Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Diablo schreef:Raar eigenlijk, euthanasie is niet toegestaan, maar iemand uithongeren en laten verdorsten mag wel. Eigenlijk is dat hetzelfde, je laat iemand moedwillig sterven.
RaafSmits schreef:Onlangs is een van mijn zussen daarvoor zelfs via officiële wegen een document laten opstellen bij een notaris.......maar ik hoor hierover toch dat ook dat niet eens afdoende hoeft te zijn.......m.a.w. heeft het dan wel zin om te doen??
Shadow0 schreef:Diablo schreef:Raar eigenlijk, euthanasie is niet toegestaan, maar iemand uithongeren en laten verdorsten mag wel. Eigenlijk is dat hetzelfde, je laat iemand moedwillig sterven.
Precies, en dan met extra lijden. Ik snap ook niet dat sommige artsen dat dan ineens moreel niet zo erg vinden![]()
manie schreef:Heeft het ziekenhuis geen palliatief team?
Palliatieve sedatie (midazolam en morfine) lijkt me zeer terecht in deze situatie...
Gillbo schreef:
Jessix schreef:Mijn ervaring is dat de morfine vaak wel dusdanig wordt opgevoerd dat mensen gelukkig steeds verder wegzakken en het sterven daardoor wel redelijk snel zal gaan. Vaak zijn ze door de hoeveelheid morfine niet meer bij kennis.
Misschien is zoiets nog te bespreken?
StalNollie schreef:Jessix schreef:Mijn ervaring is dat de morfine vaak wel dusdanig wordt opgevoerd dat mensen gelukkig steeds verder wegzakken en het sterven daardoor wel redelijk snel zal gaan. Vaak zijn ze door de hoeveelheid morfine niet meer bij kennis.
Misschien is zoiets nog te bespreken?
maar waarom moet dit zo en kan het niet gewoon op een 'snellere' manier.
ik wil zo echt niet liggen, en hoop er ook nooit voor te komen te staan maar ik zou mijn ouders of wie dan ook niet aan willen doen,
heb me 'schoon' opa zo meegemaakt in mijn zwangerschap, het was een hel voor iedereen en ook voor opa. makkelijk is het nooit wanneer iemand overlijdt maar het kan op langere termijn wel verzachten dat iemand rustig en zonder lijden is heen gegaan
Gillbo schreef:Ja dat mag dus weer wel. Dat is passieve euthanasie.
Hierbij wordt pijn als hoofddoel gesteld, dat is behandeld en daardoor is hij overleden, dat mag weer wel.
Dan moet iemand wel erg zwak zijn want anders overlijd hij niet zo snel aan morfine.
Murosch schreef:Oh bah TS, ik weet helaas precies hoe je je moet voelen hierbij en wil je in eerste instantie heel veel sterkte wensen. Ik hoop voor jullie dat het allemaal niet te lang hoeft te duren.
Twee jaar geleden kwam mijn opa in het ziekenhuis terecht omdat zijn lichaam op was en organen begonnen uit te vallen. Toen we dit hoorden was het een hele shock, want we wisten dat het op zou houden en dat er niks meer voor hem te doen was.
Opa zelf was daar niet aan toe en het was hartverscheurend dat hij steeds om zijn schoenen vroeg, want hij wou toch echt gewoon weer weg kunnen wandelen.
Uiteindelijk zijn ze bij hem ook gestopt met toedienen van vocht en voeding, maar wij als familie waren helemaal niet ingelicht hierover. Toen ik de laatste keer bij opa ben geweest liep ik de gang door naar zijn kamer en hoorde hem vanaf de gang al huilen en roepen, zoveel pijn had hij. In paniek heb ik een verpleegster geroepen en vroeg om extra pijnmedicatie. Ze hebben hem toen een morfine-spuitje gegeven, maar dit hielp niet.
Opa's mond was enorm droog en toen ik de verpleegster vroeg om hem iets te drinken te geven werd ik aangekeken of ik gek was. Hij krijgt niks meer want hij kan niet meer zelfstandig eten en drinken en is toch stervende was het antwoord. Opa was nog gewoon bij kennis en tussen de pijnscheuten door heb ik hem gevraagd of hij drinken wou, waarop hij heftig ja knikte. Ik ben de gang op gegaan en kwam iemand tegen met een etenskar.
Daar heb ik 2 potjes appelmoes vanaf gepikt en die heb ik opa gevoerd met een lepeltje, hij was me zo dankbaar daarvoor. Ik heb meteen mijn moeder opgebeld en gezegd dat ze het ziekenhuis moest bellen om toestemming te geven voor een morfinepomp, want mijn opa lag zo verschrikkelijk te lijden en ze lieten hem gewoon liggen te creperen. Dat je iemand vanaf de gang hoort roepen en schreeuwen van de pijn en er gewoon langs loopt of er niks aan de hand is als verplegend personeel, ik vind het verschrikkelijk!
Gelukkig werd de morfinepomp toen snel aangesloten en opa is die nacht overleden, maar ik krijg deze laatste momenten nooit meer uit mijn geheugen kwijt. Iemand waar je zoveel van houdt zo moeten zien lijden is echt niet menswaardig en je staat als familie compleet machteloos.
Gillbo schreef:Als je een zwak lichaam zoveel medicatie geeft dat de pijn weg is zal iemand daar meestal aan overlijden.Dat is wat ik beschrijf.
Citaat:En om te zeggen dat artsen zich niet interesseren vind ik echt een hele domme uitspraak.
Ts weet niet precies hoe het zit en de medische wereld is aan heel veel regeltjes en niet zoals een dierenarts hup spuitje erin en klaar
Diablo schreef:Mijn schoonvader had longkanker en leed echt heel erg. Het was onmenselijk, hoe hij de laatste dagen lag te vechten tegen de pijn en om zuurstof.
De huisarts heeft hem morfine gegeven en wel zoveel, dat hij binnen 20 minuten overleden was. Natuurlijk, het mag niet, maar deze arts deed het wel en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor.
Gillbo schreef:Nou Shadow dat is gek aangezien dat is wat ik vaak tegenkom in mijn werk.Dormicum is een spierontspanner als je daar veel van geeft aan een zwak lichaam is de pijn weg maar worden ook een hart en longen verzwakt.Het is dus niet de oorzaak maar versterkt wel.Een lijf zal nl minder vechten.
Evi84 schreef:Gillbo schreef:Nou Shadow dat is gek aangezien dat is wat ik vaak tegenkom in mijn werk.Dormicum is een spierontspanner als je daar veel van geeft aan een zwak lichaam is de pijn weg maar worden ook een hart en longen verzwakt.Het is dus niet de oorzaak maar versterkt wel.Een lijf zal nl minder vechten.
Dat is raar, bij mijn weten is dormicum vooral een sedativum en geeft geen analgesie...
kamsel schreef:Diablo schreef:Mijn schoonvader had longkanker en leed echt heel erg. Het was onmenselijk, hoe hij de laatste dagen lag te vechten tegen de pijn en om zuurstof.
De huisarts heeft hem morfine gegeven en wel zoveel, dat hij binnen 20 minuten overleden was. Natuurlijk, het mag niet, maar deze arts deed het wel en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor.
Dat deed een huisarts uit Tuitjenhorn ook, alleen die had de pech een overijverige co assistent te hebben...
Ik kan me zo voorstellen dat artsen nadien ook wat voorzichtiger zijn, zeker in een ziekenhuisomgeving met veel getuigen.