Pijnstilling bij bevalling; Remifentanil of ruggenprik?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:22

Wie weet heb je helemaal geen pijnstilling nodig.
Ik ben best een zeikerd met pijn, neem bij kleine hoofdpijntjes al een pcm. Had nooit gedacht dat ik mijn kind eruit zou krijgen zonder pijnstilling. Had geen pufcursus oid gedaan. Maar ik heb niets nodig gehad. Ik beviel dan wel snel, in 2 uur tijd 10 cm.
Laat je verrassen en bekijk het gewoon op het moment zelf zou ik zeggen. Ik vond het onwijs meevallen, wie weet jij ook ts.

Liselot

Re: Pijnstilling bij bevalling; Remifentanil of ruggenprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:24

Misschien handig om mijn posts wat beter door te lezen alvorens je post Muppet ;)
Pufcursus doe ik wel trouwens, maar voornamelijk om het contact met andere aanstaande moeders

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:30

Ik had zo'n "pijnpompje" dat is waar je kindje niets van mee krijgt. Had buik en rug weeën dus haalde de scherpe randjes eraf. Ruggenprik moet er speciaal iemand voor komen en die was toen ik er was niet aanwezig en die kon er pas na een uur - anderhalf zijn.

Ik heb geen cursus gevolgd en kreeg een korte cursus van de verpleging in het ziekenhuis :+
Was rond 06:00 uur in het ziekenhuis en ben om 08:23 bevallen.

Heb er totaal 7,5uur over gedaan dus mag niet klagen.
Ik wou overigens thuis bevallen maar kreeg ineens zoveel pijn door de weeën dat ik naar het ziekenhuis gegaan ben.

De verpleging daar vond het knap dat ik het al zo lang volhield want had echt hele hoge pieken. Mijn persweeën deden minder pijn voor mijn gevoel :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 20:33

Persweeën schijnen ook minder pijn te doen dan onsluitingsweeën. Dat lees ik overal tenminste, ervaring heb ik nog niet :D
Maar pomp is jou goed bevallen dus?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:35

Persweeën zijn echt een opluchting na de gewone weeën :j

Sunrise19

Ik heb ook echt geen idee haha :+ Ik was allang blij dat de scherpe kantjes er vanaf waren. Maar het is mij zeer goed bevallen hoor. Als ik dan weer zie dat je met een ruggenprik helemaal niks meer voelt tot dat je moet gaan persen lijkt mij dat juist enorm vervelend. Nu ben je al gewend aan de weeën en is het een opluchting als je mag persen.

Lijkt mij heftig om ineens het weeën geweld te voelen iig :+

Storm

Heb bij mijn eerste een ruggenprik gehad maar bleek zo goed verdoofd dat ik geen persweeen kreeg. Was niet ideaal dus.

Bij de tweede kreeg ik zo'n pompje en dat beviel me een stuk beter! Maar wel 'vergat' ik steeds adem te halen en dan moest mijn man me wakkerder maken.

Al met al is me het pompje veel beter bevallen en dat zou ik eerder aanraden. Pijn is niet geheel weg maar veel beter vol te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:38

De meest vreselijke wee (in mijn ogen) is de overgang van ontsluitingswee naar perswee. Daar heb ik bij alle drie een oerkreet op geslaakt _O-

Bij de gewone weeën had ik bij mijn tweede een soort zen-status op een of andere manier. De verloskundige maakte er zelfs een verbaasde opmerking over omdat ik heeeeel rustig en heeeeel diep in en uit ademde... Dat ontspande me meer dan dat overdreven gepuf :=

Bij mijn derde bevalling was ik enorm gespannen en bang. Ik wilde niet bevallen omdat ik bang was dat mijn kindje daarna ziek zou worden... Toen heb ik dus wel paniekerig gepuft en vielen op een bepaald moment m'n weeën zelfs weg. Op het moment dat de verloskundige en de kraamverzorgster even de slaapkamer uit liepen om me 'met rust te laten' raakte ik zó in paniek dat ik spontaan persweeen had :=

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:41

Ik heb de tijd tussen het aansluiten van het pompje tot een uurtje of 07:45 ook niet echt meegemaakt. Ik kreeg ineens erge persdwang dus ik kwam toen uit mijn zen status :P

Kreeg ademhalingsoefeningen van de verpleging. En die werkte echt heel goed! Was wel aardig dizzy van al die zuurstof die ik opnam hahaha :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:12

TS ik zou ook even navragen bij je verloskundige hoe het normaal in zijn werk gaat als je in het betreffende ziekenhuis bevalt. Meestal moet je bij je eerste eerst een uur goede weeën om de 3 min. hebben (thuis) voor je de verloskundige gaat bellen. Deze komt dan kijken hoe ver je bent (ontsluiting) en als je goed op gang bent wordt je ingestuurd in het ziekenhuis.
Als je pijnstilling krijgt val je niet meer onder je verloskundige, maar onder de gynaecoloog.

Ook zou ik even navragen vanaf hoeveel cm ontsluiting je een ruggenprik kan krijgen. Bij sommige ziekenhuizen willen ze eerst dat je rond de 4-5 cm zit voor ze je de ruggenprik geven, omdat ze bang zijn dat je weeën anders stil komen te liggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:14

Ga ik ook doen Delphi, maar toch bedankt voor je berichtje :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:14

Ts, ik kan je maar één echt goede tip geven, zorg dat je je niet te druk maakt, aan een controlfreak zijn heb je totaal niets wanneer je weeen hebt, loslaten en op je lichaam vertrouwen werkt soms heel erg goed. Natuurlijk wil je op alles voorbereid zijn, logisch, maar maak je ook weer niet te druk, zorgt alleen voor extra spanning en dat wil je net niet hebben.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:15

Ik ben uiteindelijk van poging tot inleiden naar spoedkeizersnee gegaan vanwege een wegzakkende hartslag bij ons meisje, maar had het pompje in mijn bevalplan staan voor het geval het echt nodig was.
Hier in het ziekenhuis waren ze heel eerlijk en gaven ze aan dat bij de ruggenprik echt veel vaker knippen, vacuum en keizersnee nodig waren in verhouding tot het pompje, dat gaf voor mij de doorslag.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:16

bigone schreef:
Ts, ik kan je maar één echt goede tip geven, zorg dat je je niet te druk maakt, aan een controlfreak zijn heb je totaal niets wanneer je weeen hebt, loslaten en op je lichaam vertrouwen werkt soms heel erg goed. Natuurlijk wil je op alles voorbereid zijn, logisch, maar maak je ook weer niet te druk, zorgt alleen voor extra spanning en dat wil je net niet hebben.

Te druk maak ik me ook niet hoor. Maar hou er wel van om alles van te voren goed uitgezocht te hebben. Zoals ik al zei; dat geeft mij rust :j

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:22

Ik was net zo, had alle mogelijke medicatie tot op het bot uitgezocht. Dus toen hun mij wouden vertellen wat het deed vertelde ik het hun :+ Ik heb allemaal bevallingsverhalen gelezen en ook de erge dus :+

Ben daardoor geen moment in paniek geraakt en heb het maar over me heen laten komen. Dus TS als jij hetzelfde hebt lekker doen ;)

Vooral je eigen gevoel volgen en doen wat jou een fijn gevoel geeft. Het is immers JOU bevalling :*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:51

ClaudiaHS schreef:

Tenzij je geen persdrang hebt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:54

Polly schreef:
ClaudiaHS schreef:

Tenzij je geen persdrang hebt...

Of 1 grote perswee zonder tussenstop :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:08

Sunrise19 schreef:
Ik was net zo, had alle mogelijke medicatie tot op het bot uitgezocht. Dus toen hun mij wouden vertellen wat het deed vertelde ik het hun :+ Ik heb allemaal bevallingsverhalen gelezen en ook de erge dus :+

Ben daardoor geen moment in paniek geraakt en heb het maar over me heen laten komen. Dus TS als jij hetzelfde hebt lekker doen ;)

Vooral je eigen gevoel volgen en doen wat jou een fijn gevoel geeft. Het is immers JOU bevalling :*

Klinkt precies zoals ik ook ben :D
Op één of andere manier word je dan niet overspoeld met informatie en overbluft en kan je veel beter kan blijven geven wat je zelf wil omdat je je erin verdiept hebt :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:22

Ik heb beide gehad.

Mijn bevalling is begonnen na een hormoon touwtje. Half 10 gezet half 11 eerste krampjes half 12 eerste weeën. Van Ca 13.00 tot 23.30 aan 1 stuk door weeën gehad en toen was ik al behoorlijk vermoeid. De weeën volgde elkaar op waardoor ik geen moment had om bij te komen 23.30 braken mijn vliezen en toen kwamen ze in de zelfde snelheid maar nog veel pijnlijker. Pompje gekregen.
Ik moest er erg van overgeven en was zo high dat ik amper normaal kon praten. Ook vond ik de werking tegen de pijn minimaal. Omdat ik zo vermoeid was tegen 3 u snachts een ruggen prik gehad om bij te komen voor het moment van persen. 6.30 had ik 10 cm maar door omstandigheden mocht ik niet bevallen. ( mijn baby moest voor de geboorte 2 zakken antibiotica krijgen maar mijn infuus stopte er mee en opnieuw prikken lukte pas na ruim 2 uur) 10 uur mocht ik eindelijk persen. Eerst lukte dat slecht. Wat je vaak leest met een ruggen prik is dat je niet voelt wanneer je moet persen omdat je de piek van je perswee niet voelt. Dat had ik ook. Toen ik dat aangaf voelde de vk met haar vingers inwendig mijn weeën en gaf aan wanneer ik moest persen dat werkte perfect!

Bij de volgende wil ik zodra ik het niet meer trek een ruggenprik en sla ik het pompje over.

Persweeën doen overigens pas minder pijn zodra je mag persen. Ik heb van 6.30 tot 10.00 persweeën weg moeten puffen en die deden echt niet minder zeer. Zodra je mag mee persen word het wel beter.

Mijn dochter is 10.26 geboren dus nog geen half uur persen.

Over iedereen die vind dat je maar zonder pijnstillers moet bevallen.
Niemand kan dat voor jou beslissen. De 1 bevalt makkelijk de ander niet. De 1 bevalt in 6 uur de ander in 30 uur. De 1 krijgt in een normaal tempo weeën en kan tussendoor uitrusten de ander heeft uren lang een weeën storm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:38

Ik wil even tussendoor zeggen dat ik blij ben met dit topic. Daardoor met mijn vriendin er een fijn gesprek over gehad hoe zij het zou willen als wij een kindje krijgen.
Ik heb het dan wel drie keer simpel gedaan maar dat zegt niets over haar natuurlijk :)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:59

Ik heb een pompje gehad omdat ik de weeën storm echt niet meer weggepuft kreeg. Ik ben ingeleid en verpleegkundige had infuus iets te hoog gezet waardoor mijn lichaam teveel ging doen en ik aansluitend weeen had. Pompje deed bij mij niks, ik kreeg 2 a 3 weeën per pompje (ik kon zelf bedienen en er zat een beveiliging op om de 3 minuten, maar ik bleef maar op de knop rammen om een beetje verlichting te krijgen, gevolg was dat ik echt duf werd maar nog steeds pijn had). Daarbij was ik enorm high en moest ik aan het zuurstof ivm ademstops. De persdrang ging vol door het pompje heen. Was zo blij toen ik uiteindelijk genoeg ontsluiting had en daadwerkelijk mocht gaan persen. Ik heb gewoon veel pech bij elkaar gehad en uiteindelijk bleek ze een grote baby te zijn etc. Maar ach ik heb het doorstaan en het enige wat me nog bijblijft is het wegpuffen van de persdrang en dat was echt niet grappig omdat je zo'n oerkracht in je hebt. Maar ook dat is goed gekomen :D
Ohja volgende keer ga ik wel voor een ruggenprik :j

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:49

Bij mijn eerste ben ik thuis bevallen zonder pijnstilling. Dat was een unieke ervaring. Maar ik liet die graag uniek en had besloten volgende keren altijd met pijnstilling te bevallen :P

Bij mijn tweede kreeg ik een ruggenprik (bevalling bij 22 wkn, kindje overleden). Deze was verkeerd gezet en alsnog veel pijn gehad (giga hoofdpijn, koorts, voelde toch best veel buikpijn) plus een paar dagen later een bezoekje aan de intensive care omdat de prik dus echt heel verkeerd was gegaan en ik hersenvocht lekkage bleek te hebben. Dat ik al die dagen met heel veel hoofdpijn en doodziek in bed lag was dus niet enkel van pure verdriet van verlies van mijn kindje...

Bij mijn derde bevallen met een pompje remifentanil, geweldig spul, werkt top, alleen ben je wel erg stoned en snel verslaafd (had echt gedachtes om die pomp mee te pikken na de bevalling :')). Groot nadeel in mijn geval is dat dit uitgezet wordt zodra je mag persen. Ik begrijp heel goed waarom, alleen jammer dat ik dit pas wist op het moment dat ze hem gingen uitzetten... Ik kwam echt van amper pijn naar afschuwelijke pijn daardoor. Ik voel mijn persweeën niet als weeën, is bij mij een continu afschuwelijke pijn. Geen idee wanneer ik dus mee moet persen en wanneer niet, ik ging dus continu persen om er maar zo snel mogelijk vanaf te zijn van die helse pijn, verloskundige heeft moeten schreeuwen dat ik moest stoppen. Het is dat ze steeds zei wanneer ik een perswee bleek te hebben, ik merkte dus niet meer als een onhoudbare continu verschrikkelijke pijn....brrrr. ...

Nu ben ik weer bijna 40 weken zwanger en kan dus elk moment bevallen. Ik wil weer graag pijnstillers. Remifentanil moet altijd stoppen voor de daadwerkelijke geboorte omdat de baby anders problemen kan krijgen dus ik kies toch weer voor een ruggenprik ondanks wat er bij mijn tweede bevalling gebeurd is... ik wil namelijk echt graag pijnstilling tijdens het persen. Echter blijkt het in mijn ziekenhuis ook normaal te zijn de ruggenprik ook uit te zetten op het einde zodat de persweeën beter te voelen zijn en je beter mee kan doen dan... Maar omdat ik dus sowieso geen persweeën voel maar die continue ondraaglijke pijn heb ik gevraagd of die bij mij aan mag blijven tot na de geboorte (gebeurd in veel andere landen ook zo trouwens...). Dit mag, maar als ik niet goed blijk te kunnen persen moet die alsnog uit en dat begrijp ik ook... Zoals hier eerder al genoemd is er meer kans op knip, tang, vacuüm en dat wil ik natuurlijk liever ook niet... Dus even bekijken hoe het loopt, misschien beslis ik op het allerlaatste moment wel wat anders wat betreft pijnstilling.

Als ze nou enkel de onderkant helemaal konden verdoven :P, en dan liefst nog tot een week of twee daarna verdoofd houden :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:44

Volgens mij zetten ze altijd de ruggenprik uit met persen.

Je hebt pijn nodig voor een voorspoedige bevalling. De kans op inknippen vacupomp etc is veel groter als je moet bevallen zonder die natuurlijke pijn. Je lichaam helpt je gewoon bij de bevalling

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:05

Even het topic doorlezen. Nee ze zetten de ruggenprik niet altijd uit met persen (eigen ervaring). Ik vind het hebben van pijn achterhaald en heb vertrouwen in de medische wetenschap. Sowieso na 4 uur weeenstorm vond ik het best dat die ruggenprik erin zat. Pijn genoeg ervaren en daarna een hele voorspoedige bevalling.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:14

Tijdens mijn bevalling remifentanil gekregen, lag tussen de weeen best relaxed :)

Uiteindelijk is m'n bevalling in een ks geëindigd, met een ruggenprik. (En laat ik nou als de dood zijn voor die ruggenprik! :+)

Dus na een pompje kan een ruggenprik nog prima gezet worden :) al had ik m niet gewild als ik op de natuurlijke manier bevallen was.