgekeken. Ze is nu 7,5 en volop aan het wisselen, of er een beugel komt weet ik nog niet. Vader en ik hebben er wel allebei gehad.

Duimen is nooit haar ding geworden gelukkig en slissen en verkeerd slikken is voor zover ik kan zien ook niet aan de orde. De 2 tandartsen hebben tot nu toe ook nog niks gezegd over de stand van de tanden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:00

Ik vind spenen maar vieze dingen en gruwel van van dat kleine grut dat met een speen rondloopt de hele tijd, blegh.
Dat wilde ik echt niet, zo'n kind dat al kan lopen zo klein houden met zo'n speen :n
Spenen zijn voor babies :j

Maar ukkie had toch behoorlijk zuigbehoefte, duimpje vinden lukte niet, hij probeerde dan maar dat vuistje in zijn mond te proppen en dat was ook sneu, dus tja als het kleintje het nodig heeft....dan toch maar zo'n stom speentje gekocht.... en hij was er blij mee, sliep als een roosje de eerste keer dat hij hem in had.

Gelukkig ging hij al na een paar weken veel minder die behoefte tonen en wilde hem op een gegeven moment zelfs niet echt meer leek het. Dus maar geprofiteerd van die fase en er lekker weer mee gestopt, heerlijk dat hij zelf ook niet (meer) van speentjes houdt....de kabouter valt blijkbaar niet ver van de boom :P

Hij heeft tijdens de speen-weken wel nog een paar keer op zijn duimpje gesabbeld ook maar hij is nu een half jaar en het is echt al maanden niet meer aan de orde dat hij zo oraal ingesteld is zeg maar :P

Hij is meer van het graag een doekje hebben als hij in slaap valt / slaapt, en daar sabbelt hij dan niet op ofzo :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:58

benangelique schreef:
Het gaat er om dat je je kindje volgt. Zeker de eerste maanden. Bij jou werkte de borst niet als tut,maar bij een ander wellicht wel.
Een speen is niet uitermate slecht, maar blijft een alternatief.
Nabijheid ligt niet aan de borst, dat ligt aan lichamelijk contact

Idd je kindje volgen is het aller belangrijkste en voor ieder kindje werkt iets anders weer het best :j zeker als ze zo klein zijn moet je ze gewoon lekker veel bij je houden, ze zijn maar zo kort zo klein.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:27

Dat is ook weer per kind verschillend, die uk van ons had (heeft) het juist nodig om heel veel in zijn eigen bedje te liggen en lekker op zichzelf te spelen, terwijl andere babietjes de hele dag rondgesjouwd (willen) worden :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:50

Ook dat kan natuurlijk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:55

Jammer is het wel, ik hou wel van kroelen :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:16

Ik ook, gelukkig houdt ze nu ze 5 is nog steeds van een knuffel af en toe. En ze houdt ook nog van haar duim :+ maar dat is alleen als ze heel moe is. Gelukkig geen problemen met een open mond hier, of verkeerde mondmotoriek. Ik heb vroeger zelf heel lang logopedie gehad ivm verkeerde mondmotoriek en dat vond ik vreselijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:33

Mijn kleintje heeft nog nooit van knuffelen gehouden. Sinds hij kan kruipen en rond tafel stappen nog minder. Hij wil liever spelen, klimmen en klauteren.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:19

Ik heb heeeeel erg lang geduimd. Dit in combinatie met een knuffeltje waar ik aan het pootje frunnikte bij mn neus en dan tegelijk duimde. Met de knuffel slaap ik nog steeds al is z'n hele poot er af door al het duimen :') Maar het bood mij altijd een enorme rust. Mijn relaxing time was het.

Ik heb er verder geen lichamelijke problemen van. Ik wist niet dat het nog meer effect had behalve op je gebit. Ik heb wel een beugel gehad, maar dit omdat mijn hoektanden gedraaid stonden en niet door het vele duimen. En het door de mond ademen, ik ademde juist door m'n neus omdat ik duimde? Wel heb ik een eeltplekje op mijn zuigduim. Ik vond duimen niet lekker zonder het knuffeltje. Dus in principe hadden m'n ouders m'n knuffeltje weg kunnen gooien, maar dan was echt de hel los gebarsten.

En als mensen zeggen dat fopspenen vies zijn, omdat ze vallen etc. Duimen zijn net zo vies of nog viezer. Ik speelde als kind in de zandbak op school en daar scheten dan katten in. Hup ging uit de zandbak en stak die duim in m'n mond zonder handen te wassen. Nou ik heb aardig wat keren wormen in mijn minipoepies gehad :Y). Tot mijn moeder er uiteindelijk achter kwam, waarom ik ze kreeg..