Help, ik heb een stoma.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Help, ik heb een stoma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:46

Ik zou echt even kijken of vragen of je aan die Dansac creme kan komen. Ik was gewoon verbaasd hoe goed die creme werkt, vergeleken bij de commerciele creme die je voor van alles koopt bij de drogist.

Die eerste keer dat ik een lekkage had door de verpleging had ik dus een drain onder mn stoma. Alles liep daarin. Ik heb toen een fikse ontsteking gehad daar en weken met een fistelzakje erbij gelopen, omdat het open moest blijven.

Mijn litteken ligt diep en is een soort krater. Mocht het ooit nodig zijn, pakken ze wel zelfde plek weer.

Zou je iets mogen gebruiken om in te dikken zoals loperamide. Ik gebruik het sinds de herstel operatie dagelijks en heb er eigenlijk geen bijwerkingen of nadelen van. Ervaring leert dat dunne ontlasting een stuk scherper is dan ''normale''. ( wat voor andere mensen normaal is dan )

Je pakt het wel super op. Het is hartstikke vervelend dat je lekkages hebt. Maar als je er straks zelf handig mee bent, gaat het vast beter.
Heb je al gekeken op stomaatje.nl? Zitten meer mensen dan hier en ze zijn wel heel open.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:12

Polly, vind ik ook hoor, heel fijn en lief.

Ik heb gevraagd of ik weer questran moest gaan gebruiken, maar nog geen antwoord op gehad.
Ben nog niet op Stomaatje geweest. Misschien een beetje huiverig voor allerlei goedbedoelde adviezen.
Ik heb jullie en de wijkverzorgsters. en nu dus de vertegewoordigster van Hoogland.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:48

Ik gebruik nu 9 jaar loperamide en tot zover nog geen klachten. ( wel van andere medicatie )

Stomaatje zitten wel mensen die stoma's hebben en daar open en eerlijk over praten. Je kan je aanmelden en in eerste instantie wat interessante topics meelezen.

Er staan ook soms best grappige dingen op, dus niet alleen maar naar. Het is net als hier, weg blijven van wat je niet wil en reageren of iets plaatsen wat je wel wil.
En handigheidjes. Ik weet dat mensen hun tilet aanpassen zodat ze daar makkelijk kunnen verschonen. Of bikini's of banden om naar de sauna te gaan etc. Er zijn ook bijv iets persoonlijker of intiemere onderwerpen die soms ook gaan meespelen en je hier vast niet bespreekbaar gaat krijgen. Sexualiteit bijv is hier een taboe, maar mensen hebben toch die vragen, zeker bij langdurig gebruik van een stoma.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 06:39

Je heb wel gelijk.

Een schone morgen!!
Om half 2 stond ik te douchen en om half 6. Inmiddels alweer 3 wassen verder, zijn we benieuwd wat de dag verder gaat brengen.
pffff wat een oliebol zeg.

Vandaag belt de vertegenwoordigster op, maar ze mag langskomen hoor. Dit werkt ook niet.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 06:05

Nou.. even een update. Ik heb sinds gister dus een doos van 10 stuks gekregen van eakin, hele zachte en grote huidplaat. Helaas alsnog wat lekkage. Maar gelukkig niet zo heel veel, of ik word er handiger in. (voel het eerder of ben gewoon panisch haha) Ik heb nu ook gezegd dat ik deze eerst ga proberen. Ik had niet genoeg om goed te proberen dus heb andere zakjes tussendoor gebruikt. Dus voor dit weekend heb ik genoeg. (10 stuks.. hoop toch echt dat dat genoeg is, ze zijn leegbaar) :+
Ik merk wel dat het nu begint te herstellen.. Daar ben ik heel blij mee.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 07:15

*\%/* Gisterochtend nieuwe zak geplakt en nog geen lekkage gehad. Bestaat het dan toch??
Ohh wat een heerlijkheid. Thuiszorg was vrijdag hier. Toen heb ik ze mee laten kijken of het allemaal goed ging met t poeder ed.. en maandag even evaluatie. Hoop dus dat ik hun ook niet meer nodig heb. Wat kan een mens blij zijn met een droge nacht/ochtend!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 19:22

psst kan je allergies zijn voor die huid plakken??

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:15

Goed om te horen zeg. Heb 0 ervaring maar ben wel aan het meelezen want vond het zo rot voor je. Al klinkt het laatste berichtje weer niet zo positief.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:16

Denk het wel, kan ook een combinatie zijn van vochtige huid en een plaklaag die gaat irriteren. Er zijn pleisters en plakdingen waar ik erge plekken van krijg. Zal bij een stoma niks anders zijn denk ik.

Wel,fijn even geen lekkage, hopelijk zet dit door.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 06:32

Ach daar zullen ze ook wel iets op hebben. Het jeukt gewoon erg. Maar ben nog steeds blij.. nog geen lekkages meer dus ..dan maar wat jeuk. Beter zo dan de boel weer onder de viezigheid.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 09:11

Net contact gehad..ik krijg een spray toegestuurd..dus we blijven positief!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:12

Hopen dat het werkt, maar weer lekvrij dus. *\o/* wat zal dat fijn zijn zeg.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:33

Maar hoe kun je bij een stoma op de dikke darm nu zoveel lekkages hebben? Veel mensen met een dikke darm-stoma kunnen zelfs met een plug en dagelijks spoelen. Is dat omdat het nog kort na de operatie is?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:09

Mijn ontlasting is gewoon waterdun. Zal wel daaraan liggen. en niet te vergeten.. ik ben de makkelijkste niet haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:12

Fijn,geen lekkages! Maar ik zou ook kijken naar bijv loperamide. Dunne ontlasting is vaak ook scherper. Ik slik al 9jr ooperamide.
Heb je wel zo een afsluitdop gekregen om bijv tevzwemmen. Niet dat je dat wil, maar je kan een dikke darm stoma een tijd afsluiten.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:22

Hey pipo , zie je topic ineens voorbij komen was al zo stil in het db topic ;-) , even over die spray ik gebruik voor de pod cavilon spray omdat ik allergisch voor plak ben dat helpt super of ben je inmiddels voorzien ?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:55

Hey Piep , ik kom alleen even langs om je een dikke vette knuffel te geven. :(:)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 15:24

Kaatje hoi..en dank. psst gestopt met roken he (weer) _/-\o_
Tootje ik weet niet wat ze opsturen. Morgen komt t binnen.
Dacht even bij de hand te wezen en een gewoon zakje op te plakken.. nog geen half uurtoen was t al foute boel. Doen we dus niet weer.
Ik zal eens kijken of ik zoiets kan regelen superpony. Zal nu gelijk de stomaverpl bellen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:01

Je krijgt wss spray voor je huid. Dit spuit je om de wond heen waar de plak komt. Dit voorkomt beschadiging en irritatie en pijn bij het wisselen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:18

Inderdaad een spray die een beschermlaagje aanbrengt.
Ook ben ik weer questran gaan gebruiken. Heb net een zakje genomen en dan vanavond nog 1 en dan morgen 3 om weer op te bouwen. Hoop dat t dan allemaal wat beter word. (is net behangplaksel die zooi haha)
Ik ben allang blij dat ik geen lekkerij meer heb. Had vandaag 2 belangrijke afspraken vanmorgen 1 bij de bank en vanmiddag op school van mn dochter. En ik kon gewoon gaan. zoo fijn! Ik had ook mn man kunnen laten gaan hoor, maar vind dat ikzelf moet.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 08:24

Ik heb vannacht voor het eerst weer eens echt lekker geslapen.. wow!!!
Ben niet wakker geworden van het gegrom van mn darmen om gelijk te kijken of het foute boel was. He dat doet een mens goed!! :D

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:55

+:)+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 13:11

Ik heb vanmorgen weer bezoek gehad van de mevrouw van Hoogland medicals. Ik heb nu weer een ander soort gekregen. Dit keer een 2 delig systeem. Deze plak zou 3 dagen kunnen blijven zitten.. als het er maar niet tussen komt (tussen huid en plak) dus ik ben benieuwd. Ook opvul rondjes erbij gekregen met honing. Dus op hoop van zege!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:20

Super dat je nu een 2 delig systeem hebt. Met de huidplak is het altijd afwachten, soms hoor ik dat ze 5 dagen zitten en de andere keer lekt het al na 1 dag. Belangrijk is dat ze niet koud worden opgeplakt maar dat wist je al. De enige kans die je hebt is dat de zakjes loslaten. Wanneer er erg veel lucht in zit of het zakje vol zit. Controleer ook altijd na het bevestigen van je zakje of hij goed zit. Door er lichtjes aan te trekken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 14:07

Ik ben erg benieuwd. We gaan het zien. Plak alles warm op. Dus dat ben ik wel gewend.
Misschien rare vraag, maar kan je bv het zakje even loshalen om te ontluchten als er teveel lucht in zit? Deed ik nl wel met die andere. Maar die kon je legen. Of is losmaken direct weggooien??

Oh krijg nu ook een band om hem vast te maken om hem iets naar aan te drukken.