Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
mirriezz schreef:Als je niet weet waaraan je oom overleden is, kun je helaas geen direct gen-onderzoek doen oid, dat is jammer.
safina schreef:@elena: Helaas: het is lang niet altijd te detecteren door simpelweg te luisteren naar het hart. Afwijkingen op die manier detecteren is sowieso een vaardigheid die heel veel ervaring en goed luistervermogen vraagt. En bij een routinematig onderzoek, waarbij een arts er niet specifiek op gericht is, is de kans nog kleiner dat het ontdekt wordt.
En helaas, incidenteel vallen mensen wel opeens om. Ik heb het in mijn directe omgeving twee keer meegemaakt. Iemand van 18 en iemand van 25. Geen symptomen vooraf. Ogenschijnlijk kerngezond. Beiden overleden aangetroffen. Ik vind het heel rot om op te schrijven, maar het kan dus wel gebeuren. Al zullen het zeer zeldzame incidenten zijn.
En daarbij: afwachten tot je ernstige klachten hebt is nooit gunstig. Onder controle staan bij een arts en preventieve maatregelen kunnen nemen vergroot je kans op een langer en gezonder leven. Dus ik snap wel dat TS er niet al te licht over denkt.
TS, Als je oom inderdaad is overleden aan HCM: Er is een multidisciplinaire richtlijn voor artsen t.a.v. genetisch onderzoek (https://www.nvvc.nl/media/richtlijn/56/ ... %20IvL.pdf). Ik vermoed dat de dame die jij gesproken heeft die info niet kent. Inzichten in de erfelijkheid van aandoeningen en het kunnen opsporen daarvan stammen vaak uit de afgelopen decennia. Misschien heeft de oudere dame die je sprak dat nooit in haar opleiding meegekregen en is ze er nooit op bijgeschoold. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik een vriendelijke brief schrijven aan je huisarts en de situatie uitleggen. En een print van de richtlijn bijvoegen en nogmaals vragen om een verwijzing.
(Mocht je dan alsnog niet de reactie krijgen waar je op hoopt: terloops laten vallen dat je dan maar eens aan de inspectie wilt vragen hoe ze daarover denken, wil nog wel eens helpen. Maar dan als laatste redmiddel he? En als je zeker weet dat ze steken laten vallen.)
Emmaa_ schreef:Geruststelling kan je ook zoeken in het feit dat je huisarts 12 jaar gestudeerd heeft om jou uberhaupt te mogen vertellen wat er aan de hand is, die zeggen heus niet zomaar dat er niks aan de hand is als dat niet het feit is.
Shadow0 schreef:Emmaa_ schreef:Geruststelling kan je ook zoeken in het feit dat je huisarts 12 jaar gestudeerd heeft om jou uberhaupt te mogen vertellen wat er aan de hand is, die zeggen heus niet zomaar dat er niks aan de hand is als dat niet het feit is.
Tsja, dat hoop je maar. Maar fouten worden gemaakt, met regelmaat, en dus zou ik adviseren om altijd kritisch te blijven. Als een arts je niet kan uitleggen waarom hij of zij tot een bepaalde conclusie komt, en je zelfs niet weet of die je vraag wel serieus neemt, dan is dat een prima reden om daar niet zomaar genoegen mee te nemen. Het is een beetje zoeken naar de balans, je hoeft echt niet alles in twijfel te trekken, maar alleen maar blind vertrouwen op het oordeel van de arts is toch echt niet altijd verstandig.
Tcm62 schreef:Genetisch onderzoek doen ze alleen als het in de eerste lijn zit, dus je moeder of vader.. en dan moet er nog een aanleiding tot zijn...kost allemaal geld he?? dat is de laatste paar jaar erg drastisch veranderd hoor.
Ik hoor elk jaar een onderzoek te krijgen, maar is vanwege geld afgeschaft....tja..ach heel erg ziek breng je veel op, een heel klein beetje ziek, kost je geld....
Sjolvir schreef:Nog een dingetje wat nadelig kan zijn bij genetisch onderzoek en stel dat je iets hebt dat op latere leeftijd op kan spelen.
Probeer dan nog maar eens een hypotheek of iets dergelijks te regelen, valt tegen.
Dus afh. van de aandoening kan niet weten totdat je het echt moet weten soms betere optie zijn.
(dus bij aandoeningen die doorgaans op latere leeftijd pas wat gaan doen, dan wel die toch niet te genezen/voorkomen zijn. Want spelen met je gezondheid in geval van wel behandelbare aandoeningen is dan weer niet slim)
Emmaa_ schreef:Klopt, en ik zeg ook niet dat je altijd maar blind moet vertrouwen op de mening van 1 arts. Zo'n huisarts krijgt 10 minuten om te besluiten of er iets mis met jou is of dat je gewoon wat meer slaap en een paracetamolletje nodig hebt.
Shadow0 schreef:Tsja, dat hoop je maar. Maar fouten worden gemaakt, met regelmaat, en dus zou ik adviseren om altijd kritisch te blijven. Als een arts je niet kan uitleggen waarom hij of zij tot een bepaalde conclusie komt, en je zelfs niet weet of die je vraag wel serieus neemt, dan is dat een prima reden om daar niet zomaar genoegen mee te nemen. Het is een beetje zoeken naar de balans, je hoeft echt niet alles in twijfel te trekken, maar alleen maar blind vertrouwen op het oordeel van de arts is toch echt niet altijd verstandig.
Tcm62 schreef:Genetisch onderzoek doen ze alleen als het in de eerste lijn zit, dus je moeder of vader.. en dan moet er nog een aanleiding tot zijn...kost allemaal geld he?? dat is de laatste paar jaar erg drastisch veranderd hoor.
Ik hoor elk jaar een onderzoek te krijgen, maar is vanwege geld afgeschaft....tja..ach heel erg ziek breng je veel op, een heel klein beetje ziek, kost je geld....
safina schreef:Ik moet zeggen: als het echt om triviale zaken ten aanzien van mijn gezondheid zou gaan (zoals dit), zou ik nooit klakkeloos op het advies van een huisarts varen. Altijd even de richtlijnen en aanvullende literatuur checken.Terwijl ik denk dat ik een prima huisarts heb hoor!
safina schreef:Ik moet zeggen: als het echt om triviale zaken ten aanzien van mijn gezondheid zou gaan (zoals dit), zou ik nooit klakkeloos op het advies van een huisarts varen. Altijd even de richtlijnen en aanvullende literatuur checken.Terwijl ik denk dat ik een prima huisarts heb hoor!
elenaMM77 schreef:safina schreef:Ik moet zeggen: als het echt om triviale zaken ten aanzien van mijn gezondheid zou gaan (zoals dit), zou ik nooit klakkeloos op het advies van een huisarts varen. Altijd even de richtlijnen en aanvullende literatuur checken.Terwijl ik denk dat ik een prima huisarts heb hoor!
mag hopen dat je cruciale zaken bedoelt.
want als je voor onbelangrijke en alledaagse zaken al niet op je huisarts zou durven te vertrouwen, dan heb je denk ik toch wel een probleem... En mag toch hopen dat je een verdikte hartspier toch niet een onbeduidende aandoening noemt
amoj schreef:Wat Safina net aanhaalt vind ik ook lastig, stel dat ik het wel heb, hoe ga ik daar mee om t.o.v. ouders en broertje en zusje? Mijn broertje is een aantal jaren geleden ook geweest met klachten, dat hij 'pijn bij zijn hart' had (hij was toen 6) en heeft toen een tijdje met zo'n kastje gelopen. Ze hebben toen een kleine afwijking gevonden, maar daar zou hij wel overheen groeien. Ik ben benieuwd.
Maar dat ik dat lastig vind, wel of niet vertellen, zorgt er niet voor dat ik het niet wil weten. Want stel dat ik het wel heb en ik ben er op tijd bij, dan zijn er medicijnen voor heb ik me laten vertellen.
amoj schreef:Ik wil iig eerst meer zekerheid. Misschien heb ik het wel helemaal niet, dan loop ik me druk te maken over dingen die niet nodig zijn. Ik vertel mijn ouders voorlopig niet dat ik hiermee bezig ben.
Ik woon niet meer thuis, maar bij een ander gezin. De vrouw van dat gezin, aan haar kant vd familie komt een verdikte hartspier ook voor. Zij vinden het dan ook belachelijk dat ik naar huis ben gestuurd zonder verwijzing voor verder onderzoek. Ik heb van hun wel veel steun en begrip, dat is wel fijn.
Wie mijn ooms destijds onderzocht heeft weet ik niet, hij heeft denk ik ook niet echt een arts gehad omdat het pas na zijn dood ontdekt is. Veel krijg ik ook niet los bij mn ouders. Net geprobeerd, kom er net wel achter dat hij ook aneurysma had. Verder in de familie geen onderzoek gedaan, over de erfelijkheid weten ze niks helaas.
Toen ik het vertelde aan die vrouw bij de huisarts vroeg ze; en nu denk je dat jij het ook hebt? Toen heb ik gezegd, nou weet ik niet, misschien, heb wel een aantal klachten (en toen mijn klachten opgenoemd).
@Janneke, dus dmv een buisje bloed kunnen ze zien of ik een verdikte hartspier heb of niet? Dat zou nog mooier (makkelijker) zijn!